«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης Facebook Twitter
Η Έλεν Μίρεν στην ταινία "Καλιγούλας" του 1979, στον ρόλο της Καισωνίας, τέταρτης και τελευταίας συζύγου του Ρωμαίου αυτοκράτορα.
0

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ της Τζόαν Σμιθ είναι εμπνευσμένος από μια επίσκεψή της στο Palazzo Massimo της Ρώμης, όπου άκουσε τον ξεναγό να λέει ακριβώς αυτά τα λόγια για μια από τις γυναίκες της Ιουλιο-Κλαυδιανής δυναστείας: «Δυστυχώς, ήταν νυμφομανής». Όταν η συγγραφέας τον ρώτησε πώς μπορεί να το γνωρίζει αυτό, εκείνος της είπε θιγμένος  ότι «το γράφουν οι πηγές». «Το γνωρίζω», ήταν η απόκρισή της, πιθανώς με ένα κλείσιμο του ματιού.

Υπάρχει ένα κεφάλαιο για την αρχαία Ρώμη στο κλασικό πλέον βιβλίο της του 1989 με τίτλο «Misogynies» αλλά, όπως λέει η ίδια, το έναυσμα για μια πιο ολοκληρωμένη μελέτη δόθηκε από την έκθεση του Βρετανικού Μουσείου για τον Νέρωνα το 2021, η οποία είχε ως στόχο «να αμφισβητήσει την παραδοσιακή αφήγηση του αδίστακτου τυράννου, αποκαλύπτοντας έναν διαφορετικό Νέρωνα, έναν δημοφιλή ηγέτη». Αυτός ο αναθεωρητισμός όμως, όπως γράφει η Σμιθ, πολύ σπάνια, αν όχι ποτέ, επεκτείνεται στις συζύγους, τις αδελφές, τις κόρες και τις μητέρες των αυτοκρατόρων, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες. Στο νέο της βιβλίο επιχειρεί να αφηγηθεί τις εναλλακτικές ιστορίες 23 Ρωμαίων γυναικών της τάξης των ευγενών.

Κάθε κεφάλαιο ξεκινά με ένα ζοφερό spoiler που περιγράφει τη μοίρα της πρωταγωνίστριας. Πρώτες είναι οι τρεις σύζυγοι του Αυγούστου. Η Λιβία (που έγινε πασίγνωστη από το βιβλίο του Ρόμπερτ Γκρέιβς «Εγώ, ο Κλαύδιος» και την ερμηνεία της Σιάν Φίλιπς στην ομώνυμη τηλεοπτική μεταφορά της δεκαετίας του 1970) και η Σκριβωνία πέθαναν από φυσικά αίτια, ενώ η αιτία θανάτου της Κλαυδία Πούλχρα είναι άγνωστη. Αυτό που ακολουθεί είναι ένας κατάλογος βαναυσοτήτων: ξυλοδαρμός, ασιτία, βιασμός, δηλητηρίαση, αποκεφαλισμός και βασανιστήρια. Η σύζυγος του Νέρωνα, η Ποπαία, πεθαίνει με ιδιαίτερα φρικτό τρόπο, αιμορραγώντας μετά από κλωτσιές στο στομάχι ενώ ήταν έγκυος. Το επακόλουθο φλερτ του Νέρωνα με έναν νεαρό άνδρα που της έμοιαζε και τον οποίον ο αυτοκράτορας ευνούχισε, αναφέρεται συχνά ως απόδειξη ότι του έλειπε η σύζυγός του και όχι, όπως υποστηρίζει η Σμιθ, ότι έβλεπε τους ανθρώπους ως εντελώς αναλώσιμους.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Οι άνδρες της ελίτ συχνά δεν είχαν καλύτερη τύχη εκείνη την εποχή: τους έστελναν στην εξορία ή στον πόλεμο ή τους έδιναν την επιλογή μεταξύ αυτοκτονίας και δολοφονίας. Όταν η Σμιθ χρησιμοποιεί τον όρο «λουτρό αίματος», τον εννοεί κυριολεκτικά (το ζεστό νερό βοήθησε τις ανοιχτές φλέβες να αιμορραγήσουν πιο γρήγορα). Όμως οι άνδρες είχαν περισσότερη εξουσία, δεν ανταλλάσσονταν σαν μάρκες σε παιχνίδι, ούτε τους ανάγκαζαν να γεννούν ενώ ήταν ακόμα παιδιά σχεδόν (τα κορίτσια μπορούσαν να παντρευτούν με πολύ μεγαλύτερους άνδρες από τα 12 τους χρόνια). Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Unfortunately, She Was a Nymphomaniac
Joan Smith, Unfortunately, She Was a Nymphomaniac 

Η συγγραφέας επικρίνει διακριτικά τους σύγχρονους ιστορικούς (όχι όλοι τους άνδρες) που επαναλαμβάνουν απερίσκεπτα αρχαίες συκοφαντίες και αιώνια στερεότυπα και ξαναδιαβάζει τις πηγές με γνώμονα τα μισογυνιστικά μοτίβα. Παραθέτει τις δικές της μεταφράσεις, τοποθετώντας τες δίπλα στα λατινικά, μερικές φορές με ζωηρό αποτέλεσμα, όπως όταν περιγράφει την μεταχείριση που επιφύλασσε ο Καλιγούλας προς τις ίδιες του τις αδελφές: «συχνά τις εκπορνεύει στους φρικτούς κολλητούς του».

Η πιο συγκλονιστική και αμφιλεγόμενη στρατηγική της είναι να συσχετίζει τα κακουργήματα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων με σύγχρονα εγκλήματα, για να δείξει πόσο λίγα έχουν αλλάξει. Η μοίρα της πολύ νεότερης συζύγου του Κλαύδιου, της Μεσσαλίνας, το όνομά της οποίας επί αιώνες αποτελεί συνώνυμο της ακόρεστης λαγνείας, συνδέεται με τα διάφορα σκάνδαλα όπου ισχυροί άνδρες «εκπαιδεύουν» νεαρά κορίτσια από πολύ μικρή ηλικία. Το υποτιθέμενο σεξουαλικό ενδιαφέρον του Νέρωνα για τη μητέρα του, την Αγριππίνα, οδηγεί την Σμιθ να παρατηρήσει ότι η «αιμομιξία μητέρας-γιου» είναι μια συνηθισμένη πορνογραφική αναζήτηση στο διαδίκτυο, ενώ η συνήθειά του να «στραγγαλίζει» ερωτικά τη σύζυγό του, Οκτάβια, αποτελεί μια συνηθισμένη, όσο και επικίνδυνη πρακτική στο σκληρό σεξ που κάποιες φορές καταλήγει σε δολοφονία.  

Το πρόσφατο βιβλίο της Νταίζη Νταν, με τίτλο «The Missing Thread» (Το χαμένο νήμα), το οποίο είχε ως στόχο να αποκαταστήσει τη θέση της γυναίκας σε μια παραδοσιακά ανδροκρατούμενη περιγραφή του αρχαίου κόσμου, είναι αρκετά πιο μετρημένο στις αναφορές του για στην αυτοκρατορική Ρώμη. Εκεί που ο Κλαύδιος της Σμιθ αδιαφορεί για τη δολοφονία της συζύγου του Μεσσαλίνας, για την Νταν βρίσκεται «σε άρνηση». Η Νταν βάζει την Ιουλία την πρεσβυτέρα να πεθαίνει «πιθανότατα» από ασιτία, η Σμιθ όμως δεν έχει καμία τέτοια επιφύλαξη. Οι πηγές μπορούν να διαβαστούν με πολύ διαφορετικούς τρόπους.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο επιχειρεί να διορθώσει την εικόνα του πιο αμφιλεγόμενου Ρωμαίου αυτοκράτορα που σιχαινόταν η ελίτ και αγαπούσε ο λαός.
THE LIFO TEAM
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Βιβλίο / Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Ο φημισμένος μελετητής του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού που άλλαξε τα δεδομένα στην επιστήμη της Ιστορίας, Πωλ Βεν, αυτοβιογραφείται, επιμένοντας πως και «στην αιωνιότητα δεν θα πλήττω», φτιάχνοντας έναν κόσμο γεμάτο ποίηση και στοχασμό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εθισμοί, τραγωδίες και ανατριχιαστικές αποκαλύψεις: Τα απομνημονεύματα της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Εθισμοί, τραγωδίες και ανατριχιαστικές αποκαλύψεις: Τα απομνημονεύματα της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ

Ένα βιβλίο που βασίζεται στη θλίψη και στο πένθος: της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ για τον πατέρα και τον γιο της, αλλά και μιας κόρης –της Ράιλι Κίου που το συνυπογράφει– για τη μητέρα της.
THE LIFO TEAM
Ράτζα Σεχάντε: «Στη Ραμάλα είμαστε περικυκλωμένοι από εξτρεμιστές Ισραηλινούς εποίκους»

Βιβλίο / «Στη Ραμάλα είμαστε περικυκλωμένοι από εξτρεμιστές Ισραηλινούς εποίκους»

Μια κουβέντα με τον έγκριτο Παλαιστίνιο δικηγόρο, συγγραφέα και πολιτικό ακτιβιστή Ράτζα Σεχάντε με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του «Τι φοβάται το Ισραήλ από την Παλαιστίνη;», έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πιο άγριας ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης των τελευταίων δεκαετιών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μελάνια

Βιβλίο / Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.
LIFO NEWSROOM
«Το όνομα μου είναι Γιώργος Χρονάς»: Ο απολογισμός ζωής ενός σημαντικού ποιητή

Βιβλίο / Γιώργος Χρονάς: «Αν τα ’γραφα όλα θα σκιζόταν ο ναός κάθετα»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο με τίτλο «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς», από το οποίο παρελαύνει μια ολόκληρη εποχή μυθικών προσώπων, ο ποιητής και εκδότης μιλά για όσα επέλεξε να πει και εξηγεί γιατί «είναι με τους αμόρφωτους».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ