Τα καφέ, η Ευρώπη και οι ανθρωπιστικές σπουδές

Τα καφέ, η Ευρώπη και οι ανθρωπιστικές σπουδές Facebook Twitter
Μου αρέσει να σκέφτομαι τα καφέ ως ένα πλήγμα στη βιασύνη. Μέρη που χωράνε τύπους σαν τον Πεσόα, τον Ροτ ή την Μποβουάρ.
0

ΔΙΑΒΑΖΩ ΓΙΑ ΤΡΙΤΗ ΦΟΡΑ την Ιδέα της Ευρώπης, μια σύντομη διάλεξη του Στάινερ (εκδόσεις Δώμα). Αναζητώ έναν μπούσουλα, ένα πλαίσιο που θα με βοηθήσει. Όσοι αγαπούν τις ανθρωπιστικές σπουδές μοιάζουν χαμένοι από χέρι.

Γκρινιάρηδες και φλύαροι επιστήμονες/αμπελοφιλόσοφοι που ασκούν κριτική στην αγορά, στην εκτόξευση των ανισοτήτων, στη συρρίκνωση του πεδίου της πολιτικής, στη συνεχή διάλυση του περιβάλλοντος ή στα πλήγματα που δέχονται οι δημοκρατίες παντού. Οι ανησυχίες τους εύκολα αγνοούνται. Μοιάζουν σαν τίποτα περίεργοι που απλώς έχασαν το τρένο της τεχνολογικής και οικονομικής προόδου.

Στην εισαγωγή του δοκιμίου του Στάινερ, στην ελληνική έκδοση, πλέκεται το εγκώμιο των ανθρωπιστικών επιστημών από τον Ρίμεν και ομολογώ ότι το είχαμε ανάγκη. «[...] μια κοινωνία που δεν καλλιεργεί τις μεγάλες ανθρωπιστικές ιδέες θα καταλήξει, ξανά, στη βία και στην αυτοκαταστροφή».

Στα σωστά καφέ μπορείς να καθίσεις με τις ώρες χωρίς το προσωπικό να σε παρενοχλεί για να πάρεις και κάτι άλλο. Ορισμένα είναι κλειστά σύμπαντα, σπηλιές όπου μπορείς να κρυφτείς απ’ τη ροή της πόλης.

Η επιλογή να ασχοληθεί κανείς με τις «μεγάλες ανθρωπιστικές ιδέες» μοιάζει σχεδόν κόντρα στα συμφέροντα του συγκεκριμένου προσώπου. Φυσικά, αυτό μάλλον αυξάνει παρά μειώνει τη γοητεία τους, αλλά, αν δεν θέλει κανείς να φαντάζει «εκτός» και απροσάρμοστος, οφείλει να ασχολείται με άλλα πράγματα που φέρνουν κέρδος, με την τεχνολογία, τα χρηματοοικονομικά, τις επενδύσεις και τέτοια.

Γιατί να «χαζεύει» κανείς μαθαίνοντας για το Βυζάντιο; Γιατί να «χάνει την ώρα του», κοιτάζοντας πίνακες ή ακούγοντας μουσικές, όχι ως υπόκρουση στη δουλειά αλλά επειδή θέλει; Δεν είναι «αντιπαραγωγικό»; Ευτυχώς, υπάρχουν τόποι-πλήγματα στην «παραγωγικότητα» και στην «αποτελεσματικότητα»: τα καφέ. Γράφει ο Στάινερ: «Η ιδέα της Ευρώπης θα έχει περιεχόμενο όσο θα υπάρχουν καφενεία».

Στα καφέ είναι κοινωνικώς αποδεκτό να μην παριστάνεις τον πολυάσχολο. Μπορείς να καταφύγεις σε αυτά για να γλιτώσεις από την καταιγίδα ή τη ζέστη, ανάλογα με το μέρος της Ευρώπης όπου τυχαίνει να βρίσκεσαι.

Όσοι διαβάζουν στα καφέ, έχουν μια ιδιαίτερη προτίμηση γι’ αυτά με χαμηλή ή και καθόλου μουσική. Αποχωρούν συνήθως όταν μεγάλες παρέες αντικαθιστούν τους ήσυχους ηλικιωμένους ή τους μοναχικούς επισκέπτες του πρωινού.

Ο απεχθής ρομποτικός ανθρωπότυπος με τα ακριβά ακουστικά και το λάπτοπ που φέρνει όλο το άγχος και την απληστία του στα καφέ πλέον, ευτυχώς, έχει βρει τα στέκια του. Χιπστερομέρη συνήθως, με μεγάλη ποικιλία στο μενού, ώστε να μπορεί να καταναλώνει καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασίας του κι έτσι να την εξηγεί και κάπως.

Ένα καφέ μπορεί εύκολα να εκδιώξει αυτούς τους πελάτες. Με λίγη μουσική, μερικούς αργόσχολους παππούδες στη βιτρίνα, ελάχιστο φαγητό και κακό ή καθόλου WiFi μπορεί να ξεμπερδεύει μαζί τους. Με χαρά το καλοκαίρι είχα βρει σε μέρη στη Λισαβόνα την ένδειξη «no laptops» σε ωραίους ξύλινους πάγκους που παρέμεναν διαθέσιμοι για αναγνώστες, ζευγάρια και πότες.

Στα σωστά καφέ μπορείς να καθίσεις με τις ώρες χωρίς το προσωπικό να σε παρενοχλεί για να πάρεις και κάτι άλλο. Ορισμένα είναι κλειστά σύμπαντα, σπηλιές όπου μπορείς να κρυφτείς απ’ τη ροή της πόλης.

Ειδικά στα μεγάλα κέντρα του κόσμου, όπου η κίνηση ρέει διαρκώς προς κάποια μυρμηγκοφωλιά-μετρό, τα καλά καφέ είναι κρυψώνες, όπου η ροή διακόπτεται. Ο χρόνος αλλάζει ταχύτητα. Η ένταση πέφτει. Μπορείς μάλιστα να γυρίσεις εντελώς την πλάτη σου στον έξω κόσμο, αν έχουν βαριές κουρτίνες, υπόγεια ή πίσω αίθουσες χωρίς παράθυρα. Χωμένοι στην τρύπα τους οι θαμώνες μπορούν να πάρουν στα σοβαρά μια συζήτηση, χωρίς να τσεκάρουν διαρκώς το κινητό τους.

Μου αρέσει να σκέφτομαι τα καφέ ως ένα πλήγμα στη βιασύνη. Μέρη που χωράνε τύπους σαν τον Πεσόα, τον Ροτ ή την Μποβουάρ. Κιβώτια που διατηρούν αυτά που δίνουν νόημα στη ζωή μας και σηματοδοτούν, εάν κατάλαβα καλά τον Στάινερ, έναν συγκεκριμένο πολιτισμό και τρόπο ζωής.

Σίγουρα, πολλοί θα διαφωνήσουν μαζί μου. Θα σκεφτούν πολύ καλύτερα (και σίγουρα πιο κερδοφόρα) πράγματα να κάνει κανείς από το να διαβάζει σε ένα φθηνό βορειοευρωπαϊκό καφέ ή να λιώνει σε ατέρμονες πολιτικές συζητήσεις στα καφενεία του Νότου. 

Αναρωτιέμαι, όμως, μήπως η ηττοπάθεια όσων ασχολούνται «με τις μεγάλες ανθρωπιστικές ιδέες» μάς οδηγεί όντως σε κάποιου είδους (ακόμα μεγαλύτερη) καταστροφή; Και μήπως έχει καθυστερήσει υπερβολικά κάποιου είδους διάλογος για την Ευρώπη που δεν θα περιορίζεται στην κινητή τηλεφωνία, το 5G, το ηλεκτρονικό εμπόριο και την 24ωρη γραμμή παραπόνων για τους ευρωκαταναλωτές; Ποιον εμπνέουν αυτές οι συζητήσεις;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ