ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Tsolakis Architects: Η αρχιτεκτονική της πολλαπλότητας

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
0

Η πανδημία προκάλεσε μια συμπιεσμένη κατάσταση γρήγορων μεταβολών και αλλαγών σε όλα τα επίπεδα. Καταρχάς, άλλαξαν οι άνθρωποι, επηρεάζοντας όλες τις εκφάνσεις των δραστηριοτήτων τους, με την αναψυχή να αποτελεί την πιο συμπυκνωμένη μορφή αυτών των εκφάνσεων. Ο μονοδιάστατος τύπος του παρελθοντικού, μη τεχνολογικά διασυνδεδεμένου κόσμου δεν υπάρχει πλέον. Η ύπαρξη σε μια αεικίνητη, οικουμενικά δικτυωμένη πραγματικότητα έχει αναδείξει έναν νέο τύπο ανθρώπου που σχετίζεται περισσότερο με μια πολλαπλότητα και εκφράζεται στο ανοιχτό πλαίσιο μιας σύγχρονης νομαδικής κουλτούρας. Νέες ανάγκες και επιθυμίες αναδύονται από τον καινούργιο, ευέλικτο και ρευστό τρόπο ζωής.

Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού.

Διαμετρικά αντίθετες έννοιες όπως ο μη τόπος και ο τόπος ενυπάρχουν περισσότερο από ποτέ σε μια συγκυρία άμεσα συνυφασμένη με τη σύγχρονη εμπειρία σε ανοίκεια, ομογενοποιημένα περιβάλλοντα μετακίνησης και με τον ψηφιακό εκμηδενισμό των απτών ερεθισμάτων. Από τη μια, το πρώτο επίπεδο κατανόησης της αρχιτεκτονικής βασίζεται στη σχέση του σχεδιασμού με τον σύγχρονο άνθρωπο στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού «catch me if you can», όπου η έννοια της πολυτέλειας αποτελεί έναν επιφανειακό σχεδιασμό που σαγηνεύει τον πελάτη και τον «αιχμαλωτίζει» σε μια εικόνα. Από την άλλη, υπάρχει κάτι βαθύτερο που ανταποκρίνεται στο πρόταγμα «understand me if you can», όπου ο σχεδιασμός έχει τον ρόλο της εκπλήρωσης της πρωταρχικής ανάγκης σε έναν πολυσχιδή κόσμο, η οποία δεν είναι άλλη από την εξατομίκευση του σχεδιασμού. Ο αρχιτέκτονας καλείται να κατανοήσει τις διαφορετικές ανάγκες κάθε ατόμου ξεχωριστά και το έργο του να αποτελέσει το χωρικό υπόβαθρο εκπλήρωσης των ατομικών επιθυμιών. Η έννοια της πολυτέλειας, λοιπόν, εστιάζει πιο ουσιαστικά στον άνθρωπο και όχι σε μια μυωπική αντιμετώπιση του ομογενοποιημένου σχεδιασμού. 

Νέα Μαρίνα Αλίμου Facebook Twitter
Νέα Μαρίνα Αλίμου

Με αφορμή την έννοια της ομογενοποίησης, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως μια προέκταση του σχεδιασμού της εικόνας αποτελεί η απώλεια ενός ουσιαστικού «sense of place». Μια υβριδική κουλτούρα στο πλαίσιο της οικουμενικότητας μπορεί να ευδοκιμήσει εάν δεν αποτελεί μια αυθαίρετη υπόσταση ασύνδετη με τη διαδικασία εξέλιξης του πολιτισμού. 

Οι υπόσκαφες κατοικίες στην Αντίπαρο αποτελούν ένα έργο φορτισμένο πολλαπλά με έννοιες τοπικής αρχιτεκτονικής και ένταξης στο τοπίο. Σε αυτή την περίπτωση ο τόπος δεν λειτούργησε ως ένα απρόσιτο υπόβαθρο αλλά αποτέλεσε κομμάτι της εμπειρίας. Η επιθυμία των πελατών ήταν ένα ήσυχο καταφύγιο όπου θα μπορούσαν να ξεφύγουν για λίγες μέρες από την πολυάσχολη και αγχώδη επαγγελματική καθημερινότητά τους. Η δομή των κατοικιών είναι τέτοια που εστιάζει σε αρχετυπικά στοιχεία όπως το θρόισμα των φύλλων σε μια συστάδα δέντρων, μια ροδιά τους καρπούς της οποίας μπορεί κάποιος να γευτεί επί τόπου και η δομή μιας όψης που αποτελεί το γεωμετρικό ανάλογο του βράχου∙ αυτά εκπλήρωναν την επιθυμία των πελατών να είναι κοντά στο φυσικό τοπίο ευρισκόμενοι σε ένα ιδιωτικό καταφύγιο. Από την άλλη, στο ξενοδοχείο NYX, πρώην Esperia, έχουμε έναν άλλο τύπο φιλοξενίας, αστικό και πιο ευρύ, όπου το ίδιο το αρχιτεκτονικό εγχείρημα δημιουργεί μια ροή γεγονότων που εξερευνά τα γεγονότα της νύχτας σε έναν από τους πιο ζωντανούς δρόμους της Αθήνας.

Ξενοδοχείο Esperia. Facebook Twitter
Ξενοδοχείο Esperia.

Ο ρόλος μας ως αρχιτεκτόνων είναι να ακούμε τα μηνύματα που μας μεταφέρει η ίδια η κοινωνία και μέσα από αυτά να απαντάμε στα ερωτήματα τα οποία μας τίθενται. Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού. Παρατηρώντας τις αλλαγές στον χρόνο και κάνοντας τους παραλληλισμούς, βλέπουμε ότι πριν από εκατό χρόνια οι επιλογές στους τύπους των αυτοκινήτων ήταν ελάχιστες. Τώρα υπάρχει μεγάλη ποικιλία που ανταποκρίνεται στην εκάστοτε ιδιαιτερότητα, στην ανάγκη και στον χαρακτήρα του καθενός. Το άτομο και οι ανάγκες του είναι η σημαντικότερη παράμετρος στον σχεδιασμό και η εξατομίκευση αποτελεί τη μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη εξέλιξης. Ο κόσμος διαρκώς μεταβάλλεται και αν παρατηρήσουμε αυτή του την πορεία, η αρχιτεκτονική μας σκέψη θα είναι πάντοτε σύγχρονη και καινοτόμα.

Η πολυτέλεια και η καλοπέραση, λοιπόν, σε έναν αεικίνητο κόσμο είναι μια εμπειρία μη εικονικής υπόστασης που βασίζεται στον συγχρονισμό του γρήγορου τέμπου του σύγχρονου ανθρώπου με μια παύση σε ένα άρτια σχεδιασμένο περιβάλλον πολυτέλειας και άνεσης, με τον πελάτη να αποτελεί τον απόλυτο ενορχηστρωτή της δικής του μελωδίας.

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
White Coast Milos Hotel Facebook Twitter
White Coast Milos Hotel
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
Design
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

Η νέα συνεργασία της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador παρουσιάζει τις καινούργιες τάσεις στον χώρο του design, της αρχιτεκτονικής, του real estate και του hospitality, ενημερώνει για την εξέλιξη των σημαντικών έργων ανάπτυξης και μας συστήνει μερικούς από τους πιο επιδραστικούς και αξιόλογους αρχιτέκτονες. Με την έκδοση The Leisure Architecture Issue χαρτογραφούμε το νέο τοπίο στον τουρισμό και την ανάπτυξη, υπό το πρίσμα της καλής ζωής, του τόπου, της επιχειρηματικότητας, του οράματος των thought leaders, αλλά και των επιχειρηματιών που πρωταγωνιστούν με έργα, ιδέες, καινοτόμες προτάσεις και στρατηγικές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM