Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
7

Το κάλεσμα είχε οριστεί για τη 1, σήμερα, Παρασκευή, στο Θέατρο Σφενδόνη, με αποδέκτη όλους όσοι θεωρούν ότι το βελγο-φλαμανδοκεντρικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπως ανακοινώθηκε από τον νέο του διευθυντή, Γιαν Φαμπρ, τους θίγει και τους στερεί την ευκαιρία να εκφραστούν και να εργαστούν σε αυτόν το θεσμό. Παράλληλα, απευθυνόταν στον ίδιο τον κ. Φαμπρ και στον υπουργό Πολιτισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά, ζητώντας τους να έρθουν να συζητήσουν με τους καλλιτέχνες για το θέμα που προέκυψε μετά την ανακοίνωση του προγράμματος ή, για να είμαστε ακριβείς, των προθέσεων του «επιμελητή», όπως προτίμησε να αυτοπροσδιοριστεί ο Φαμπρ.


Το θέατρο Σφενδόνη γέμισε από κόσμο κυρίως του θεάτρου. Στην πραγματικότητα, ήταν εκεί «όλο το ελληνικό θέατρο», όπως θα λέγαμε. Σε μικρότερο ποσοστό ήταν και κάποιοι μουσικοί, σκηνογράφοι, εκπρόσωποι από τον χορό και τον εικαστικό χώρο ελάχιστοι. Δεν θα χαρακτηρίζαμε «θυελλώδη» τη συζήτηση. Αντιθέτως, ήταν μια καθόλα οργανωμένη και κόσμια συνέλευση, κυρίως χάρη στον δυναμικό συντονισμό του Αργύρη Ξάφη. Κατέγραψε εγκαίρως όλους όσοι ήθελαν να μιλήσουν και ορίστηκε ανώτερο όριο ομιλίας τα 3 λεπτά. Και το σεβάστηκαν όλοι, περίπου! Χωρίς αντεγκλήσεις και τσακωμούς, εκτός από μία σύντομη διένεξη που δημιουργήθηκε με τον Λιβαθινό.


Πολύ σύντομα, στην τέταρτη μόλις παρέμβαση, ο ηθοποιός και συγγραφέας Γιάννης Μαυριτσάκης, ο οποίος έγραψε και διάβασε ένα εξαιρετικό κείμενο απευθυνόμενος στον Γιαν Φαμπρ, μέσω του οποίου κατήγγειλε όλες τις μεθοδεύσεις του, απαξιώνοντας τους Έλληνες καλλιτέχνες, τον ανακήρυξε «persona non grata» και κατέληξε με τη φράση: «Δεν διαπραγματευόμαστε μαζί σας. Οχι, δεν διεκδικούμε όσα μας ανήκουν». Η ανάγνωσή του όχι μόνο ενθουσίασε, βρίσκοντας την πλειονότητα σύμφωνη, αλλά καταχειροκροτήθηκε και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για όσους ακολούθησαν, παίρνοντας τον λόγο.


Η Όλια Λαζαρίδου πρότεινε να υιοθετηθεί το κείμενο, να μεταφραστεί και να σταλεί σε όλη την Ευρώπη. Οι περισσότεροι που μίλησαν στη συνέχεια, πάντως, υπογράμμισαν το γεγονός ότι ο κύριος υπεύθυνος δεν είναι ο ίδιος ο Φαμπρ αλλά οι επιλογές του ΥΠ.ΠΟ., δείχνοντας τον κ. Αριστείδη Μπαλτά. Ο Στάθης Λιβαθινός, εξάλλου, αποκάλυψε, παίρνοντας θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, πως στην επίσκεψη που δέχθηκε χθες από τον Βέλγο καλλιτέχνη τού εξέθεσε με ευγενικό τρόπο το πρόβλημα που έχει ανακύψει και μόνο τότε ο Φαμπρ έδειξε να αρχίσει να καταλαβαίνει το μέγεθος του ζητήματος.


Μίλησαν πολλοί, κάποιοι υποστήριξαν ακόμα και ακραίας μορφής ακτιβισμούς και σαμποτάζ των παραστάσεων, κάποιοι εισηγήθηκαν τη δημιουργία ενός αντι-φεστιβάλ και άλλοι τόσοι υποστήριξαν ότι έτσι παραχωρούν τον θεσμό στο υπουργείο, κάνοντάς τους χάρη, όπως έγινε με την «Ομίχλη», που εξασθένησε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η Στεφανία Γουλιώτη πρότεινε ότι το υπουργείο πρέπει οπωσδήποτε να επιστρέψει σε ένα πραγματικό διεθνές φεστιβάλ, όπως το περσινό, στο οποίο συμμετείχαν καλλιτέχνες από19 χώρες, να υπάρχει ίδια ποσόστωση μεταξύ ελληνικών και ξένων παραγωγών και ο εκάστοτε διευθυντής να μην έχει, εφόσον είναι καλλιτέχνης ο ίδιος, περισσότερες από μία συμμετοχές. Ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης ζήτησε να μην κανιβαλίζουμε τον Φαμπρ, αλλά επεσήμανε ότι είναι ντροπή μια κυβέρνηση που αυτοπροσδιορίζεται «αριστερή» να μην έχει πολιτική πολιτισμού. Αντιθέτως, η Άντζελα Μπρούσκου διάβασε το πρόγραμμα πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, προκαλώντας το αυθόρμητο γέλιο όλων, καθώς ήταν προφανές πως το κόμμα δεν έκανε τίποτε από όλα όσα ευαγγελιζόταν πριν από την ανάδειξή του στην εξουσία.


Η συνέλευση χαρακτηρίστηκε εν γένει από ομοψυχία, ωριμότητα και σύμπνοια σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι θα περίμενε κανείς, σε μια κατάμεστη αίθουσα, όπου μέχρι και η σκηνή είχε καταληφθεί από κόσμο κάθε ηλικίας και καλλιτεχνικής γενιάς. Λίγο πριν ολοκληρωθεί η συνέλευση, κατέληξαν ότι θα πρέπει να κοινοποιηθεί το κείμενο του Μαυριτσάκη στον Γιαν Φαμπρ αλλά και στον Αριστείδη Μπαλτά, κατόπιν ψηφοφορίας με ανάταση χειρός. Τα χέρια σηκώθηκαν σχεδόν όλα και το κείμενο αναδείχτηκε στο «μανιφέστο» της ημέρας. Ένα κείμενο που εκείνη τη στιγμή έγραψε ο Μάνος Στεφανίδης για τον Μπαλτά δεν είχε την ίδια αποδοχή και ζητήθηκε να διορθωθεί, καθώς ήταν διάχυτη η γνώμη ότι ο κύριος υπουργός οφείλει να παραιτηθεί.

Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
Όσα εκτυλίχθηκαν σήμερα στο κάλεσμα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Facebook Twitter
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ