«Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη» Facebook Twitter
O πρόωρα χαμένος Κωστής Γκιμοσούλης (1960-2023).
0



ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΠΟΤΕ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ; Μπορεί ένας σεισμός να τους συνεφέρει; Μπορεί να τους αναγκάσει να δουν τον κόσμο αλλιώτικα, ή σύντομα γίνονται τα ίδια… καθάρματα, λες και δεν μεσολάβησε το παραμικρό; «Δεν ξέρω», ομολογούσε ο πρόωρα χαμένος Κωστής Γκιμοσούλης (1960-2023), «εξαρτάται από το σοκ». Στον ίδιο, πάντως, ο σεισμός από την περιπέτεια της υγείας του στις αρχές της περασμένης δεκαετίας έφερε τα πάνω κάτω, ωθώντας τον να παίρνει αποστάσεις ασφαλείας από την απληστία, την υποκρισία, τον υπέρμετρο εγωισμό. Καρπός εκείνης της περιπέτειας υπήρξε το βιβλίο του «Δυο μήνες στην αποθήκη» (Καστανιώτης, 2013), όπου οι ατέλειωτες νύχτες του στο νοσοκομείο πλέκονται με ποιητικά πετάγματα και μύχιες εξομολογήσεις.

«Δεκαεννιά Δεκεμβρίου μπήκα στο νοσοκομείο, ακριβώς δυο μήνες μετά βγήκα, δεκαεννιά Φεβρουαρίου. Για μένα τουλάχιστον, τεράστιο διάστημα. Χρειαζόταν να μείνω "ζωντανός" ως το τέλος. Κι έμεινα. Είδα πολλές εικόνες, εσωτερικές, εξωτερικές, μερικές περιγράφονται εδώ, άλλες όχι. Ήταν ένα σπουδαίο μάθημα υπομονής κι επιμονής. Στην αρχή έλεγα ότι οι σημειώσεις αυτές ήταν αποκλειστικά δικές μου, δεν θα τις μοιραζόμουν με κανέναν. Στο τέλος πίστεψα ότι αυτή η μαρτυρία μπορεί να βοηθούσε κάποιους που θα βρίσκονταν σε σχετικά παρόμοια θέση. Αγγίζεις και ξεπερνάς τα όριά σου, κι είναι παράξενο, μόλις αρχίσεις και χαλαρώνεις, επειδή τα αποδέχεσαι, αν είσαι ακόμα ζωντανός, βγαίνεις έξω στον κόσμο…».

Για τους δικούς του ανθρώπους, για τις νοσοκόμες, όπως και για τους ασθενείς και τους επισκέπτες που μοιράζονται τον ίδιο χώρο, ο Γκιμοσούλης είναι ο Κωστής. Στο δικό του μυαλό, όμως, είναι ο Αρχέλων αυτοπροσώπως, πλάσμα τρομακτικό αλλά και σοφό και εξαιρετικά ανθεκτικό.

Με τους όρους της ιατρικής, ο ποιητής του «Ξυλοκόπου πυρετού» και συγγραφέας του «Μια νύχτα με την κόκκινη», της «Ανατολής», του «Μαύρου χρυσού», της «Εξομολόγησης σ’ έναν Κολομβιανό σκύλο» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες. Τώρα, σαν να το έχει πάρει απόφαση: «Τέρμα στους διχασμούς. Παίρνουν την αλήθεια και την κάνουν ψέμα. Η ζωή είναι πολύ μικρή για διχασμούς. Η ζωή είναι πολύ μεγάλη και οι διχασμοί τη μικραίνουν».

Κωστής Γκιμοσούλης «Δυο μήνες στην αποθήκη»
Το βιβλίο του Κωστή Γκιμοσούλη «Δυο μήνες στην αποθήκη» είναι διαθέσιμο σε e-book από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Αντίστοιχα μεγάλη αποδεικνύεται και η περίοδος της νοσηλείας του. Ο οργανισμός του βομβαρδίζεται από τόνους αντιβίωσης, αλλά ένα μικρόβιο στον εγκέφαλο δείχνει εξαιρετικά ανθεκτικό. Υπομονή κι επιμονή – αυτές είναι οι οδηγίες της «αγέλης με τις άσπρες μπλούζες». Πίστη και πείσμα – αρετές όλο και πιο σπάνιες στο είδος μας. Γι’ αυτό και ο Γκιμοσούλης πιάνει τον εαυτό του να μεταμορφώνεται σιγά σιγά σε χελώνα. Σε μια τεράστια τραυματισμένη θαλάσσια χελώνα, στοχοπροσηλωμένη στην απελευθέρωσή της. Για τους δικούς του ανθρώπους, για τις νοσοκόμες, όπως και για τους ασθενείς και τους επισκέπτες που μοιράζονται τον ίδιο χώρο, ο Γκιμοσούλης είναι ο Κωστής. Στο δικό του μυαλό, όμως, είναι ο Αρχέλων αυτοπροσώπως, πλάσμα τρομακτικό αλλά και σοφό και εξαιρετικά ανθεκτικό.

«Τι ζητάς, Αρχέλων, από μένα με την αδιευκρίνιστη ματιά σου; Έρχεσαι πάλι μέσα στον ύπνο μου και μου ζητάς εκείνο που μου φαίνεται πολύ δύσκολο, σχεδόν αδιανόητο. Ν’ αλλάξω… Μοιάζουμε εμείς οι δυο. Και οι δυο επιθυμήσαμε την ελευθερία. Μόνο που η δική σου είναι τέλεια και απέραντη, ενώ η δική μου κίβδηλη. Δώσε μου δύναμη, υπέρτατε, για να γίνω ένα χιλιοστό απ’ αυτό που θέλεις. Δηλαδή ειλικρινής, πιστός και σταθερός. Βοήθησε να πιστεύω αυτό που αγκαλιάζω… Δίδαξέ με, ιερή χελώνα, την ταπεινοφροσύνη».

Νυχτοπερπατήματα στον διάδρομο αγκαλιά με το κοντάρι του ορού, επώδυνες παρακεντήσεις στη σπονδυλική στήλη, κλεφτές ματιές στον συννεφιασμένο ουρανό, εφιαλτικά όνειρα με σάουντρακ οδυνηρές κραυγές από τους γειτονικούς θαλάμους, αυτολύπηση, αυτομαστίγωμα, αλλά και παιχνίδια του μυαλού που σ’ αλαφραίνουν και σε τονώνουν. Νευρολόγοι και λοιμωξιολόγοι που θυμίζουν βλοσυρούς σερίφηδες, χαμογελαστούς καουμπόηδες ή απαστράπτοντες πρίγκιπες, ασθενείς όλων των ειδών κι όλων των αντοχών, σεκιουριτάδες σ’ ετοιμότητα, τρυφερά στιγμιότυπα που διώχνουν τις αηδιαστικές μυρωδιές από την ατμόσφαιρα, η ποικιλία των αποκλειστικών, το γκραν γκινιόλ θέαμα στον καθρέφτη του μπάνιου, η σταθερή παρουσία της μάνας, το ψυχρό φως του χειρουργείου, οι σφυριές του μαγνητικού τομογράφου – σ’ αυτή την «Αποθήκη» χωράνε πολλά.

Κι όμως, «είναι κάποια πράγματα που δεν περιγράφονται με λόγια. Η ζωή δεν περιγράφεται. Δεν είναι μόνο λέξεις. Η ουσία δεν περιγράφεται εντελώς, όσο κι αν προσπαθήσεις». Τα υπόλοιπα ο Γκιμοσούλης μάς αφήνει να τα μαντέψουμε. Είτε υπήρξε τυχερός, είτε είχε την απαιτούμενη δύναμη, βγήκε από το νοσοκομείο χαμογελαστός. Τον Αρχέλοντα, πάντως, το άλλο του μισό, δεν σκόπευε να τον εγκαταλείψει, όπως δεν τον είχε εγκαταλείψει κι εκείνος το προηγούμενο διάστημα. Ώσπου τον Αύγουστο του 2023 χάθηκαν κι οι δυο.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ