Για πρώτη φορά βγαίνει σε δημοπρασία το αριστουργηματικό έργο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά «Versus Medici» και αναμένεται να γίνει το πιο ακριβό έργο του αφού η αρχική του εκτίμηση είναι 50 εκατομμύρια δολάρια.
Το έργο - σταρ του πιο λαμπερού και απρόβλεπτου νέου καλλιτέχνη της δεκαετίας του ‘80 θα δημοπρατηθεί τον Μάιο και ο οίκος Σόθμπις ανακοίνωσε την πώληση με ένα υποβλητικό βίντεο ένα μήνα αφότου το έργο του Μπασκιά, Warrior πουλήθηκε για 41,8 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Κρίστις στο Χονγκ Κονγκ, δημιουργώντας ρεκόρ για έργο Δυτικής Τέχνης στην Ασία.
Ο Μπασκιά έκανε το έργο Versus Medici όταν ήταν μόλις 22 ετών και στέφει τον εαυτό του νικητή του καλλιτεχνικού θρόνου έναντι της «αυτοκρατορίας» των Μεδίκων που επέβαλαν τους καλλιτέχνες της αναγέννησης και έγραψαν με το δικό τους τρόπο την ιστορία της τέχνης. Στο πρώιμο αυτό έργο του ο Μπασκιά, έχοντας επίγνωση ότι η μαύρη τέχνη είναι εκτός του κανόνα, διεξάγει το δικό του φιλόδοξο πόλεμο με την ιστορία της τέχνης, την αναγέννηση και τα μεγαλοφυή τέκνα της.
Έχοντας μελετήσει καλά την ιστορία της τέχνης, ο Μπασκιά χρησιμοποιεί σύμβολα που παραπέμπουν στην ανατομική πολυπλοκότητα των πρώιμων σχεδίων του Ντα Βίντσι, για να τονίσει το καλλιτεχνικό του δικαίωμα να είναι και αυτός μέρος της αφήγησης της δυτικής τέχνης. Στέφει τον εαυτό του, τον γιο των μεταναστών από την Αϊτή και το Πουέρτο Ρίκο, ως απόγονο των αναγεννησιακών δασκάλων με μεγάλη οπτική ένταση και δύναμη και έχοντας πλήρη επίγνωση του αποκλεισμού των καλλιτεχνών της μαύρης φυλής από τα μουσεία και τις συλλογές τέχνης.
Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.
Ο εμπρηστικός του τίτλος δείχνει έναν ταλαντούχο καλλιτέχνη, αυθάδη στο κατεστημένο, ανυπάκουο στον ορισμό του κανόνα της τέχνης από τους Μέδικους στην Αναγέννηση και από μεγάλους συλλέκτες και ιδρύματα στην εποχή του. Ο Μπασκιά όχι μόνο τολμά να διεκδικήσει μια θέση στο πάνθεον της τέχνης, αλλά επιδιώκει να δηλώσει και την άφιξη ενός νέου καλλιτέχνη που με τα έργα του, τελικά, θα άλλαζε τον κανόνα της τέχνης.
Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.
Ο Μπασκιά εμφανίζεται ως ριζοσπαστικός διάδοχος στο νέο πάνθεον της ιστορίας της τέχνης, με την κορώνα του εκδικητή ήρωα και τη λέξη «Aopkehsks» που μπορεί να αναφέρεται στον εξιδανικευμένο φαραώ Αμένοφι, που η εποχή του χαρακτηρίστηκε από μια άνευ προηγουμένου περίοδο ευημερίας και λαμπρότητας, όταν η Αίγυπτος έφτασε στο αποκορύφωμα της καλλιτεχνικής και διεθνούς δύναμης της.
Το Versus Medici ολοκληρώθηκε το 1982, την ίδια χρονιά με το έργο Untitled, το οποίο πουλήθηκε στους Sotheby’s το 2018 για 110,5 εκατομμύρια δολάρια, και λίγο μετά από τις πρωτοποριακές συμμετοχές του στο Times Square Show το 1980 και το New York New Wave στο PS1 το 1981. Το έργο τέχνης παραμένει στην ίδια ξεχωριστή ιδιωτική συλλογή από το 1990. Ήταν προηγουμένως στη συλλογή του Stephane Janssen, πρώτου πρωταθλητή του Basquiat που το απέκτησε από τον Larry Gagosian σε μια επίσκεψη στο στούντιο του Basquiat το 1982.