Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη

Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη Facebook Twitter
Παρότι τα ονόματα των ανδρών της ζωής της έγραψαν ιστορία –ο αδελφός Μανώλης Αναγνωστάκης, ο σύζυγος Γιώργος Χειμωνάς−, η Λούλα Αναγνωστάκη επέβαλε τη δική της δημιουργική ταυτότητα στο θέατρο, ορθώνοντας μοναδική φωνή και ανάστημα, μακριά από οτιδήποτε μπορούσε να θυμίζει αλλότρια επίδραση. Φωτο: Σπύρος Στάβερης
0

Η εμβληματική φιγούρα της Λούλας Αναγνωστάκη −μαύρα γυαλιά, κόκκινο κραγιόν, ανάγλυφα χαρακτηριστικά− όπως έχει καταγραφεί στη συλλογική μνήμη μέσα από τις φωτογραφίες του Σπύρου Στάβερη για το «01» είναι εξίσου αξεπέραστη με τα κείμενά της: η θεατρικότητα πότιζε κάθε σκηνή του βίου και των λέξεων μέσα από έργα που χάραξαν την ιστορία του ελληνικού θεάτρου.

Μεταξύ άλλων, η Αναγνωστάκη έδωσε στο Θέατρο Τέχνης τον ελληνικό λόγο που χρειαζόταν για να ξαναφτιάξει από την αρχή τη σύγχρονη δραματουργία λίγο πριν από τη χούντα με την τριλογία Διανυκτέρευση - Η Πόλη - Η Παρέλαση, χωρίς τις πολιτικές κορόνες και τις ηθολογικές εξάρσεις των έργων της εποχής. Υπόγεια, όμορφα, αληθινά, με αυτόν τον έμμεσο τρόπο που έγινε το σήμα κατατεθέν της.

Τα έργα της ανέδειξαν θέματα ταυτότητας, ποτισμένα στην αγωνία για το πού ακριβώς τοποθετούνται οι ψυχές στο ταραγμένο μεταπολεμικό σκηνικό, πώς διαμορφώνονται οι σκέψεις, από τι υλικά είμαστε πια καμωμένοι ως νεοέλληνες. Διεισδύοντας σε βάθος στη σύγχρονη πραγματικότητα και ειδικά στις ψυχές, μέσα από το κοφτερό, ασθματικό μήκος των λέξεων σμίλευε φράσεις που έχουν μείνει αξεπέραστες.

Τα έργα της ανέδειξαν θέματα ταυτότητας, ποτισμένα στην αγωνία για το πού ακριβώς τοποθετούνται οι ψυχές στο ταραγμένο μεταπολεμικό σκηνικό, πώς διαμορφώνονται οι σκέψεις, από τι υλικά είμαστε πια καμωμένοι ως νεοέλληνες.

«Τι είναι η Ελλάδα, Γιωργάκη; Οικογενειοκρατία που αναπαράγεται στο φουλ» γράφει κάπου στην Κασέτα, εκεί στο μεταίχμιο της διαδοχής των χρόνων της δεξιάς από το ΠΑΣΟΚ, μια εποχή που συνοψίζεται μετέπειτα με ακρίβεια στον Ήχο του όπλου, το έργο με το οποίο αποφάσισε να αποχαιρετήσει ο Κουν το θέατρο.

Παρότι τα ονόματα των ανδρών της ζωής της έγραψαν ιστορία –ο αδελφός Μανώλης Αναγνωστάκης, ο σύζυγος Γιώργος Χειμωνάς−, εκείνη επέβαλε τη δική της δημιουργική ταυτότητα στο θέατρο, ορθώνοντας μοναδική φωνή και ανάστημα, μακριά από οτιδήποτε μπορούσε να θυμίζει αλλότρια επίδραση. Και δεν είχε ποτέ στεγανά ανοίγοντας τη βεντάλια των πολιτικών και κοινωνικών αναφορών στα έργα της, ακόμα και σε θέματα σεξουαλικής ταυτότητας − πόσο τολμηρό, αλήθεια, μπορεί να φαίνεται ακόμα και σήμερα, όσον αφορά θέματα ετερότητας, το Σ' εσάς που ακούτε, το οποίο σφράγισε ανεξίτηλα το θέατρο του Λευτέρη Βογιατζή.

Τιμώντας, λοιπόν, τη μοναδική Ελληνίδα δημιουργό έναν σχεδόν χρόνο μετά τον θάνατό της, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου οργανώνει ένα πρωτότυπο αφιέρωμα στο έργο της με το ανέβασμα παράστασης, τη διοργάνωση συμποσίου, με ένα «εργοτάξιο» −ουσιαστικά μια επτάωρη παράσταση που σκηνοθετεί η Ρούλα Πατεράκη− αλλά και με μια αναδρομική έκθεση-εγκατάσταση με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη» που στόχο έχει να αποτυπώσει τη σχέση ζωής και έργου της κορυφαίας δραματουργού.

Όπως επισημαίνουν οι επιμελητές σχετικά στο κείμενο που συνοδεύει την αναγγελία της εγκατάστασης, η πρόκληση της εγκατάστασης ήταν μεγάλη, καθώς, εν προκειμένω, έπρεπε να εμπνευστούν όχι από εικόνες αλλά από λέξεις, από τη γραφή και όχι από την όψη.

 

Τι περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Λούλα Αναγνωστάκη Facebook Twitter
Η έκθεση, που βασίζεται σε αρχειακό υλικό, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο στο κοινό, καλεί τον επισκέπτη να διαμορφώσει τη δική του σχέση με τον κόσμο της Αναγνωστάκη και να περιπλανηθεί σε ένα πρωτότυπο ταξίδι μνήμης, συνειδητοποίησης και σκέψης.

Επομένως, ήταν απαραίτητο, όπως τονίζουν, «ο επιμελητής να διεισδύσει σ' έναν τρόπο σκέψης, σ' έναν λαβύρινθο συνειρμών, αναφορών, αναμνήσεων, συσχετισμών, συναντήσεων, συγκυριών που συγκροτούν τη δεξαμενή έμπνευσης του συγγραφέα» αλλά και «να επινοήσει με βάση τα ίδια τα έργα που καλύπτουν τη δική τους ιστορική διαδρομή μια νέα υπερδραματουργία – εγχείρημα απολύτως υποκειμενικό και γι' αυτό ανοιχτό, μη οριστικό και δυνάμει διαρκώς μεταβαλλόμενο».


Η έκθεση, που βασίζεται σε αρχειακό υλικό, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο στο κοινό, καλεί τον επισκέπτη να διαμορφώσει τη δική του σχέση με τον κόσμο της Αναγνωστάκη και να περιπλανηθεί σε ένα πρωτότυπο ταξίδι μνήμης, συνειδητοποίησης και σκέψης.

Μάλιστα, στο πλαίσιο του σχεδιασμού της έκθεσης πραγματοποιήθηκε τριήμερο εργαστήριο σκηνογραφίας - δραματουργίας με τη συμμετοχή φοιτητών του Τμήματος Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής της Σχολής Καλλιτεχνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου Κρήτης με τίτλο «Από τον δραματικό στον αρχιτεκτονικό χώρο με όχημα τη σκηνογραφία. Εικαστικές - χωρικές προσεγγίσεις με αφορμή την έκθεση για τη Λούλα Αναγνωστάκη».

Info:

3.6 -19.7

Το αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη περιλαμβάνει:

Αναδρομική έκθεση-εγκατάσταση: «Δωμάτια Μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη»

3 Ιουνίου-19 Ιουλίου

(Χώρος Α)

Επιμέλεια έκθεσης και αφιερώματος: Δήμητρα Κονδυλάκη

Αρχειακή έρευνα - δραματουργική συνεργασία: Γρηγόρης Ιωαννίδης - Μάνος Καρατζογιάννης

Σκηνογραφική μελέτη: Λουκία Μάρθα - Αλέξανδρος Βαζάκας

 

 Η Πόλη, σκηνοθεσία Γιάννης Μόσχος
10-12 Ιουνίου (Χώρος Β)

 

Συμπόσιο με τη συμμετοχή ανθρώπων του θεάτρου, θεωρητικών και συγγραφέων
11 Ιουνίου (Χώρος Α)

 

 Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη, Σκηνοθεσία Ρούλα Πατεράκη

17-19 Ιουνίου (Χώρος Β & Ε)

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ