Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται

Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
0

Έξω από το Touchstones Museum of Art and History, στον κήπο και στον χώρο κοντά στο Δημαρχείο της πόλης Νέλσον στον Καναδά, έως τις 2 Μαΐου, οι περαστικοί στέκονται για να δουν πιο προσεκτικά τα κόκκινα φουστάνια που κρεμασμένα από κλαδιά δέντρων ανεμίζουν με κάθε φύσημα του αέρα.

Κάποια είναι φουστάνια «καλά» και άλλα πολυφορεμένα, είναι φουστάνια που έχουν φορέσει μεγάλες γυναίκες ή και πιο νέες. Κάποτε. Γιατί στη συνέχεια αυτές οι γυναίκες, ιθαγενείς του Καναδά εξαφανίστηκαν ή δολοφονήθηκαν σε μια κοινωνία, αυτή των ιθαγενών, που αντιμετωπίζει τα υψηλότερα ποσοστά βίας από οποιαδήποτε άλλη πολιτισμική ομάδα στον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι αυτόχθονες οικογένειες και κοινότητες δίνουν μάχη εδώ και γενιές για να αλλάξουν το αποικιακό σύστημα που είναι ακόμα σε ισχύ και συχνά αντιμετωπίζει τους δράστες των πράξεων βίας με ατιμωρησία.

Τα κόκκινα φουστάνια (REDRESS), είναι μια καλλιτεχνική εγκατάσταση, μια πολιτική επισήμανση δημόσιας τέχνης της Τζέιμι Μπλακ, η οποία είναι επιστήμονας και καλλιτέχνις που ενδιαφέρεται για τον φεμινισμό και την κοινωνική δικαιοσύνη ανάμεσα στους αυτόχθονες και την κοινωνία του Καναδά.

Μέσα από το έργο της θέλει να αρθρώσει λόγο για κινήματα που μάχονται για την προστασία των γυναικών. Οι οικογένειες MMIWG (αγνοουμένων ή δολοφονημένων ιθαγενών γυναικών και κοριτσιών) είναι στο επίκεντρο αυτής της δουλειάς της και με τα κόκκινα φουστάνια τους δίνει χώρο για να μιλήσουν για τις ιστορίες τους και να προστατεύσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Μέσα από το έργο της θέλει να αρθρώσει λόγο για κινήματα που μάχονται για την προστασία των γυναικών. Οι οικογένειες MMIWG (αγνοουμένων ή δολοφονημένων ιθαγενών γυναικών και κοριτσιών) είναι στο επίκεντρο αυτής της δουλειάς της και με τα κόκκινα φουστάνια τους δίνει χώρο για να μιλήσουν για τις ιστορίες τους και να προστατεύσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

«Οι ιθαγενείς γυναίκες είναι η καρδιά των πολιτισμών και των κοινοτήτων μας στο Turtle Island. Για χιλιάδες χρόνια οι γυναίκες βρίσκονταν στο κέντρο του κύκλου, δημιουργώντας ισορροπία και αρμονία στις κοινότητές μας» λέει η Τζέιμι Μπλακ. «Από τότε που οι γυναίκες και τα κορίτσια είναι ο στόχος ώστε να διαλυθεί η κοινότητα των ιθαγενών, πήρα την απόφαση να βγάλω τις ιστορίες τους στο φως και να καλέσουμε με αυτό τον τρόπο τα πνεύματά τους. Είναι μια εγκατάσταση πολιτική αλλά και πνευματική και ένας τρόπος για να μάθουμε τις ιστορίες τους και να ακούσουμε τις φωνές τους».

Το μουσείο ελπίζει ότι αυτό το σημαντικό έργο θα φέρει στην επικαιρότητα τη συνεχιζόμενη τραγωδία των γυναικών και των κοριτσιών που δεν αφορά μόνο το φύλο τους αλλά και την ουσία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History

Οι γυναίκες που εξαφανίζονται, αγνοούνται ή έχουν δολοφονηθεί είναι χιλιάδες. Η Μπλακ εμπνεύστηκε το έργο από μια διαδήλωση που είχε δει στην Μπογκοτά, το 2010, με γυναίκες που είχαν σε λίστα τα δολοφονημένα και αγνοουμένα μέλη των οικογένειών τους. Φορούσαν κόκκινα φορέματα για να τραβήξουν την προσοχή.

Τα στοιχεία είναι τραγικά. Στις ΗΠΑ, η ανθρωποκτονία είναι η τρίτη κύρια αιτία θανάτου μεταξύ των ιθαγενών γυναικών ηλικίας 10 έως 24 ετών, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Υγείας, και οι ιθαγενείς είναι θύματα δολοφονίας περισσότερο από 10 φορές πάνω από τον εθνικό μέσο όρο, σύμφωνα με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

Στον Καναδά, η Στατιστική Υπηρεσία της κυβέρνησης βρήκε παρόμοια τρομακτικά στατιστικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του ότι οι αυτόχθονες γυναίκες έχουν επτά φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να δολοφονηθούν από σίριαλ κίλερς από ότι οι μη αυτόχθονες γυναίκες.

Αυτό είναι ένα αποτέλεσμα του συστημικού ρατσισμού και η Μπλακ ελπίζει ότι με το έργο της θα δώσει σε αυτές τις αυτόχθονες γυναίκες φωνή, ενώ ενημερώνει και άλλους που μπορεί να μη γνωρίζουν τι συμβαίνει.

Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History
Τα κόκκινα φορέματα: Ένα σύμβολο για τις γυναίκες που αγνοούνται και δολοφονούνται Facebook Twitter
REDress Project | Jaime Black | Touchstones Museum of Art and History

The REDress Project at the National Museum of the American Indian

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

Ελλάδα / Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

Έμφυλη βία, σεξουαλική παρενόχληση, βιασμός, ενδοοικογενειακή βία, εγκλήματα λόγω φύλου ή αλλιώς γυναικοκτονίες: όσα αντιμετωπίζει το «δεύτερο φύλο».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ