Πλησιάζουν οι μέρες που το κόκκινο χαλί στο μακρινό μας λαμπερό Χόλιγουντ θα πάρει φωτιά.
Από τον προηγούμενο μήνα που ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες, έχουν αρχίσει ήδη οι προβλέψεις, οι αναλύσεις και φυσικά οι αντιπαραθέσεις.
Οι προηγούμενες χρονιές όπως θα θυμάστε, χρωματίστηκαν με πολλές αποχρώσεις του γκρι, καθότι η Επιτροπή σαν να ευνόησε πάλι κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες δημιουργών όπως αυτή του λευκού Αμερικανού άνδρα, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων (λογικό...).
Στη φετινή λοιπόν γιορτή των 90 χρόνων θα δούμε πιο εναλλακτικούς συνδυασμούς υποψηφίων, ακόμα και στις μεγάλες-πιο δύσκολες κατηγορίες των βραβείων, πιο ανοικτούς προς την κοινωνία και με περισσότερο ενδιαφέρον.
Θυμάστε πέρσι τη δραματική ιστορία «Αφανείς Ηρωίδες»; Να θυμίσουμε ότι εκεί χάρηκε το μάτι μας γυναίκες ικανές που ήρθαν αντιμέτωπες με την ίδια την ιστορία.
Η ταινία κέρδισε διάφορα βραβεία, εκ των οποίων το σημαντικότερο το Βραβείο Σωματείου Ηθοποιών Καλύτερης ομαδικής ερμηνείας σε ταινία και ήταν υποψήφια για Όσκαρ, Χρυσή Σφαίρα και BAFTA.
Στο παρόν άρθρο λοιπόν θα ασχοληθούμε με το «ασθενές» φύλο, που τον τελευταίο χρόνο έχει ορθώσει ανάστημα και φωνάζει πλέον για όλα τα κακώς κείμενα του ιντριγκαδόρικου χώρου του θεάματος.
Ας δούμε λοιπόν τις περιπτώσεις που σηματοδοτούν αλλαγές και βγάζουν μπροστά γυναίκες που τολμούν και σε παραδοσιακά ανδροκρατούμενους χώρους. Όχι ότι είμαστε μπροστά σε καμία μεγάλη ανατροπή της εικόνας των υποψηφίων βέβαια αλλά κάτι αρχίζει να αλλάζει.
Για πρώτη φορά στην κατηγορία Best Cinematography (Διεύθυνση φωτογραφίας) βρίσκεται υποψήφια μια γυναίκα! Ο λόγος για την Rachel Morrison και την δουλειά της στην ταινία Mudbound.
Το έργο, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Hillary Jordan, λαμβάνει χώρα το 1940 στην αμερικανική ύπαιθρο όπου μία οικογένεια λευκών και μία αφροαμερικάνων που εργάζεται για αυτούς, βιώνουν μαζί όλες τις δυσκολίες της εποχής.
Το Mudbound όμως ανέδειξε και μία άλλη γυναικεία πρώτη, αυτή στην κατηγορία Best Adapted Screenplay με την Dee Rees να γίνεται η πρώτη Αφροαμερικάνα υποψήφια.
Στην ιστορία αυτή η Dee Rees είδε την ιστορία των παππούδων της και την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων τότε να αντιπαρέλθουν το ρατσισμό και να αναδείξουν την ομόνοια μεταξύ των ανθρώπων.
Μάλιστα, η δηλωμένη ομοφυλόφιλη δημιουργός (είναι και σκηνοθέτιδα) έχει και στο παρελθόν ασχοληθεί με «ευαίσθητα» κοινωνικά θέματα, όπως με το (σχεδόν) αυτοβιογραφικό «Pariah» που βραβεύτηκε στο Sundance το 2011 και εξιστορεί τη ζωή της έφηβης λεσβίας Alike.
Συνεχίζουμε με το Mudbound που είναι μάλλον μία γυναικεία υπόθεση. Μια ακόμη πρωτιά σε αυτήν την ταινία, είναι και αυτή της μοναδικής Mary J. Blige.
Η Αφροαμερικάνα φωνάρα είναι το πρώτο άτομο που είναι υποψήφιο την ίδια χρονιά στην κατηγορία Β' Γυναικείου Ρόλου και Πρωτότυπου Τραγουδιού για το «Mighty river».
Αφήνοντας το Mudbound, θα βρούμε στη μεγάλη κατηγορία του Καλύτερου Σκηνοθέτη μια γυναίκα και συγκεκριμένα την Greta Gerwig για την ταινία της «Lady Bird». Είναι η 5η μόλις που τα κατάφερε στην ιστορία αυτής της κατηγορίας.
Το έργο αναφέρεται στη ζωή μια έφηβης της Κριστίν –Lady bird- και μιας δύσκολης καθημερινότητας, από την οποία ονειρεύεται να ξεφύγει μπαίνοντας σε ένα πανεπιστήμιο έξω από το Σακραμέντο που ζει.
Η Octavia Spencer έφτασε φέτος με την τρίτη υποψηφιότητά της, στην κατηγορία Β' Γυναικείου Ρόλου στο «The shape of water», την Viola Davis ως η Αφροαμερικανή ηθοποιός με τις περισσότερες παρουσίες στα μεγάλα βραβεία.
Τα 90 χρόνια των Όσκαρ όμως θα βρουν και την -παραλίγο συνομήλικη των βραβείων- πιο ηλικιωμένη υποψήφιο σε διαγωνιστική κατηγορία. Πρόκειται για την σκηνοθέτιδα Agnès Varda, ετών 89 (!!!) που θα την βρούμε στην κατηγορία Best Documentary Feature για το Faces Places.
Τέλος, το μίνι αυτό αφιέρωμα στις γυναίκες των βραβείων θα κλείσει με τη μέγιστη Meryl Streep που φέτος μετράει την 21η υποψηφιότητά της, σπάζοντας το προηγούμενο δικό της ρεκόρ, ως η περφόρμερ με τις περισσότερες υποψηφιότητες στην ιστορία του θεσμού.
Θέλεις βραβευμένες ταινίες; Δες Nova!
Απόλαυσε ταινίες που σάρωσαν τα βραβεία σε Αμερική και Ευρώπη. Και ταινίες που ήδη κλέβουν την παράσταση στο χορό των φετινών βραβείων σε Α' προβολή: Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι, Wonder, Η Μορφή του Νερού, The Disaster Artist, The Greatest Showman