Επτά διεθνή θανάσιμα αμαρτήματα

Επτά διεθνή θανάσιμα αμαρτήματα Facebook Twitter
0

Επτά διεθνή θανάσιμα αμαρτήματα Facebook Twitter
#quote#

Κάνοντας google το όνομα του Σταύρου Γασπαράτου, το πρώτο πράγμα που πετυχαίνεις είναι μια διθυραμβική κριτική από τον Καναδά για το νέο άλμπουμ του «Seven» που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό από τη γερμανική εταιρεία πρωτοποριακής ηλεκτρονικής μουσικής, την Ad Noiseam. Όλα ανεξαιρέτως τα reviews μιλούν για έναν δίσκο εξαιρετικό, με αποκορύφωμα μια γαλλική κριτική που τον περιγράφει ως «δίσκο-σταθμό» για το είδος και «αριστούργημα» και, παρόλο που είναι πολύ πρόσφατος, έχει καταφέρει να δημιουργήσει άριστες εντυπώσεις σε έναν διεθνή κύκλο που δεν φημίζεται για την ελληνοφιλία του.

«Αυτή την ενθουσιώδη ανταπόκριση δεν τη περίμενα, για να πω την αλήθεια» λέει πίσω από τη βοή των συζητήσεων και της δυνατής μουσικής στο καφέ που τον συνάντησα. «Και ο Νίκολας που έχει την Ad Noiseam μου έλεγε ότι οι κριτικές έχουν βγει και πολύ γρήγορα (σε αυτό το κύκλωμα αργούν πολύ τα reviews)». Έχει ενθουσιαστεί γιατί η Ad Noiseam με το δικό μου άλμπουμ έκανε μια στροφή. «Είμαι πολύ ακουστικός για την εταιρεία και πήρε ένα ρίσκο με μένα». Τον ρωτάω αν το «Seven» είναι έτσι κι αλλιώς ελκυστικό ως τίτλος ώστε να σε ιντριγκάρει να το ακούσεις. «Είναι σίγουρα» λέει. «Το πιο σοβαρό αμάρτημα για μένα είναι η φιλαυτία: ο ναρκισσισμός και ο εγωκεντρισμός. Νομίζω ότι αυτό είναι η μητέρα όλων των αμαρτημάτων. Να πω μόνο ότι όταν άρχισα να ασχολούμαι με τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα δεν με απασχολούσε η θρησκευτική τους πλευρά. Είχε κάτι πολύ ελκυστικό η καθολική μυθολογία και όλο το θρίλερ που υπάρχει από πίσω, αλλά δεν με απασχολούσε η έννοια του αμαρτήματος έτσι όπως τη χρησιμοποιεί η Εκκλησία. Δεν είμαι καθόλου θρήσκος και δεν το είδα από αυτή την πλευρά. Ήθελα να αντιμετωπίσω τις πτυχές της ανθρώπινης φύσης μέσα από αυτό και, πιο πολύ απ' όλα, τις τύψεις που περνάει ο καθένας μας, βάζοντας όρια μεταξύ καλού και κακού. Πολλά από τα όρια είναι δημιουργημένα στον άνθρωπο από εξωτερικούς και κοινωνικούς παράγοντες και τον καταπιέζουν με τέτοιο τρόπο ώστε είναι δύσκολο να διαχωρίσει τι είναι πραγματικά κακό ή τι θεωρούν κακό οι υπόλοιποι. Ήθελα να αναφερθώ στην πάλη και την κόλαση που περνάει εσωτερικά ο καθένας με τους κανόνες που του επιβάλλουν. Και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα είναι μια πολύ καλή κατηγοριοποίηση των ιδιοτήτων της προσωπικότητάς μας».

«Το μεγαλύτερο δικό σου αμάρτημα;». «Είναι πολύ δύσκολο να απαντηθεί αυτό ειλικρινά, αλλά θα έλεγα η λαγνεία και ο φθόνος. Ίσως και η οργή».

Επτά διεθνή θανάσιμα αμαρτήματα Facebook Twitter

Του αναφέρω ότι οι λεπτεπίλεπτοι ηλεκτρονικοί ήχοι και οι ενορχηστρώσεις μού θύμισαν το «Vespertine» της Björk, το πιο αγαπημένο μου από τα άλμπουμ της. «Έχω πολλά τέτοια ακούσματα. Το γαλλικό review στέκεται πάρα πολύ στον τρόπο που η ηλεκτρονική μουσική χρησιμοποιεί τα έγχορδα και γενικά τον κλασικό ήχο. Αυτό το κριτικάρει και μετά ξεχωρίζει εμένα, αναφέροντας ότι "ο Σταύρος Γασπαράτος ξέρει να γράφει για έγχορδα και δεν τα χρησιμοποιεί για εφέ". Ελπίζω να έχουν και κάποια επίδραση όλα αυτά τα reviews και να κινηθεί λίγο ο δίσκος».

«Στην Ελλάδα;». «Στην Ελλάδα δεν έχει γραφτεί ακόμα κριτική, δεν ξέρω πια και αν γράφονται».

«Υπάρχει κοινό γι' αυτόν τον ήχο στην Ελλάδα;». «Είμαι σίγουρος ότι υπάρχει. Μικρό, αλλά υπάρχει. Κι όταν λέμε μικρό εννοούμε πραγματικά μικρό, γιατί η Ελλάδα είναι έτσι κι αλλιώς μικρή χώρα. Έχω feedback και κίνηση από το εξωτερικό, αλλά από την Ελλάδα καθόλου. Όλα κινούνται πολύ αργά εδώ, πολύ δύσκολα. Υπάρχει ένας μηχανισμός σύμφωνα με τον οποίο λειτουργούν τα πράγματα, οι κριτικές των δίσκων, ο τρόπος που διακινούνται τα CD στην Ελλάδα, που πλησιάζει το χάος.

Σε πρώτη φάση με ενδιαφέρει να επικοινωνήσω με τον κόσμο, περισσότερο από το πώς θα πάει εμπορικά το άλμπουμ. Πιστεύω κι ελπίζω ότι οι άνθρωποι που ακούνε τέτοια μουσική θα σεβαστούν το προϊόν και τον κόπο, και ότι ένα μεγάλο μέρος τους θα το αγοράσει κιόλας. Είναι μία πολύ μεγάλη παραγωγή, αλλά έχει γίνει αγώνας να κρατηθεί σε πολύ προσιτή τιμή κι αισθάνομαι ότι δεν κοροϊδεύουμε κανέναν όταν το CD σού έρχεται με δέκα ευρώ στην Ελλάδα.

Πιο πολύ απ' όλα θέλω να επικοινωνήσω με ένα κοινό. Ούτως ή άλλως, υπάρχει μια δυσκολία όταν γράφεις μουσική σαν τη δική μου, που δεν είναι ούτε ακριβώς ηλεκτρονική, ούτε ακριβώς ακουστική, ούτε τραγούδι. Το να είσαι κάπου ενδιάμεσα μουσικά κάνει πάντα πιο δύσκολη την προώθηση της δουλειάς σου, γιατί δεν ξέρει ο κόσμος πού να σε κατατάξει. Πολύ συχνά θα σε θεωρήσουν ξενέρωτο οι άνθρωποι που ακούνε φανατικά ηλεκτρονική μουσική επειδή χρησιμοποιείς τονική, κλασικά πράγματα, και κάποιοι άλλοι παράξενο και αβανγκάρντ. Είναι πολύ δύσκολο να ξεκινήσει μια αλυσίδα πραγμάτων αυτό το CD, όπως και όλα τα πράγματα που δεν είναι εντελώς mainstream, αλλά πιστεύω ότι κοινό υπάρχει, απλώς είναι δύσκολο αυτή την εποχή παγκοσμίως, και στην Ελλάδα ακόμα περισσότερο, να καταφέρεις να τους βρεις αυτούς τους ανθρώπους.

Επτά διεθνή θανάσιμα αμαρτήματα Facebook Twitter
 

Η ιδέα του "Seven" ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, όταν σκέφτηκα να ασχοληθώ με τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα και στη συνέχεια πρότεινα στην Αγγελική Στελλάτου να συνεργαστούμε σε ένα χοροθέατρο που ανέβηκε στη Στέγη. Με το που τελείωσε η παράσταση, συνέχισα να δουλεύω το υλικό, γυρνώντας πίσω στις αρχικές ιδέες. Κράτησα τον κορμό γιατί από τη στιγμή που άρχισα να τα δουλεύω για την παράσταση είχα καταλάβει ότι κάποια συγκεκριμένα κομμάτια ήταν πιο κοντά στον πυρήνα της ιδέας που είχα αρχικά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Η πρώτη δουλειά ήταν να ξεσκαρτάρω το υλικό και να κάνω το πρώτο επίπονο κόψιμο της μουσικής. Από μιάμιση ώρα που ήταν η παράσταση κράτησα λιγότερο από 40 λεπτά, κάποια κομμάτια τα οποία άρχισα να τα δουλεύω και να τα ενορχηστρώνω από την αρχή για να υπάρχει αυτή η συμπύκνωση που χρειάζεται ένα αυτόνομο μουσικό έργο. Δούλεψα με την ομάδα των μουσικών που συμμετείχαν και στην παράσταση, χωρίς να ξέρω εκείνη την περίοδο πού θα κυκλοφορήσει. Ήμουν πάρα πολύ τυχερός, γιατί την περίοδο περίπου που τελείωνα τη δουλειά, επικοινώνησε μαζί μου η Ad Noiseam από τη Γερμανία για να τους δώσω ένα κομμάτι για μια συλλογή που θα κυκλοφορούσαν. Κατάλαβα ότι ήξεραν τη δουλειά μου επειδή πουλούσαν το προηγούμενο CD μου, το "Rehearsals", στο δισκάδικό τους κι έτσι βρήκα αφορμή και τους έστειλα το υλικό και μετά όλα έγιναν πολύ γρήγορα. Αυτός ο προβληματισμός, το άγχος και η μαυρίλα της εποχής έχουν βγάλει μια δαιμονική ενέργεια σε κάποιους ανθρώπους. Το ότι κυκλοφόρησε το "Seven" σε χρόνο μηδέν στη Γερμανία μπορεί να το λέω "τύχη", αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ήταν οι αντένες μου ανοιχτές στο 1.000%. Μπορεί να ευχόμουν "αχ και μπορούσα να έχω επαφή και με ένα κοινό προς τα έξω", αλλά είμαι σίγουρος ότι έγινε επειδή το ήθελα τόσο πολύ. Βλέπω και από άλλους ανθρώπους ότι μπορεί να μην έχεις καμιά βοήθεια, αλλά όταν τρέχεις με τέτοια ενέργεια, όλα τα καταφέρνεις».

«Είσαι μοναχικός τύπος; Απομονώνεσαι όταν γράφεις μουσική;».

«Δεν θα έλεγα πως είμαι μοναχικός, παρόλο που λειτουργώ μια χαρά μόνος μου. Η στιγμή που δημιουργείς είναι πάντα μοναχική. Τις περιόδους που είσαι πιο μόνος, είσαι και πιο δημιουργικός. Είμαι ένας άνθρωπος που όταν είναι όλα τέλεια, είμαι μέσα στον έρωτα και στη χαρά, προτιμάω να πηγαίνω διακοπές, να βγαίνω έξω και να πίνω ποτά. Όταν δεν είμαι καλά, προτιμάω να γράφω. Η ενασχόλησή μου με το θέατρο και το σινεμά μού έχει κάνει πολύ καλό, γιατί με έχει αναγκάσει να είμαι δημιουργικός όταν πρέπει και όχι μόνο όταν το μυαλό μου και η διάθεσή μου είναι σε δημιουργική φάση. Να κάνω focus στη δουλειά μου ακόμα και όταν δεν υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις. Μπορώ να συγκεντρωθώ και να γράψω επί παραγγελία και να έχω την πειθαρχία που δεν είναι του χαρακτήρα μου.

Μουσική για μένα είναι πολλά διαφορετικά πράγματα. Είναι η ξεκούρασή μου, είναι η δουλειά μου, ο βασικός τρόπος έκφρασής μου, γιατί η μουσική έχει το τρομερό πλεονέκτημα να μην περιγράφει ακριβώς τα πράγματα. Πρόκειται για ένα στοιχείο που μου ταιριάζει πάρα πολύ. Είμαι από τους ανθρώπους που για πολλά πράγματα που έχω άποψη διστάζω να πω με λόγια αυτά που θέλω και προτιμάω να τα περνάω υπόγεια, να τα ξυπνάω στον άλλον με ένα συναίσθημα και όχι με λέξεις ή ακριβείς εικόνες. Αυτό που έχει δώσει η μουσική είναι ένας συνολικός τρόπος έκφρασης και ένας συνολικός τρόπος ζωής. Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς τη μουσική. Και όσο δυσκολεύουν τα πράγματα στην Ελλάδα και μπαίνω στη διαδικασία να σκεφτώ να αλλάξω επάγγελμα, συνειδητοποιώ πόσο αδύνατο μου είναι να σκεφτώ την καθημερινότητά μου κάνοντας κάτι άλλο εκτός μουσικής. Μπορεί να αντιμετωπίζω τη μουσική κάποιες φορές ως τεχνικός και όχι ως καλλιτέχνης, αλλά ασχολούμαι με αυτή με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και περνάω κάθε μέρα του χρόνου με αυτή».

«Και πώς τα βλέπεις τα πράγματα εκτός μουσικής;».

«Αναπτύσσεται ένας παράλληλος καινούργιος κόσμος που μπορεί ακόμα να μην είναι αρκετός και να φαίνεται πολύ, αλλά θα κάνει καλύτερα τα πράγματα. Στην αρχή της κρίσης ήμουν ακόμα πιο αισιόδοξος. Πίστευα ότι η κρίση θα ξεσκαρτάρει τα πράγματα γρήγορα, ώστε αυτοί που δούλευαν θα έβγαιναν μπροστά. Δυστυχώς, ο μηχανισμός είναι πολύ πιο ισχυρός απ' ό,τι φοβόμασταν και πραγματικά διεφθαρμένος. Όχι μόνο ο μηχανισμός αλλά και οι άνθρωποι οι ίδιοι είναι βαθιά διεφθαρμένοι. Όλα ξεκινούν από το πολύ χαμηλό επίπεδο παιδείας που έχουμε και που θέλουν να ευτελίσουν ακόμα περισσότερο...».

Κλείνοντας τη συνέντευξη, μου μιλάει με ενθουσιασμό για τα σχέδιά του για την περφόρμανς στον κύριο χώρο του EMPAC της Νέας Υόρκης τον επόμενο Νοέμβριο, ένα πολιτιστικό γεγονός πολύ σημαντικό, που είναι νωρίς όμως για να αποκαλυφθούν άλλες λεπτομέρειές του.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ