Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια

Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια Facebook Twitter
1

 

Βγάζει λέει σπυράκια όταν τη συστήνουν σαν «δημοσιογράφο-συγγραφέα» και είναι εξαιρετικά επιφυλακτική με τους επαίνους και τη δημοσιότητα, παρότι η χρονογράφος των Νέων και της Athens Voice έχει διακριθεί και στα δύο είδη. Με αφορμή το νέο της θεατρικό «Καρφίτσες στα Γόνατα» μας μίλησε για θέατρο, Αριστερά, φεμινισμό, πολιτική και κοινωνικά κινήματα, σεξουαλικότητες και έμφυλους ρόλους, πλέκοντας παράλληλα το εγκώμιο της πρωταγωνίστριάς της Σοφίας Φιλιππίδου. Λειτουργεί καλά μόνο «υπό πίεση», προετοιμάζεται για μια ηλικία που «έχει ανάγκη από άλλες αρετές» κι αυτό τον καιρό προσπαθεί να αποχωριστεί τη μεγαλύτερη έξη της, τη νικοτίνη.  

 

Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια Facebook Twitter
Λειτουργεί καλά μόνο «υπό πίεση», προετοιμάζεται για μια ηλικία που «έχει ανάγκη από άλλες αρετές» κι αυτό τον καιρό προσπαθεί να αποχωριστεί τη μεγαλύτερη έξη της, τη νικοτίνη (αλλά φωτογραφήθηκε καπνίζοντας)... Φωτ. Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Οι «Καρφίτσες στα Γόνατα» είναι μια κωμωδία τρόμου, απ’ αυτές που μ’ αρέσει  διηγούμαι στον εαυτό μου όταν υπάρχει απόλυτη ανάγκη να τον διασκεδάσω: Μια πωλήτρια και μια πελάτισσα  συναντιούνται σε ένα διανυκτερεύον κατάστημα.  Προβάροντας ρούχα και τεχνικές εξουσίας,  καταλήγουν στην οριστική εικόνα του σώματος και εξέρχονται του δοκιμαστηρίου καταγρατζουνισμένες από τις καρφίτσες του ποδόγυρου. Η πελάτισσα, με αποκρυσταλλωμένη πια την εικόνα του φύλου της, ρίχνεται απερίσπαστη στην περιπέτεια της δημιουργικής ζωής. Απερίσπαστη; Όχι και τόσο αφού δυο γνωστά εικαστικά όντα, ο Ναύτης του Τσαρούχη και η Proserpine του Dante Gabriel Rosseti , για να ξεμουδιάσουν από την ακινησία, κατεβαίνουν από τα κάδρα τους κι ανταγωνίζονται σκληρά για την εύνοιά της. Με ποιόν να πας και ποιόν ν’ αφήσεις; Φυσικά υπάρχει πάντα η σολομώντεια λύση του βανδαλισμού. Δεν σου λέω περισσότερα γιατί θα χαθεί το σασπένς.

 

Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια Facebook Twitter
Φοιτήτρια, έγραφα μια χιουμοριστική τηλεοπτική στήλη στον «Θούριο», το περιοδικό του «Ρήγα Φεραίου», αντικριστά με τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Εγώ ήμουν η «Οπτικοκαθιστική» κι αυτός ο «Θείος Λένον»... Φωτ. Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Να φανταστείς ούτε εγώ ξέρω ακριβώς τι μαγικά κάνει αυτή τη στιγμή στην πρόβα η Σοφία Φιλιππίδου. Το μόνο που μου έχει αποκαλύψει για να μην μου’ ρθει καμιά αποπληξία στην πρεμιέρα είναι ότι έχει δώσει τους γυναικείους ρόλους σε άντρες ηθοποιούς. Είναι τρομερό πλάσμα αυτή η γυναίκα. Σα να είναι μόνιμος κάτοικος του Κιθαιρώνα και να μετέχει μιας λόγιας βακχείας που όμοιά της δεν έχω ξαναδεί.  

 

Θέατρο άρχισα να γράφω πολύ πριν να γίνω δημοσιογράφος.  Δούλευα τότε σε γυμνάσια και λύκεια της υπαίθρου χώρας. Όταν έφτανα αξημέρωτα στο ΚΤΕΛ για να πάω στη δουλειά μου, ο ουρανός είχε ακόμη αστέρια και το λεωφορείο ήταν φίσκα από ορεξάτους αγρότες που οι φωνές τους δεν μ΄αφηναν να τον πάρω για λίγο, μέχρι να φτάσουμε στο χωριό. Εκ των υστέρων κατάλαβα ότι αυτή η πρωινή φλυαρία τους οφειλόταν απλούστατα στην υγιεινή συνήθεια να κοιμούνται με τις κότες.  Έμαθα πολλά απ’ αυτή τη δουλειά, κυρίως όμως ότι δεν είναι καθόλου ωραίο να κοροϊδεύεις την κοινωνία, ιδίως τα παιδιά των αγροτικών περιοχών και τους γονείς τους. Έτσι αποφάσισα να παραιτηθώ από το δημόσιο –ελπίζω να το διαβάσει αυτό ο Κατρούγκαλος και να με ανταμείψει με καναν επαναδιορισμό τώρα που η δημοσιογραφία καίει τα λάδια της. 

 

Ζούμε κι εμείς την πτώση της Ευρωπαϊκής Αριστεράς όπως το '89 έζησαν οι Κνίτες την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Έτσι είναι. Μια σου και μια μου, οι διαψεύσεις. Μόνον τις ευθύνες δεν βλέπω να μοιράζονται κι ανησυχώ.

 

Φοιτήτρια, έγραφα μια χιουμοριστική τηλεοπτική στήλη στον «Θούριο», το περιοδικό του «Ρήγα Φεραίου», αντικριστά με τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Εγώ ήμουν η «Οπτικοκαθιστική» κι αυτός ο «Θείος Λένον». Κάποια από εκείνα τα κείμενα τα έβαλε αργότερα στον «Μανούσο Φάσση». Από τον Θούριο με τσίμπησε ο Κώστας Παπαϊωάννου και με φώναξε στο «Ποντίκι» που ήταν τότε στις πολύ μεγάλες δόξες του. Η πρώτη μας συνάντηση έγινε στη Γερανίου, μέσα στον ορυμαγδό και στην αποφορά του παλιού τυπογραφείου.  Τον κοίταξα με κοίταξε και μάλλον -μικρή εγώ- δεν του γέμισα και τόσο το μάτι. «Θα μπορέσεις;», μου λέει. «Μπορεί..» του λέω.  Την « Ποντικίνα των καναλιών»  την έγραφα αδιαλείπτως για 38 χρόνια. Ωχ, τρόμαξα τώρα… 

 

Το διάστημα που δούλευα στο χωριό, γύριζα τα μεσημέρια σπίτι μου στην Καλαμάτα , έγραφα μάνι μάνι τη στήλη μου στη γραφομηχανή, την έβαζα σε φάκελο και μ’ έπαιρνε επιτόπου ο ύπνος. Οπότε έτρεχε μετά η μάνα να την πάει στα γραφεία της Ολυμπιακής για να την παραλάβουν με την απογευματινή πτήση, γι’αυτό και κάποιοι συμπατριώτες μου οδηγήθηκαν στην εσφαλμένη εντύπωση ότι η «Ποντικίνα» ήταν η μαμά μου! 

 

Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια Facebook Twitter
Όταν έγινε το Πολυτεχνείο ήμουν είκοσι ημερών φοιτήτρια. Και βέβαια πολιτικοποιήθηκα αμέσως. Ήταν κάτι σαν μονόδρομος τότε. Εντάχθηκα στον Ρήγα από ένστικτο. Ακούγοντας και αποκλείοντας όλους τους άλλους, έναν προς έναν... Φωτ. Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Όταν έγινε το Πολυτεχνείο ήμουν είκοσι ημερών φοιτήτρια. Και βέβαια πολιτικοποιήθηκα αμέσως. Ήταν κάτι σαν μονόδρομος τότε. Εντάχθηκα στον Ρήγα από ένστικτο. Ακούγοντας και αποκλείοντας όλους τους άλλους, έναν προς έναν. Ήταν και η γοητεία ορισμένων προσώπων που έπαιξε το ρόλο της. Ήταν – πώς να σου το πω;- μαγικό και ζαλιστικό να συναντάς στις σκάλες των γραφείων τον Λεωνίδα Κύρκο με την πλεχτή του ζακετούλα και να έρχεται στις ΚΟΒες Γυναικών ο Ελευθερίου να ζητάει από την πάσα μία παιδίσκη άρθρο περί της Αυτονομίας του Γυναικείου Κινήματος για να το βάλει στην Κομμουνιστική  Θεωρία και Πολιτική. Κι αυτά τα kinky που κυκλοφορούν για τις Ρηγούδες, εγώ τα ακούω όλα βερεσέ. Πιο πολύ αληθεύουν κάτι ιστορίες που ακούγονται για ορισμένους επιφανείς Συριζαίους (παλιούς Ρηγάδες) που τότε ήταν κάτι τυπάκια εντελώς της πλάκας. Κι όμως… Πλάκα στην πλάκα, ορίστε που φτάσαμε. Τελοσπάντων… Ζούμε κι εμείς την πτώση της Ευρωπαϊκής Αριστεράς όπως το ‘89 έζησαν οι Κνίτες την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Έτσι είναι. Μια σου και μια μου, οι διαψεύσεις. Μόνον τις ευθύνες δεν βλέπω να μοιράζονται κι ανησυχώ. 

 

Ο Τσίπρας, αυτός μάλιστα! Του βγάζω το καπέλο! Γιατί ενώ εξασφάλισε ανεργία σε τουλάχιστον δυο γενιές από σήμερα, ο ίδιος είναι το μόνο παιδί από τη γενιά του που με δυο κολλυβογράμματα τα κατάφερε να βρει καλή δουλειά και να σιτίζεται από το Πρυτανείο.

 

Κάποια στιγμή έφυγα από τον Ρήγα με τον ίδιο φυσικό τρόπο που μπήκα. Δεν είμαστε όλοι φτιαγμένοι για κομματική ζωή.  Εκείνο όμως που κρατάω από τη θητεία μου στην Ανανεωτική Αριστερά είναι ο σεβασμός στους δημοκρατικούς θεσμούς και στα κοινωνικά κινήματα. Σεβασμός, όχι αστεία. Βλέπω  κάποιους σημερινούς «αλληλέγγυους»,  με πόση χάρη, πόση ελαφράδα και πόση αυτοπεποίθηση καπελώνουν και ποδηγετούν και με πιάνουν τα διαόλια μου. Για να το κάνεις αυτό χωρίς να σου τραβήξει καμιά νυχιά η Αριστερή σου συνείδηση, ή βλαξ είσαι ή εντελώς δόλιος. Μου θυμίζει κάτι ιδεολογικούς εφαψίες που μπαίνανε στις πορείες των γυναικών και με τις γαϊδουροφωνάρες τους προσπαθούσαν να μας φέρουν στον ίσο δρόμο, ότι και καλά δεν είναι η πατριαρχική κοινωνία το πρόβλημα αλλά το ποιο μ-λ είναι πιο μουλού από το άλλο. Μη με ερεθίζεις τώρα γιατί έχω πολλά μέσα μου. Ο Τσίπρας, αυτός μάλιστα! Του βγάζω το καπέλο! Γιατί ενώ εξασφάλισε ανεργία σε τουλάχιστον δυο γενιές από σήμερα, ο ίδιος είναι το μόνο παιδί από τη γενιά του που με δυο κολλυβογράμματα  τα κατάφερε να βρει καλή δουλειά και να σιτίζεται από το Πρυτανείο. 

 

Τις παντιέρες μου τις έχω βάλει πια στο μπαούλο. Και δεν θα τις έβγαζα για κανέναν λόγο αν δεν μας είχαν ζορίσει τόσο πολύ τα αντιευρωπαϊκά φτερνίσματα του ΣΥΡΙΖΑ, φέτος το καλοκαίρι με το δημοψήφισμα. Προετοιμάζομαι για μια ηλικία που έχει ανάγκη από άλλες αρετές. Θα εξετάσει πάλι τας γραφάς αλλά δεν θα προβεί σε καμία δήλωση.  Όχι δεν έκανα παιδιά. Ξεχάστηκα από την έγνοια για ελευθερία και αυτοπραγμάτωση. Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια. Το φριχτό είναι ότι τώρα με το θέατρο, πολλοί με συστήνουν σαν «δημοσιογράφο – συγγραφέα» και μου ’ρχεται κάτι σαν τρέλα. Ποτέ μου δεν περίμενα ότι θα λουστώ εκείνα που κορόιδευα. 

 

Όχι δεν γράφω εύκολα, ούτε θέατρο, ούτε χρονογράφημα, ούτε καν στάτους στο φέισμπουκ. Παντού λειτουργώ μόνον υπό πίεση. Είναι η  συνθήκη μου για να είμαι αυθεντική. Αν δεν υπάρχει, τη δημιουργώ από μόνη μου. Φαντάσου…

 

Ρούλα Γεωργακοπούλου: Κανονικά θα έπρεπε να είμαι μια πολύτεκνη φεμινίστρια Facebook Twitter
Είναι τρομερό πλάσμα αυτή η Σοφία Φιλιππίδου. Σα να είναι μόνιμος κάτοικος του Κιθαιρώνα και να μετέχει μιας λόγιας βακχείας που όμοιά της δεν έχω ξαναδεί... Φωτογραφία για την προώθηση της παράστασης "Καρφίτσες στα γόνατα".

 

info

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ
Καρφίτσες στα Γόνατα, της Ρούλας Γεωργακοπούλου

Σκηνοθεσία: Σοφία Φιλιππίδου
Σκηνικά: Νίκος Αναγνωστόπουλος, Κοστούμια: Χριστίνα Σκαρπέλη
Φωτισμοί: Πέτρος Γκορίτσας

Μουσική: Ξανθή Γεωργακοπούλου-Ντάβου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Δανάη Γκουτκίδου
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης

Ερμηνεύουν: Χάρης Αττώνης, Πάνος Παπαδόπουλος, Σοφία Φιλιππίδου

Παραστάσεις:
Παρασκευή – Σάββατο 20:00 – Κυριακή 21:30
Διάρκεια:90'
Γενική Είσοδος: 14€/Μειωμένο: 10€ / Ατέλεια: 5€, κάθε Παρασκευή: 10€

Πληροφορίες: Από Μηχανής θέατρο
Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο Αθήνα Τ.Κ. 104 36
Τηλέφωνα Ταμείου: (210) 5231131 εκτός ωρών ταμείου: 6957045138
Γραφείο Διεύθυνσης : (210) 5237297 Fax: (210) 5237296

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ