Πήρε τη ζωή στα χέρια της

Πήρε τη ζωή στα χέρια της Facebook Twitter
0

Το καινούργιο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη Πήρε τη ζωή στα χέρια της, που μόλις ξεκίνησε στη μικρή σκηνή του Ελληνικού Κόσμου, θα μπορούσε να είναι μια μίνι τηλεοπτική σειρά, με «μοδάτους» ήρωες και προ κρίσης life style - ή, έστω, παράσταση σε κάποιο από τα εμπορικά θέατρα του κέντρου, όπου γνωρίζεις τι περίπου θα δεις: δημοφιλείς ηθοποιούς να κολακεύουν με το αζημίωτο τον ναρκισσισμό τους. Είναι -ας μου επιτραπεί να μην ανήκω στην πλειονότητα όσων εκθείασαν τις αρετές έργων, όπως το Γάλα ή το Καλιφόρνια Ντρίμινγκ- σαφώς πιο αδύνατο από τα προηγούμενά του.

Δείτε τα πρόσωπα: ένας συγγραφέας σε κρίση, η γυναίκα του, μια διαφημίστρια που προσπαθεί ανεπιτυχώς να διακρίνει πού ακριβώς είναι η δική της ευθύνη στην ανήθικη λειτουργία της αγοράς, ένας ψυχοθεραπευτής που αντιμετωπίζει το προσωπικό δράμα όσων καταφεύγουν στη βοήθειά του ως υλικό για τη διατριβή του, και μία γυναίκα (εξαδέλφη της διαφημίστριας) που προσπαθεί να βρει νόημα στη ζωή μετά το διαζύγιό της, μέσα από τον έρωτά της για τον (ως άνω) ψυχαναλυτή της. Στο δελτίο Τύπου διαβάζουμε ότι οι τρεις πρώτοι εκπροσωπούν τον κόσμο της Τέχνης, τον κόσμο της Επικοινωνίας (έτσι αποκαλείται ο χώρος της διαφήμισης) και τον κόσμο της Επιστήμης. Εννοείται πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, αφού ένας οποιοσδήποτε συγγραφέας δεν μπορεί παρά να εκπροσωπεί τον εαυτό του, η διαφήμιση είναι πιο κοντά στην προπαγάνδα παρά στην επικοινωνία και η ψυχοθεραπεία δεν είναι επιστήμη.

Τα κλισέ περισσεύουν: ο συγγραφέας είναι ενοχλητικά ανασφαλής, ερμητικά κλεισμένος στον κόσμο του, ανίκανος να μοιραστεί και ν’ απολαύσει την καθημερινότητα, χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς για το αν μπορεί να χρησιμοποιήσει υλικό παρμένο από την πραγματική ζωή στο έργο του, ακόμη κι αν αυτό εκθέτει ανθρώπους του στενού του περιβάλλοντος.

Ο ψυχαναλυτής της ιστορίας είναι, με διαφορετικό τρόπο, εξίσου ψυχρός και αδιάφορος, περίκλειστος σε ωραίες θεωρίες που περισσότερο γοητεύουν τον ίδιο παρά βοηθούν στην θεραπεία των «ασθενών». Η διαφημίστρια είναι έξυπνη, έχει διάθεση να καταλάβει και να βοηθήσει τους άλλους, αλλά στην πορεία αποδεικνύεται εξίσου αντιπαθής: μια γυναίκα που αναγνωρίζει τις ηθικές αδυναμίες της δουλειάς της, κάνει την αυτοκριτική της, αλλά τελικά δίνει τα μέιλ της ξαδέλφης της στο άνδρα της για να τα χρησιμοποιήσει στο καινούργιο έργο του. 

Και οι τρεις εκμεταλλεύονται το μόνο ανθρώπινο πλάσμα που μοιάζει ζωντανό, τη γυναίκα-χωρίς-ιδιότητα που προσπαθεί να σωθεί μέσα από τον κρυφό έρωτά της, οδηγώντας την τελικά στην αυτοκτονία. Σχηματικά πρόσωπα και σχέσεις, αφελείς αντιθέσεις και διλήμματα συνθέτουν ένα εργάκι που θα ’θελε να θυμίζει Νόελ Κάουαρντ και Γούντι Άλεν. Μάταια.

Οι δραματουργικές αδυναμίες του Πήρε τη ζωή στα χέρια της αποκαλύπτονται ακόμα πιο «δραματικές» υπό το φως της τρέχουσας πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής συνθήκης. Σε ποιους από το δυνάμει κοινό απευθύνεται το συγκεκριμένο έργο; Η διαδρομή από το πνιγμένο στα δακρυγόνα κέντρο της πόλης της περασμένης Κυριακής προς το απομακρυσμένο Θέατρο του Ελληνικού Κόσμου ήταν σαν ταξίδι σε άλλη διάσταση του χωροχρόνου. Εδώ όλα είναι ήσυχα, εντάξει, ο εκσυγχρονισμός προχωρεί μια χαρά, ο πολιτισμός είναι το καλύτερο άλλοθι, οι ηθοποιοί κάνουν τη δουλειά τους και οι θεατές ήρεμοι παρακολουθούν μία δραματική αισθηματική κομεντί αγγλοσαξωνικών επιρροών, τοποθετημένη στην Ψωροκώσταινα.

Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Παλούμπης ενίσχυσε αυτή την εντύπωση. Ένα μουσικό θέμα, απ’ αυτά τα ωραία που εύκολα γράφει ο Σταμάτης Κραουνάκης, εισάγει, δένει, κλείνει τη σκηνική πράξη. Το σκηνικό της Έλενας Χριστούλη χωρίζεται σε δύο χώρους: το μινιμαλιστικής αισθητικής γραφείο του ψυχοθεραπευτή και το ανάλογης όψης καθιστικό του συγγραφέα και της διαφημίστριας. Ένα κατακόκκινο κουβούκλιο γίνεται το «μυαλό» της ερωτευμένης γυναίκας, ο χώρος δηλαδή που η Υρώ Μανέ τολμά να εκφράσει όλα αυτά τα λυρικά που αισθάνεται και σκέφτεται (την ίδια στιγμή, η τηλεοπτική περσόνα της ηθοποιού εκδικείται). Και δεν μπορώ να μη σχολιάσω τα ρούχα της. Από το πρώτο σύνολο, όπου ρούχα-τσάντα-παπούτσι είναι στον ίδιο ή παραπλήσιο χρωματικό τόνο, δίνοντας έναν αέρα χαζής νεόπλουτης στην ηρωίδα, έως το λευκό νυχτικό της σκηνή της αυτοχειρίας, βγάζουν μάτι για τις φιλοδοξίες της παράστασης.

Οι υπόλοιποι ηθοποιοί ερμηνεύουν φιλότιμα τους ρόλους τους, γνωρίζοντας (οι ηθοποιοί πάντα ξέρουν εκ των προτέρων αν το έργο ή η παράσταση στην οποία συμμετέχουν αξίζει…) ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν πέρα από το σημείο που το ίδιο το έργο οδηγεί.

Μακάρι να διαψευστώ και το θέατρο του Βασίλη Κατσικονούρη να είναι αυτό που θα ανανεώσει την ελληνική θεατρική γραφή του 21ου αιώνα. Ωστόσο, από τα μέχρι στιγμής δείγματα, είναι μάλλον περιορισμένα αυτά που μπορούμε να περιμένουμε από την ωρίμανση του ταλέντου του.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ