Όταν δάκρυσε ο Καντ

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου
0

Πολλά έργα βλέπουμε, λίγα αξίζουν πραγματικά. Συγκινήθηκα βαθιά με τον Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ που προτείνει (επιχειρώντας την πρώτη του σκηνοθεσία) ο Γιάννος Περλέγκας στο Θέατρο Τέχνης. Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης. Η αφορμή διττή: η βιογραφία του «συστημικού» φιλόσοφου Ιμμάνουελ Καντ (1724-1804) και του «αντι-συστημικού» συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ από τη μία, το αποτύπωμά τους στη γραφή και στη σκέψη από την άλλη. Το γεγονός ότι το έργο και των δύο είναι τόσο στενά συνδεδεμένο με τη ζωή τους αποτελεί για μένα όχι μόνο στοιχείο αυθεντικότητας αλλά και αιτία ανυπόκριτου σεβασμού. Με διαφορετικό τρόπο, και για διαφορετικούς λόγους, έγραψαν τα κείμενά τους με το αίμα τους, με μια εμπλοκή βαθιά, επώδυνη, δραματική.

Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες.


Για τον Ιμμάνουελ Καντ κυκλοφορούν αρκετά ιστορικά ανέκδοτα, όπως αυτό που είπε ο Χάινριχ Χάινε, ότι ο Καντ ήταν πιο ακριβής ακόμη και από το μεγάλο ρολόι του καθεδρικού ναού της Καινιξβέργης (σ.σ. της πόλης της Ανατολικής Πρωσίας, όπου ο Καντ έζησε σχεδόν όλη του τη ζωή). «Οι γείτονες ήξεραν κατά προσέγγιση δευτερολέπτων πως ήταν τρεις και μισή κάθε φορά που ο Καντ, με το γκρίζο κοστούμι του και το λεπτό μπαστούνι στο χέρι, έβγαινε από το σπίτι του κατευθυνόμενος προς τη μεγάλη δενδροστοιχία με τις φιλύρες» (Θεοδόσιος Πελεγρίνης, Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, 1997).


Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το Καίνιξμπεργκ, αλλά παρέμεινε ευπειθής στην εξουσία του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Α', σ' ένα καθεστώς, με άλλα λόγια, σιδηράς πειθαρχίας, καταπίεσης, καταστολής κι ανέχειας, στο όνομα του λαμπρού μέλλοντος της χώρας. Ο Ερνστ Κασίρερ (Καντ / Η ζωή και το έργο του, εκδ. Ίνδικτος, 2001) επισημαίνει ότι η επιλογή του αυτοπεριορισμού υπήρξε αναμφισβήτητα θετική και δημιουργική για τη φιλοσοφική του σκέψη. Ο Καντ δεν παντρεύτηκε, δεν απέκτησε οικογένεια, για να μείνει ανεξάρτητος και απερίσπαστος. Με τη δύναμη και την καθαρότητα μιας άκαμπτης βούλησης, επικεντρωμένης στον ρόλο του δασκάλου και φιλοσόφου, αρνήθηκε μια πλήρη συναισθημάτων και εμπειριών ζωή.


Το δραματικό, ωστόσο, είναι ότι η σημαντικότερη προσφορά του στην ηθική φιλοσοφία, η κατηγορική προσταγή («Πράττε έτσι ώστε η ρυθμιστική αρχή της βούλησής σου να μπορεί να καταστεί καθολικός νόμος», που σημαίνει ότι οφείλω, κάθε φορά που πρόκειται να κάνω κάτι, να αναρωτηθώ αν αυτό που σκέφτομαι να πράξω μπορεί να αποτελέσει καθολικό νόμο, μια αρχή από την οποία δεν θα εξαιρείται κανείς, ούτε εγώ ο ίδιος), δεν μπόρεσε να απαντήσει απολύτως και διά παντός στο πρόβλημα του πώς ζει κανείς σωστά. Γιατί, ως γνωστόν, δεν επιλέγουμε πάντα ελεύθερα. Η ελευθερία της βούλησης υπάρχει υπό προϋποθέσεις και συχνά ακυρώνεται από ανεξέλεγκτους παράγοντες και σκοπιμότητες.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Μπέρνχαρντ (1931-1989), παιδί του πολέμου (μάλιστα νόθο) και του ναζιστικού ονείδους, είχε βασανιστεί με όλα αυτά τα ζητήματα. Συχνά αναφέρεται στον Μονταίνι, στον Ντεκάρτ, στον Βολταίρο, στον Καντ, στον Σοπενάουερ. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε διαποτίζουν το σύνολο του έργου του: απόγνωση και απελπισία. Γιατί δεν έβλεπε σχεδόν κανέναν, πίσω στον χρόνο ή γύρω του, να θέλει να αποκαλύψει την αλήθεια: ο κόσμος δεν προοδεύει, ο άνθρωπος δεν γίνεται καλύτερος, ο πολιτισμός, οι τέχνες, τα γράμματα βοηθούν, αλλά, ας μας πει κάποιος, σε τι ακριβώς; «Ένα άνοιγμα στο αίνιγμα, ένας νυγμός στον λυγμό, μια πύλη στη λύπη: ιδού το έργο του Μπέρνχαρντ» κατά τη θαυμάσια διατύπωση του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη (στην εισαγωγή του στον συλλογικό τόμο Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ, εκδ. Νάρκισσος, 2005).


Στο αφήγημα του Μπέρνχαρντ που αγαπώ πιο πολύ, στους Παλιούς Δασκάλους (1985, στα ελληνικά εκδ. Εξάντας, 1994), γράφει: «Δεν αγαπάμε, ναι, τον Πασκάλ επειδή είναι τόσο τέλειος, αλλά επειδή είναι κατά βάθος τόσο ανήμπορος, όπως αγαπάμε και τον Μονταίνι επειδή είναι ανήμπορος, επειδή σ' όλη του τη ζωή έψαχνε και δεν βρήκε, τον Βολταίρο επειδή είναι ανήμπορος. Αγαπάμε τη φιλοσοφία και την πνευματική επιστήμη στο σύνολό της, ναι, επειδή είναι απολύτως ανήμπορη. Αγαπάμε αληθινά μόνο τα βιβλία που δεν είναι ακέραια, που είναι χαοτικά, που είναι ανήμπορα». Η ιδέα αυτή αναπτύσσεται έξοχα νωρίτερα, το 1978, στο θεατρικό του που φέρει τον τίτλο Ιμμάνουελ Καντ. Πρόκειται για μια φαντασία που εξελίσσεται σ' έναν ου-τόπο, στα ανοιχτά του ωκεανού, σ' ένα πλοίο που μεταφέρει τον Καντ στην Αμερική. Είναι σχεδόν τυφλός από γλαύκωμα. Πιστεύει ότι στην Αμερική υπάρχουν γιατροί που θα αποκαταστήσουν την όρασή του (κι όμως, «Ο αμερικανισμός βαρύνεται για το τέλος του κόσμου» λέει). Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης. Ο Καντ, ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος, επικοινωνεί μόνο με τον παπαγάλο του. Κι όσο για το ταξίδι στην Αμερική, στον Νέο Κόσμο; «Καμία άλλη ερώτηση σ' αυτό το ταξίδι εκτός από: ως πού μπορούμε να φτάσουμε στην εξολόθρευση του Νοήματος» που λέει ο Μποντριγιάρ στην Αμερική του.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους. Ο εισαγωγικός, που ερμηνεύει ο υπηρέτης του Καντ, καταγγέλλει τη φυσική θηριωδία των ανθρώπων, απόδειξη της οποίας είναι ο τρόπος που διασκεδάζουν στα σχολεία, και στις άλλες «κοινότητες», με τους αναξιοπαθούντες και τους άσχημους. Στον δεύτερο, που αναλαμβάνει η κυρία Καντ, καταγγέλλεται με τον πιο έντονο τρόπο η αποτυχία της οικογένειας και των εκπαιδευτικών μηχανισμών του κράτους να δημιουργήσουν τους φωτισμένους και ηθικούς ανθρώπους που θα επέτρεπαν να ελπίζουμε στο μέλλον της ανθρωπότητας. Στον τρίτο, ο Συλλέκτης αποκαθηλώνει τον μύθο της μεγάλης τέχνης και των ανυπέρβλητων μετρ.


Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες. Έψαχνε το φως και στο τέλος δεν βρήκε παρά σκοτάδι – και είναι έξοχη η προτελευταία σκηνή του έργου, με τον Μάκη Παπαδημητρίου (επιτέλους, σ' έναν ρόλο αντάξιο του μεγάλου ταλέντου του!) να κινείται τυφλός και δακρυσμένος ανάμεσα σε μεγάλες, στρογγυλές λάμπες. Είναι από κείνες τις στιγμές που νιώθεις το μέσα σου να εκρήγνυται σ' ένα βουβό κλάμα – κι όταν συμβαίνει αυτό, το θέατρο συναντά τον ουσιαστικό, λυτρωτικό ρόλο του. Γι' αυτό και ο τελευταίος μονόλογος, ερμηνευμένος από τον «χαλαρό» Μιχάλη Τιτόπουλο, είναι περιττός. Ακόμη χειρότερα: αδειάζει απότομα όλη αυτή την πολύτιμη συγκίνηση.


Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι (νέοι, βέβαια, και άπειροι, αλλά...). Ο Κορνήλιος Σελαμσής έγραψε τη μουσική που δένει ιδανικά με τη λεκτική παρτιτούρα του έργου.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου

Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ
Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Γιάννης Καπελέρης, Σύρμω Κεκέ, Κατερίνα Λυπηρίδου, Χρήστος Μαλάκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Μιχάλης Τιτόπουλος
Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν», Φρυνίχου 4, Πλάκα 210 3222464 & 210 3236732
19/2-5/4. Τετάρτη 20.00, Πέμπτη 20.30, Σάββατο 18.00, Κυριακή 18.00. Πέμπτη γενική είσοδος: 10 ευρώ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Το φετινό καλοκαίρι θα το θυμόμαστε για χρόνια για τον παρατεταμένο καύσωνα και την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι δύο παραστάσεις της στην Επίδαυρο συζητήθηκαν όσο λίγες, ενθουσίασαν, προκάλεσαν σχόλια και αντιδράσεις, έδωσαν ερμηνείες συγκλονιστικές, όπως αυτή της Έβελυν Ασουάντ που, ως Κασσάνδρα, συντάραξε με το αραβικό μοιρολόι και έκανε πολύ κόσμο να ψάξει το όνομά της.
M. HULOT
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ