Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
7

Το κάλεσμα είχε οριστεί για τη 1, σήμερα, Παρασκευή, στο Θέατρο Σφενδόνη, με αποδέκτη όλους όσοι θεωρούν ότι το βελγο-φλαμανδοκεντρικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπως ανακοινώθηκε από τον νέο του διευθυντή, Γιαν Φαμπρ, τους θίγει και τους στερεί την ευκαιρία να εκφραστούν και να εργαστούν σε αυτόν το θεσμό. Παράλληλα, απευθυνόταν στον ίδιο τον κ. Φαμπρ και στον υπουργό Πολιτισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά, ζητώντας τους να έρθουν να συζητήσουν με τους καλλιτέχνες για το θέμα που προέκυψε μετά την ανακοίνωση του προγράμματος ή, για να είμαστε ακριβείς, των προθέσεων του «επιμελητή», όπως προτίμησε να αυτοπροσδιοριστεί ο Φαμπρ.


Το θέατρο Σφενδόνη γέμισε από κόσμο κυρίως του θεάτρου. Στην πραγματικότητα, ήταν εκεί «όλο το ελληνικό θέατρο», όπως θα λέγαμε. Σε μικρότερο ποσοστό ήταν και κάποιοι μουσικοί, σκηνογράφοι, εκπρόσωποι από τον χορό και τον εικαστικό χώρο ελάχιστοι. Δεν θα χαρακτηρίζαμε «θυελλώδη» τη συζήτηση. Αντιθέτως, ήταν μια καθόλα οργανωμένη και κόσμια συνέλευση, κυρίως χάρη στον δυναμικό συντονισμό του Αργύρη Ξάφη. Κατέγραψε εγκαίρως όλους όσοι ήθελαν να μιλήσουν και ορίστηκε ανώτερο όριο ομιλίας τα 3 λεπτά. Και το σεβάστηκαν όλοι, περίπου! Χωρίς αντεγκλήσεις και τσακωμούς, εκτός από μία σύντομη διένεξη που δημιουργήθηκε με τον Λιβαθινό.


Πολύ σύντομα, στην τέταρτη μόλις παρέμβαση, ο ηθοποιός και συγγραφέας Γιάννης Μαυριτσάκης, ο οποίος έγραψε και διάβασε ένα εξαιρετικό κείμενο απευθυνόμενος στον Γιαν Φαμπρ, μέσω του οποίου κατήγγειλε όλες τις μεθοδεύσεις του, απαξιώνοντας τους Έλληνες καλλιτέχνες, τον ανακήρυξε «persona non grata» και κατέληξε με τη φράση: «Δεν διαπραγματευόμαστε μαζί σας. Οχι, δεν διεκδικούμε όσα μας ανήκουν». Η ανάγνωσή του όχι μόνο ενθουσίασε, βρίσκοντας την πλειονότητα σύμφωνη, αλλά καταχειροκροτήθηκε και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για όσους ακολούθησαν, παίρνοντας τον λόγο.


Η Όλια Λαζαρίδου πρότεινε να υιοθετηθεί το κείμενο, να μεταφραστεί και να σταλεί σε όλη την Ευρώπη. Οι περισσότεροι που μίλησαν στη συνέχεια, πάντως, υπογράμμισαν το γεγονός ότι ο κύριος υπεύθυνος δεν είναι ο ίδιος ο Φαμπρ αλλά οι επιλογές του ΥΠ.ΠΟ., δείχνοντας τον κ. Αριστείδη Μπαλτά. Ο Στάθης Λιβαθινός, εξάλλου, αποκάλυψε, παίρνοντας θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, πως στην επίσκεψη που δέχθηκε χθες από τον Βέλγο καλλιτέχνη τού εξέθεσε με ευγενικό τρόπο το πρόβλημα που έχει ανακύψει και μόνο τότε ο Φαμπρ έδειξε να αρχίσει να καταλαβαίνει το μέγεθος του ζητήματος.


Μίλησαν πολλοί, κάποιοι υποστήριξαν ακόμα και ακραίας μορφής ακτιβισμούς και σαμποτάζ των παραστάσεων, κάποιοι εισηγήθηκαν τη δημιουργία ενός αντι-φεστιβάλ και άλλοι τόσοι υποστήριξαν ότι έτσι παραχωρούν τον θεσμό στο υπουργείο, κάνοντάς τους χάρη, όπως έγινε με την «Ομίχλη», που εξασθένησε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η Στεφανία Γουλιώτη πρότεινε ότι το υπουργείο πρέπει οπωσδήποτε να επιστρέψει σε ένα πραγματικό διεθνές φεστιβάλ, όπως το περσινό, στο οποίο συμμετείχαν καλλιτέχνες από19 χώρες, να υπάρχει ίδια ποσόστωση μεταξύ ελληνικών και ξένων παραγωγών και ο εκάστοτε διευθυντής να μην έχει, εφόσον είναι καλλιτέχνης ο ίδιος, περισσότερες από μία συμμετοχές. Ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης ζήτησε να μην κανιβαλίζουμε τον Φαμπρ, αλλά επεσήμανε ότι είναι ντροπή μια κυβέρνηση που αυτοπροσδιορίζεται «αριστερή» να μην έχει πολιτική πολιτισμού. Αντιθέτως, η Άντζελα Μπρούσκου διάβασε το πρόγραμμα πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, προκαλώντας το αυθόρμητο γέλιο όλων, καθώς ήταν προφανές πως το κόμμα δεν έκανε τίποτε από όλα όσα ευαγγελιζόταν πριν από την ανάδειξή του στην εξουσία.


Η συνέλευση χαρακτηρίστηκε εν γένει από ομοψυχία, ωριμότητα και σύμπνοια σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι θα περίμενε κανείς, σε μια κατάμεστη αίθουσα, όπου μέχρι και η σκηνή είχε καταληφθεί από κόσμο κάθε ηλικίας και καλλιτεχνικής γενιάς. Λίγο πριν ολοκληρωθεί η συνέλευση, κατέληξαν ότι θα πρέπει να κοινοποιηθεί το κείμενο του Μαυριτσάκη στον Γιαν Φαμπρ αλλά και στον Αριστείδη Μπαλτά, κατόπιν ψηφοφορίας με ανάταση χειρός. Τα χέρια σηκώθηκαν σχεδόν όλα και το κείμενο αναδείχτηκε στο «μανιφέστο» της ημέρας. Ένα κείμενο που εκείνη τη στιγμή έγραψε ο Μάνος Στεφανίδης για τον Μπαλτά δεν είχε την ίδια αποδοχή και ζητήθηκε να διορθωθεί, καθώς ήταν διάχυτη η γνώμη ότι ο κύριος υπουργός οφείλει να παραιτηθεί.

Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ