Μια μοδίστρα διδάσκει εις τον Τσαρούχη τι είναι αιωνιότης...

"Μια μοδίστρα διδάσκει εις τον Τ. τι είναι αιωνιότης..." Facebook Twitter
0

Ο Γιάννης Τσαρούχης στα νεανικά του χρόνια, την περίοδο 1934-1937, είχε συγγράψει μια σειρά από σουρεαλιστικά ποιήματα, τα οποία θα δημοσιευτούν μόλις το 1980. Άγνωστα μάλλον τα περισσότερα, με πιο δημοφιλή ανάμεσά τους κάποια που τιτλοφορούνται ως «τα ποιήματα της πνευματικότητας». Κρίνονται ως εξαιρετικά δείγματα του είδους, παρ’ όλο που ο Τσαρούχης δεν είχε έρθει ακόμα τότε σε επαφή με τους σουρεαλιστές ποιητές, παρά μόνο με τα κείμενα του Νταλί, που τον είχαν ενθουσιάσει.


Κάποια από αυτά γράφτηκαν το 1934 και το 1935 στην Αθήνα, πριν φύγει για το Παρίσι. Άλλα το ’36 κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι και τα υπόλοιπα το ’37 όταν επέστρεψε στην Ελλάδα.


Ο ίδιος ο Τσαρούχης έλεγε γι’ αυτά στον πρόλογο που συνόδευε την πρώτη τους έκδοση: «Αν δέχομαι να δημοσιευτούν σήμερα αυτά τα ποιήματα είναι πρώτον, γιατί νομίζω πως είναι χρήσιμο να δείχνουμε φανερά τους δρόμους που πήραμε για να φτάσουμε όπου φτάσαμε. Και δεύτερον, γιατί όλα αυτά είναι τόσο μακριά ώστε είναι σαν να πρόκειται για έναν ξένο».


Σαφώς και δεν τα είχε περί πολλού. Τα έβλεπε σαν ενθύμια ή φαντάσματα του παρελθόντος, με τον ίδιο τρόπο που πολλοί βλέπουν έτσι τα άτεχνα πρωτόλειά τους.


Τα ποιήματα που αποτελούν περιστασιακή έκφραση ανθρώπων που γίνονται γνωστοί για άλλη τους ενασχόληση με την γραφή ή την τέχνη έχουν πάντα ενδιαφέρον και όχι απαραίτητα για τις λογοτεχνικές δάφνες που διεκδικούν. Η ποίηση, λόγω του ότι έχει άλλη λειτουργία και άλλες πηγές, φυλάσσει ίχνη της ευαισθησίας τους, χρησιμεύει σαν ημερολογιακή καταγραφή συναισθήματος και παρέχει συμπεράσματα για την ταυτοποίηση του ύφους τους.


Ανάμεσα σ’ αυτά αστράφτει ξέχωρο ένα διαμάντι του 1935. Αλλά όχι γιατί είναι σπουδαίο ποίημα ·δεν μοιάζει καν μορφολογικά με ποίημα. Έχει πάρει τη μορφή μιας ημιτελoύς απαρίθμησης ημερολογιακών σημειώσεων, σαν ένα υποτιθέμενο σχεδίασμα μιας βιογραφίας.


Ο Τσαρούχης, την εποχή που μιλάμε, έχει ήδη αποφοιτήσει από τη σχολή Καλών Τεχνών το 1933, έχει θητεύσει δίπλα στον Παρθένη και στον Κόντογλου, ο οποίος τον μύησε στην βυζαντινή αγιογραφία, έχει ήδη ασχοληθεί με τη σκηνογραφία και σε λίγο θα φύγει για το Παρίσι, όπου θα γνωρίσει από κοντά τα ρεύματα της μοντέρνας ζωγραφικής.  


Έλεγε αργότερα σε ανύποπτο χρόνο: «Για να καταλάβει κανείς τη δουλειά μου, πρέπει να καταλάβει πρώτα απ’ όλα ότι είμαι ερευνητής με μεγάλη περιέργεια που ενθουσιάζεται κάθε τόσο απ’ τις ανακαλύψεις του για μια στιγμή και ύστερα απογοητευμένος ψάχνει αλλού. Θα ρωτήσει κανείς τι ψάχνω».


Τι προβληματισμούς μπορεί να είχε ο Τσαρούχης στα 25 του; Ή και οποιοσδήποτε άλλος που προαλείφεται εν αγνοία του για «μεγάλος»; –όχι οπωσδήποτε με την έννοια της αυταξίας αλλά με εκείνη της επιδραστικότητας. Μια απάντηση ίσως δίνει το παρακάτω:



ΤΙΤΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΜΙΑΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑΣ


1) Ο Τ. διδάσκεται από τις Γαλλίδες ότι η καθαριότης είναι μία αντίληψις αισθητικής.
2) Ο Τ. μαθαίνει από έναν Έλληνα της Αιγύπτου ότι σκοπός της ζωής είναι η ίδια η ζωή.
3) Ο Τ. μαθαίνει το μυστικό της ευτυχίας από δύο νέους που παίζουν σκάκι.
4) Ο Τ. μαθαίνει να περιφρονεί την καλωσύνη.
5) Ο Τ. αντιλαμβάνεται τον μηχανισμόν της ζωής κι απογοητεύεται προς στιγμήν .
6) Φιλοσοφία του Τ. επί του μηχανισμού της ζωής.
7) Η ανακάλυψις της συστηματικότητος και παραλλήλως ο φωτισμός και η ανάδειξις της μουσικότητος.
8) Θρίαμβος της μουσικότητος απέναντι της συστηματικότητος.
9) Η μουσικότης μόνον σύστημα.
10) Ο Τ. ανακαλύπτει τον Πάπα. Πρόσκαιρος θαυμασμός. Απογοήτευσις λόγω ορισμένων αποκαλύψεων.
11) Ο Τ. μαθαίνει ότι ο Πάπας είναι δυστυχής.
12) Παρακμή του Πάπα.
13) Πυρετώδης ενθουσιασμός δια το μέλλον.
14) Η εξαφάνισις της πραγματικότητος και πτώσις εξ  αυτού του Σουρρεαλισμού.
15) Ο Τ. ελέγχει την Ηθική.
16) Ο Τ. αναγνωρίζει την δύναμιν της Θρησκείας.
17) Ο Τ. ανακαλύπτει το Αιώνιον, απογοήτευσις και χαρά μαζί.
18) Ο Τ. στηρίζει τον έρωτα, ο  Τ. μαθαίνει τον έρωτα.
19) Πως οδηγήθη από αθυμίαν εις ένα Ξενοδοχείο, όπου ένα πρόσωπον του ομιλεί περί έρωτος.
20) Ο Τ. μισεί την Τέχνην.
21) Ο Τ. περιφρονείται.
22) Ο Τ. αναγκάζεται να ταπεινωθεί.
23) Ο Τ. διδάσκεται τι είναι η αληθής ισότης.
24) Ο Τ. μισεί την ισότητα.
25) Ο Τ. αναγνωρίζει την ισότητα.
26) Ο Τ. ανακαλύπτει το Δράμα της ζωής.
27) Η αφέλεια απαραίτητος όρος ζωής.
28) Θρίαμβος της προστυχιάς, πτώσις της πνευματικότητος.
29) Η καθαυτό προστυχιά είναι η πνευματικότης.
30) Μια μοδίστρα διδάσκει εις τον Τ. τι είναι αιωνιότης.
31) Ο Τ. γίνεται αγαπητός.
32) Ο Τ. γίνεται επίφοβος.
33) Ο Τ. βλαβερός.
34) Ο Τ. θεωρείται επικίνδυνος.
35) Ο Τ. αναγνωρίζει τον ρόλον της πειθαρχίας.
36) Ο Τ. λατρεύει την Ανθρωπότητα.
37) Ο Τ. ανακαλύπτει ότι οι δυνατότητες είναι ολίγες ·εκτίμησις των προσωπικοτήτων.
38) Η  εύρεσις  της Αληθείας 1Χ2 και 2Χ1 ·πυρετώδης χαρά του Τ.
39)  Πειράματα του Τ. στεφόμενα υπό επιτυχίας.
40) Ο Τ. ανακαλύπτει την Δυστυχίαν ·μίσος αυτού προς την Δυστυχίαν.
41) Ο Τ. απελπισθείς θέλει να γίνει Πάπας.
42) Ο κόσμος φοβούμενος κατά βάθος δίνει συμβουλάς εις τον Τ.
43) Επιτυχία του Τ., αδιαφορία του κόσμου.
44) Ο Τ. καταργεί εν τέλει την πραγματικότητα και κινείται ελευθέρως εντός αυτής.
45) Το χρήμα δύναμις.
46) Η δύναμις του έρωτος.
47) Ο Τ. ανακαλύπτει την Τέχνη (πτώσις της αισθητικής).
48) Ο Τ. συνηθίζει τον Θάνατον, ο Θάνατος μόνη λύσις.
49) Μουσική δικαίωσις του θανάτου.
50)  Ο Ρυθμός μόνη δύναμις του ανθρώπου.
51) Ο Τ. απογοητεύεται επειδή ο άνθρωπος έχει λίγην δύναμιν.
52) Κατάργησις των ασθενειών.
53) Ο Τ. μισεί την Ασθένειαν.
54) Ο Τ. ανακαλύπτει ότι η ασθένεια είναι ημιτόνιον.
55) Μόνη αξία ο μαχόμενος κατά των μεγάλων κινδύνων.
56) Πρόστυχη αντίληψις της ζωής.
57) Οι Αιγύπτιοι χαιρετούν τον Τ. Ο Τ. κλαίει.
58) Ο Τ. σέβεται την μόδα.
59) Ο Τ. σέβεται τα σύμβολα αλλά είναι υποχρεωμένος να εύρη νέα σύμβολα.
60) Ο Τ. ανακαλύπτει μέσα εις το τραμ ότι η Ανθρωπότης είναι συμβολική.
61) Ο Τ. θέλει να κλαύσει.
62) Ο Τ. αναγκάζεται να περιφρονήσει την λογικήν.
63) Νέαι αποφάσεις του Τ. τηρούμεναι μυστικαί.
64) Ο Τ. Αντίχριστος.
65) Ο Τ. παραδέχεται την πραγματικότητα.
66) Η εύρεσις της αλήθειας: η πραγματικότης είδωλον των πραγμάτων. Νέος εξαφανισμός της πραγματικότητος.
67) Ο Τ. υποχρεούται να αναγνωρίσει δυνάμεις προ της Εδέμ.
68) Ο Τ. παραδέχεται τον Πόλεμον.
69) Ο Τ. θέλει να ζωγραφίσει τον Κάιν φονεύοντα τον Άβελ, χωρίς τύψεις. Ζητεί ναόν του έρωτος δια να αφιερώσει την εικόνα του.
70) Ο Τ. γελών λέγει ότι ο κόσμος είναι ορχήστρα. Ο Τ. πάλι θέλει να κλαύσει.
71) Ο Τ. χαιρετά τους Αιγυπτίους.
72) Ο Τ. ανακαλύπτει τους Έλληνας.
73) Ο Τ. γελά δια την πτώσιν των πνευματικοτήτων.
74) Ο Τ. δέχεται να πληρώσει τον κοινόν φόρον.
75) Δύναμις του Τ.
76) Ο Τ. δυστυχής και φθονούμενος.
77) Ο Τ. ανακαλύπτει την δύναμίν του.
        κ.τ.λ. κ.τ.λ.
 

(Γιάννη Τσαρούχη Ποιήματα 1934-1937, εκδ. Άγρα, 1996.)


Το «Τίτλοι διαφόρων κεφαλαίων μιας βιογραφίας» μπορεί να διαβαστεί και σαν σκοπίμως ημιτελές ποίημα και σαν σύντομα αφοριστικά ποιήματα και σαν σχεδίασμα για μια βιογραφία και σαν ημερολόγιο –και καλλιτεχνικής– ενηλικίωσης.


Ο Τσαρούχης εδώ ξεδιπλώνει, με έναν ομολογουμένως πρωτότυπο τρόπο, τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς της νεότητας του, τις θεματικές που του ασκούσαν έλξη, τις αντιφάσεις που τον βασάνιζαν, τις παλινδρομήσεις του, την συγκρουσιακή του πολυπλοκότητα, την αναζήτηση ταυτότητας, τα εμπόδια που είχε να υπερβεί, τη σχέση του με το περιβάλλον, τους δρόμους που είχε να πάρει η τέχνη του πριν αποκτήσει την οριστική της μορφή, τον τρόπο που εν τέλει σφυρηλατείται το άπαν για κάθε καλλιτέχνη ύφος.


Αισθανόταν σαφώς ακόμα παγιδευμένος ανάμεσα σε πολλές αντίρροπες δυνάμεις που τον περιτριγύριζαν. Την αστική του παιδεία, τις επιταγές της γενιάς του ’30 για επιστροφή στην παράδοση και τις πηγές, την ελληνικότητα όπως την προσελάμβανε ο ίδιος, τα ρεύματα της Ευρώπης, την Ανατολή και τη Δύση. Κι εδώ τόσο νωρίς βρίσκει έξυπνα τρόπο και περιλαμβάνει όλα αυτά που θα σημαδέψουν το έργο του.


Υπάρχει κάτι που διαπερνά οριζόντια όλους τους καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως αντικειμένου ή εποχής. Κάτι κοινό που οσμίζεσαι κάτω απ’ όλες τις διαφορές και αυτό αποκαλύπτει ο Τσαρούχης. Ως συνήθως, γεγονότα αδέσποτα έρχονται να μου το επιβεβαιώσουν:


Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος που έφυγε ξαφνικά πριν λίγες μέρες σε ηλικία 77 ετών –τα 77 κεφάλαια που ολοκληρώθηκαν εκεί– πολλές φορές επικρίθηκε για την σκηνοθετική του μανιέρα του και τις αισθητικές του εμμονές. Ο ίδιος ωστόσο έλεγε: «Πιστεύω ότι όλοι φτιάχνουμε συνεχώς την ίδια ταινία. Είμαστε καταδικασμένοι να κάνουμε μόνο μία ταινία ή να γράψουμε μόνο ένα βιβλίο ή μόνο ένα ποίημα, σε διάφορες εναλλαγές». Οι εμμονές που μας δυναστεύουν δεν δημιουργούνται τυχαία. Εξορμώνται από σημαίνοντα και ασήμαντα γεγονότα του βίου και της διαδρομής, έτσι όπως έχουν εγγραφεί στη μνήμη.


Και ο συγγραφέας Θανάσης Βαλτινός, σε συνέντευξή του στους «Αθηναίους», στη Lifo της περασμένης βδομάδας, το είπε πολύ ξεκάθαρα: «Καλλιτεχνικά ανήκει κανείς στην εφηβεία του. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ανανεώνεται ή ότι δεν παρακολουθεί τα πράγματα. Αλλά τα κλειδιά είναι εκεί».


Η περίοδος που σηματοδοτεί τη χάραξη του καλλιτέχνη είναι η εφηβεία, όχι απαραίτητα με την ηλικιακή έννοια αλλά σαν προεόρτια στην καλλιτεχνική δημιουργία. Τα ερεθίσματα οξύνουν την ευαισθησία του με τέτοιο τρόπο, όπως δε θα κάνουν ποτέ στη συνέχεια. Η εφηβεία είναι μια ανεξάντλητη δεξαμενή, απ’ όπου αλιεύει κανείς τα στοιχεία που συνθέτουν το σύμπαν του. Όπως είχε πει και ο Προυστ στο «Χαμένο χρόνο» του, η εφηβεία είναι η μόνη περίοδος κατά την οποία μάθαμε οτιδήποτε.


Και αυτά που φαίνεται να έχει μάθει ο Τσαρούχης το '35 είναι ήδη πολλά. Τα ζητήματα που θίγει πανανθρώπινα και κοινά για καλλιτέχνες ανεξαρτήτως τέχνης, τόπου, εποχής:
Η αιωνιότητα, η μουσική, ο ρυθμός, η συστηματικότητα, ο έρωτας, ο θάνατος –κυριολεκτικά και μεταφορικά– , οι μύθοι που ανυψώνονται για να κατακρημνιστούν στη συνέχεια, ο φθόνος, η ατέλεια, η ηθική, η ένθεη πνευματικότητα έναντι της γήινης «προστυχιάς», η πειθαρχία, η εκλογίκευση και η φαντασία.


Και η γνωστή μεγάλη αλήθεια: «ο Τ. σέβεται τα σύμβολα αλλά είναι υποχρεωμένος να εύρη νέα σύμβολα». Οι παραδεδεγμένες αυθεντίες της εποχής που οφείλεις να τις ενστερνιστείς για να μπορέσεις να τις καθαιρέσεις μετά και να εφεύρεις τις δικές σου.


Στα 25 του ο Τσαρούχης είχε ήδη ζήσει μια προσομοίωση για τη συνέχεια. Στην πραγματικότητα αυτό που λέει το ποίημα το ανακαλύπτεις έχοντας καλύψει αρκετό έδαφος. Όσο μεγαλώνεις συνειδητοποιείς καλύτερα πως τα πρώτα χρόνια της ζωής περιέχουν εν περιλήψει το απόσταγμα. Ο Τσαρούχης μοιάζει να είχε σε νεαρή ηλικία την διορατικότητα να αισθανθεί τον τρόπο που τα γεγονότα και οι αναζητήσεις του χάραζαν την πορεία του.


Ο τίτλος και μόνο ξεσκεπάζει το νόημα γι’ αυτό το αξεδιάλυτο πράγμα που είναι η ζωή και η Τέχνη. Θέτει το πλαίσιο μιας περιγραφής του βίου ενώ πιο πολύ μιλά με πνευματικούς όρους. Σαν να φτιάχνει ένα σκαρίφημα για τη ζωή αλλά δημιουργεί παράλληλα και Τέχνη. Με τον ίδιο τρόπο που κάνουμε ένα προσχέδιο κειμένου, έχοντας την ψευδαίσθηση ότι δεν είναι το τελειωτικό έργο, έτσι ζούμε και τη ζωή σαν να είναι προσχεδίασμα και όχι η οριστική γραφή.


Κ.τ.λ., κ.τ.λ., για όσο δηλαδή συνεχίζονται τα κεφάλαια…
 

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ