Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό Facebook Twitter
Η ανακαίνιση επιτρέπει την ανεμπόδιστη αλληλεπίδραση του κοινού με τα 14 πάνελ του Ρόθκο και φιλοδοξεί να γίνει τόπος έμπνευσης με μια πιο δυναμική παρουσία και για τις επόμενες γενιές. Φωτ.: Paul Hester
0

Αυτήν τη χρονιά το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο, ένα από τα πιο σημαντικά και διάσημα διαθρησκευτικά μέρη στον κόσμο, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη σύγχρονη τέχνη, γιορτάζει τα 50 χρόνια λειτουργίας του. Πρόκειται για τον ανοιχτό τόπο προσευχής, απομόνωσης και λατρείας που οραματίστηκαν δυο συλλέκτες, που με την εμβληματική τους παρουσία αναμόρφωσαν την έννοια της συγκρότησης μιας συλλογής και επηρέασαν μουσεία και ιδιώτες.

Μαικήνες με όραμα και βλέμμα στο μέλλον, ο Τζον και η Ντομινίκ ντε Μενίλ οραματίστηκαν την κατασκευή και την κτίση του στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον. Είχαν προτείνει στον Μάρκ Ρόθκο την ολοκλήρωση αυτού του παρεκκλησιού και αυτός με τα μπλε σκούρα, σχεδόν μαύρα τελάρα που κυριαρχούν στον χώρο έδωσε όχι μόνο τη δυναμική αλλά και την υποβλητική ατμόσφαιρα που επιβάλλει ένας τέτοιος τόπος σε ένα πολύβουο μέρος.


Εδώ δεν πρόκειται για μια τυπική εκκλησία. Τα σύμβολα πίστης δεν θα τα συναντήσει ο επισκέπτης πουθενά, δεν υπάρχουν κεριά, δεν ακούγεται ήχος ψαλμωδίας ή προσευχής. Όλα είναι βυθισμένα στη σιωπή, σε ένα χρώμα που παραπέμπει στο χάος και την αρχή του κόσμου, στη Θεογονία του Ησίοδου, λίγο πριν γεννηθεί η μέρα.

Ο χώρος, που λειτούργησε για πρώτη φορά το 1971, αποκαταστάθηκε πρόσφατα και άνοιξε ξανά για το κοινό, είναι ο πιο ριζοσπαστικός στον κόσμο, ένας χώρος που υμνεί την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.

Το παρεκκλήσι του Ρόθκο έχει φιλοξενήσει πολιτικούς και θρησκευτικούς ηγέτες του κόσμου, συζητήσεις και στρογγυλές τράπεζες για τα φλέγοντα ζητήματα μέχρι και σήμερα. Και μαζί με αυτά, δώρισαν στην κοινότητα ένα σύνολο έργων του Ρόθκο με μεγάλη συμβολική αξία. 

Οι Μενίλ αφότου αποκάλυψαν για πρώτη φορά το «Rothko Chapel» στο κοινό για τρεις ημέρες, από τις 26-28 Φεβρουαρίου 1971, κληροδότησαν στην κοινότητα ένα πνευματικό χώρο, αλλά και ένα φόρουμ που ενισχύει τη ριζοσπαστική συμμετοχή των πολιτών, πρωτοπορώντας τότε στην εποχή του, με συζητήσεις και δράσεις που αφορούσαν την κοινωνική, φυλετική, οικονομική και περιβαλλοντική δικαιοσύνη, ζητήματα που επηρεάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και ενισχύουν την κουλτούρα της αμοιβαίας κατανόησης.

Το παρεκκλήσι του Ρόθκο έχει φιλοξενήσει πολιτικούς και θρησκευτικούς ηγέτες του κόσμου, συζητήσεις και στρογγυλές τράπεζες για τα φλέγοντα ζητήματα μέχρι και σήμερα. Και μαζί με αυτά, δώρισαν στην κοινότητα ένα σύνολο έργων του Ρόθκο με μεγάλη συμβολική αξία. Γιατί η ζητούμενη πνευματικότητα, ο στοχασμός πολύ μακρύτερα από κάθε θρησκευτικό υπόβαθρο επιτελείται και με την καταβύθιση στα εμβληματικά έργα του Ρόθκο, που η τέχνη του σε υποβάλλει και σε καθηλώνει με όρους που οποιαδήποτε θρησκεία υποβάλλει τον πιστό.

Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό Facebook Twitter
Το εξωτερικό του παρεκκλησιού με το έργο του Barnett Newman, Broken Obelisk (Σπασμένος Οβελίσκος). Φωτ.: Paul Hester

Δυο χρόνια κράτησε η ανακαίνιση του χώρου, από τον Μάρτιο του 2019, ως μέρος ενός ολιστικού σχεδίου για την αναβάθμιση αυτού του ανοιχτού χώρου και την αναζωογόνηση της φήμης του, που θα επιτρέψει στο παρεκκλήσι να εκπληρώσει καλύτερα τη διπλή αποστολή του – να προσφέρει χώρο για διαθρησκευτικούς εορτασμούς και στοχασμό και να προωθήσει την κοινοτική εμπλοκή σε κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.

Στο βιβλίο της, An Act of Faith, η Susan J. Barnes δηλώνει ότι όταν άνοιξε, «το παρεκκλήσι του Ρόθκο έγινε το πρώτο παγκοσμίως οικουμενικό κέντρο, ένα ιερό μέρος ανοιχτό σε όλες τις θρησκείες, που δεν ανήκει σε κανένα. Έγινε κέντρο για διεθνείς πολιτιστικές, θρησκευτικές και φιλοσοφικές ανταλλαγές, για συνομιλίες και παραστάσεις. Και έγινε χώρος ιδιωτικής προσευχής για άτομα όλων των θρησκειών».

Η ανακαίνιση επιτρέπει την ανεμπόδιστη αλληλεπίδραση του κοινού με τα 14 πάνελ του Ρόθκο και φιλοδοξεί να γίνει τόπος έμπνευσης με μια πιο δυναμική παρουσία και για τις επόμενες γενιές. Αυτό το Σαββατοκύριακο, το τελευταίο του Φεβρουαρίου, τα 50 χρόνια του παρεκκλησιού θα υπενθυμίσουν στο κοινό με μια σειρά εκδηλώσεων τη σημασία της διατήρησης της κληρονομιάς του παρηγορητικού αυτού τόπου, ενός τόπου καταφυγής, ως επένδυση για το μέλλον ενός κόσμου πιο δίκαιου και πιο πνευματικού.

 
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM