«Persuasion»: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα

Persuasion: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα Facebook Twitter
Τα σκηνικά και τα κουστούμια του «Persuasion» ανήκουν στην εποχή που γράφτηκε το βιβλίο, είναι πολλές οι στιγμές όμως που οι χαρακτήρες μοιάζουν σα να έκαναν μόλις ταξίδι στον χρόνο από την εποχή μας στις αρχές του 19ου αιώνα. 
0

ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ έντονες αντιδράσεις η νεωτεριστική, αναχρονιστική, «ελευθεριακή» προσέγγιση (πολυφυλετικό καστ, κουβεντούλα της πρωταγωνίστριας με τον θεατή α λα «Fleabag», millennial ατάκες) που χρησιμοποιεί η νέα αυτή κινηματογραφική προσαρμογή βιβλίου της Τζέιν Όστεν που έκανε πριν από λίγες μέρες πρεμιέρα στο Netflix.

Τα σκηνικά και τα κουστούμια του Persuasion ανήκουν στην εποχή που γράφτηκε το βιβλίο, είναι πολλές οι στιγμές όμως που οι χαρακτήρες μοιάζουν σα να έκαναν μόλις ταξίδι στον χρόνο από την εποχή μας στις αρχές του 19ου αιώνα. 

«Αν είσαι πεντάρι [εμφανισιακά] στο Λονδίνο, στο Μπαθ είσαι δεκάρι» ακούμε να λέει ένας απ’ αυτούς, ενώ η ηρωίδα, καθώς μας εκμυστηρεύεται τα αισθήματά της για τον άντρα που εσφαλμένα απέρριψε πριν από χρόνια αλλά αγαπά ακόμα, μάς πετάει μια ατάκα που μοιάζει να το έσκασε από το σύμπαν του Sex & The City: «Τώρα πλέον είμαστε κάτι χειρότερο από πρώην – είμαστε φίλοι».

Μπορεί να έχει χαρακτηριστεί ως η «μαμά της σύγχρονης ρομαντικής κομεντί», μάλλον όμως την αδικεί ο τίτλος αυτός, αν κρίνουμε από το τυπικά συντηρητικό και ανέμπνευστο επίπεδο του κινηματογραφικού αυτού είδους στη σύγχρονη εποχή.

Όσο να ‘ναι κλωτσάνε λίγο κάτι τέτοιες αυθαίρετες «νοστιμιές», παρ’ όλα αυτά η ταινία δεν αξίζει τις επιθέσεις που δέχτηκε για τις κραυγαλέες, είναι η αλήθεια, κατά τόπους υπερβάσεις της. Βλέπεται, δηλαδή, μια χαρά, και επίσης είναι δύσκολο να αντισταθείς στο διαρκές υπομειδίαμα της πρωταγωνίστριας Ντακότα (κόρης του Ντον) Τζόνσον.

Απλά είναι στιγμές που μοιάζει αβάσταχτη και ανάρμοστη η ελαφρότητα του ύφους αυτής της μεταφοράς του τελευταίου (και λιγότερου γνωστού) ολοκληρωμένου μυθιστορήματος της σπουδαίας Αγγλίδας συγγραφέως (κυκλοφόρησε το 1818, έναν χρόνο μετά τον θάνατό της σε ηλικία 41 ετών) και θεωρείται το πιο εσωστρεφές και το πιο μελαγχολικό.

Στα ελληνικά είχε μεταφραστεί το 1997 μόλις με τον τίτλο «Επιρροές» (εκδ. Μίνωας) ενώ την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε σε άλλη μετάφραση (εκδ. Σμίλη) με τον (πιο πιστό στον πρωτότυπο) τίτλο «Πειθώ», που είναι και ο ελληνικός τίτλος που χρησιμοποιεί το Netflix.  

Persuasion: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα Facebook Twitter
Νetflix

Μπορεί να έχει χαρακτηριστεί ως η «μαμά της σύγχρονης ρομαντικής κομεντί», μάλλον όμως την αδικεί ο τίτλος αυτός, αν κρίνουμε από το τυπικά συντηρητικό και ανέμπνευστο επίπεδο του κινηματογραφικού αυτού είδους στη σύγχρονη εποχή.

Αν μη τι άλλο, στον κόσμο της Τζέιν Όστεν ο γάμος μπορεί να σκιάζει τα πάντα, ποτέ όμως δεν είναι ο μοναδικός προορισμός (όπως δεν υπήρξε και για την ίδια) – είναι πάντα ευχή και κατάρα μαζί. Αν δεν ήταν πραγματικά διαχρονικές και οικουμενικές οι ιστορίες της δεν θα παρέμεναν τόσο δημοφιλείς και καίριες στις συναισθηματικές αποχρώσεις τους, διακόσια και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό της.

Και παρά τις ασταθείς ακροβασίες της, αυτή η πιο πρόσφατη προσαρμογή έργου της στην οθόνη (η προηγούμενη ήταν η στιλάτη «Έμμα» της Autumn de Wilde το 2020) παραμένει τελικά πιστή στις κοινωνικές αλήθειες, στις ρομαντικές πιθανότητες και στους νόμους της έλξης, όπως ιδιοφυώς τους είχε αντιληφθεί από τότε η Τζέιν Όστεν.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

RRR: Πρέπει να δει κανείς για να το πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο Ινδικό έπος του Netflix

Daily / «RRR»: Πρέπει να δει κανείς για να πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο ινδικό έπος του Netflix

Πρόκειται για την ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία του ινδικού σινεμά και το δείχνει και με το παραπάνω, ειδικά στις απίστευτες σκηνές συμφωνικής και πυροτεχνικής δράσης που δεν κωλώνουν μπροστά σε καμιά υπερβολή και σε καμιά ακρότητα, κάνοντας τις αντίστοιχες του Χόλιγουντ να μοιάζουν επίπεδες, ανέμπνευστες και ψόφιες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Man vs. Bee στο Netflix: ο Ρόουαν Άτκινσον παλεύει να σώσει τη σωματική κωμωδία από την εξαφάνιση

Οθόνες / «Man vs. Bee» στο Netflix: Ο Ρόουαν Άτκινσον παλεύει να σώσει τη σωματική κωμωδία από την εξαφάνιση

Η νέα σειρά του θρυλικού Mr. Bean διαθέτει σημεία ικανά να σε κάνουν να ξελιγωθείς στο γέλιο, αρκεί, φυσικά, οι σχέσεις σου με την παιδικότητά σου να είναι σε καλά φεγγάρια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ