«Nothing Compares»: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’ Connor

Nothing Compares: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor Facebook Twitter
Κάποτε είχε δηλώσει λεσβία για να το ανασκευάσει μετά, όπως έχει κάνει και με διάφορες άλλες αμφιλεγόμενες δηλώσεις της.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ υπάρχει στις πλατφόρμες αυτό το ντοκιμαντέρ για την ιλιγγιώδη και μαρτυρική εν τέλει τροχιά που διέγραψε κάποτε στις κορυφές του ποπ στερεώματος η 55χρονη σήμερα Ιρλανδή ερμηνεύτρια και δημιουργός.

Η επίσημη φεστιβαλική πρεμιέρα της ταινίας όμως είχε γίνει στις αρχές της χρονιάς στο Φεστιβάλ του Sundance, λίγες μόλις μέρες μετά την είδηση της αυτοκτονίας του 17χρονου γιου της. Η ίδια βρισκόταν υπό στενή ψυχιατρική παρακολούθηση, καθώς προηγουμένως είχε δημοσιεύσει κάποια tweets που εκδήλωναν σαφή διάθεση αυτοχειρίας.

Αυτό ήταν μόνο το πιο πρόσφατο επεισόδιο μιας εκτροχιασμένης πορείας και μιας διαρκώς ταραγμένης ζωής που δεν έπαψε να στερείται σκανδάλων και τραγικότητας ακόμα και μετά την απότομη και δραματική πτώση της από τα υψηλά κλιμάκια της φήμης πριν από τριάντα χρόνια, όταν έσκισε κατά τη ζωντανή εμφάνισή της στη διάσημη αμερικανική σατιρική εκπομπή «Saturday Night Live» τη φωτογραφία του τότε Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’.

Ο εξοστρακισμός της υπήρξε άμεσος και ανηλεής. Ήταν είκοσι πέντε χρονών. Δύο χρόνια πριν, μετά την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ της και ειδικότερα του επικού σπαραγμού με τίτλο «Nothing Compares 2 U», καθώς και του απολύτως εμβληματικού βίντεο που το συνόδευε, βρέθηκε κυριολεκτικά στην κορυφή του κόσμου, ο οποίος τώρα έμοιαζε να έχει στραφεί μαζικά και με πρωτοφανή αγριότητα εναντίον της.

Παρά τις ευθύνες που έχει επιρρίψει στον Ιρλανδικό Καθολικισμό για την κακοποίησή της από τους γονείς της, δεν δίστασε να χειροτονηθεί η ίδια καθολικός ιερέας, ενώ διαδήλωνε κατά των σεξουαλικών εγκλημάτων του Κλήρου.

Αν υπάρχει μια ειρωνεία (όχι απαραίτητα τραγική, αφήνει όμως μια στυφή γεύση στον θεατή) σε μια ταινία μ’ αυτόν τον τίτλο είναι ότι το τραγούδι που την έκανε ένα από τα πιο διάσημα πρόσωπα στον πλανήτη αναφέρεται μεν, αλλά δεν ακούγεται ποτέ.

Nothing Compares: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor Facebook Twitter
Εδώ και λίγα χρόνια έχει προσηλυτιστεί στο Ισλάμ και έχει αλλάξει δύο φορές το όνομά της (πρώτα σε Magda Davitt και μετά σε Shuhada’ Sadaqat), εξακολουθεί όμως να εμφανίζεται ως Sinéad O’Connor, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και το ενδέκατο άλμπουμ της.

Δεν γίνεται επίσης καμία απολύτως αναφορά στον άνθρωπο που το έγραψε, τον Prince – τον οποίον κάποτε η ίδια είχε κατηγορήσει ότι της είχε επιτεθεί, μετά όμως το πήρε κι αυτό πίσω. Μόνο μια κάρτα που εμφανίζεται φευγαλέα στους τίτλους τέλους σημειώνει ότι το estate του Prince αρνήθηκε στους δημιουργούς της ταινίας την άδεια χρήσης του κομματιού.

Η φήμη της «τρελής στη σοφίτα» δεν την εγκατέλειψε ποτέ και σ’ αυτό δεν βοήθησαν οι αντιφατικές δηλώσεις και εκδηλώσεις της που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Τέσσερις γάμοι που κράτησαν ελάχιστα, άσχημοι δικαστικοί αγώνες για την κηδεμονία των παιδιών που έχανε τον έναν μετά τον άλλον, απόπειρες αυτοκτονίας, διάγνωση διπολικής διαταραχής, μακρές περίοδοι νοσηλείας. Κάποτε είχε δηλώσει λεσβία για να το ανασκευάσει μετά, όπως έχει κάνει και με διάφορες άλλες αμφιλεγόμενες δηλώσεις της.

Παρά τις ευθύνες που έχει επιρρίψει στον Ιρλανδικό Καθολικισμό για την κακοποίησή της από τους γονείς της, δεν δίστασε να χειροτονηθεί η ίδια καθολικός ιερέας, ενώ διαδήλωνε κατά των σεξουαλικών εγκλημάτων του Κλήρου. Εδώ και λίγα χρόνια έχει προσηλυτιστεί στο Ισλάμ και έχει αλλάξει δύο φορές το όνομά της (πρώτα σε Magda Davitt και μετά σε Shuhada’ Sadaqat), εξακολουθεί όμως να εμφανίζεται ως Sinéad O’Connor, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και το ενδέκατο άλμπουμ της.

Όλες αυτές οι αμφισημίες όμως δεν μπορούν να επισκιάσουν το πόσο πραγματικά γενναία και πρωτοπόρος και απολύτως δικαιολογημένη υπήρξε στις δριμύτατες καταγγελίες της ενάντια στον σκοταδισμό που επικρατούσε στην πατρίδα της και τη βάναυση μεταχείριση των γυναικών υπό την αιγίδα της Καθολικής Εκκλησίας.

Θα περνούσε μια δεκαετία σχεδόν από εκείνη τη νύχτα που έσκισε σε παγκόσμια θέα τη φωτογραφία του Πάπα μέχρι να βγουν στη φόρα τα ρυπαρά άπλυτα που χρόνια έκρυβε στους κόλπους του το Βατικανό και τα παρακλάδια του και ακόμα περισσότερα μέχρι να νομιμοποιηθούν στην Ιρλανδία οι αμβλώσεις.

Η ίδια εμφανίζεται όπως είναι σήμερα μόνο στο τέλος της ταινίας, ερμηνεύοντας ένα κομμάτι μαζί με την μπάντα της. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας όμως ακούγεται η τωρινή φωνή της, που μοιάζει σαν να ανήκει σε άνθρωπο που έχει ζήσει περισσότερα από πενήντα πέντε χρόνια σ’ αυτόν τον κόσμο. «Μου ράγισαν την καρδιά και με σκότωσαν», ακούγεται να λέει. «Κι όμως δεν πέθανα. Προσπάθησαν να με θάψουν, αλλά δεν είχαν καταλάβει ότι είμαι σπόρος». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sinead O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Οπτική Γωνία / Sinéad O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Γιατί πραγματικά τερματίστηκε άδοξα η καριέρα της ταλαντούχας γυναίκας που όλοι, εδώ και χρόνια, αρέσκονται να ξεπετάνε ως περίπτωση με τον χαρακτηρισμό «τρελή»; Τις απαντήσεις τις έχει η ίδια και πιο ψύχραιμη και διαυγής από ποτέ γράφει για το κατάδικο της πάθημα στην αποικία της show business.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ