Κανένα cancel, απογοήτευση μόνο για την ομοφοβική εμμονή του Dave Chapelle

Κανένα cancel, απογοήτευση μόνο για την ομοφοβική εμμονή του Dave Chapelle Facebook Twitter
«Η ενσυναίσθηση είναι αμφισεξουαλική και αμφίδρομη», λέει κάποια στιγμή στο «The Closer» –  ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. 
0

Με τίποτα δεν μπορείς να κάνεις πια πλάκα στις μέρες μας… Έλεος, παραέχουμε γίνει όλο υπερευαίσθητοι πια… Ζούμε με τον φόβο της δαμόκλειου σπάθης της πολιτικής ορθότητας πάνω από το κεφάλι μας… Κι αν πεις και μια κουβέντα παραπάνω, κινδυνεύεις να σε σταυρώσουν στο ίντερνετ, να σε σβήσουν, να σε ακυρώσουν κ.λπ. κ.λπ.     

ΔΕΝ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ μια τέτοια συλλογιστική, που είναι πολύ δημοφιλής στις μέρες μας, ο Dave Chapelle στο νέο του comedy special –που έκανε πρεμιέρα στο Netflix μόλις πριν από μερικές μέρες, έχει προλάβει όμως να προκαλέσει «θύελλα αντιδράσεων» από τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και όχι μόνο– μοιάζει όμως σίγουρα να εκδηλώνει μια μανία καταδιώξεως και να υιοθετεί μια εμμονική στάση απέναντι στις τρανς «διώκτριές» του που θέλουν να τον εξοντώσουν, φλερτάροντας επικίνδυνα με τη ρητορική μίσους.

Κι αυτό όχι μόνο δεν έχει πλάκα αλλά είναι σα να αδικεί το τεράστιο και αναμφισβήτητο χάρισμα και ταλέντο του. Την περισσότερη ώρα διαμαρτύρεται εντόνως για την στάμπα του τρανσοφοβικού που του έχουν κολλήσει, δηλώνοντας ότι απλά τον απασχολεί «η σύμβαση του φύλου». «Η ενσυναίσθηση είναι αμφισεξουαλική και αμφίδρομη», λέει κάποια στιγμή στο The Closer – ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. 

Σπαταλάει ένα ολόκληρο σχεδόν comedy special γκρινιάζοντας και μεμψιμοιρώντας, την ώρα που θα έπρεπε να κάνει τη δουλειά του, που την έχει κάνει τόσο καλά στο παρελθόν – καλύτερα από όλους ίσως.

Έχει ανάγκη ένας από τους σημαντικότερους και δημοφιλέστερους εκπροσώπους του είδους να αναλώνεται σε πικρόχολο ξεκαθάρισμα λογαριασμών (και σε στεγνό, άχαρο κήρυγμα ώρες-ώρες) με μια συγκεκριμένη μειονότητα, επειδή αυτή αντιδρά έντονα σε κάποιες από τις «παρατηρήσεις» του εις βάρος της; Έχει νόημα να τα θέλει όλα δικά του και να ενδύεται ο ίδιος τον ρόλο του θύματος;

Κατά τη γνώμη μου, το μέγα αμάρτημα αυτής της εμφάνισης που έγινε στο Ντιτρόιτ πριν από λίγο καιρό και μαγνητοσκοπήθηκε στο πλαίσιο του πλουσιοπάροχου για τον ίδιο deal που έκανε πριν από μερικά χρόνια με την πλατφόρμα, δεν είναι η χολή που βγάζει στοχοποιώντας την τρανς κοινότητα, ως απόκριση υποτίθεται στην δική του στοχοποίηση εκ μέρους κάποιας σκιώδους queer μαφίας. 

Είναι ότι σπαταλάει ένα ολόκληρο σχεδόν comedy special γκρινιάζοντας και μεμψιμοιρώντας, την ώρα που θα έπρεπε να κάνει τη δουλειά του, που την έχει κάνει τόσο καλά στο παρελθόν – καλύτερα από όλους ίσως.

Ακόμα κι εκείνο το χαμόγελο επιτηδευμένης έκπληξης (σα να λέει, «ουπς, τι είπα, μου ξέφυγε, αλλά είναι αργά, το είπα») και αιδημοσύνης που συνόδευε τους πιο αιρετικούς και αμφιλεγόμενους στοχασμούς του περί φύλου, φυλής και κοινωνικής τάξης, μοιάζει να έχει ξεθωριάσει. 

Κι αν εσύ, ο θεατής, παθαίνεις μια αμηχανία μ΄ αυτά που λέει (αλλά κυρίως με τον τόνο και το σοβαροφανές ύφος του), πρόβλημά σου. Είναι σα να τον δικαιώνεις, αφού είσαι τόσο δυσκοίλιος και δεν αντέχεις ένα αστείο. Τράβα να εκφράσεις την ένστασή σου στα social media, τα οποία ο ίδιος θεωρεί «μη πραγματικό μέρος», παρότι επιτρέπει σ’ αυτά τα μέσα να του χαλάνε τη διάθεση (αλλά και το χιούμορ, εν τέλει) με τις επικρίσεις που φιλοξενούν εναντίον του.  

Σε άβολη θέση τοποθετεί επίσης τον θεατή ο τρόπος που αντιπαραθέτει τις διαβαθμίσεις καταπίεσης ανάμεσα σε ιστορικές μειονότητες, υποβαθμίζοντας και χλευάζοντας οτιδήποτε σχεδόν έχει να κάνει με ζητήματα γκέι δικαιωμάτων και έμφυλων ταυτοτήτων: «Στη χώρα μας νομιμοποιείσαι να σκοτώσεις έναν μαύρο αλλά απαγορεύεται να πληγώσεις τα συναισθήματα των γκέι», λέει σε κάποια φάση. Και σε κάποια άλλη αναρωτιέται: «Πώς γίνεται να είναι τόσο πολύ πιο εύκολο να "αλλάξει" το φύλο του ο Μπρους Τζένερ από το να αλλάξει το όνομά του ο Κάσιους Κλέι; Η Κέιτλιν Τζένερ ανακηρύχθηκε "γυναίκα της χρονιάς" την πρώτη της μόλις χρονιά ως γυναίκα. Είναι σα να είχε ανακηρυχθεί "μαύρος της χρονιάς" ο Eminem, μετά τον πρώτο του δίσκο…».

Και άλλα τέτοια, που ακόμα κι αν έχουν κάποια εύλογη βάση, μοιάζουν προορισμένα να προκαλέσουν συγκεκριμένες ευαισθησίες και να κολακέψουν αντιδραστικές τάσεις. Λες και δεν υπάρχουν τόσα ζητήματα και τόσα κέντρα εξουσίας πολύ πιο ισχυρά από το «κατεστημένο» της τρανς κοινότητας, που μπορεί ένας ιδιοφυής κωμικός, όπως ο ίδιος, να θίξει σ’ αυτούς τους περίεργους και βίαιους καιρούς που ζούμε.

Κανένα cancel, απογοήτευση μόνο. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ