H μαφία του σκραπ και το μεγάλο πλιάτσικο του ΟΣΕ

Το μεγάλο πλιάτσικο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η διαφθορά στον ΟΣΕ και η μαφία του σκραπ Facebook Twitter
Δέλεαρ για τη μαφία του χαλκού είναι τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο των περίπου 600 χιλιομέτρων που δεν χρησιμοποιείται.
0

Πολλά από τα πολύτιμα και πανάκριβα υλικά του σιδηροδρομικού δικτύου καταλήγουν εδώ και χρόνια σε επιχειρήσεις ανακύκλωσης παλαιών μετάλλων (σκραπ), προκαλώντας μεγάλη οικονομική ζημιά και θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Δέλεαρ για τη μαφία του χαλκού είναι τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο των περίπου 600 χιλιομέτρων που δεν χρησιμοποιείται. Σ' αυτό έχουν γίνει εκατοντάδες κλοπές μεταλλικών εξαρτημάτων και τροχαίου υλικού.

Το ρεκόρ στην αποψίλωση της δημόσιας περιουσίας κατέχει το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου. Από το 2010 και μετά, όπου ουσιαστικά αναστέλλεται η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού της δικτύου, έχουν συντελεστεί κινηματογραφικές κλοπές και οι δράστες δεν συνελήφθησαν ποτέ.

Το πεδίο της κλοπής και της παράνομης διακίνησης σκραπ περιλαμβάνει μικρές συμμορίες, αλλά και οργανωμένα κυκλώματα που έχουν δράσει σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις με τη βοήθεια υπαλλήλων του ΟΣΕ.

Οι πιο τρανταχτές κλοπές σιδηροδρομικού υλικού στην ιστορία του ΟΣΕ έγιναν μετά την απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο το 2010. Η αναστολή έγινε με τον ίδιο νόμο που ο όμιλος του ΟΣΕ διασπάστηκε σε αυτόνομες εταιρείες. Με τον νόμο για την εξυγίανση του ΟΣΕ, η Πελοπόννησος έχασε τα τρένα οριστικά, μετά από 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της και αφού δαπανήθηκαν πρώτα 70 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου Κόρινθος-Καλαμάτα.

Στα καλώδια ηλεκτροκίνησης ο καλύτερος χαλκός

«Όλοι τους έχουν κάνει χρυσές δουλειές με την αποψίλωση καλωδίων ηλεκτροκίνησης τροχαίου υλικού και σιδηροδρομικών ραγών. Τελευταία, το ενδιαφέρον των κυκλωμάτων του σκραπ έχει μετατοπιστεί στην ηλεκτροκίνηση, γιατί έχει από τις καλύτερες ποιότητες σκληρού ηλεκτρολυτικού χαλκού», αναφέρει μηχανικός με μεγάλη εμπειρία κατασκευαστικών σιδηροδρομικών έργων.

Εκατομμύρια ευρώ η ζημιά

«Η ζημιά από τις κλοπές χαλκού μπορεί να φτάσει εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο», σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ που μίλησαν στη LiFO. «Μαζί με το ξήλωμα των καλωδίων της ηλεκτροκίνησης καταστρέφονται πανάκριβα εξαρτήματα και ανταλλακτικά, η αντικατάσταση των οποίων είναι δύσκολη και χρονοβόρα».

Πώς κατεβάζουν τα καλώδια

Η κλοπή καλωδίων της ηλεκτροκίνησης γίνεται με την εξής μέθοδο: «Πετάνε μία σιδερένια ράβδο που γαντζωνεται στο καλώδιο. Το σύστημα δεν μπορεί να ξεχωρίσει αν πρόκειται για δολιοφθορά ή φυσικό βραχυκύκλωμα. Το ρεύμα πέφτει. Μέχρι να έρθουν οι τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, οι οποίοι είναι από λίγοι έως ανύπαρκτοι, να δουν τι συμβαίνει, οι δράστες σκαρφαλώνουν σε ένα στύλο και με ένα ψαλίδι κόβουν το καλώδιο, ένας από τη μία κι άλλος από την άλλη πλευρά».

Το μεγάλο πλιάτσικο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η διαφθορά στον ΟΣΕ και η μαφία του σκραπ Facebook Twitter
«Η ζημιά από τις κλοπές χαλκού μπορεί να φτάσει εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο», σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ που μίλησαν στη LiFO.

Κλέβουν χαλκό από παντού

Το πρόβλημα είναι γνωστό στην Αστυνομία, η οποία, έχει προχωρήσει σε δεκάδες συλλήψεις, χωρίς ποτέ να περιοριστεί το φαινόμενο των δολιοφθορών και των κλοπών. Αντίθετα, «εξελίσσεται σε μάστιγα, η οποία έχει επεκταθεί στα καλώδια χαλκού της ΔΕΗ, αλλά και τους μετασχηματιστές που έχουν τα συστήματα ποτίσματος των αγροτικών εκτάσεων».

Λύσεις με drones

Από το 2021, όπως αναφέρουν τα στελέχη του ΟΣΕ, υπογράφονται διμηνιαίες και τριμηνιαίες συμβάσεις με εταιρείες security, οι οποίες αναλαμβάνουν με drones τη φύλαξη κάποιων τμημάτων σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων, κυρίως κατά τη διάρκεια της νύχτας που δρουν οι συμμορίες. Αυτό το είδος φύλαξης είναι ιδιαίτερο υψηλό για τα οικονομικά του Οργανισμού και μπορεί να γίνει εκ των πραγμάτων για κάποια μόνο σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, κυρίως βραδινές ώρες.

Λύση στο πρόβλημα υποσχέθηκε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου. Δεσμεύτηκε ότι το αμέσως προσεχές διάστημα «θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση και ένα αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο».

Το πλιάτσικο από την εγκατάλειψη του δικτύου στην Πελοπόννησο

Οι πιο τρανταχτές κλοπές σιδηροδρομικού υλικού στην ιστορία του ΟΣΕ έγιναν μετά την απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο το 2010. Η αναστολή έγινε με τον ίδιο νόμο που ο όμιλος του ΟΣΕ διασπάστηκε σε αυτόνομες εταιρείες.

Με τον νόμο για την εξυγίανση του ΟΣΕ, η Πελοπόννησος έχασε τα τρένα οριστικά, μετά από 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της και αφού δαπανήθηκαν πρώτα 70 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου Κόρινθος-Καλαμάτα.

Κατ' επιταγήν του νόμου 3891/2010, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας χωρίζεται σε τέσσερις κατηγορίες: ενεργό, υπό κατασκευή, σε προσωρινή αναστολή και σε πλήρως καταργημένο. Πλην του Προαστιακού της Πάτρας, της γραμμής Κατάκολο-Ολυμπία και του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοφτό-Καλάβρυτα, το υπόλοιπο δίκτυο του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο έχει τεθεί σε αναστολή λειτουργίας.  

Το ανενεργό δίκτυο

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΟΣΕ, 377 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας και 190 χιλιόμετρα έχουν πλήρως καταργηθεί. Η τελευταία υπουργική απόφαση που κατηγοριοποιεί το δίκτυο με τον προαναφερθέντα τρόπο υπογράφεται το 2021 από τους υπουργούς Χρήστο Σταϊκούρα και Κώστα Καραμανλή.

Οι κλοπές

Μία μεγάλη κλοπή εκατομμυρίων ευρώ που ουδέποτε εξιχνιάστηκε και καταγγέλθηκε από τον «Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου», τα μέλη του οποίου γνωστοποίησαν το θέμα στον ΟΣΕ και το αρμόδιο υπουργείο, συνέβη το 2011 στο Καρδιακαύτι Ηλείας. Έξι ντιζελάμαξες που ζύγιζαν πάνω από 50 τόνους η καθεμία, δεκάδες βαγόνια, αλλά και μεγάλη ποσότητα σιδηροτροχιών, εκλάπησαν κομμάτι-κομμάτι και πουλήθηκαν ως σκραπ κάτω από τη μύτη του υπουργείου και του ΟΣΕ.

Το μεγάλο πλιάτσικο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η διαφθορά στον ΟΣΕ και η μαφία του σκραπ Facebook Twitter
Κλοπή σιδηροδρομικής γραμμής στο Χιλιομόδι. Φωτ.: Eurokinissi

Άφαντη 200 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής

Το 2014 ο τότε αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μαθαίνει από τον ίδιο σύλλογο για την αποξήλωση και κλοπή από αγνώστους περίπου 200 μέτρων της κυρίας σιδηροδρομικής γραμμής κυκλοφορίας στην περιοχή Χιλιομοδίου-Αγ. Βασιλείου στον νομό Κορινθίας, μία σιδηροδρομική γραμμή που επίσης συγκαταλέγεται στο δίκτυο της Πελοποννήσου που είχε αναταχθεί:

«Το τελευταίο κρούσμα και τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι αποτελεί η καταστροφή, αποξήλωση και κλοπή από αγνώστους περίπου 200 μέτρων της κυρίας σιδηροδρομικής γραμμής κυκλοφορίας στην περιοχή Χιλιομοδίου-Αγ. Βασιλείου στον νομό Κορινθίας» ενημέρωσαν τότε. «Προηγήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, σε κάθε περιοχή της Πελοποννήσου, οι απανωτές κλοπές μεταλλικών εξαρτημάτων και υλικών από χώρους ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, η ολοκληρωτική λεηλασία και κλοπή του συνόλου των Αυτόματων Συστημάτων Φύλαξης Ισόπεδων Διαβάσεων, αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, ο βανδαλισμός των κτιρίων των σιδηροδρομικών σταθμών και του εξοπλισμού τους, ακόμα και η κλοπή ολόκληρων ντιζελομηχανών και βαγονιών από την περιοχή Καβάσιλα Ηλείας».

Το κύκλωμα σκραπ και  η διαφθορά στον ΟΣΕ

Σε δύο μεγάλες υποθέσεις εξιχνίασης κυκλωμάτων σκραπ που έχουν καταγραφεί, ήταν αναμεμειγμένοι και υπάλληλοι του ΟΣΕ. Το 2007 το ελληνικό δημόσιο έχασε από στημένους ή παραποιημένους διαγωνισμούς σκραπ πάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ. Με τη βοήθεια των υπαλλήλων αυξάνονταν οι ποσότητες του υλικού των εταιρειών σκραπ που κέρδιζαν τους διαγωνισμούς, χωρίς βέβαια να αλλάζει το τίμημα. Έτσι ο ανάδοχος του διαγωνισμού πλήρωνε σκραπ βάρους 180 τόνων και έπαιρνε 30 χιλιάδες τόνους από τις αποθήκες του ΟΣΕ, με τη βοήθεια των επίορκων υπαλλήλων. 

Το 2017 η αστυνομία ανακοίνωσε άλλη μία απάτη σε βάρος του ΟΣΕ, πάλι μέσω στημένων διαγωνισμών πώλησης σκραπ. Στους φερόμενους ως εγκεφάλους του κυκλώματος συγκαταλέγονταν και 8 υπάλληλοι του ΟΣΕ. Οι εταιρείες σκραπ πλησίαζαν τους υπαλλήλους του ΟΣΕ, κάποιοι εκ των οποίων ήταν υψηλόβαθμα στελέχη, και κατόπιν συνεννοήσεων χτυπούσαν τους διαγωνισμούς. Από τις αποθήκες επίσης του ΟΣΕ έβγαιναν πολλαπλάσιες ποσότητες σκραπ και όχι εκείνες που προβλέπονταν στους διαγωνισμούς.

Περιστατικά κλοπών και λεηλασιών καλωδίων ηλεκτροκίνησης και μεταλλικών εξαρτημάτων σημειώνονται παντού στην Ευρώπη. Υπάρχει όμως γρήγορη αντικατάσταση και οι λεηλασίες δεν γίνονται επειδή αφέθηκε το σιδηροδρομικό δίκτυο να ρημάζει, όπως συμβαίνει στην Πελοπόννησο και σε άλλες περιοχές  της Ελλάδας. 

Όπως ανέφερε πρόσφατα ο συγκοινωνιολόγος, συγγραφέας και μέλος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου, Γιώργος Νάθενας, «δεν μπορεί να είναι δικαιολογία οι δολιοφθορές και κλοπές των μεταλλικών καλωδίων και υλικών από τους επιτήδειους που τα αρπάζουν από ένα σιδηροδρομικό δίκτυο "ξέφραγο αμπέλι"». 

Μένει τώρα να δούμε αν τα μέτρα που θα προτείνει η κυβέρνηση για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα θα είναι και αποτελεσματικά.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα φονικά σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας δεκαετίας

Θέματα / 17 φονικά σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα

Περιστατικά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας που προκάλεσαν θανάτους, εγείροντας πληθώρα ερωτημάτων για την ασφάλεια, την επιτήρηση και την ετοιμότητα του συστήματος.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ