Όλοι οι μοναχικοί άνθρωποι του ίντερνετ

loneliness Facebook Twitter
Αλληλεπίδραση χωρίς επικοινωνία. Ανέπαφη συνομιλία, χωρίς την κούραση της επαφής.
0



ΜEΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΧΑΖΕΥΩ τα σχόλια ανθρώπων στο ΥouΤube. Ξέρω. Δεν έχει νόημα. Λέξεις αφημένες από ανώνυμους χρήστες σαν μπουκάλια στον ωκεανό με μηνύματα που δεν απευθύνονται σε κανέναν συγκεκριμένα. Σαν ορόσημα μοναξιάς. «Ευχαριστώ για το βίντεο, με κάνει να νιώθω όμορφα», λέει ο ένας. Ο άλλος περιγράφει τη μέρα του. «Πλύθηκα, έφαγα, έκανα έναν μπάφο». Δεν ξέρεις καν αν είναι όντως η μέρα του. Μικρή σημασία έχει. Αυτό που μετράει είναι ότι είπε σε άλλους κάτι. Αλληλεπίδραση χωρίς επικοινωνία. Στα ψηφιακά σημάδια μιας ατέλειωτης μοναξιάς συγκαταλέγονται και διάφορα chats που δεν οδηγούν πουθενά. Άγνωστοι που μιλάνε με (ημι-)αγνώστους, για να περνάει η ώρα. Κάτω από βίντεο, μέσα σε εφαρμογές και μπλογκ, σε ομαδικές συνομιλίες.

Διάβαζα το βιβλίο Κομμένα Κεφάλια του Πάμπλο Γκουτιέρεθ και μου φάνηκε η επιτομή αυτής της νεανικής μοναξιάς που τρώει τόσους νέους ανθρώπους από μέσα. Η ελεύθερη μετακίνηση εμπορευμάτων και εργαζομένων ως όνειρο που γίνεται εφιάλτης. Η εναλλαγή τοπίων, περιβάλλοντος και κοινωνικών κύκλων μέχρι να φτάσεις στην απόλυτη διάλυση. Αυτά συγκράτησα απ' το βιβλίο, καθώς σκεφτόμουν όλους αυτούς που βγάζουν πάλι στο Νέτφλιξ δημοφιλή τα «Φιλαράκια». Εύκολα φτάνει κανείς να περνάει τα βράδια του αγοράζοντας κάλτσες και σκουφιά, σκρολάροντας αργά τη νύχτα σε καβγάδες στο Facebook όπου σχόλια επί σχολίων δίνουν συγκινήσεις στους μοναχικούς χρήστες που ταυτόχρονα χαζογελάνε με τις σειρές της εφηβείας τους. Εύκολα φτάνει να εθίζεται κανείς στην ανάγνωση των ειδήσεων. Να καταβροχθίζει το αστυνομικό ρεπορτάζ και μετά τα σπορ και μετά τα νέα για τους σελέμπριτις και μετά να κάνει έξοδο, εκ νέου είσοδο στη σελίδα και ανανέωση και φτου κι απ' την αρχή. Ίσως έτσι οδηγείται κανείς να καταναλώνει παθολογικά και αχόρταγα online σώματα ή την εικόνα τους. Όταν νιώθει αποσυνδεδεμένος μες στη συνδεσιμότητα. Αλληλεπίδραση χωρίς επικοινωνία. Ανέπαφη συνομιλία, χωρίς την κούραση της επαφής.

Κάποια πράγματα ήδη μας φαίνονται βουνό. Η προσπάθεια να επικοινωνήσεις αληθινά με τους κοντινούς σου ανθρώπους (εννοώ αυτούς που 'χεις διαλέξει και σε ενδιαφέρουν) χωρίς να μπορείς να περάσεις στα γρήγορα αυτά που λένε, χωρίς να έχεις τη δυνατότητα να αυξομειώσεις την ένταση και την ταχύτητα.

Αναρωτιόμουν γιατί τα ASMR βίντεο έχουν τόσους οπαδούς (ταυτόχρονα παρακολουθούσα, εννοείται). Γιατί τόσοι άνθρωποι κάθονται να φάνε μπροστά απ' αυτά τα βίντεο; Να αποκοιμηθούν, ενώ κάποιος τους ψιθυρίζει στ' αυτί ότι όλα θα πάνε καλά. Να ξεπεράσουν τον πυρετό τους ή το άγχος τους με ήχους που παράγει επί τούτου κάποιος άγνωστος που χαϊδολογάει ένα μικρόφωνο;

Και σκεφτόμουν ότι είναι όλα σημάδια μιας μεγάλης, κοινωνικά αποδεκτής και εμπορικά χρήσιμης μοναξιάς. Ένα κύμα απομόνωσης μέσα στην ψεύτικη συνδεσιμότητα.

Κάποια πράγματα ήδη μας φαίνονται βουνό. Η προσπάθεια να επικοινωνήσεις αληθινά με τους κοντινούς σου ανθρώπους (εννοώ αυτούς που 'χεις διαλέξει και σε ενδιαφέρουν) χωρίς να μπορείς να περάσεις στα γρήγορα αυτά που λένε, χωρίς να έχεις τη δυνατότητα να αυξομειώσεις την ένταση και την ταχύτητα. Μας φαίνεται βουνό να φανταστούμε την πολυπλοκότητα των άλλων και τη δική μας.

Γι' αυτό τα χοντρά βιβλία (μυθιστορήματα-«τούβλα», Ιστορία κ.λπ.) είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Δεν είναι αλληλεπίδραση επιφανειακή όπου δίνεις δεδομένα προς εμπορική εκμετάλλευση και παίρνεις μικρά ναρκωτικά συνδεσιμότητας. Είναι επικοινωνία. Δεν μπορείς να αντιδράσεις προς το βιβλίο στα ψεύτικα. Αν πρόκειται όντως ν' αντιδράσεις, η αντίδραση θα είναι αληθινή, συχνά από κάπου πολύ βαθιά, σωματική, από κάποια καταχωνιασμένη ανάμνηση, από γωνιές του εαυτού σου που αγνοούσες. Τα χοντρά βιβλία απαιτούν μια αφοσίωση που κοντεύει να εκλείψει: χρειάζονται ώρες προσοχής στις λέξεις κάποιου άλλου. Τότε μόνο ξετυλίγουν τα καλύτερα τοπία τους. Λίγες ώρες τη μέρα αρκούν. Στην αρχή ο εγκέφαλος αναζητά αυτά που τον ναρκώνουν τόσο ωραία στα σάπια βίντεο που 'χουν τη γοητεία ενός μπέργκερ με διπλή σος και τυριά. Ακόμα και μετά από ολιγόλεπτη ανάγνωση, όμως, αισθάνεσαι πως είσαι μέσα στον κόσμο, μια γνήσια σύνδεση. Κολυμπάς μέσα στη γλώσσα. Η λογοτεχνία μπορεί να το κάνει αυτό: νιώθεις ότι σε κατανοούν και ότι κατανοείς κι εσύ.

Οι γιορτές είναι μια μοναχική περίοδος για πολλούς. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί θα είναι εκεί για μας και τις γιορτινές μέρες, «δίπλα» μας, με τις προστακτικές τους: «κατέβασε», «ανέβασε», «αγόρασε τώρα». Έτοιμοι να δώσουν «περιεχόμενο» και να σου πάρουν την ψυχή. Κι ενώ επενδύονται αδιανόητα ποσά ώστε ο κόσμος όλος να μετακομίσει στο ίντερνετ, πρέπει να αρχίσουμε να αναλογιζόμαστε, χωρίς τεχνοφοβία, πώς θα δημιουργήσουμε τις συνθήκες εκείνες που «σπάνε» την εμπορικά εκμεταλλεύσιμη μοναξιά. Για αρχή, χρειαζόμαστε κάποιες ώρες μοναχικότητας χωρίς συνδεσιμότητα. Αληθινή σύνδεση με έργα τέχνης, λίγους, αληθινούς ανθρώπους και νέες ιδέες. Ας μπει έτσι το '22.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ