Ψευδαισθήσεις

Ψευδαισθήσεις Facebook Twitter
0

Tην άνοιξη του 2009 ήταν το Γένεσις 2 του Ιβάν Βιριπάγεβ (έργο του 2004 που παρουσίασε ο θίασος Κανιγκούντα στο Θέατρο Τέχνης) που μ’ έπεισε ότι, αν θέλαμε να μιλήσουμε για σύγχρονη δραματουργία, έπρεπε να στραφούμε στο ρωσικό Νέο Δράμα (Novaya Drama), στη γενιά των Ρώσων συγγραφέων που άρχισαν να γράφουν τη δεκαετία του ’90. Τρία χρόνια μετά, με αφορμή τις Ψευδαισθήσεις (2011), πάλι του Βιριπάγεφ, που παρουσιάζονται στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, επανέρχομαι με τον ίδιο ενθουσιασμό.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στη Ρωσία, μετά την πτώση του σοβιετικού καθεστώτος, λειτουργούσαν περί τα 600 κρατικά θέατρα, ένα τουλάχιστον θέατρο με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο σε κάθε μεγάλη πόλη, με μόνιμο θίασο 40 ηθοποιών κι έναν βασικό σκηνοθέτη. Εξέλιπαν τα μικρά θέατρα, αυτά που στη Δύση πειραματίζονται με τις νέες μορφές γραφής και σκηνοθεσίας. Αναλόγως κατεστημένη ήταν και η λειτουργία των σχολών υποκριτικής και σκηνοθεσίας, ιδίως στην απομακρυσμένη από την πρωτεύουσα, αχανή περιφέρεια. Όταν η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε δραστικά, ευνοώντας την εξάρτηση των θεάτρων από τους χορηγούς και το ταμείο, η προϊούσα παρακμή του συστήματος αποκαλύφθηκε σε όλο το μεγαλείο της. 

Γι’ αυτούς τους λόγους, ο Ιβάν Βιριπάγεφ (γεν. 1974) εγκατέλειψε τη γενέτειρά του, το μακρινό Ιρκούτσκ (μια πόλη 600.000 κατοίκων στην κεντρική Σιβηρία, με κρατικό θέατρο και δραματική σχολή) για ν’ ασχοληθεί με το θέατρο στη Μόσχα. Αναζήτησε ανθρώπους με κοινές ανησυχίες και χώρους όπου να μπορεί να κάνει ένα θέατρο ζωντανό, σαφώς πολιτικό, που ν’ αποτυπώνει καίρια το δράμα της μετασοβιετικής συνθήκης.

Μαζί με άλλους ταλαντούχους νέους στράφηκε στις κατακτήσεις του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου. Ήρθαν σ’ επαφή με την άλλη, μεγάλη ευρωπαϊκή θεατρική σχολή, την αγγλική, και με τη βοήθεια του Βρετανικού Συμβουλίου άρχισαν οι ανταλλαγές με το Royal Shakespeare Company (που ήδη έχει οδηγήσει στη συγγραφή νέων έργων και στο ανέβασμά τους στο Λονδίνο) και η συνεργασία με φορείς (όπως το Lubimovka Festival και το Νew Drama Festival από το 2002 έως το 2009) και θέατρα που προωθούν το νέο ρωσικό δράμα, όπως το Teatr.Doc ή το θέατρο Praktika από το 2005. Η νέα γενιά Ρώσων συγγραφέων επηρεάστηκε από την οργισμένη γραφή των συγγραφέων του Ιn-yer-face θεάτρου, μυήθηκαν στο θέατρο-ντοκουμέντο και στο «θέατρο της επινόησης», στις τεχνικές αποδόμησης του υλικού και επανασύνθεσής του με τον τρόπο του μοντάζ. Συγγραφείς όπως ο Βιριπάγεβ, ο Τσιγάρεφ, οι αδελφοί Πρεσνιακόφ, ο Βλαντιμίρ Σορόκιν, ο Έντουαρντ Μπογιάκοφ άρχισαν να συζητιούνται εντόνως στη Δυτική Ευρώπη που διψά, ως γνωστόν, για φρέσκο αίμα.

Αλλά ο Βιριπάγεφ, όπως κάθε μεγάλος δημιουργός, προχώρησε στην αναζήτηση του δικού του, προσωπικού ύφους στα θέματα, στη δομή του σκηνικού κειμένου, στις αφηγηματικές τεχνικές. Τελευταίο δείγμα των αναζητήσεών του είναι οι Ψευδαισθήσεις που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου στη Νέα Σκηνή. Είναι για μένα το καλύτερο καινούργιο έργο που είδαμε τη χρονιά που σε λίγο κλείνει.

Σκέφτομαι πως οι Ψευδαισθήσεις συγγενεύουν κατά έναν τρόπο με το Closer του Μαρκ Ρέιβενχιλ. Μόνο που ο Βιριπάγεφ πηγαίνει πιο βαθιά τα ζητήματα που τον απασχολούν, καθώς απελευθερώνεται από την ανάγκη να στήσει μια ιστορία μπροστά στα μάτια των θεατών. Η ελευθερία που του προσφέρει το αφηγηματικό θέατρο αποδεικνύεται εξαιρετικά γόνιμη: θέτει ένα ερώτημα, «Τι σημαίνει αληθινή αγάπη;», και αντιμετωπίζοντάς το ως θεώρημα που πρέπει ν’ αποδειχτεί χρησιμοποιεί δυο ζευγάρια ογδοντάχρονων (Ντάνι+Σάντρα, Άλμπερτ+Μάργκαρετ) με συζυγική ζωή μεγαλύτερη των 50 χρόνων, που συνδέονται με στενή φιλία επί δεκαετίες. Ο Ντάνι είναι πρώτος που πεθαίνει. Φεύγει ευτυχισμένος, γιατί μπόρεσε να πει στη γυναίκα του πόσο πολύ την αγαπά, πόσο ευτυχισμένος έζησε μαζί της και πως η αληθινή αγάπη δεν μπορεί παρά να είναι αμοιβαία - για χάρη αυτής της αμοιβαιότητας, αν και μπήκε στον πειρασμό, δεν την απάτησε ποτέ. Η γυναίκα του, νιώθοντας ότι και το δικό της τέλος πλησιάζει, καλεί τον Άλμπερτ και του εξομολογείται πως εκείνον αγαπούσε μυστικά σ’ όλη της τη ζωή -κι ας έζησε καλά με τον άνδρα της- και ότι η αληθινή αγάπη δεν εξαρτάται από την αμοιβαιότητα. Ένα ντόμινο εξομολογήσεων ανά δύο ακολουθεί, καθώς η ειλικρίνεια, που συχνά δεν έχει να κάνει με την αλήθεια αλλά με εγωισμούς και πείσματα, προκαλεί τεράστια σύγχυση - και μία αυτοκτονία.

Οι ηθοποιοί αφηγούνται τις ιστορίες, παρεμβάλλοντας ένα «φίλτρο» που λειτουργεί με τον τρόπο του επικού θεάτρου: ακούς και συνδέεις, δεν ταυτίζεσαι. Αυτό απαιτεί μια υποκριτική άλλου τύπου από πλευράς ηθοποιών, που να φωτίζει τα σωστά σημεία, να δημιουργεί εικόνες στο μυαλό του θεατή, να κινητοποιεί έστω και μέσω της τριτοπρόσωπης αφήγησης διανοητικά και συναισθηματικά το κοινό.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ξαναβρίσκει τον παλιό εαυτό της (μετά από το αδιάφορο έως κακό Cock πέρσι στο Θησείον και τον στεγνό και ψυχρό φετινό Γυάλινο Κόσμο στο Χορν) και στήνει μια παράσταση που επικεντρώνει στον λόγο και στις ερμηνείες του Παντελή Δεντάκη, της Αλεξίας Καλτσίκη, του Βασίλη Κουκαλάνι και της Ηλέκτρας Νικολούζου (η οποία, στην καλύτερη μέχρι σήμερα ερμηνεία της, σαφώς ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους). Μην το χάσετε, αν και συμμερίζομαι τις αντιρρήσεις σχετικά με το ακριβό εισιτήριο, που κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή είναι 22 ευρώ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ