Η βία είναι ανδρική

Και όμως, ο σεξισμός κυριαρχεί Facebook Twitter
Άνδρες κάνουν χρήση βίας, άνδρες σκοτώνουν «τη γυναίκα που αγαπούν, επειδή την αγαπούν», άνδρες συχνά αρνούνται την ευθύνη της ανθρωποκτονίας, επικαλούνται αμνησία ή ψυχική διαταραχή. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ ΗΤΑΝ, ΒΡΑΔΥ αργά, όταν μια νέα γυναίκα δολοφονήθηκε σχεδόν μπροστά στην είσοδο αστυνομικού τμήματος, χωρίς να προλάβει να αντιδράσει ο ένοπλος στη βάρδια της εισόδου σκοπός. Έκανε τον γύρο όχι μόνο της δικής μας χώρας αλλά και άλλων χωρών η είδηση ως καταγγελία της ανικανότητας πρόληψης του εγκλήματος εκ μέρους της αστυνομίας καθώς και της αδιαφορίας απέναντι στην προφανή σεξιστική και επικίνδυνη για το θύμα βία, τη γυναικοκτονία.

Στο εντυπωσιακά μικρό χρονικό διάστημα των 24 ωρών το τραγικό συμβάν έγινε αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης στη Βουλή, με κατηγορίες κατά των αρμοδίων σχετικά με την ασφάλεια των πολιτών. Διατάχτηκε διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης για το ενδεχόμενο να υπάρχουν ευθύνες αστυνομικών. Σχεδόν αμέσως στη συνέχεια πιθανοί υπεύθυνοι και η όλη υπόθεση βρέθηκαν στο δικαστήριο για ενδεχόμενα λάθη ή παραλήψεις μελών της αστυνομίας. Κινητοποιήθηκε, τέλος, ο «λαός», με έντονες αντιδράσεις είτε στην είσοδο του δικαστικού μεγάρου είτε στη Βουλή.

Όλα αυτά είναι γνωστά, τα ΜΜΕ πρόβαλλαν πλήθος λεπτομέρειες κάθε είδους, π.χ. για τη ζωή του θύματος και του δράστη της δολοφονίας, για την ιστορία της σχέσης τους. Μπορεί κανείς να διαβάσει στο διαδίκτυο τις ιστορίες αυτές όπως καταγράφηκαν σε επιστολές του δράστη προς το θύμα αλλά και από μαρτυρίες του θύματος.

Η βία είναι ανδρική. Το σύνολο των ανθρωποκτονιών είναι σε ποσοστό πάνω από 97% έργο ανδρών – το ποσοστό των γυναικών που σκοτώνουν είναι ελάχιστο.

Οι επιστολές του δράστη για τα αισθήματα πάθους που αποτέλεσαν το κίνητρο των πράξεών του αλλά και η επίκληση αμνησίας κατά την απολογία του, όπου αρνήθηκε ότι θυμάται να μαχαιρώνει το θύμα, είναι αποκαλυπτικά του τι συνέβη. Η πλουσιότατη βιβλιογραφία όσον αφορά τη βία, την ανθρωποκτονία και τα φύλα αποκαλύπτει γιατί συνέβη ό,τι συνέβη. 

Τι εννοώ, μιλώντας για ένα τέτοιου μεγέθους τραγικό γεγονός;

Ας πάρουμε μερικά στοιχεία από τη διεθνή βιβλιογραφία για την ανθρωποκτονία. Η βία είναι ανδρική. Το σύνολο των ανθρωποκτονιών είναι σε ποσοστό πάνω από 97% έργο ανδρών – το ποσοστό των γυναικών που σκοτώνουν είναι ελάχιστο. Διεθνής μελέτη του ΟΗΕ διαπίστωσε το 2000 ότι άνδρες είναι επίσης στη συντριπτική τους πλειονότητα τα θύματα ανθρωποκτονιών, δηλαδή οι άνδρες είναι εκείνοι που σκοτώνουν, αλλά άνδρες είναι σε υψηλότατα ποσοστά και όσοι πεθαίνουν από βίαιο θάνατο (ΟΗΕ, Γραφείο Ναρκωτικών Ουσιών και Εγκλήματος¹). Άρα ποιοι διαπράττουν ανθρωποκτονίες; Άνδρες που σκοτώνουν άλλους άνδρες.

Σκοτώνουν και οι γυναίκες. Τα θύματά τους όμως είναι νήπια ή βρέφη (τα οποία σε ποσοστό 98% είναι έως ενός έτους²). Ναι, σκοτώνουν και οι γυναίκες, αλλά να μην ξεχνάμε ότι το ποσοστό της δικής τους βίας είναι ελάχιστο στο σύνολο των ανθρωποκτονιών.

Άνδρες κάνουν χρήση βίας, άνδρες σκοτώνουν «τη γυναίκα που αγαπούν, επειδή την αγαπούν», άνδρες συχνά αρνούνται την ευθύνη της ανθρωποκτονίας, επικαλούνται αμνησία ή ψυχική διαταραχή, άνδρες είναι αποκλειστικά οι δράστες περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης και βιασμού. Άνδρες είναι τα κατεξοχήν θύματα ανθρωποκτονιών. Δίπλα σε αυτά είναι αποκαλυπτικό το δεδομένο ότι οι γυναίκες είναι που σκοτώνονται από χέρι συζύγου ή ερωτικού συντρόφου εντός οικογένειας.

Με άλλα λόγια, αυτό που συνέβη ερμηνεύεται από τη μακρά επιβίωση του σεξισμού. Παραμένει ισχυρή η επίδρασή του στη συνείδηση του συνόλου των πολιτών, επίδραση που οι μεγάλες αλλαγές δεν έχουν καν μειώσει, ότι οι άνδρες εξαιτίας του φύλου τους έχουν δικαιώματα αναφαίρετα πάνω σε όλα, στους ομοίους, στην κοινωνία, στις γυναίκες, στα σώματα των γυναικών.


[i] Το αναφέρει ο J. Gibbons σε πρόλογο άλλης μελέτης του United Nations Office on Drugs and Crime του 2013 στη Βιέννη.
[ii] Άρθρο, J.Fox, Gender and Homicide, «Gender, Crime and Justice», Αύγ. 2019.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ