«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ

«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ Facebook Twitter
Mολονότι ζωντάνεψε επί σκηνής τόσο από την Βανέσα Ρεντγκρέιβ όσο και από τη Φιόνα Σο, η ηρωίδα της Σπαρκ παραμένει ταυτισμένη με την μορφή της Μάγκι Σμιθ, η οποία την ενσάρκωσε το 1969 στην μεγάλη οθόνη αποσπώντας Όσκαρ πρώτου ρόλου για την ερμηνεία της.
0


ΕΙΔΕ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟ 1961
μέσα από τις σελίδες του New Yorker και με το πέρασμα του χρόνου έγινε ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα της αγγλικής γλώσσας. Η δε ηρωίδα του, μια από τις πλέον αντιφατικές της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα, μολονότι ζωντάνεψε επί σκηνής τόσο από την Βανέσα Ρεντγκρέιβ όσο και από τη Φιόνα Σο, παραμένει ταυτισμένη με την μορφή της Μάγκι Σμιθ, η οποία την ενσάρκωσε το 1969 στην μεγάλη οθόνη αποσπώντας Όσκαρ πρώτου ρόλου για την ερμηνεία της.

Το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της», το γνωστότερο έργο της σκωτσέζας πεζογράφου, ποιήτριας και δοκιμιογράφου Μύριελ Σπαρκ (1918-2006), διαδραματίζεται στο Εδιμβούργο του μεσοπολέμου, στους κόλπους της αξιοσέβαστης Σχολής Θηλέων Μάρσια Μπλέιν, κι εστιάζει στην προσωπικότητα και τις αντισυμβατικές μεθόδους διδασκαλίας που ακολουθεί εκεί η περίφημη Τζιν Μπρόντι. Μοντέλο για τη Σχολή του μυθιστορήματος υπήρξε το σχολείο του Εδιμβούργου όπου φοίτησε η ίδια η συγγραφέας, ενώ κι ο χαρακτήρας της ηρωίδας της στηρίζεται σε μια από τις δασκάλες της που την είχε σαγηνεύσει με τις συναρπαστικές αφηγήσεις της –«μπήκε στη φαντασία μου αμέσως», θα γράψει η Σπαρκ στην αυτοβιογραφία της “Curriculum vitae”.

«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ Facebook Twitter
Η σκωτσέζα πεζογράφος, ποιήτρια και δοκιμιογράφος Μύριελ Σπαρκ (1918-2006). Φωτ.: © Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images

Μυθιστόρημα που μιλάει για τη διαπαιδαγώγηση, την πνευματική χειραφέτηση αλλά και την αντίστοιχη χειραγωγία καθώς και για τις πολλαπλές μορφές της ερωτικής επιθυμίας, το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της» γνώρισε θριαμβευτική υποδοχή -κυρίως στις ΗΠΑ- κι εξακολουθεί να διατηρεί μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον και του κοινού και των θεωρητικών της λογοτεχνίας.

Η δεσποινίς Μπρόντι είναι μια μεγαλοκοπέλα σαν τις χιλιάδες που κυκλοφορούσαν στα χρόνια του 1930 στη Σκωτία και «γέμιζαν τον γεροντοκορισμό τους με ταξίδια ανακάλυψης νέων ιδεών και δυναμικών πρακτικών στις τέχνες ή στην κοινωνική πρόνοια, την εκπαίδευση ή τη θρησκεία», αλλά εντελώς «εκτός κλίματος» μέσα στο συγκεκριμένο, αυστηρά παραδοσιακό σχολείο. Με τρομερή αυτοπεποίθηση και περίσσευμα εγωκεντρισμού, η τελευταία έχει επιλέξει έναν κύκλο μαθητριών στις οποίες, όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει, έχει αφιερώσει «την ακμή της», φροντίζοντας να τις μυεί στον κόσμο των ενηλίκων και να τους κατευθύνει τη ζωή σύμφωνα με τις προσωπικές επιθυμίες της.

Σπαρκ
Μύριελ Σπαρκ, Η Δεσποινίς Τζην Μπρόντι στην Ακμή της, εκδ. Καστανιώτη, μετ. Νίκου Γρυπιώτη. 

Γεμάτη περιφρόνηση για τον κομφορμισμό και τη στενομυαλιά των συναδέλφων της, η δεσποινίς Μπρόντι μιλάει σε δωδεκάχρονα κορίτσια για ποίηση και φιλοσοφία, για τη ρομαντική σχέση της μ’ έναν νεαρό που σκοτώθηκε στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, για τις καλοκαιρινές της διακοπές στην Αίγυπτο, για τους πίνακες που είδε στην Ιταλία… «Η τέχνη είναι σπουδαιότερη από την επιστήμη» τους τονίζει. Τι συμβαίνει όμως και το σχολείο καταφέρνει τελικά ν’ απαλλαγεί από την παρουσία της;

Η αφήγηση της Μύριελ Σπαρκ καλύπτει την περίοδο 1931-1936 και ξετυλίγεται με συνεχή πισωγυρίσματα στον χρόνο, επιτρέποντας έτσι από κεφάλαιο σε κεφάλαιο να φανερωθούν όλο και περισσότερες όψεις αυτής της γοητευτικής και καλλιεργημένης κατά τα άλλα δασκάλας. Γιατί, η δεσποινίς Μπρόντι, που τόσο εμφατικά απορρίπτει το «ομαδικό πνεύμα» και την ομοιομορφία του συντηρητικού σχολείου, είναι ταυτόχρονα μεγάλη θαυμάστρια του Μουσολίνι και του Χίτλερ, ενώ θα παρακινήσει μια κοπέλα να πολεμήσει στον ισπανικό εμφύλιο όχι πλάι στους δημοκρατικούς, αλλά στο πλευρό του Φράνκο. Ωστόσο, όπως θ’ αποδειχτεί, το μεγαλύτερο σφάλμα της είναι άλλο: το ότι, μανιπουλάροντας επιδέξια τα μέλη του «κύκλου» της, επιδιώκει να ζήσει έστω κι εξ αποστάσεως τον έρωτά της με παντρεμένο συνάδελφό της. Εξού και η απομυθοποίησή της από την πιο αγαπημένη της μαθήτρια, η οποία κάποια στιγμή θα την προδώσει.

Μυθιστόρημα που μιλάει για τη διαπαιδαγώγηση, την πνευματική χειραφέτηση αλλά και την αντίστοιχη χειραγωγία καθώς και για τις πολλαπλές μορφές της ερωτικής επιθυμίας, το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της» γνώρισε θριαμβευτική υποδοχή –κυρίως στις ΗΠΑ– κι εξακολουθεί να διατηρεί μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον και του κοινού και των θεωρητικών της λογοτεχνίας. Στα ελληνικά πρωτοκυκλοφόρησε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 σε μετάφραση Κ. Κοριούδη (εκδ. Γράμματα), κι επανακυκλοφόρησε το 2011 από τον Καστανιώτη σε μετάφραση και με εισαγωγή του Νίκου Γρυπιώτη

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Βιβλίο / Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Παρότι ο όρος «γυναικεία λογοτεχνία» είναι προβληματικός και σύνθετος, στη διεθνή λογοτεχνική παραγωγή παρατηρείται μια γενικότερη τάση όσον αφορά τις γυναίκες συγγραφείς, που παραπέμπει στο «αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα». Πώς διαμορφώνεται το τοπίο στην πρόσφατη ελληνική παραγωγή;
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η τριλογία της Μασσαλίας»: τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ζαν-Κλοντ Ιζό

Το πίσω ράφι / «Η τριλογία της Μασσαλίας»: τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ζαν-Κλοντ Ιζό

Ο αλησμόνητος κοινός πρωταγωνιστής των βιβλίων «Το μαύρο τραγούδι της Μασσαλίας», «Το τσούρμο» και «Solea» του Γάλλου συγγραφέα φανερώνει έναν βαθύ και όλο και πιο δυσεύρετο ουμανισμό.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ