Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη

Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη Facebook Twitter
Παρότι τα ονόματα των ανδρών της ζωής της έγραψαν ιστορία –ο αδελφός Μανώλης Αναγνωστάκης, ο σύζυγος Γιώργος Χειμωνάς−, η Λούλα Αναγνωστάκη επέβαλε τη δική της δημιουργική ταυτότητα στο θέατρο, ορθώνοντας μοναδική φωνή και ανάστημα, μακριά από οτιδήποτε μπορούσε να θυμίζει αλλότρια επίδραση. Φωτο: Σπύρος Στάβερης
0

Η εμβληματική φιγούρα της Λούλας Αναγνωστάκη −μαύρα γυαλιά, κόκκινο κραγιόν, ανάγλυφα χαρακτηριστικά− όπως έχει καταγραφεί στη συλλογική μνήμη μέσα από τις φωτογραφίες του Σπύρου Στάβερη για το «01» είναι εξίσου αξεπέραστη με τα κείμενά της: η θεατρικότητα πότιζε κάθε σκηνή του βίου και των λέξεων μέσα από έργα που χάραξαν την ιστορία του ελληνικού θεάτρου.

Μεταξύ άλλων, η Αναγνωστάκη έδωσε στο Θέατρο Τέχνης τον ελληνικό λόγο που χρειαζόταν για να ξαναφτιάξει από την αρχή τη σύγχρονη δραματουργία λίγο πριν από τη χούντα με την τριλογία Διανυκτέρευση - Η Πόλη - Η Παρέλαση, χωρίς τις πολιτικές κορόνες και τις ηθολογικές εξάρσεις των έργων της εποχής. Υπόγεια, όμορφα, αληθινά, με αυτόν τον έμμεσο τρόπο που έγινε το σήμα κατατεθέν της.

Τα έργα της ανέδειξαν θέματα ταυτότητας, ποτισμένα στην αγωνία για το πού ακριβώς τοποθετούνται οι ψυχές στο ταραγμένο μεταπολεμικό σκηνικό, πώς διαμορφώνονται οι σκέψεις, από τι υλικά είμαστε πια καμωμένοι ως νεοέλληνες. Διεισδύοντας σε βάθος στη σύγχρονη πραγματικότητα και ειδικά στις ψυχές, μέσα από το κοφτερό, ασθματικό μήκος των λέξεων σμίλευε φράσεις που έχουν μείνει αξεπέραστες.

Τα έργα της ανέδειξαν θέματα ταυτότητας, ποτισμένα στην αγωνία για το πού ακριβώς τοποθετούνται οι ψυχές στο ταραγμένο μεταπολεμικό σκηνικό, πώς διαμορφώνονται οι σκέψεις, από τι υλικά είμαστε πια καμωμένοι ως νεοέλληνες.

«Τι είναι η Ελλάδα, Γιωργάκη; Οικογενειοκρατία που αναπαράγεται στο φουλ» γράφει κάπου στην Κασέτα, εκεί στο μεταίχμιο της διαδοχής των χρόνων της δεξιάς από το ΠΑΣΟΚ, μια εποχή που συνοψίζεται μετέπειτα με ακρίβεια στον Ήχο του όπλου, το έργο με το οποίο αποφάσισε να αποχαιρετήσει ο Κουν το θέατρο.

Παρότι τα ονόματα των ανδρών της ζωής της έγραψαν ιστορία –ο αδελφός Μανώλης Αναγνωστάκης, ο σύζυγος Γιώργος Χειμωνάς−, εκείνη επέβαλε τη δική της δημιουργική ταυτότητα στο θέατρο, ορθώνοντας μοναδική φωνή και ανάστημα, μακριά από οτιδήποτε μπορούσε να θυμίζει αλλότρια επίδραση. Και δεν είχε ποτέ στεγανά ανοίγοντας τη βεντάλια των πολιτικών και κοινωνικών αναφορών στα έργα της, ακόμα και σε θέματα σεξουαλικής ταυτότητας − πόσο τολμηρό, αλήθεια, μπορεί να φαίνεται ακόμα και σήμερα, όσον αφορά θέματα ετερότητας, το Σ' εσάς που ακούτε, το οποίο σφράγισε ανεξίτηλα το θέατρο του Λευτέρη Βογιατζή.

Τιμώντας, λοιπόν, τη μοναδική Ελληνίδα δημιουργό έναν σχεδόν χρόνο μετά τον θάνατό της, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου οργανώνει ένα πρωτότυπο αφιέρωμα στο έργο της με το ανέβασμα παράστασης, τη διοργάνωση συμποσίου, με ένα «εργοτάξιο» −ουσιαστικά μια επτάωρη παράσταση που σκηνοθετεί η Ρούλα Πατεράκη− αλλά και με μια αναδρομική έκθεση-εγκατάσταση με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη» που στόχο έχει να αποτυπώσει τη σχέση ζωής και έργου της κορυφαίας δραματουργού.

Όπως επισημαίνουν οι επιμελητές σχετικά στο κείμενο που συνοδεύει την αναγγελία της εγκατάστασης, η πρόκληση της εγκατάστασης ήταν μεγάλη, καθώς, εν προκειμένω, έπρεπε να εμπνευστούν όχι από εικόνες αλλά από λέξεις, από τη γραφή και όχι από την όψη.

 

Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη Facebook Twitter
Η έκθεση, που βασίζεται σε αρχειακό υλικό, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο στο κοινό, καλεί τον επισκέπτη να διαμορφώσει τη δική του σχέση με τον κόσμο της Αναγνωστάκη και να περιπλανηθεί σε ένα πρωτότυπο ταξίδι μνήμης, συνειδητοποίησης και σκέψης.

Επομένως, ήταν απαραίτητο, όπως τονίζουν, «ο επιμελητής να διεισδύσει σ' έναν τρόπο σκέψης, σ' έναν λαβύρινθο συνειρμών, αναφορών, αναμνήσεων, συσχετισμών, συναντήσεων, συγκυριών που συγκροτούν τη δεξαμενή έμπνευσης του συγγραφέα» αλλά και «να επινοήσει με βάση τα ίδια τα έργα που καλύπτουν τη δική τους ιστορική διαδρομή μια νέα υπερδραματουργία – εγχείρημα απολύτως υποκειμενικό και γι' αυτό ανοιχτό, μη οριστικό και δυνάμει διαρκώς μεταβαλλόμενο».


Η έκθεση, που βασίζεται σε αρχειακό υλικό, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο στο κοινό, καλεί τον επισκέπτη να διαμορφώσει τη δική του σχέση με τον κόσμο της Αναγνωστάκη και να περιπλανηθεί σε ένα πρωτότυπο ταξίδι μνήμης, συνειδητοποίησης και σκέψης.

Μάλιστα, στο πλαίσιο του σχεδιασμού της έκθεσης πραγματοποιήθηκε τριήμερο εργαστήριο σκηνογραφίας - δραματουργίας με τη συμμετοχή φοιτητών του Τμήματος Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής της Σχολής Καλλιτεχνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου Κρήτης με τίτλο «Από τον δραματικό στον αρχιτεκτονικό χώρο με όχημα τη σκηνογραφία. Εικαστικές - χωρικές προσεγγίσεις με αφορμή την έκθεση για τη Λούλα Αναγνωστάκη».

Info:

3.6 -19.7

Το αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη περιλαμβάνει:

Αναδρομική έκθεση-εγκατάσταση: «Δωμάτια Μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη»

3 Ιουνίου-19 Ιουλίου

(Χώρος Α)

Επιμέλεια έκθεσης και αφιερώματος: Δήμητρα Κονδυλάκη

Αρχειακή έρευνα - δραματουργική συνεργασία: Γρηγόρης Ιωαννίδης - Μάνος Καρατζογιάννης

Σκηνογραφική μελέτη: Λουκία Μάρθα - Αλέξανδρος Βαζάκας

 

 Η Πόλη, σκηνοθεσία Γιάννης Μόσχος
10-12 Ιουνίου (Χώρος Β)

 

Συμπόσιο με τη συμμετοχή ανθρώπων του θεάτρου, θεωρητικών και συγγραφέων
11 Ιουνίου (Χώρος Α)

 

 Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη, Σκηνοθεσία Ρούλα Πατεράκη

17-19 Ιουνίου (Χώρος Β & Ε)

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ