«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης Facebook Twitter
Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά.
0

Για να μη χαθείτε στη μετάφραση, ακόμα και αν δεν έχετε ιδέα από το πώς διακινείται η τέχνη, μη βαρεθείτε να δείτε αυτό το ντοκιμαντέρ. Δεν έχει να κάνει ακριβώς με την τέχνη και τα έργα της, οι πίνακες είναι το όχημα για να αφηγηθούν οι δημιουργοί μια αληθινή ιστορία που εμπεριέχει τη βεντάλια των επτά θανάσιμων αμαρτημάτων, και πάνω από όλα την απληστία. Τη θεότητα απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών, των κριτικών τέχνης.

Όλοι οι παραπάνω είναι άπληστοι για χρήμα και δόξα. Και όπως λέει στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Made You Look: Μια Αληθινή Ιστορία για Πλαστά Έργα Τέχνης» ο κριτικός τέχνης Κάρτερ Ράτκλιφ, «κανένας δεν είπε "έκανα λάθος"» στην πιο μεγάλη υπόθεση πλαστογραφίας στις ΗΠΑ, με περισσότερα από 60 πλαστά έργα να διακινούνται και να πωλούνται στους δισεκατομμυριούχους του κόσμου, σε μανιώδεις συλλέκτες ή επενδυτές, με πωλήσεις που αγγίζουν τα 80 εκατομμύρια δολάρια και μοναδικό θύμα στο τέλος μια ιστορική γκαλερί τη Νόντλερ, με ιστορία 165 ετών, έναν αξιοσέβαστο ναό της τέχνης που έκλεισε άδοξα το 2011 πριν καν αρχίσει η δίκη της υπόθεσης, μια διαδικασία που κράτησε οκτώ χρόνια και απέδειξε ότι κανένας δεν είναι τελικά «τόσο αθώος» σε αυτή την αγορά.

Η ιστορική γκαλερί από το 1990 ανήκει στον εγγονό του βιομήχανου και συλλέκτη Άρμαντ Χάμερ, Μάικλ. Έχει άγνοια για την τέχνη αλλά ξοδεύει πολλά. Οπότε η γκαλερί πρέπει να έχει έσοδα. Αν και μέχρι τέλους δηλώνει αθώος και φέρεται να μην έχει καμία ανάμειξη, η γκαλερί του «ζει» από τη διακίνηση των πλαστών. Είναι αθώος;

Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν. Το 1995 σε μια κρίσιμη καμπή της καριέρας της, εμφανίζεται μια άγνωστη γκαλερίστα, η Γκλαφίρα Ροζάλες, σύντροφος του επίσης γκαλερίστα Χοσέ Κάρλος Μπερναντίνος Ντιαζ (που παλαιότερα έχει κατηγορηθεί για διακίνηση πλαστών, αλλά τότε ακόμα δεν το ξέρει κανένας) και ισχυρίζεται ότι έχει έναν πελάτη, που ο πατέρας του έμενε στις ΗΠΑ και ο ίδιος θέλει να πουλήσει μια συλλογή έργων Αμερικανών εξπρεσιονιστών «επειδή δεν του αρέσει η σύγχρονη τέχνη».

Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά. Είναι όμως μια έμπειρη γκαλερίστα, πώς φέρθηκε με τόση αφέλεια; Δεν φαντάστηκε ότι η άγνωστη γκαλερίστα βρήκε μια πόρτα ενός αξιοσέβαστου οίκου, που τον χρησιμοποίησε σαν ρουλεμάν στην επιχείρησή της; Από την άλλη μεριά, ποιος πλαστογράφος θα ήταν τόσο ικανός να πλαστογραφήσει τόσο διαφορετικά στιλ; 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Σίγουρα ένοχη είναι η Γκλαφίρα Ροζάλες, που οργάνωσε όλο το σχέδιο, με την καθοδήγηση του συντρόφου της, και ανέθεσε σε έναν Κινέζο ζωγράφο, τον Πει Σεν Κιαν, να δημιουργήσει πίνακες στο στιλ των πιο διάσημων Αμερικανών του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Ο πλαστογράφος έναντι λίγων χρημάτων έδινε πίνακες τόσο αληθοφανείς, που μπήκαν σε καταλόγους, εκτέθηκαν σε φουάρ και μουσεία και πουλήθηκαν έναντι εκατομμυρίων δολαρίων. Ίσως είναι ο λιγότερος κερδισμένος οικονομικά από αυτή την ιστορία. Ήταν αληθινά ιδιοφυής στις αντιγραφές και δημιούργησε έργα που ξεγέλασαν για πολλά χρόνια σύσσωμο τον κόσμο της τέχνης. 

Αν Φρίντμαν Facebook Twitter
Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν.

Στην απίθανη αυτή ιστορία, ο Ντέιβιντ Άνφαμ, ειδικός στον Ρόθκο, αποφαίνεται ότι ο πρώτος πίνακας είναι αυθεντικός. Η Εθνική Πινακοθήκη περιλαμβάνει δυο έργα από αυτά (τα πλαστά) στον επίσημο κατάλογό της. Οι πολυεκατομμυριούχοι ντε Σόλε αγόρασαν ενώ ήξεραν ότι ο ιδιοκτήτης ήταν άγνωστος, μάλιστα δάνεισαν τον πλαστό Ρόθκο στην γκαλερί Μπάιλερ στην Ελβετία, σε μια έκθεση αφιερωμένη στον Ρόθκο.

Ούτε ο ίδιος ο Μπάιλερ αμφισβήτησε το έργο. Η γυναίκα του Μάδεργουελ βεβαιώνει ότι το έργο «είναι του Μπομπ». Το ίδιος και ο γιος του Ρόθκο. Το ίδιο και ο Ίρβινγκ Σάντλερ και ο Στίβεν Πόλκαρι, εμπειρογνώμονες που έχουν πάρει χιλιάδες δολάρια από τη Νόντλερ για να γράψουν τις απόψεις τους σχετικά με την εγκυρότητα των έργων.

Και όχι μόνο αυτοί αλλά και δεκάδες άλλοι εμπειρογνώμονες και σύμβουλοι των εκατομμυριούχων πελατών τους αποφάνθηκαν ότι τα έργα είναι αληθινά. Γιατί; Για να μην απογοητεύσουν τους εργοδότες τους, που έδειχναν λαιμαργία μικρού παιδιού μπροστά σε ένα παγωτό μια πολύ ζεστή μέρα. Γιατί αν το έργο θα πήγαινε σε άλλα χέρια ενός άλλου πλούσιου, θα είχαν πρόβλημα. 

Όσο τα έργα αποκτούν μεγαλύτερη αξία τόσο περισσότερο ανοίγει η όρεξη των συλλεκτών να τα αποκτήσουν και μεγαλώνει ο πειρασμός των πλαστογράφων. Η μεγαλύτερη απάτη που διήρκεσε περίπου 20 χρόνια και συντήρησε πλουσιοπάροχα την γκαλερί και έναν ολόκληρο περίγυρο, πούλησε αυτά τα συγκεκριμένα έργα όχι μόνο γιατί είναι blue-chip στο χρηματιστήριο της τέχνης ή επειδή, τελικά, αντιγράφονται εύκολα. 

Ο βασικός λόγος είναι ότι αυτοί οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες ανήκουν μεν στο ισχυρότερο καλλιτεχνικό κίνημα της αμερικανικής τέχνης, αλλά αυτό συνέβη όταν οι καλλιτέχνες πλησίαζαν τα 40 και είχαν ήδη πουλήσει έργα κυριολεκτικά για ένα κομμάτι ψωμί στην αρχή της καριέρας τους, σε άγνωστους αγοραστές. Είναι πολύ φυσικό ότι έχουν πουλήσει από το στούντιο και σήμερα δεν είναι κανένας εν ζωή να μαρτυρήσει τι έχει συμβεί.

Όλοι αυτοί οι σημερινοί «γίγαντες της ζωγραφικής», γεννημένοι από τις αρχές του 1900 έως το 1915 περίπου, βλέπουν την τέχνη τους να αναγνωρίζεται από το 1951, όταν στο μουσείο μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη οργανώνεται η έκθεση με τίτλο «Αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική στην Αμερική», ενώ η δεύτερη γίνεται το 1957-1958 ξανά στο ΜοΜΑ, περιοδεύοντας σε 8 ευρωπαϊκές χώρες και καθιερώνοντας τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό διεθνώς. 

Γκλαφίρα Ροζάλες Facebook Twitter
Η Γκλαφίρα Ροζάλες, η έμπορος τέχνης που φέρεται να εξαπάτησε τη Φρίντμαν.

Ο κόσμος της τέχνης διψά για ανακαλύψεις. Παθαίνει κανονική φρενίτιδα για ένα άγνωστο σχέδιο του βαν Γκογκ, ένα σκίτσο του Πικάσο, ένα έργο που χάρισε ο Μπασκιά σε έναν φίλο του, αδημονεί να δει τι έργα έχει χαρίσει ο ένας καλλιτέχνης στον άλλο και όταν βγουν μετά το θάνατό του σε δημοπρασία, ανεβάζουν τις τιμές χωρίς όριο και φυσικά χωρίς καμία ντροπή για τον ρόλο που παίζουν εκείνη τη στιγμή στην αγορά και τον κόσμο της τέχνης. Οι τιμές θα έκαναν τους ζωγράφους να σηκωθούν από τον τάφο τους. 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Ποιος δεν θέλει να έχει έναν τέτοιο Ρόθκο ή Πόλοκ; Και μάλιστα σε πολύ καλύτερη τιμή από όσο αν τον αγόραζε σε μια δημοπρασία, γιατί εκεί οι τιμές είναι πια απλησίαστες, ακόμα και για τους πολύ πλούσιους συλλέκτες που καταβαραθρώνονται από τους ακόμα πιο πλούσιους Κινέζους και Σαουδάραβες. Οι συλλέκτες με μια τέτοια αγορά νιώθουν έξυπνοι, πιο έξυπνοι από τους άλλους. 

Στην περίπτωση της γκαλερί Νόντλερ, το αξιοσημείωτο είναι ότι πανέξυπνοι επιχειρηματίες αγοράζουν αφελώς, μην μπορώντας να αντισταθούν στον πειρασμό ότι θα έχουν κάτι που κανένας άλλο στον κόσμο δεν θα μπορέσει να αποκτήσει. Ο απατεώνας πίσω από όλο αυτό το σχέδιο γνωρίζει πολύ καλά αυτή την ανάγκη τους. Και τους «ταΐζει» τέχνη ασταμάτητα.

Το 2009, η γκαλερί λύνει τη συνεργασία της με την Αν Φρίντμαν εν μέσω φημών για διακίνηση πλαστών έργων τέχνης. Το 2011 η γκαλερί κλείνει οριστικά. Οι πολυεκατομμυριούχοι πελάτες κάνουν αγωγές και η υπόθεση φτάνει στα δικαστήρια. Εκεί παίζεται το ωραιότερο κομμάτι που αφορά τον κόσμο της τέχνης και τα παράδοξά του.

Αξίζει να δείτε τη συνέχεια στο ντοκιμαντέρ. Είναι σαν σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Το μόνο που θα ξέρετε είναι ότι εσείς είστε σίγουρα αθώοι.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

TV & Media / Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

Ανατριχιαστικά καίριο το ντοκιμαντέρ του Netflix για την επί δεκαετίες σεξουαλική κακοποίηση των κοριτσιών της αμερικανικής εθνικής ομάδας ενόργανης και την αισχρή φάμπρικα συγκάλυψης που είχε στηθεί από την ομοσπονδία του αθλήματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Design / Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Ένας χώρος που εγκαινιάστηκε πριν από 50 χρόνια στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον για να υμνήσει την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ