O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter

Οι κενές προθήκες του Μουσείου Μπενάκη γέμισαν με έργα σύγχρονης τέχνης

0

Η Πάκυ Βλασσοπούλου αναβιώνει την περφόρμανς του γλύπτη Θόδωρου «Καρτ ποστάλ από τη Νέα Υόρκη», ο Γιώργος Τσεριώνης παρουσιάζει τα ανθρωπόμορφα κεραμικά δοχεία του, η Ειρήνη Μύγα το έργο «Το βάρος μια μέρας» για τη σχέση του σχεδιασμού και του χρόνου, τα έργα του Γιώργου Γυπαράκη μιλούν για την κατασκευή ενός έργου στον ελεύθερο χρόνο, η Αλίκη Παναγιωτοπούλου παρουσιάζει ένα έργο για την οργάνωση του χρόνου μέσα από τα αντικείμενα, ο Πέτρος Ευσταθιάδης στήνει μια εφήμερη εγκατάσταση, σε μια προθήκη η Μάρω Μιχαλακάκου έχει αντικαταστήσει τα πορτρέτα των αγωνιστών του '21 με πορτρέτα γυναικείων μορφών-αντικειμένων, στον τοίχο ένας υφαντός πίνακας της Ζωής Γαϊτανίδου, μια εγκατάσταση με εργαλεία, έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, είναι τοποθετημένα στον ίδιο χώρο με μια κορόνα από πευκοβελόνες της Μάρθας Δημητροπούλου, ένα ημερολόγιο του Ροβινσώνα της Νίνας Παπακωνσταντίνου, ενώ το έργο «Ροβινσώνες» του Διονύση Καβαλλιεράτου σηματοδοτεί την αρχή της έκθεσης «O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης».

Όλα αυτά συμβαίνουν στον 3ο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, την περίοδο που ένα μεγάλο μέρος από τα μόνιμα εκθέματα του 19ου αιώνα έχουν μεταφερθεί στην Πειραιώς 138 για την επετειακή έκθεση «1821. Πριν και Μετά». 

Ο χώρος άδειασε και τα έργα συνολικά 37 καλλιτεχνών εκτίθενται στη θέση αυτών που λείπουν και προτείνουν μια νέα χρήση των χώρων των μόνιμων συλλογών που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο.

Το διαδίκτυο έχει δώσει τη δυνατότητα να μας βλέπουν και άνθρωποι που ζουν μακριά από την Αθήνα και αυτό θα πρέπει να το εξετάσουμε και μετά την πανδημία, αν μπορεί να συνεχιστεί. Το εκτιμά πολύ ο κόσμος αυτό που γίνεται και νομίζω ότι κι εμείς γι’ αυτό συνεχίζουμε και επιμένουμε και στέλνουμε με τον τρόπο μας ένα μήνυμα, ότι προχωράμε και ελπίζουμε.

Το σκεπτικό των επιμελητών της έκθεσης Πολύνας Κοσμαδάκη και Κωστή Βελώνη για την επανάχρηση του χώρου, χωρίς να πειραχτούν άλλοι χώροι του μουσείου, είναι η δημιουργία νέων αφηγήσεων και νέων σχέσεων με ένα μουσείο που είναι και σήμερα ένα μέσο, ένας ζωντανός οργανισμός, και τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν να έχουν και εκείνοι με τη σειρά τους ανοίξει έναν διάλογο με τον χώρο, τις προθήκες και τον μηχανισμό του μουσείου, που μέσα από τη συγκεκριμένη έκθεση αποκτά άλλη υπόσταση.

O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Στο κέντρο το έργο του Πέτρου Ευσταθιάδη, Preacher's House, 2016, luster paper. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της CAN Christina Androulidaki Gallery.

Την Πέμπτη στις 7 μ.μ. οι δυο επιμελητές συζητούν για το σκεπτικό τους, για τον Ροβινσώνα Κρούσο ως «σχεδιαστή σε συνθήκες κρίσης», και μας δείχνουν τα στάδια εγκατάστασης της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, με παράδειγμα τον θρυλικό ήρωα του Daniel Defoe, έναν ήρωα επίκαιρο, 300 χρόνια μετά τη δημιουργία του.

«Την Πέμπτη θα κάνουμε μια συζήτηση γύρω από τον κόνσεπτ της έκθεσης, τον Ροβινσώνα Κρούσο, τους λόγους που μας αφορά σήμερα, πώς τον διαβάζουμε εμείς, πώς τον συνδέουμε με τα έργα της έκθεσης, με τις δυνατότητες του σχεδιασμού και για τη σχέση αυτής της έκθεσης με τις συνθήκες κρίσης που βιώνουμε» λέει η Πολύνα Κοσμαδάκη. «Θα συζητήσουμε αυτά τα θέματα δείχνοντας εικόνες από το πώς άδειασε ο χώρος και ξαναγέμισε με καινούργια εκθέματα, κάτι που ένας επισκέπτης δεν θα μπορούσε να το δει». 

Η έκθεση ξεκινά σε μια περίοδο που καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, designers σε όλο τον κόσμο έχουν ανοίξει μια συζήτηση για την επανάχρηση, τον επανασχεδιασμό, την εφαρμογή του design με χαμηλό κόστος, επιστρέφοντας στις αρχές που ανέπτυξε ο Έντσο Μάρι, υποστηρίζοντας ως βασική αρχή ότι μέσα από το ντιζάιν πρέπει να γεφυρωθούν οι ανισότητες, να εκδημοκρατισθεί η καλλιτεχνική παραγωγή και να γίνει η τέχνη προσιτή για τον καθένα.

Froglessness Facebook Twitter
Γιώργος Γυπαράκης, γλυπτό από την έκθεση "Froglessness", 2014, εποξική ρητίνη. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Ζουμπουλάκη.

«Νομίζω ότι η επιστροφή της σύγχρονης τέχνης στο craft, στη χειροτεχνία, στη δουλειά με τα χέρια έχει να κάνει με μια τέτοια πολιτική διεκδίκηση, με μια υπέρβαση των ανισοτήτων, με μια διεκδίκηση ενός πιο δίκαιου κόσμου, μια σύνδεση με την αληθινή ζωή και μια τέχνη που θα είναι για τον καθένα. Πρόκειται για έναν αναστοχασμό πάνω στο τι σημαίνει καλλιτεχνική εργασία, μια επανασύνδεση με το αντικείμενο, και καλούμαστε, μετά από πολλές δεκαετίες αποϋλοποιημένης καλλιτεχνικής παραγωγής, να ξανασκεφτούμε τα αντικείμενα τη ψυχή τους, τον ανιμισμό, την ενέργεια των αντικειμένων πάνω στα υποκείμενα, την ιστορία τους, το πώς είναι παρόντα διαχρονικά όταν οι άνθρωποι φεύγουν» επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης.  

Ο Κωστής Βελώνης είχε ασχοληθεί παλαιότερα με τον Ροβινσώνα Κρούσο, η Πολύνα Κοσμαδάκη –στο πλαίσιο της δουλειάς της στο μουσείο– με το craft και τον σχεδιασμό, έτσι αποφάσισαν να ενώσουν τα κοινά τους ενδιαφέροντα για να ιχνηλατήσουν το τι σημαίνει σχεδιασμός στη σύγχρονη τέχνη, αν μπορούμε να διακρίνουμε μια γενεαλογία Ελλήνων καλλιτεχνών που έχουν στο επίκεντρο του έργου τους αυτό το ζήτημα σε αντικείμενα που συνδιαλέγονται με την ελληνική παράδοση της χειροτεχνίας, κάτι που αντιπροσωπεύει με ένα τρόπο και το Μουσείο Μπενάκη, εξετάζοντας παράλληλα την έννοια του σχεδιασμού ως μέσου χειραφέτησης, από-μοντερνισμού, υπέρβασης των εννοιών «καλές τέχνες» και «εφαρμοσμένες τέχνες» και την πολιτική και πολλές φορές επαναστατική του τοποθέτηση.   

O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

«Όταν ξαναδιάβασα τον Ροβινσώνα Κρούσο με τα "σύγχρονά μου μάτια", με εντυπωσίασαν οι περιγραφές των αντικειμένων και η διαδικασία της κατασκευής τους. Είναι συγκλονιστικές, σαν συνταγές, όπως με εντυπωσίασε ο τρόπος που μια επιτυχία ή αποτυχία στις κατασκευές έγινε και ένας δείκτης της ζωής του ήρωα. Όταν πετύχαινε, πίστευε ότι μπορούσε να επιβιώσει, υπήρχε ένα μέρος της πίστης του μέσα στην κατασκευή.

Διαβάζοντας ξανά το βιβλίο κατάλαβα πόσο κρίσιμη μπορεί να είναι για τη ζωή ενός ανθρώπου η διαδικασία της επινόησης, της κατασκευής και ότι αυτός ο ήρωας μπορεί και σήμερα, μετά από 3 αιώνες, να μας μιλήσει και να μας πει τι να κάνουμε με το σπίτι μας, που τώρα έχει γίνει χώρος πολλαπλών λειτουργιών, τι να κάνουμε με τη μοναξιά μας, για την κρίση που ζούμε, και όλο αυτό μου φαίνεται πολύ συγκινητικό» λέει η Πολύνα Κοσμαδάκη.

«Στους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είδα κάποια από αυτά τα στοιχεία, κυρίως στον τρόπο που δουλεύουν τα υλικά τους, στην επιμονή τους. Υπάρχουν καλλιτέχνες-ξυλουργοί, καλλιτέχνες-κεραμίστες, που είναι ταυτόχρονα πολιτικοί μαχητές και έχουν να πουν για την εποχή μας και τη θέση που έχει στο πρακτικό και καθημερινό».

Αυτή είναι η τρίτη διαδικτυακή παρουσίαση παρουσίαση-συζήτηση που κάνει το μουσείο live και η ανταπόκριση μέχρι τώρα του κόσμου είναι μεγάλη, με θετικά σχόλια. «Μπαίνει πολύς κόσμος και μας παρακολουθεί, μας γράφουν πολύ ωραία σχόλια, χαίρονται με τις μεταδόσεις αυτές, αν και τους λείπει το μουσείο. Το διαδίκτυο έχει δώσει τη δυνατότητα να μας βλέπουν και άνθρωποι που ζουν μακριά από την Αθήνα και αυτό θα πρέπει να το εξετάσουμε και μετά την πανδημία, αν μπορεί να συνεχιστεί. Το εκτιμά πολύ ο κόσμος αυτό που γίνεται και νομίζω ότι κι εμείς γι’ αυτό συνεχίζουμε να επιμένουμε και στέλνουμε με τον τρόπο μας ένα μήνυμα, ότι προχωράμε και ελπίζουμε». 

Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ροβινσώνες Κρούσοι, 2013 Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ροβινσώνες Κρούσοι, 2013, μολύβι σε χαρτί. Ιδιωτική συλλογή.
O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Ηλίας Κοέν, Αντικείμενα από ένα βίαιο μέρος: Ωω! τι κακοτυχία, 2020 Facebook Twitter
Ηλίας Κοέν, Αντικείμενα από ένα βίαιο μέρος: Ωω! τι κακοτυχία, 2020, τούβλα σε παράθεση, κεραμικά. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου.
O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Νίνα Παπακωνσταντίνου, Ημερολόγιο Ροβινσώνας Κρούσος, 2008 Facebook Twitter
Νίνα Παπακωνσταντίνου, Ημερολόγιο Ροβινσώνας Κρούσος, 2008. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της Συλλογής Παναγοπούλου/Magna Marine.
Αλέξανδρος Ψυχούλης, The Maker, 2017 Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ψυχούλης, The Maker, 2017, ξύλο, μεταλλικά εργαλεία. Από τη σειρά έργων «Μια καλλιεργήσιμη Έκσταση». Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου και Α. Antonopoulou Art.
O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Benaki Robinson empty Facebook Twitter
Οι άδειες προθήκες του μουσείου πριν από την εγκατάσταση.

«O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης»

Συμμετέχουν: Βανέσσα Αναστασοπούλου, Maria Antelman, Γιάννης Βαρελάς, Αλέξανδρος Βασμουλάκης, Πάκυ Βλασσοπούλου, Ευγενία Βερελή, Ζωή Γαϊτανίδου, Μαρία Γεωργούλα, Γεώργιος Γυπαράκης, Μάρθα Δημητροπούλου, Αναστασία Δούκα, Πέτρος Ευσταθιάδης, Θοδωρής Ζαφειρόπουλος, Hope, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ηλίας Κοέν, Ζήσης Κοτιώνης, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Ειρήνη Μίγα, Μάρω Μιχαλακάκου, Μαργαρίτα Μποφιλίου, Όργιω, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Αλίκη Παναγιωτοπούλου, Μαρία Παπαδημητρίου, Νίνα Παπακωνσταντίνου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Αντώνης Πίττας, Γιώργος Σαπουντζής, Νάνα Σαχίνη, Κώστας Σαχπάζης, Στεφανία Στρούζα, Αλέξανδρος Τζάννης, Νίκος Τρανός, Πάνος Τσαγκάρης, Θανάσης Τότσικας, Γιώργος Τσεριώνης, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Οι αρχιτέκτονες της Φάλαινας

Η έκθεση, την οποία θα μπορεί να επισκεφθεί το κοινό μόλις ξανανοίξουν τα μουσεία, παρουσιάζεται σε προεπισκόπηση την Πέμπτη 11 Μαρτίου στις 7 μ.μ., με εισαγωγικές παρατηρήσεις των επιμελητών σε σχέση με την έννοια του σχεδιασμού και της χειρωναξίας στη σύγχρονη τέχνη.


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Design / Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Μόραλης, Βερναδάκη, Βαλσαμάκης, Κατζουράκης και άλλοι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει έργα που κοσμούν τις εισόδους αθηναϊκών πολυκατοικιών και συνθέτουν ένα «ζωντανό μουσείο», διάσπαρτο στον αστικό ιστό.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Εικαστικά / 2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Δείτε τα 17 έργα με τα οποία οι γκαλερί The Breeder και Kalfayan εικονογράφησαν το τελευταίο τεύχος της LiFO. Δημιουργήθηκαν όλα μέσα στο παράξενο 2020, για το οποίο οι υπεύθυνοι των γκαλερί, Νάντια Γεραζούνη και Αρσέν Καλφαγιάν, κάνουν τον δικό τους απολογισμό.
«Ο Ιωάννης Καποδίστριας, οι Επτανήσιοι και η Επανάσταση του 1821» από το Μουσείο Καποδίστρια

Πολιτισμός / «Ο Ιωάννης Καποδίστριας, οι Επτανήσιοι και η Επανάσταση του 1821» από το Μουσείο Καποδίστρια

Στο πλαίσιο της εθνικής επετείου, το Μουσείο Καποδίστρια - Κέντρο Καποδιστριακών Μελετών εδώ και δύο χρόνια υλοποιεί ένα σημαντικό ερευνητικό πρόγραμμα που στόχο έχει την ανάδειξη της συμβολής των Επτανησίων στην Ελληνική Επανάσταση.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ