Όταν δάκρυσε ο Καντ

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου
0

Πολλά έργα βλέπουμε, λίγα αξίζουν πραγματικά. Συγκινήθηκα βαθιά με τον Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ που προτείνει (επιχειρώντας την πρώτη του σκηνοθεσία) ο Γιάννος Περλέγκας στο Θέατρο Τέχνης. Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης. Η αφορμή διττή: η βιογραφία του «συστημικού» φιλόσοφου Ιμμάνουελ Καντ (1724-1804) και του «αντι-συστημικού» συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ από τη μία, το αποτύπωμά τους στη γραφή και στη σκέψη από την άλλη. Το γεγονός ότι το έργο και των δύο είναι τόσο στενά συνδεδεμένο με τη ζωή τους αποτελεί για μένα όχι μόνο στοιχείο αυθεντικότητας αλλά και αιτία ανυπόκριτου σεβασμού. Με διαφορετικό τρόπο, και για διαφορετικούς λόγους, έγραψαν τα κείμενά τους με το αίμα τους, με μια εμπλοκή βαθιά, επώδυνη, δραματική.

Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες.


Για τον Ιμμάνουελ Καντ κυκλοφορούν αρκετά ιστορικά ανέκδοτα, όπως αυτό που είπε ο Χάινριχ Χάινε, ότι ο Καντ ήταν πιο ακριβής ακόμη και από το μεγάλο ρολόι του καθεδρικού ναού της Καινιξβέργης (σ.σ. της πόλης της Ανατολικής Πρωσίας, όπου ο Καντ έζησε σχεδόν όλη του τη ζωή). «Οι γείτονες ήξεραν κατά προσέγγιση δευτερολέπτων πως ήταν τρεις και μισή κάθε φορά που ο Καντ, με το γκρίζο κοστούμι του και το λεπτό μπαστούνι στο χέρι, έβγαινε από το σπίτι του κατευθυνόμενος προς τη μεγάλη δενδροστοιχία με τις φιλύρες» (Θεοδόσιος Πελεγρίνης, Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, 1997).


Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το Καίνιξμπεργκ, αλλά παρέμεινε ευπειθής στην εξουσία του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Α', σ' ένα καθεστώς, με άλλα λόγια, σιδηράς πειθαρχίας, καταπίεσης, καταστολής κι ανέχειας, στο όνομα του λαμπρού μέλλοντος της χώρας. Ο Ερνστ Κασίρερ (Καντ / Η ζωή και το έργο του, εκδ. Ίνδικτος, 2001) επισημαίνει ότι η επιλογή του αυτοπεριορισμού υπήρξε αναμφισβήτητα θετική και δημιουργική για τη φιλοσοφική του σκέψη. Ο Καντ δεν παντρεύτηκε, δεν απέκτησε οικογένεια, για να μείνει ανεξάρτητος και απερίσπαστος. Με τη δύναμη και την καθαρότητα μιας άκαμπτης βούλησης, επικεντρωμένης στον ρόλο του δασκάλου και φιλοσόφου, αρνήθηκε μια πλήρη συναισθημάτων και εμπειριών ζωή.


Το δραματικό, ωστόσο, είναι ότι η σημαντικότερη προσφορά του στην ηθική φιλοσοφία, η κατηγορική προσταγή («Πράττε έτσι ώστε η ρυθμιστική αρχή της βούλησής σου να μπορεί να καταστεί καθολικός νόμος», που σημαίνει ότι οφείλω, κάθε φορά που πρόκειται να κάνω κάτι, να αναρωτηθώ αν αυτό που σκέφτομαι να πράξω μπορεί να αποτελέσει καθολικό νόμο, μια αρχή από την οποία δεν θα εξαιρείται κανείς, ούτε εγώ ο ίδιος), δεν μπόρεσε να απαντήσει απολύτως και διά παντός στο πρόβλημα του πώς ζει κανείς σωστά. Γιατί, ως γνωστόν, δεν επιλέγουμε πάντα ελεύθερα. Η ελευθερία της βούλησης υπάρχει υπό προϋποθέσεις και συχνά ακυρώνεται από ανεξέλεγκτους παράγοντες και σκοπιμότητες.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Μπέρνχαρντ (1931-1989), παιδί του πολέμου (μάλιστα νόθο) και του ναζιστικού ονείδους, είχε βασανιστεί με όλα αυτά τα ζητήματα. Συχνά αναφέρεται στον Μονταίνι, στον Ντεκάρτ, στον Βολταίρο, στον Καντ, στον Σοπενάουερ. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε διαποτίζουν το σύνολο του έργου του: απόγνωση και απελπισία. Γιατί δεν έβλεπε σχεδόν κανέναν, πίσω στον χρόνο ή γύρω του, να θέλει να αποκαλύψει την αλήθεια: ο κόσμος δεν προοδεύει, ο άνθρωπος δεν γίνεται καλύτερος, ο πολιτισμός, οι τέχνες, τα γράμματα βοηθούν, αλλά, ας μας πει κάποιος, σε τι ακριβώς; «Ένα άνοιγμα στο αίνιγμα, ένας νυγμός στον λυγμό, μια πύλη στη λύπη: ιδού το έργο του Μπέρνχαρντ» κατά τη θαυμάσια διατύπωση του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη (στην εισαγωγή του στον συλλογικό τόμο Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ, εκδ. Νάρκισσος, 2005).


Στο αφήγημα του Μπέρνχαρντ που αγαπώ πιο πολύ, στους Παλιούς Δασκάλους (1985, στα ελληνικά εκδ. Εξάντας, 1994), γράφει: «Δεν αγαπάμε, ναι, τον Πασκάλ επειδή είναι τόσο τέλειος, αλλά επειδή είναι κατά βάθος τόσο ανήμπορος, όπως αγαπάμε και τον Μονταίνι επειδή είναι ανήμπορος, επειδή σ' όλη του τη ζωή έψαχνε και δεν βρήκε, τον Βολταίρο επειδή είναι ανήμπορος. Αγαπάμε τη φιλοσοφία και την πνευματική επιστήμη στο σύνολό της, ναι, επειδή είναι απολύτως ανήμπορη. Αγαπάμε αληθινά μόνο τα βιβλία που δεν είναι ακέραια, που είναι χαοτικά, που είναι ανήμπορα». Η ιδέα αυτή αναπτύσσεται έξοχα νωρίτερα, το 1978, στο θεατρικό του που φέρει τον τίτλο Ιμμάνουελ Καντ. Πρόκειται για μια φαντασία που εξελίσσεται σ' έναν ου-τόπο, στα ανοιχτά του ωκεανού, σ' ένα πλοίο που μεταφέρει τον Καντ στην Αμερική. Είναι σχεδόν τυφλός από γλαύκωμα. Πιστεύει ότι στην Αμερική υπάρχουν γιατροί που θα αποκαταστήσουν την όρασή του (κι όμως, «Ο αμερικανισμός βαρύνεται για το τέλος του κόσμου» λέει). Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης. Ο Καντ, ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος, επικοινωνεί μόνο με τον παπαγάλο του. Κι όσο για το ταξίδι στην Αμερική, στον Νέο Κόσμο; «Καμία άλλη ερώτηση σ' αυτό το ταξίδι εκτός από: ως πού μπορούμε να φτάσουμε στην εξολόθρευση του Νοήματος» που λέει ο Μποντριγιάρ στην Αμερική του.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους. Ο εισαγωγικός, που ερμηνεύει ο υπηρέτης του Καντ, καταγγέλλει τη φυσική θηριωδία των ανθρώπων, απόδειξη της οποίας είναι ο τρόπος που διασκεδάζουν στα σχολεία, και στις άλλες «κοινότητες», με τους αναξιοπαθούντες και τους άσχημους. Στον δεύτερο, που αναλαμβάνει η κυρία Καντ, καταγγέλλεται με τον πιο έντονο τρόπο η αποτυχία της οικογένειας και των εκπαιδευτικών μηχανισμών του κράτους να δημιουργήσουν τους φωτισμένους και ηθικούς ανθρώπους που θα επέτρεπαν να ελπίζουμε στο μέλλον της ανθρωπότητας. Στον τρίτο, ο Συλλέκτης αποκαθηλώνει τον μύθο της μεγάλης τέχνης και των ανυπέρβλητων μετρ.


Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες. Έψαχνε το φως και στο τέλος δεν βρήκε παρά σκοτάδι – και είναι έξοχη η προτελευταία σκηνή του έργου, με τον Μάκη Παπαδημητρίου (επιτέλους, σ' έναν ρόλο αντάξιο του μεγάλου ταλέντου του!) να κινείται τυφλός και δακρυσμένος ανάμεσα σε μεγάλες, στρογγυλές λάμπες. Είναι από κείνες τις στιγμές που νιώθεις το μέσα σου να εκρήγνυται σ' ένα βουβό κλάμα – κι όταν συμβαίνει αυτό, το θέατρο συναντά τον ουσιαστικό, λυτρωτικό ρόλο του. Γι' αυτό και ο τελευταίος μονόλογος, ερμηνευμένος από τον «χαλαρό» Μιχάλη Τιτόπουλο, είναι περιττός. Ακόμη χειρότερα: αδειάζει απότομα όλη αυτή την πολύτιμη συγκίνηση.


Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι (νέοι, βέβαια, και άπειροι, αλλά...). Ο Κορνήλιος Σελαμσής έγραψε τη μουσική που δένει ιδανικά με τη λεκτική παρτιτούρα του έργου.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου

Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ
Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Γιάννης Καπελέρης, Σύρμω Κεκέ, Κατερίνα Λυπηρίδου, Χρήστος Μαλάκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Μιχάλης Τιτόπουλος
Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν», Φρυνίχου 4, Πλάκα 210 3222464 & 210 3236732
19/2-5/4. Τετάρτη 20.00, Πέμπτη 20.30, Σάββατο 18.00, Κυριακή 18.00. Πέμπτη γενική είσοδος: 10 ευρώ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ