«Οι ώρες»: Ξαναδιαβάζοντας το ευφυές μυθιστόρημα του Μάικλ Κάνινγχαμ

ΔΕΥΤΕΡΑ To πίσω ράφι/ Μάικλ Κάνινγχαμ: «Οι ώρες» Facebook Twitter
Ο Μάικλ Κάνινγχαμ. Εικονογράφηση: Τζόγια Κόκλα/ LiFO
0

ΜΙΑ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΗ ΜΕΡΑ ΤΟΥ 1941, δυο μήνες μετά τον χαμό του Τζέιμς Τζόις κι ενώ ένας ακόμη παγκόσμιος πόλεμος έχει αρχίσει, η Βιρτζίνια Γουλφ αποφασίζει να βάλει οριστικό τέλος στη ζωή της. Είναι σίγουρη ότι τρελαίνεται πάλι κι ότι οι φωνές που ουρλιάζουν μέσα της δεν θα καταλαγιάσουν ποτέ.

Στην πλαγιά του ποταμού, στις όχθες του οποίου της άρεσε να περπατάει, ανακάλυψαν το μπαστούνι και το καπέλο της. Λίγες βδομάδες αργότερα, βρέθηκε και το πτώμα της. Θάνατος από πνιγμό, θα πουν.

Έτσι ξεκινούν και οι «Ώρες» του Αμερικανού Μάικλ Κάνινγχαμ: με την ανάπλαση της τελευταίας ημέρας μιας από τις σπουδαιότερες πεζογράφου του 20ού αιώνα. Όμως, και τα κεφάλαια που ακολουθούν, από τη Γουλφ είναι στοιχειωμένα. Από τις σκέψεις της, από την «Κυρία Νταλογουέι», από κάποιες ιδιωτικές της στιγμές. Ακόμη κι ο τίτλος του βιβλίου είναι δανεισμένος από ένα μυθιστόρημα που την απασχολούσε για καιρό αλλά έμεινε ημιτελές.

«Δεν έχω χρόνο να περιγράψω τα σχέδιά μου» έγραφε η ίδια τον Αύγουστο του 1923 στο ημερολόγιό της. «Θα έπρεπε να πω κάμποσα πράγματα για τις "Ώρες" και την ανακάλυψή μου. Πώς σκάβω όμορφες σπηλιές πίσω από τους χαρακτήρες μου. Νομίζω ότι τούτο τους δίνει αυτό που θέλω. Ανθρωπιά, χιούμορ, βάθος. Η ιδέα είναι όλες οι σπηλιές να συνδέονται μεταξύ τους και η καθεμιά να αποκαλύπτεται στο φως της μέρας την παρούσα στιγμή».

Το μυθιστόρημα του Μάικλ Κάνινγχαμ θα μπορούσε να είναι ένα στεγνό φιλολογικό παιχνίδι. Ένα διανοουμενίστικο στοίχημα. Ένα παζλ αναφορών, απροσπέλαστο στους αμύητους. Όμως δεν είναι τίποτε από τα παραπάνω.

Το μυθιστόρημα του Μάικλ Κάνινγχαμ θα μπορούσε να είναι ένα στεγνό φιλολογικό παιχνίδι. Ένα διανοουμενίστικο στοίχημα. Ένα παζλ αναφορών, απροσπέλαστο στους αμύητους. Όμως δεν είναι τίποτε από τα παραπάνω. Ευαίσθητο κι ευφυές, τιμημένο με Πούλιτζερ και Pen/Faulkner το 1999, δημοφιλές τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη και μεταφερμένο μ’ επιτυχία στο σινεμά, με πρωταγωνίστριες τις Νικόλ Κίντμαν, Τζούλιαν Μουρ και Μέριλ Στριπ, το «Οι ώρες» (μετ. Λύο Καλοβυρνάς, Λιβάνης 2000, Πεδίο 2020) αποτελείται από τρεις ιστορίες, οι οποίες φαινομενικά δεν τέμνονται πουθενά.

Μάικλ Κάνινγχαμ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Μάικλ Κάνινγχαμ, Οι Ώρες, Μτφ. Λύο Καλοβυρνάς, εκδ. Λιβάνη

Η πρώτη διαδραματίζεται έξω από το Λονδίνο το 1923. Αν στον πρόλογό του ο Κάνινγχαμ φαντάζεται την τελευταία μέρα της Βιρτζίνια Γουλφ, στη συνέχεια τη συναντάει μερικά χρόνια νωρίτερα, την εποχή που αρχίζει να γράφει ένα από τα πιο γνωστά έργα της, την «Κυρία Νταλογουέι».

Η δεύτερη ιστορία του βιβλίου εκτυλίσσεται στο Λος Άντζελες, μια μέρα του 1949. Εδώ πρωταγωνιστεί μια νεαρή γυναίκα που ασφυκτιά και ως σύζυγος και ως μητέρα και ως νοικοκυρά, και της οποίας μοναδική απόλαυση είναι να βυθίζεται στις σελίδες της «Κυρίας Νταλογουέι».

Η τρίτη ιστορία, τέλος, διαδραματίζεται στις αρχές της δεκαετίας του ΄90 στη Νέα Υόρκη, την ημέρα που μια αυτάρκης, αμφισεξουαλική κι επιτυχημένη εκδότρια που ακούει στο παρατσούκλι Νταλογουέι, ετοιμάζει μια γιορτή για τον επίσης αμφισεξουαλικό ποιητή, πρώην εραστή της, ο οποίος αργοπεθαίνει από ΑIDS.

O Kάνινγχαμ σκιαγραφεί τα πορτρέτα των παραπάνω γυναικών παρακολουθώντας ένα εικοσιτετράωρο από τη ζωή τους. Η μια αναμετριέται με την τέχνη της, η άλλη με τα απραγματοποίητα όνειρά της, η τρίτη αναπολεί το παρελθόν κι αναρωτιέται αν και πού έσφαλε.

Τρεις «όμορφες σπηλιές», τρεις τελείως διαφορετικοί χαρακτήρες, που όμως ενσαρκώνουν όλες τις εμμονές και τους φόβους της Βιρτζίνια Γουλφ. Προσπαθώντας να ικανοποιήσουν τις προσωπικές τους επιθυμίες αλλά και τις απαιτήσεις των ανθρώπων που τις περιστοιχίζουν, διεκδικώντας το μερίδιό τους στην καταξίωση, τον έρωτα και την αυτογνωσία, οι ηρωίδες των «Ωρών» παίρνουν διαδοχικά τη σκυτάλη, μέχρι που, μ’ ένα θεαματικό εύρημα του Κάνινγχαμ, οι μοίρες τους ενώνονται και γίνονται όλες ένα.

To πίσω ράφι/ Μάικλ Κάνινγχαμ:  «Οι ώρες» Facebook Twitter
H Νικόλ Κίντμαν τιμήθηκε με Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για τον ρόλο της ως Βιρτζίνια Γουλφ στην κινηματογραφική μεταφορά του «Οι ώρες».

Τιμώντας τη συγγραφέα του «Φάρου» και των «Κυμάτων», ο Αμερικανός πεζογράφος έκλεισε το μάτι στα εκατομμύρια των θαυμαστών της και ταυτόχρονα κατάφερε να δημιουργήσει κάτι εντελώς αυθεντικό.

Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση, η αυτοκτονία της Γουλφ μοιάζει πια πολύ μακρινή. Εκείνο που μένει είναι ένα μήνυμα αισιοδοξίας. Γιατί, πράγματι, υπάρχει πάντα αυτή η παρηγοριά: «Μια ώρα εδώ κι εκεί, όταν η ζωή μας μοιάζει, ενάντια σε κάθε πιθανότητα και κάθε προσδοκία, να ξεχειλίζει από ζωντάνια και να μας δίνει όσα τολμήσαμε να φανταστούμε…».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τα κύματα» της Β. Γουλφ: Πόσοι άνθρωποι κατοικούν μέσα μας;

Λέσχη Ανάγνωσης: Φίλοι και παρέες / «Τα κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ: Πόσοι άνθρωποι κατοικούν μέσα μας;

Το άκρως πειραματικό και ποιητικό μυθιστόρημα της Βιρτζίνια Γουλφ αναδεικνύει τη θαυμαστή πολυπλοκότητα του ψυχισμού μας και την πολλαπλότητα που κατοικεί μέσα μας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
woolf

Βιβλίο / Η ασυμβίβαστη κριτικός Βιρτζίνια Γουλφ

Δυο σπάνια δοκίμια της Βιρτζίνια Γουλφ για τη λογοτεχνία και την τέχνη σε μια ενιαία έκδοση με τον τίτλο «Μια συζήτηση περί τέχνης και Λεξιτεχνία», που μόλις κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Περισπωμένη, μας δίνουν την αφορμή να θυμηθούμε τον πάντοτε μοντέρνο και καίριο λόγο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ξαναδιαβάζοντας τη «Μυστική ιστορία» της Ντόνα Ταρτ

Το πίσω ράφι / Ξαναδιαβάζοντας τη «Μυστική ιστορία» της Ντόνα Ταρτ

Συνδυάζοντας τη φρεσκάδα με την ωριμότητα, η Ντόνα Ταρτ, με το παρθενικό της μυθιστόρημα, μίλησε για τη χαμένη αθωότητα της γενιάς της, την αμφιλεγόμενη ηθική της, τον εγωισμό της, τη δίψα της για το απόλυτο.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΓΕΟΣΟΥΑ

Το πίσω ράφι / «Ρετροσπεκτίβα» του Α. Γεοσούα: Μπορεί ένα μυθιστόρημα ιδεών να σε κρατάει δέσμιο ως το τέλος;

Από τους σημαντικότερους συγγραφείς του Ισραήλ, ο πρόσφατα χαμένος Αβραάμ Γεοσούα αφηγείται εδώ την ιστορία ενός εβδομηντάχρονου κινηματογραφιστή που κουβαλά ένα νεανικό αμάρτημα κι εξετάζει αναδρομικά τα πεπραγμένα του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Απρόσμενη αγάπη»: Ένα από τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ισραηλινού Άαρον Άπελφελντ

Το πίσω ράφι / «Απρόσμενη αγάπη»: Ένα από τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ισραηλινού Άαρον Άπελφελντ

Ένα μυθιστόρημα αποτελούμενο από σύντομα κεφάλαια, γραμμένο χωρίς περιττά στολίδια, με κύριους άξονες τη συγγραφική δημιουργία, την απώλεια της εβραϊκής ταυτότητας και τη βαρβαρότητα του ολοκληρωτισμού.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ