Όταν δάκρυσε ο Καντ

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου
0

Πολλά έργα βλέπουμε, λίγα αξίζουν πραγματικά. Συγκινήθηκα βαθιά με τον Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ που προτείνει (επιχειρώντας την πρώτη του σκηνοθεσία) ο Γιάννος Περλέγκας στο Θέατρο Τέχνης. Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης. Η αφορμή διττή: η βιογραφία του «συστημικού» φιλόσοφου Ιμμάνουελ Καντ (1724-1804) και του «αντι-συστημικού» συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ από τη μία, το αποτύπωμά τους στη γραφή και στη σκέψη από την άλλη. Το γεγονός ότι το έργο και των δύο είναι τόσο στενά συνδεδεμένο με τη ζωή τους αποτελεί για μένα όχι μόνο στοιχείο αυθεντικότητας αλλά και αιτία ανυπόκριτου σεβασμού. Με διαφορετικό τρόπο, και για διαφορετικούς λόγους, έγραψαν τα κείμενά τους με το αίμα τους, με μια εμπλοκή βαθιά, επώδυνη, δραματική.

Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες.


Για τον Ιμμάνουελ Καντ κυκλοφορούν αρκετά ιστορικά ανέκδοτα, όπως αυτό που είπε ο Χάινριχ Χάινε, ότι ο Καντ ήταν πιο ακριβής ακόμη και από το μεγάλο ρολόι του καθεδρικού ναού της Καινιξβέργης (σ.σ. της πόλης της Ανατολικής Πρωσίας, όπου ο Καντ έζησε σχεδόν όλη του τη ζωή). «Οι γείτονες ήξεραν κατά προσέγγιση δευτερολέπτων πως ήταν τρεις και μισή κάθε φορά που ο Καντ, με το γκρίζο κοστούμι του και το λεπτό μπαστούνι στο χέρι, έβγαινε από το σπίτι του κατευθυνόμενος προς τη μεγάλη δενδροστοιχία με τις φιλύρες» (Θεοδόσιος Πελεγρίνης, Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, 1997).


Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το Καίνιξμπεργκ, αλλά παρέμεινε ευπειθής στην εξουσία του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Α', σ' ένα καθεστώς, με άλλα λόγια, σιδηράς πειθαρχίας, καταπίεσης, καταστολής κι ανέχειας, στο όνομα του λαμπρού μέλλοντος της χώρας. Ο Ερνστ Κασίρερ (Καντ / Η ζωή και το έργο του, εκδ. Ίνδικτος, 2001) επισημαίνει ότι η επιλογή του αυτοπεριορισμού υπήρξε αναμφισβήτητα θετική και δημιουργική για τη φιλοσοφική του σκέψη. Ο Καντ δεν παντρεύτηκε, δεν απέκτησε οικογένεια, για να μείνει ανεξάρτητος και απερίσπαστος. Με τη δύναμη και την καθαρότητα μιας άκαμπτης βούλησης, επικεντρωμένης στον ρόλο του δασκάλου και φιλοσόφου, αρνήθηκε μια πλήρη συναισθημάτων και εμπειριών ζωή.


Το δραματικό, ωστόσο, είναι ότι η σημαντικότερη προσφορά του στην ηθική φιλοσοφία, η κατηγορική προσταγή («Πράττε έτσι ώστε η ρυθμιστική αρχή της βούλησής σου να μπορεί να καταστεί καθολικός νόμος», που σημαίνει ότι οφείλω, κάθε φορά που πρόκειται να κάνω κάτι, να αναρωτηθώ αν αυτό που σκέφτομαι να πράξω μπορεί να αποτελέσει καθολικό νόμο, μια αρχή από την οποία δεν θα εξαιρείται κανείς, ούτε εγώ ο ίδιος), δεν μπόρεσε να απαντήσει απολύτως και διά παντός στο πρόβλημα του πώς ζει κανείς σωστά. Γιατί, ως γνωστόν, δεν επιλέγουμε πάντα ελεύθερα. Η ελευθερία της βούλησης υπάρχει υπό προϋποθέσεις και συχνά ακυρώνεται από ανεξέλεγκτους παράγοντες και σκοπιμότητες.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Μπέρνχαρντ (1931-1989), παιδί του πολέμου (μάλιστα νόθο) και του ναζιστικού ονείδους, είχε βασανιστεί με όλα αυτά τα ζητήματα. Συχνά αναφέρεται στον Μονταίνι, στον Ντεκάρτ, στον Βολταίρο, στον Καντ, στον Σοπενάουερ. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε διαποτίζουν το σύνολο του έργου του: απόγνωση και απελπισία. Γιατί δεν έβλεπε σχεδόν κανέναν, πίσω στον χρόνο ή γύρω του, να θέλει να αποκαλύψει την αλήθεια: ο κόσμος δεν προοδεύει, ο άνθρωπος δεν γίνεται καλύτερος, ο πολιτισμός, οι τέχνες, τα γράμματα βοηθούν, αλλά, ας μας πει κάποιος, σε τι ακριβώς; «Ένα άνοιγμα στο αίνιγμα, ένας νυγμός στον λυγμό, μια πύλη στη λύπη: ιδού το έργο του Μπέρνχαρντ» κατά τη θαυμάσια διατύπωση του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη (στην εισαγωγή του στον συλλογικό τόμο Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ, εκδ. Νάρκισσος, 2005).


Στο αφήγημα του Μπέρνχαρντ που αγαπώ πιο πολύ, στους Παλιούς Δασκάλους (1985, στα ελληνικά εκδ. Εξάντας, 1994), γράφει: «Δεν αγαπάμε, ναι, τον Πασκάλ επειδή είναι τόσο τέλειος, αλλά επειδή είναι κατά βάθος τόσο ανήμπορος, όπως αγαπάμε και τον Μονταίνι επειδή είναι ανήμπορος, επειδή σ' όλη του τη ζωή έψαχνε και δεν βρήκε, τον Βολταίρο επειδή είναι ανήμπορος. Αγαπάμε τη φιλοσοφία και την πνευματική επιστήμη στο σύνολό της, ναι, επειδή είναι απολύτως ανήμπορη. Αγαπάμε αληθινά μόνο τα βιβλία που δεν είναι ακέραια, που είναι χαοτικά, που είναι ανήμπορα». Η ιδέα αυτή αναπτύσσεται έξοχα νωρίτερα, το 1978, στο θεατρικό του που φέρει τον τίτλο Ιμμάνουελ Καντ. Πρόκειται για μια φαντασία που εξελίσσεται σ' έναν ου-τόπο, στα ανοιχτά του ωκεανού, σ' ένα πλοίο που μεταφέρει τον Καντ στην Αμερική. Είναι σχεδόν τυφλός από γλαύκωμα. Πιστεύει ότι στην Αμερική υπάρχουν γιατροί που θα αποκαταστήσουν την όρασή του (κι όμως, «Ο αμερικανισμός βαρύνεται για το τέλος του κόσμου» λέει). Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης. Ο Καντ, ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος, επικοινωνεί μόνο με τον παπαγάλο του. Κι όσο για το ταξίδι στην Αμερική, στον Νέο Κόσμο; «Καμία άλλη ερώτηση σ' αυτό το ταξίδι εκτός από: ως πού μπορούμε να φτάσουμε στην εξολόθρευση του Νοήματος» που λέει ο Μποντριγιάρ στην Αμερική του.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους. Ο εισαγωγικός, που ερμηνεύει ο υπηρέτης του Καντ, καταγγέλλει τη φυσική θηριωδία των ανθρώπων, απόδειξη της οποίας είναι ο τρόπος που διασκεδάζουν στα σχολεία, και στις άλλες «κοινότητες», με τους αναξιοπαθούντες και τους άσχημους. Στον δεύτερο, που αναλαμβάνει η κυρία Καντ, καταγγέλλεται με τον πιο έντονο τρόπο η αποτυχία της οικογένειας και των εκπαιδευτικών μηχανισμών του κράτους να δημιουργήσουν τους φωτισμένους και ηθικούς ανθρώπους που θα επέτρεπαν να ελπίζουμε στο μέλλον της ανθρωπότητας. Στον τρίτο, ο Συλλέκτης αποκαθηλώνει τον μύθο της μεγάλης τέχνης και των ανυπέρβλητων μετρ.


Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες. Έψαχνε το φως και στο τέλος δεν βρήκε παρά σκοτάδι – και είναι έξοχη η προτελευταία σκηνή του έργου, με τον Μάκη Παπαδημητρίου (επιτέλους, σ' έναν ρόλο αντάξιο του μεγάλου ταλέντου του!) να κινείται τυφλός και δακρυσμένος ανάμεσα σε μεγάλες, στρογγυλές λάμπες. Είναι από κείνες τις στιγμές που νιώθεις το μέσα σου να εκρήγνυται σ' ένα βουβό κλάμα – κι όταν συμβαίνει αυτό, το θέατρο συναντά τον ουσιαστικό, λυτρωτικό ρόλο του. Γι' αυτό και ο τελευταίος μονόλογος, ερμηνευμένος από τον «χαλαρό» Μιχάλη Τιτόπουλο, είναι περιττός. Ακόμη χειρότερα: αδειάζει απότομα όλη αυτή την πολύτιμη συγκίνηση.


Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι (νέοι, βέβαια, και άπειροι, αλλά...). Ο Κορνήλιος Σελαμσής έγραψε τη μουσική που δένει ιδανικά με τη λεκτική παρτιτούρα του έργου.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου

Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ
Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Γιάννης Καπελέρης, Σύρμω Κεκέ, Κατερίνα Λυπηρίδου, Χρήστος Μαλάκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Μιχάλης Τιτόπουλος
Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν», Φρυνίχου 4, Πλάκα 210 3222464 & 210 3236732
19/2-5/4. Τετάρτη 20.00, Πέμπτη 20.30, Σάββατο 18.00, Κυριακή 18.00. Πέμπτη γενική είσοδος: 10 ευρώ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ