«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση

«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση Facebook Twitter
Tο «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν. Στη φωτογραφία: Παλιά εικονογράφηση του N.C Wyeth (1911) για το βιβλίο.
0


ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ Ο
 ΡΟΜΠΕΡΤ ΛΟΥΙΣ ΣΤΙΒΕΝΣΟΝ (1850-1894) έγραφε το «Νησί των θησαυρών», δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει το «Δρ. Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» που θα τον έκανε διάσημο και το κοστούμι του δικηγόρου το ένιωθε πάνω του ασφυκτικό. Γεννημένος στο Εδιμβούργο, από μαθητής ακόμα είχε δείξει πως το αληθινό του πάθος, πέρα από τα ταξίδια αλλά και τη βαθιά του αμφισβήτηση για τον δυτικό πολιτισμό, ήταν το γράψιμο. Κι ενώ είχε ξεκινήσει να σπουδάζει μηχανολογία, αποφασισμένος να μην ακολουθήσει τα επαγγελματικά βήματα του πατέρα του, στράφηκε προς τα νομικά. Είχε επίσης προλάβει να ταξιδέψει στην Αμερική και την Ευρώπη, να συναναστραφεί καλλιτέχνες και συγγραφείς και να συνδέσει τη ζωή του με την αμερικανίδα Φάνι Όσμπορν, μητέρα ενός ανήλικου γιού, του Λόιντ.

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. 

Το 1881, λόγοι υγείας οδήγησαν τον Στίβενσον οικογενειακώς στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκωτία. Μια μέρα στη διάρκεια εκείνων των διακοπών, ο ημιπαράλυτος και απορροφημένος στη ζωγραφική δωδεκάχρονος Λόιντ σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού, και ο Στίβενσον βάλθηκε να τον μελετά και να ονοματίζει τις τοποθεσίες του. Η απόφασή του να γράψει ένα μυθιστόρημα για το νησί αυτό έγινε δεκτή μ’ ενθουσιασμό απ΄όλα τα μέλη της οικογένειας, που ρουφούσαν κάθε βράδυ τις φρεσκογραμμένες σελίδες του. Αφού το ολοκλήρωσε μόνος του στο Νταβός, το έδωσε να δημοσιευτεί σε συνέχειες στο νεανικό περιοδικό «Young Folks». Και το 1883, έχοντας προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές υφολογικού κυρίως χαρακτήρα, δημοσίευσε το «Νησί των θησαυρών» και σε μορφή βιβλίου, κατακτώντας την αγάπη και τον θαυμασμό του αναγνωστικού κοινού. ΄Οσο καιρό του έμελλε να ζήσει, ο Στίβενσον θα τον αφιέρωνε έκτοτε στην λογοτεχνία.

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Ο σκωτσέζος συγγραφέας κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα.

Στο «Νησί των θησαυρών», όλα ξεκινούν με την εμφάνιση στο πανδοχείο «Ο ναύαρχος Μπάνμπαου» ενός μελαμψού γεροθαλασσόλυκου, στο μυστηριώδες σεντούκι του οποίου κρύβεται ο χάρτης ενός νησιού του Ειρηνικού Ωκεανού όπου βρίσκονται τα λάφυρα ενός τρομερού κουρσάρου. Ο γιός του πανδοχέα και κεντρικός αφηγητής της ιστορίας, Τζιμ Χόκινς, μετά τον θάνατο του ναυτικού, ανακαλύπτει το χάρτη και, αρματώνοντας μια σκούνα μ’ ευυπόληπτους φίλους του, πάνε ν’ αναζητήσουν το θησαυρό. Κανείς τους δεν μπορεί να υποψιαστεί την αληθινή ταυτότητα του παλαίμαχου, μονοπόδαρου μάγειρα που τον προσλαμβάνουν για να τους συνοδεύσει στο ταξίδι. Φτάνοντας όμως στο νησί συνειδητοποιούν πως το πλήρωμα της σκούνας, έτοιμο για ανταρσία, απαρτίζεται από πειρατές αποφασισμένους να διεκδικήσουν το θησαυρό για λογαριασμό τους.

ΝΗΣΙ ΘΗΣΑΥΡΩΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον, Το νησί των θησαυρών, Εκδ.: Μεταίχμιο, Μτφρ. Ειρήνη Παϊδούση

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Κάθε μια έχει τους δικούς της κώδικες και τη δική της γλώσσα αλλά και οι δυο στο χρήμα αποσκοπούν: το κυνήγι του θησαυρού σχετίζεται με την βαθύτερη επιθυμία για την απόκτηση δύναμης, για την κατάκτηση του απαγορευμένου.

Στο πέρασμα του χρόνου το μυθιστόρημα του Στίβενσον καταξιώθηκε ως μια από τις πιο πολυδιαβασμένες περιπέτειες μετά την ομηρική Οδύσσεια και τον «Τόμ Σόγερ» του Μάρκ Τουέιν, ως ένα βιβλίο που σε κάνει να νιώθεις και πάλι σαν παιδί. Γραφικές περιπέτειες με πειρατές προσέφεραν σε αφθονία οι φυλλάδες του 19ου αιώνα. Ο σκωτσέζος συγγραφέας, όμως, κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα. Όπως σημείωνε η πανεπιστημιακός Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου (σε επίμετρο της μετάφρασης του έργου από τον Φ. Κόντογλου, εκδ. Ζαχαρόπουλος, 1998), ο κόσμος των πειρατών παρουσιάζεται από τον Στίβενσον «ως άλλο σύστημα αξιών, ως υποψία, υπαινιγμός για όλους τους άλλους περιθωριακούς κόσμους ή υποκόσμους, που θέτουν σε αμφισβήτηση τον δικό μας, κι αντανακλούν με έμφαση εκείνη την πλευρά του ανθρώπου που σχετίζεται με το έγκλημα, τη βία, ιδιότητες που ασφαλώς δεν είναι αποκλειστικότητα των πειρατών».

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Φωτογραφία του Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον (στο κέντρο) και της οικογένειάς του στη Vailima στο νησί Upolu της Σαμόα. Πρώτος από αριστερά ο Λόιντ Όσμπορν ο θετός γιος του Στίβενσον που στα 12 του σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού που οδήγησε στη συγγραφή του μυθιστορήματος Το νησί των θησαυρών.

Το «Νησί των θησαυρών» έχει κυκλοφορήσει από αρκετούς εκδότες στην Ελλάδα, τόσο στην αυθεντική εκδοχή του, όσο και σε διασκευές για μικρά παιδιά. Σήμερα, το βρίσκει κανείς πλήρες και στους καταλόγους του Πατάκη και του Μεταίχμιου, σε μετάφραση Φίλιππου Μανδηλαρά και Ειρήνης Παϊδούση αντίστοιχα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο μίμος των φωνών»

Το πίσω ράφι / «Ο μίμος των φωνών»: Ο Τόμας Μπέρνχαρντ γράφει για τις αντιφάσεις της ανθρώπινης ψυχής

104 σύντομες ιστορίες περιλαμβάνονται σε αυτό το βιβλίο του 1978, όπου αναδύονται ο γνώριμος κυνισμός και το μαύρο χιούμορ του διάσημου Αυστριακού συγγραφέα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ