Τζον Μάκενρο υπεράνω (και εναντίον) όλων

Τζον Μάκενρο Facebook Twitter
O Τζον Μάκενρο στο Γουίμπλετον το 1983. Φωτ.: AELTC/Michael Cole
0

ΤON ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΜΗΝΑ δημοσιεύτηκε στον Guardian ένα άρθρο που σχολίαζε μια συζήτηση που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στον κόσμο του τένις (και όχι μόνο) σχετικά με το ποιος είναι ο κορυφαίος όλων των εποχών, χρίσμα που συχνά αποδίδεται με το ακρωνύμιο GOAT (Greatest of all time).

Το φοβερό στο τένις, αντίθετα με άλλα δημοφιλή αθλήματα στα οποία πολλοί υποψήφιοι για τον τίτλο του GOAT μπορεί και να ανήκουν σε περασμένες εποχές, είναι πως οι Τρεις Μεγάλοι του αθλήματος, σύμφωνα με τις διακρίσεις που έχουν κατακτήσει (Ναδάλ, Τζόκοβιτς, Φέντερερ), ανήκουν λίγο-πολύ στην ίδια φουρνιά και μάλιστα εξακολουθούν να βρίσκονται εν δράσει. Ή μάλλον εξακολουθούσαν, μέχρι χθες που ο Ρότζερ Φέντερερ ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τα μεγάλα τουρνουά

«Η συζήτηση περί GOAT», σημειώνει καυστικά ο αρθρογράφος, «έχει εξελιχθεί σε επιδημία στον χώρο του τένις – αλλά και σε όλα τα σπορ. Είναι μια κουραστική, απλοϊκή και μονοδιάστατη μέθοδος αξιολόγησης που προσβάλλει την ίδια την ιστορία του αθλήματος. Αυτή η σπουδή να αποδοθεί οπωσδήποτε σε κάποιον ο τίτλος συχνά δεν είναι παρά ένα ανώριμο αντανακλαστικό πολλών αθλητικογράφων και σχολιαστών που νιώθουν την ανάγκη να διακηρύξουν ότι η δική τους γενιά είναι αναμφισβήτητα η καλύτερη». 

Όσοι από εμάς προλάβαμε σε κρίσιμα τρυφερή ηλικία την εποχή του Μπιορν Μποργκ και του Τζον Μάκενρο, οτιδήποτε ακολούθησε απλά δεν θα μπορούσε να προκαλέσει αντίστοιχο δέος – ειδικά εκείνες οι εξωπραγματικές μεταξύ τους αναμετρήσεις.

Από την άλλη, είναι σχεδόν αδύνατον να μην έχει ένας φίλαθλος τις προσωπικές μεγάλες του αδυναμίες, που κάποιες φορές δεν έχουν να κάνουν με αντικειμενικά κριτήρια, επίσημες διακρίσεις και στατιστικές καριέρας. Και όσοι από εμάς προλάβαμε σε κρίσιμα τρυφερή ηλικία την εποχή του Μπιορν Μποργκ και του Τζον Μάκενρο, οτιδήποτε ακολούθησε απλά δεν θα μπορούσε να προκαλέσει αντίστοιχο δέος – ειδικά εκείνες οι εξωπραγματικές μεταξύ τους αναμετρήσεις.  

Η σχέση αυτών των δύο άκρων (παγερή ψυχραιμία εναντίον σπασμωδικών αναφλέξεων) εντός και εκτός του τερέν, που ήδη έχει εξερευνηθεί τα τελευταία χρόνια στο ντοκιμαντέρ του HBO «McEnroe/Borg: Fire & Ice» (2011) και στη βιογραφική μυθοπλασία «Borg vs. McEnroe» (2017) βρίσκεται και στην καρδιά ενός ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες στην πλατφόρμα του Showtime, παρότι πρόκειται για μια στιλάτη και διεισδυτική προσωπογραφία (που μοιάζει σε αρκετές σκηνές να εκτυλίσσεται σα νουάρ ψυχογράφημα) του ενός από τους δύο μόνο. Του αιώνιου «κακομαθημένου παιδιού» Τζον Μάκενρο, που στα 63 του μοιάζει να έχει μαλακώσει τις αντιλήψεις του και να βρίσκεται σε διάθεση αναστοχασμού, παραμένοντας συγχρόνως «το κωλόπαιδο από τη Νέα Υόρκη» που όλοι αγαπήσαμε κάποτε.   

Εκτός από τον ίδιον και μέλη της οικογένειάς του (όχι όμως και την πρώην σύζυγό του, Τέιτουμ Ο’ Νιλ) στην ταινία εμφανίζονται ως ομιλούσες κεφαλές, διασημότητες από τον χώρο του τένις και πολύ πέρα από αυτόν. Όπως ο Κιθ Ρίτσαρντς ο οποίος δηλώνει ότι ο Μάκενρο, γνωστός έτσι κι αλλιώς για την προδιάθεσή του στο rock ‘n’ roll lifestyle, διέθετε αυτή την «αίσθηση του κοινού» και την «ανταλλαγή ενέργειας» μαζί του, που χαρακτηρίζει τους κορυφαίους ροκ σταρ στη σκηνή. 

«Στη σημερινή εποχή γίνεται χρήση ουσιών που ενισχύουν την απόδοση, ενώ τότε κάναμε χρήση ουσιών που σακάτευαν την απόδοση», λέει μειδιώντας ο ίδιος ο Μάκενρο για την εποχή των δικών του καταχρήσεων ενώ ήταν Νο.1. «Ας πούμε απλά ότι η κόκα δεν βοήθησε» συμπληρώνει.

Τώρα είναι ένας άλλος άνθρωπος, αλλά όχι τελείως. «Δεν θα μπορούσα να πω ότι έχω βρει τη γαλήνη», λέει στο τέλος αυτού του εξαιρετικά ελκυστικού ντοκιμαντέρ, «και δεν είμαι σίγουρος ότι θέλω να τη βρω. Υπάρχει άλλωστε κάτι τέτοιο;»    


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ