«The Son»: Ο Χιου Τζάκμαν είναι ένας αξέχαστος γιος

THE SON **1/2 Facebook Twitter
Το τραύμα του άσχημου διαζυγίου, και κυρίως της εγκατάλειψης από το πατρικό πρότυπο, είναι το ζητούμενο σε μια ταινία που διαδραματίζεται και βασικά απευθύνεται σε μια κοινωνία (τη δυτική) συνηθισμένη σε βαθμό αναισθησίας στις επανεκκινήσεις των οικογενειών.
0

ΟΠατέρας, η Μητέρα και ο Γιος αποτελούν τη θεατρική τριλογία της οικογένειας από τον Φλοριάν Ζελέρ, με επίκεντρο την άνοια, την κρίση μέσης ηλικίας και την εφηβική κατάθλιψη αντίστοιχα.

Το πρώτο ήδη μεταφέρθηκε πρόπερσι στο σινεμά, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα, με θριαμβευτικά αποτελέσματα, Όσκαρ σεναρίου για τον ίδιο και τον συνεργάτη του Κρίστοφερ Χάμπτον, και φυσικά ανταμοιβή για την τιτάνια ερμηνεία του Άντονι Χόπκινς.

Κι ενώ το δεύτερο είναι σχεδόν σίγουρο πως έχει πάρει τον δρόμο του στην προετοιμασία (καθώς ο Ζελέρ δήλωσε πως τιμά απεριόριστα το θέατρο που τον γαλούχησε, αλλά τα όνειρά του είναι πλέον κινηματογραφικά), ο «Γιος» έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Κι ενώ δύναμη της γραφής διατρέχει το έργο, το θαύμα του συνδυασμού του σεναρίου, της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και του μοντάζ του Γιώργου Λαμπρινού απουσιάζει. Η αίσθηση είναι περιγραφική και η αφήγηση ευθύγραμμη, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις που μας υπενθυμίζουν πως ο Γάλλος δημιουργός και οι συνεργάτες του σκέφτονται εικαστικά κι όχι σκηνικά.

Τρεις γιοι και δυο πατεράδες πρωταγωνιστούν στο δράμα που εκτυλίσσεται κυρίως στη Νέα Υόρκη του σήμερα. Ο Νίκολας είναι το 17χρονο μοναχοπαίδι του Πίτερ Μίλερ (Χιου Τζάκμαν) και της Κέιτ, που χώρισαν πριν από χρόνια, όταν ο Πίτερ γνώρισε και ερωτεύτηκε την Μπεθ (Βανέσα Κίρμπι), με την οποία έχει ένα μωρό.

Ο πραγματικός πυλώνας συγκίνησης της ταινίας είναι ο Χιου Τζάκμαν, με μια μεγάλη βεντάλια ανησυχίας αποτυπωμένη στο πρόσωπό του: ξεκινά την αλλαγή στη ζωή του ως άσκηση ευθύνης και πρόβλημα προς επίλυση, και σταδιακά, ο επιμελής επαγγελματίας που πιστεύει πως τα έχει τακτοποιήσει όλα, σκοτεινιάζει μπροστά στον καθρέφτη των παραλείψεων που ο γιος του τεχνηέντως κραδαίνει μπροστά του.

Ο Νίκολας περνά μια άσχημη φάση, η μητέρα του ανακαλύπτει πως έχει έναν μήνα να παρακολουθήσει το σχολείο του, και ζητά να μείνει με τον πατέρα του. Ασταθής και μονίμως μελαγχολικός, με ξεσπάσματα που διαδέχονται την αυτοεξορία του σ’ ένα περίκλειστο μυστήριο, ο Νίκολας δεν βελτιώνεται ιδιαίτερα στη νέα του εστία – συνεχίζει να λείπει από την τάξη, να αποφεύγει τους συμμαθητές, και μάλιστα η Μπεθ υπονοεί πως ενδέχεται να αποτελεί κίνδυνο για τον μικρό γιο του Πίτερ.

Ο πατέρας είναι μόνιμα απασχολημένος στη δουλειά του, και σε μια σύντομη στάση στην Ουάσινγκτον για να δει τον δικό του πατέρα (Άντονι Χόπκινς), επαναφέρει με την πρώτη ευκαιρία την προσωπική του πικρία για το διαζύγιο των γονιών του και την αδιαφορία του κραταιού αρχηγού του σπιτιού του, ο οποίος δεν στάθηκε καν στο πλάι της ετοιμοθάνατης πρώην συζύγου του.

«Fucking get over it, pleeease», τον προτρέπει ο Άντονι, αντί να τον κανακέψει αναδρομικά, με τον φοβιστικό στην αυτοκρατορική του αυτοπεποίθηση Χόπκινς να τραβά ειρωνικά το παρακαλώ, σα να του εξηγεί συνοπτικά πως λάθη γίνονται, κανείς δεν είναι τέλειος, και η ζωή συνεχίζεται, γιατί αλλιώς δεν βγαίνει νόημα με τις συγγνώμες και τις απολογίες.

Το τραύμα του άσχημου διαζυγίου, και κυρίως της εγκατάλειψης από το πατρικό πρότυπο, είναι το ζητούμενο σε μια ταινία που διαδραματίζεται και βασικά απευθύνεται σε μια κοινωνία (τη δυτική) συνηθισμένη σε βαθμό αναισθησίας στις επανεκκινήσεις των οικογενειών, παραβλέποντας το πρόβλημα που ανακύπτει στις πιο ευαίσθητες ψυχές που μένουν πίσω.

THE SON **1/2 Facebook Twitter
Ο Μίλερ του Τζάκμαν εσωτερικεύει το παλιό τραύμα και τον νέο πόνο, σε μια πολύ απαιτητική ερμηνεία.

Ο Νίκολας είναι το παράδειγμα του νοήμονος παιδιού που αρνήθηκε να αποδεχθεί τον χωρισμό και τη διάλυση της παιδικής του ηρεμίας και με ισόποση απελπισία και χειριστικότητα φόρτωσε με ενοχές τους γονείς του.

Αν και δεν είμαστε σίγουροι σε ποιο βαθμό φέρει βαρέως την απογοήτευση του, η ευθύνη μετακυλίεται στον πατέρα του. Η μάνα πένθησε νωρίς τον χωρισμό, έκλαψε και χτυπήθηκε, έβρισε τον άπιστο και τον κακολόγησε μπροστά στο παιδί της, και πλέον διανύει το στάδιο της πολιτισμένης νοσταλγίας.

Αντίθετα, ο Πίτερ βρίσκεται προ της δικής του απωθημένης τύψης: νιώθοντας πως ορθώς έπραξε και ακολούθησε την καρδιά του, πορεύτηκε με τη νέα του αγαπημένη για μια νέα αρχή, αλλά το πρώτο κεφάλαιο παραμένει ανοιχτό, επείγον και όσο πιο ζορισμένο γίνεται.

Περιέργως, η περίπτωση του έφηβου γιου δεν κρύβει μυστικά. Οι διακυμάνσεις του από τη θλίψη στην περιστασιακή διασκέδαση, όπως όταν χορεύει ακριβώς σαν τον πατέρα του, και πάλι πίσω στο καβούκι της σιωπής, είναι αναμενόμενες, μάλλον ομαλές. Τα φλασμπάκ στις ειδυλλιακές διακοπές της οικογένειας στην Κορσική και το πρώτο μάθημα κολύμβησης σαν συμβολικό πέρασμα της σκυτάλης από τον μπαμπά στο μικρό γιο είναι από τις λίγες κινηματογραφικές παρεμβάσεις σε μια καθ’ όλα συνεπή εξέλιξη από την κρίση στην αποκάλυψη των αιτίων της.

Ο πραγματικός πυλώνας συγκίνησης της ταινίας είναι ο Χιου Τζάκμαν, με μια μεγάλη βεντάλια ανησυχίας αποτυπωμένη στο πρόσωπό του: ξεκινά την αλλαγή στη ζωή του ως άσκηση ευθύνης και πρόβλημα προς επίλυση, και σταδιακά, ο επιμελής επαγγελματίας που πιστεύει πως τα έχει τακτοποιήσει όλα, σκοτεινιάζει μπροστά στον καθρέφτη των παραλείψεων που ο γιος του τεχνηέντως κραδαίνει μπροστά του.

Η άνευρη παρουσία του Ζεν Μαγκράθ ως Νίκολας εξισορροπείται από το υπνωτιστικό cameo του «Πατέρα» Χόπκινς, οι γυναίκες σύζυγοι πλαισιώνουν, και ο Μίλερ του Τζάκμαν εσωτερικεύει το παλιό τραύμα και τον νέο πόνο, σε μια πολύ απαιτητική ερμηνεία, που επιβεβαιώνει πως πέρα από τον ακατάβλητο Γούλβεριν και τον ιπτάμενο P.T. Barnum, βρίσκεται ένας τρομερός ηθοποιός που συναισθάνεται και φωτίζει ατελείς, πολύπλοκους χαρακτήρες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ