«Αέρας»: H κριτική της Ματίνας Καλτάκη

«Αέρας»: H κριτική της Ματίνας Καλτάκη Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

#quote#

Μια γυναίκα ετοιμάζεται να σερβίρει τσάι. Ως γνωστόν, από την Αγγλία έως την Ιαπωνία μέρος της απόλαυσης που προσφέρει ένα φλιτζάνι τσάι έχει να κάνει με την τελετουργία σερβιρίσματός του. Πρόκειται για μία μικρή, φορμαλιστική πράξη από το θέατρο της καθημερινότητας, που καθόλου δεν πρέπει να υποτιμούμε, γιατί μέσω αυτής μεγαλύνεται το μικρό και ασήμαντο. Μου φαίνεται πως κάτι τέτοιο απασχολούσε τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη όταν έγραφε τον Αέρα: η φυσική θεατρικότητα της ζωής μας σε ανύποπτες στιγμές και δραστηριότητες της καθημερινότητας.

Χτυπάει η πόρτα, η γυναίκα ανοίγει. Μπαίνει η αδελφή της, φιλιούνται με «μεγάλα, εμφατικά, απανωτά» φιλιά. Ο διάλογος που ξεκινά βασίζεται σε μικρές έως μονολεκτικές προτάσεις, όπου οι κοινοτοπίες ευγενούς συμπεριφοράς ή ασήμαντων πληροφοριών εναλλάσσονται με ανακοινώσεις για δυσάρεστα νέα που έχουν να πουν η μία στην άλλη. Μαθαίνουμε ότι προ σαρανταημέρου πέθανε η μητέρα τους, ότι παρευρέθηκαν η δεύτερη από τις αδελφές και ο Μεγάλος (αδελφός). Ο Μικρός (αδελφός), πεθαμένος πια, που είχε δεσμό μ' έναν καλλιτέχνη και αργότερα κλείστηκε σε μοναστήρι, είχε αφήσει με επιστολή του κάποιους πίνακες στην πρώτη αδελφή και στον Μεγάλο, που όμως διεκδικεί ως περιουσία του το μοναστήρι. Στην πορεία, με τον ίδιο ασθματικό καταιγισμό μικρών προτάσεων, με επιστροφές και αντιστροφές, αποκαλύπτονται σκοτεινές σελίδες από το παρελθόν της οικογένειας, το πρόβλημα της πρώτης με το σπίτι που θα κτιστεί μπροστά στο δικό της (και θα της κόψει τη θέα) αλλά και ο σκοπός της επίσκεψης της δεύτερης: έχει στα χέρια της δύο χαρτιά (μία διαθήκη που κληροδοτεί τα πάντα στην πρώτη αδελφή και μία επιστολή που ορίζει τελικό κληρονόμο τη μονή), με τα οποία θα επιδιώξει να ωφεληθεί από την κληρονομιά.

Η συζήτηση θα αναπτυχθεί σε δύο πράξεις: την ώρα του τσαγιού και την ώρα του δείπνου. Τι θα γίνει ακριβώς, δεν μαθαίνουμε. Μένουμε με την εντύπωση ότι οι δύο αδελφές θα συνεννοηθούν, μολονότι δεν συμπαθούν η μία την άλλη, προκειμένου να βάλουν στο χέρι τους πίνακες, βγάζοντας από τη μέση τόσο τη μονή όσο και τον Μεγάλο.

Το ενδιαφέρον, ωστόσο, με τον Αέρα (2011) του Χατζηγιαννίδη δεν έχει να κάνει με την υπόθεση, με τους γραμμένους διαλόγους που είναι φατικού τύπου, αλλά με όλα αυτά που κρύβονται πίσω από τις λέξεις: με συναισθήματα και συγκινήσεις διαφορετικής έντασης, άλλοτε ξεθωριασμένες από τον χρόνο που έχει στο μεταξύ μεσολαβήσει κι άλλοτε «φρέσκες», αλλά φασματικές, αφού αφορούν σχέσεις που έχουν από καιρό εκμετρήσει τον βίον τους. Πρόκειται για μια γραφή παιγνιώδη που αξιοποιεί τεχνικές του θεάτρου του παραλόγου και η οποία έχει αξία μόνο εφόσον ζωντανεύει επί σκηνής.

Καθαρό θέατρο δηλαδή, που αναδεικνύεται με μια υποκριτική προσέγγιση ανάλογη αυτής που απαιτείται για το Περιμένοντας τον Γκοντό ή τις Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ. Η Σύλβια Λιούλιου που σκηνοθετεί την παράσταση στο ΠΟΛΗ Θέατρο έχει τη γνώση και την ευφυΐα να καταλάβει ότι αυτή η απλή ιστορία με τις δύο αδελφές που μοιάζουν να έρχονται από έναν αόριστο τόπο και χρόνο, όπως η Φλο, η Βι και η Ρου από το μικρό σκηνικό παίγνιο του Μπέκετ Πηγαινέλα, απαιτεί έναν κατ' επίφαση παράδοξο τρόπο, που θα ονόμαζα φορμαλιστικό ρεαλισμό. Οι κινήσεις τυποποιούνται και μαζί με τα βλέμματα και τους μορφασμούς δίνουν κωμικές συνδηλώσεις στον κατά τ' άλλα σοβαρό διάλογο. Οι κοφτές ατάκες της πρώτης πράξης δίνουν τη θέση τους σε πιο σύνθετες προτάσεις στη δεύτερη (πράξη), όπου το ύφος γίνεται πιο ρεαλιστικό και το θέατρο του παραλόγου μεταλλάσσεται σε μαύρη κωμωδία. Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη ακολουθεί τις οδηγίες του συγγραφέα: δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο από ένα τραπέζι και δύο καρέκλες, ενώ οι πολύπτυχες ροζ κουρτίνες ενισχύουν την εντύπωση του ονειρικού – που υπηρετούν εύστοχα τόσο τα μουσικά θέματα του Γιώργου Πούλιου όσο και οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.

Εννοείται, νομίζω, απ' όσα προανέφερα ότι ο Αέρας είναι έργο για δύο σπουδαίες ηθοποιούς, των οποίων η υποκριτική βιρτουοζιτέ είναι ο αναγκαίος και ικανός όρος για να ολοκληρωθεί και το ίδιο. Η δραματουργία του, με άλλα λόγια, αποκτά υπόσταση μόνο μέσω των ηθοποιών που το ερμηνεύουν. Ο συγγραφέας πρέπει να νιώθει ευτυχής που στην πρώτη σκηνική του ερμηνεία είδε το έργο του να ζωντανεύει από τη Ρένη Πιττακή και τη Ράνια Οικονομίδου. Η υποκριτική ευελιξία και οι δυνατότητες της πρώτης εκπλήσσουν πάντα ευχάριστα. Έχει, άλλωστε, μεγάλη εμπειρία σε έργα/παραστάσεις φορμαλιστικού ενδιαφέροντος και η άνεση με την οποία χειρίζεται τον ρόλο της είναι απολαυστική. Η Ράνια Οικονομίδου, πάλι, έχει υπηρετήσει ένα ρεαλιστικό, κατά κύριο λόγο, θέατρο. Γι' αυτό και η διαθεσιμότητά της στον Αέρα, με την κωμικά στυλιζαρισμένη κίνηση (σε επιμέλεια Αγγελικής Στελλάτου), τα απροσδόκητα βλέμματα και τους μορφασμούς, προκαλεί αμείωτο ενδιαφέρον.

Το θέατρο γεννήθηκε και συνεχίζει, καταρχάς, να υπάρχει επειδή ο άνθρωπος παίζει και μιμείται. Η ιστορία του έργου δεν μπόρεσε να κρατήσει το ενδιαφέρον μου, αλλά θα πρότεινα τον Αέρα για το μάθημα υποκριτικής που δίνουν η Ρένη Πιττακή και η Ράνια Οικονομίδου.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ