Βαν Γκογκ: Με μια μεγάλη έκθεση θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΣΕΚ Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
0

Η έκθεση-blockbuster των επόμενων ετών της Μεγάλης Βρετανίας αποκαλύφθηκε και δεν είναι άλλη από μια μεγάλη παρουσίαση των έργων του Βαν Γκογκ, η οποία θα επικεντρωθεί στα έργα που έφτιαξε ο ζωγράφος κατά την παραμονή του στην Προβηγκία, όπου δημιούργησε το σπουδαιότερο μέρος του έργου του.

Η έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης, με προσωρινό τίτλο «Van Gogh: Poets and Lovers», θα ξεκινήσει με την περίοδο που ο Βαν Γκογκ βρισκόταν στην Αρλ. Έφτασε εκεί από το Παρίσι τον Φεβρουάριο του 1888, αναζητώντας το φως της νότιας Γαλλίας. Αφού έμεινε αρχικά σε ένα μικρό ξενοδοχείο, αργότερα έπιασε ένα δωμάτιο πάνω από ένα καφέ και στη συνέχεια μετακόμισε στο Κίτρινο Σπίτι.

Τον Οκτώβριο του 1888 ο Βαν Γκογκ συναντήθηκε με τον Πολ Γκογκέν και αρχικά έστησαν τα καβαλέτα τους δίπλα-δίπλα. Όμως η συνεργασία τους έληξε φρικτά το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, όταν ο Βίνσεντ ακρωτηρίασε το αυτί του. Αν και η πληγή επουλώθηκε γρήγορα, τα ψυχικά σημάδια παρέμειναν. Τον Μάιο του 1889 ο Βαν Γκογκ συνειδητοποίησε ότι δεν ήταν σε θέση να ζήσει ανεξάρτητα. Μετακόμισε τότε σε ένα άσυλο στα περίχωρα της κοντινής πόλης Saint-Rémy-de-Provence, όπου έμεινε για έναν χρόνο. Η ζωγραφική ήταν η σωτηρία του, δίνοντάς του λόγο να ζει.

Τον Οκτώβριο του 1888 ο Βαν Γκογκ συναντήθηκε με τον Πολ Γκογκέν και αρχικά έστησαν τα καβαλέτα τους δίπλα-δίπλα. Όμως η συνεργασία τους έληξε φρικτά το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, όταν ο Βίνσεντ ακρωτηρίασε το αυτί του.

Ήταν μια περίοδος αγωνιώδης και δύσκολη, αλλά εξαιρετικής δημιουργικότητας για τον ζωγράφο, ο οποίος δημιούργησε ως τρόφιμος μερικά από τα πιο εκθαμβωτικά και αγαπημένα έργα του που είναι τώρα σε μουσειακές συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Ο Βαν Γκογκ περιγράφει συχνά τους ανθρώπους εκεί, τους οποίους ονομάζει ως «συντρόφους μου στην ατυχία». Σε μια επιστολή, περιγράφει τις νύχτες στο άσυλο: «Ακούει κανείς συνεχώς φωνές και τρομερά ουρλιαχτά που μοιάζουν με ζώων».

Ο Βαν Γκογκ έφυγε από το άσυλο στις 16 Μαΐου του 1890, κατόπιν αιτήσεώς του, παρά τα αποδεικτικά στοιχεία της ψυχικής κατάρρευσης μετά τα προηγούμενα σύντομα διαλείμματά του από το άσυλο.

Κατηγόρησε τη συντροφιά των άλλων έγκλειστων για την επιδείνωση της κατάστασής του και έγραψε πως «η φυλακή με έκανε να καταρρεύσω». Το τελικό ιατρικό σημείωμα περιέγραψε τον Βαν Γκογκ ως «θεραπευμένο». Ταξίδεψε στη βόρεια Γαλλία για να ξεκινήσει ξανά, αλλά μετά από μια τελική έκρηξη δημιουργικότητας, πέθανε μέσα σε δύο μήνες – 36 ώρες μετά τον πυροβολισμό του στο στομάχι.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Βάζο με δεκαπέντε ηλιοτρόπια", 1888. Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ηλιοτρόπια", Αρλ, Ιανουάριος 1889 ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η έκθεση θα αφηγηθεί την εκπληκτική ιστορία των «Ηλιοτρόπιων» και το πώς κατέληξαν στο Λονδίνο. Τον Δεκέμβριο του 1910 ο πίνακας ήρθε ως δάνειο από τη νύφη του Βίνσεντ, Τζο Μπόνγκερ, για να συμπεριληφθεί στην πρωτοποριακή έκθεση μεταϊμπρεσιονιστών του επιμελητή Roger Fry. Ο πίνακας άσκησε μεγάλη επιρροή στη βρετανική πρωτοπορία και δημοσιεύτηκε ως εξώφυλλο στο βιβλίο του Charles Hind «The Post Impressionists» το 1911.

Τα «Ηλιοτρόπια» επέστρεψαν στο Λονδίνο ως δάνειο τον Δεκέμβριο του 1923, για την πρώτη ατομική έκθεση του Βαν Γκογκ στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις Leicester Galleries. Σε αυτό το σημείο η Εθνική Πινακοθήκη μόλις είχε αρχίσει να συλλέγει σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη, υποστηριζόμενη από μια εξαιρετικά γενναιόδωρη δωρεά 50.000 λιρών από τον Samuel Courtauld. Ο Τζιμ Ίντι, ένας νεαρός επιμελητής της γκαλερί, έβαλε σκοπό να αποκτήσει τα «Ηλιοτρόπια». Η Μπόνγκερ, η οποία είχε κληρονομήσει εκατοντάδες πίνακές του Βαν Γκογκ, απέρριψε ευγενικά το αίτημά του τον Οκτώβριο του 1923: «Τα "Ηλιοτρόπια" δεν είναι προς πώληση, ποτέ. Ανήκουν στην οικογένειά μας».

Ο Ίντι προσπάθησε ξανά τον Ιανουάριο του 1924 και η Μπόνγκερ έστειλε τότε μια συναισθηματική απάντηση: «Για δύο ημέρες προσπάθησα να σκληρύνω την καρδιά μου ενάντια στην έκκλησή σας. Ένιωθα σαν να μην άντεχα να αποχωριστώ τον πίνακα, τον οποίο κοιτούσα κάθε μέρα για περισσότερα από 30 χρόνια. Αλλά στο τέλος η έκκληση αποδείχθηκε ακαταμάχητη. Γνωρίζω ότι κανένας πίνακας δεν θα αντιπροσώπευε τον Βίνσεντ στη διάσημη γκαλερί σας με πιο άξιο τρόπο από τα "Ηλιοτρόπια", και ότι ο ίδιος, "le Peintre des Tournesols" [ο ζωγράφος των ηλιοτρόπιων], θα ήθελε να βρίσκεται εκεί. Είναι μια θυσία για χάρη της δόξας του Βίνσεντ».

Η τιμή ήταν 1.300 λίρες Αγγλίας. Η απόφασή της ήταν η σωστή και έγραψε στον γιο του Πολ Γκασέ που είχε περιθάλψει τον Βαν Γκογκ ότι ήταν πολύ ευτυχισμένη με αυτή την απόφαση. Τα «Ηλιοτρόπια» εκτέθηκαν αρχικά στο Millbank, σε αυτό που θα γινόταν το κτίριο της Tate Britain. Το 1961 ο πίνακας μεταφέρθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη στην πλατεία Τραφάλγκαρ.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ανθισμένη Αμυγδαλιά", Saint-Rémy-de-Provence, Φεβρουάριος 1890, λάδι σε καμβά, 73,3 x 92,4 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η νεκρή φύση του Βαν Γκογκ συγκαταλέγεται πλέον στους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου. Πριν από μια δεκαετία, πριν οι εικόνες από τα κινητά τηλέφωνα γίνουν πανταχού παρούσες, ήταν η καρτ-ποστάλ με τις περισσότερες πωλήσεις της Εθνικής Πινακοθήκης (26.000 ετησίως).

Η ιστορία λέει ότι το δάπεδο μπροστά από τα «Ηλιοτρόπια» είναι το πιο γδαρμένο, από τα παπούτσια των εκατομμυρίων επισκεπτών. Η επέτειος των 100 χρόνων από την απόκτηση των «Ηλιοτρόπιων» είναι ένας αρκετά καλός λόγος για να είναι ο Βαν Γκογκ το επίκεντρο της διακοσιοστής έκθεσης της γκαλερί, αλλά υπάρχει και μια άλλη επέτειος.

Το 1874, δηλαδή 150 χρόνια πριν από την επικείμενη έκθεση, ο Βαν Γκογκ ζούσε στο Μπρίξτον, στο νότιο Λονδίνο, και εργαζόταν ως νεαρός βοηθός στην γκαλερί Goupil στο Κόβεντ Γκάρντεν. Η Εθνική Πινακοθήκη απείχε μόλις πέντε λεπτά με τα πόδια από τη δουλειά του, οπότε ήταν τακτικός επισκέπτης, πιθανότατα τις ώρες του μεσημεριανού του γεύματος. Πολλά χρόνια αργότερα, ο Βίνσεντ θυμήθηκε ότι είδε εκεί συγκεκριμένους πίνακες του Κόνσταμπλ, του Ρέμπραντ (ένα έργο που σήμερα αποδίδεται στον Νίκολας Μάες) και του Χόμπεμα.

Την άνοιξη του 1874 θα γιόρταζε τα 21α γενέθλιά του και η Εθνική Πινακοθήκη θα γιόρταζε την 50ή επέτειό της. Ο Βίνσεντ σε εκείνη τη φάση δεν φαίνεται να είχε σκεφτεί ποτέ ότι θα μπορούσε να γίνει επαγγελματίας καλλιτέχνης, πόσο μάλλον ότι το έργο του θα περνούσε τις πύλες της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου – και ότι ένας από τους πίνακές του θα γινόταν τελικά το πιο δημοφιλές έργο της.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αρλ, Οκτώβριος 1888. ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η Εθνική Πινακοθήκη στην πλατεία Τραφάλγκαρ ιδρύθηκε το 1824 και στεγάζει μια συλλογή περισσότερων από 2.300 έργων, που χρονολογούνται από τα μέσα του 13ου αιώνα έως το 1900. Η συλλογή της ανήκει στο βρετανικό κράτος και η είσοδος στην κύρια συλλογή είναι δωρεάν. Το 2020, λόγω της πανδημίας COVID-19, προσέλκυσε μόνο 1.197.143 επισκέπτες, μια πτώση της τάξης του 50% από το 2019, αλλά εξακολουθεί να κατατάσσεται στην όγδοη θέση της λίστας των πιο επισκέψιμων μουσείων τέχνης στον κόσμο.

Σε αντίθεση με αντίστοιχα μουσεία στην ηπειρωτική Ευρώπη, η Εθνική Πινακοθήκη δεν δημιουργήθηκε με την εθνικοποίηση μιας υπάρχουσας βασιλικής ή πριγκιπικής συλλογής έργων τέχνης. Δημιουργήθηκε όταν η βρετανική κυβέρνηση αγόρασε 38 πίνακες ζωγραφικής από τους κληρονόμους του Τζον Τζούλιους Άνγκερσταϊν το 1824. Μετά από αυτή την αρχική αγορά, η πινακοθήκη διαμορφώθηκε κυρίως από τους πρώτους διευθυντές της, ιδίως τον Charles Lock Eastlake, και από ιδιωτικές δωρεές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σήμερα τα δύο τρίτα της συλλογής της.

Το σημερινό κτίριο, το τρίτο που στεγάζει την Εθνική Πινακοθήκη, σχεδιάστηκε από τον Γουίλιαμ Γουίλκινς από το 1832 έως το 1838. Μόνο η πρόσοψη προς την πλατεία Τραφάλγκαρ παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητη από εκείνη την εποχή, καθώς το κτίριο επεκτάθηκε αποσπασματικά καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας του.

Το κτίριο του Γουίλκινς επικρίθηκε συχνά για τις θεωρούμενες αδυναμίες του σχεδιασμού του και για την έλλειψη χώρου – το τελευταίο πρόβλημα οδήγησε στην ίδρυση της Πινακοθήκης Τέιτ για τη βρετανική τέχνη το 1897. Η πτέρυγα Sainsbury, μια επέκταση προς τα δυτικά το 1991 από τους Robert Venturi και Denise Scott Brown, αποτελεί σημαντικό παράδειγμα μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής στη Βρετανία.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Η απόδοση των πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης έχει αμφισβητηθεί κατά καιρούς, με κορυφαία περίπτωση αυτή της απόδοσης ενός πίνακα του 17ου αιώνα με τον Σαμψών και Δαλιδά (που αγοράστηκε το 1980) στον Ρούμπενς.

Ο σημερινός διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης είναι ο Gabriele Finaldi. Τα έργα των Ντα Βίνσι, Μπελίνι, Βερμέερ, Μικελάντζελο, Τέρνερ,  Μονέ, Σεζάν, Ρενουάρ, Καναλέτο, Βελάσκεθ, Πουσέν, κ.ά. συγκροτούν μια από τις σημαντικότερες συλλογές έργων τέχνης παγκοσμίως.

Μια από τις πιο επίμονες επικρίσεις εναντίον της Εθνικής Πινακοθήκης αφορά την πολιτική συντήρησης. Οι επικριτές της την κατηγόρησαν ότι είχε μια υπερβολικά ενθουσιώδη προσέγγιση στην αποκατάσταση, κάνοντας επικίνδυνους καθαρισμούς έργων των Ρούμπενς και Βελάσκεθ. Η απόδοση των πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης έχει αμφισβητηθεί κατά καιρούς, με κορυφαία περίπτωση αυτή της απόδοσης ενός πίνακα του 17ου αιώνα με τον Σαμψών και Δαλιδά (που αγοράστηκε το 1980) στον Ρούμπενς.

Αμφισβητήθηκε από μια ομάδα ιστορικών τέχνης, ανάμεσά τους και η Ευφροσύνη Δοξιάδη, οι οποίοι πιστεύουν ότι η Εθνική Πινακοθήκη δεν παραδέχθηκε το λάθος για να μη φέρει σε δύσκολη θέση όσους συμμετείχαν στην αγορά, πολλοί από τους οποίους εξακολουθούν να εργάζονται για την πινακοθήκη.

Το έργο αγοράστηκε το 1980 για 2,5 εκατομμύρια λίρες (κάτι που εκείνη την εποχή σήμαινε περίπου 1,375 δισ. δραχμές) και ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο ποσό που είχε διατεθεί μέχρι τότε για την αγορά πίνακα.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Πέτρινο Σπίτι", Αρλ, Σεπτέμβριος 1888. ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Όπως αναφέρει η «Guardian», μια σειρά επιστημονικών δοκιμών με τη χρήση της πρωτοποριακής τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο Φλαμανδός δάσκαλος του δέκατου έβδομου αιώνα δεν θα μπορούσε να έχει ζωγραφίσει αυτό το έργο. «Τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά», δήλωσε η Dr Carina Popovici, επιστήμονας που πραγματοποίησε τη μελέτη, στον «Observer». «Ο αλγόριθμος μάς έδωσε πιθανότητα 91% να μην είναι αυθεντικό το έργο τέχνης».

Η σύγκριση του έργου «Σαμψών και Δαλιδά» έγινε με 148 μη αμφισβητούμενους πίνακες του Ρούμπενς και η ανάλυση έδωσε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μη γνησιότητας που έχουν βρεθεί ποτέ, με αποτέλεσμα η Popovici να πει σοκαρισμένη: «Επαναλάβαμε τα πειράματα για να είμαστε πραγματικά σίγουροι ότι δεν κάναμε λάθος και το αποτέλεσμα ήταν πάντα το ίδιο. Κάθε κομμάτι, κάθε τετραγωνάκι του πίνακα, βγήκε ψεύτικο, σε ποσοστό άνω του 90%».

Η ανάλυση με τη μέθοδο της τεχνητής νοημοσύνης πραγματοποιήθηκε από την Art Recognition, μια ελβετική εταιρεία με έδρα κοντά στη Ζυρίχη, της οποίας η Popovici είναι συνιδρύτρια. Έχει αναλύσει 400 έργα με αυτή την τεχνολογία και έχει συνεχή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Tilburg στην Ολλανδία. Η έκθεση καταλήγει: «Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης εκτιμά ότι το έργο "Σαμψών και Δαλιδά" δεν είναι πρωτότυπο έργο τέχνης του Ρούμπενς, σε ποσοστό 91,78%».

Αυτή την εποχή η έκθεση για τον Ραφαήλ, από τις πιο δημοφιλείς της μετά-Covid εποχής, που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Ιουλίου, είναι μία από τις πρώτες που εξερευνούν το σύνολο της καριέρας του Ραφαήλ, εξετάζει τους διάσημους πίνακες και τα σχέδιά του, καθώς και τη δουλειά του στην αρχιτεκτονική, την ποίηση και το σχέδιο, γλυπτική, τις ταπισερί και τα χαρακτικά.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Σιτοχώραφο με κυπαρίσσια", 1889. Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ίρις", 19889, Εθνική Πινακοθήκη Καναδά.
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Αγροικία κοντά στο Auvers". Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

Εικαστικά / Ραφαήλ: Αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη

Ποιος ήταν ο Ιταλός ζωγράφος, που μαζί με τους συμπατριώτες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και Μιχαήλ Άγγελο θεωρούνται οι τρεις κορυφαίοι εικαστικοί καλλιτέχνες της Ακμής της Αναγέννησης
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ