Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Διαφορετικές ματιές και προσλαμβάνουσες ανθρώπων που δεν είχαν ασχοληθεί προηγουμένως με την χαρακτική έχουν έρθει να δώσουν μια διαφορετική πνοή στα πράγματα και στο ίδιο το μέσο.

«Burr»: Μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

0

Όταν το KȮREN, ο artist-run χώρος που εστιάζει στη διαδικασία ως σημείο αναφοράς, καλλιεργώντας τον διάλογο μεταξύ διαφορετικών μορφών τέχνης, ιδρύθηκε από την Irene Ragusini και τον Ευριπίδη Παπαδοπετράκη, μία από τις ιδέες που υπήρχαν στο μυαλό του Ευριπίδη ήταν πώς θα μπορούσε να γεφυρωθεί ο κόσμος της χαρακτικής με τη σύγχρονη τέχνη.

Ο Ευριπίδης σπούδασε ζωγραφική, χαρακτική, τυπογραφία και τέχνη του βιβλίου στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και έχει διδάξει σε εκπαιδευτικά εργαστήρια ξυλογραφία και χαρακτική (με ό,τι αυτό περιλαμβάνει, από σχέδιο μέχρι βιβλιοδεσία). Ξεκινώντας από το γεγονός ότι η χαρακτική ως τέχνη βρίσκεται κάπως στο περιθώριο, δεν τη συναντάει κανείς συχνά σε εκθέσεις, δεν είναι αρκετά δημοφιλής σε νέους ανθρώπους και δεν τη βλέπεις στο ΕΜΣΤ, έβαλε σκοπό να την κάνει ξανά ελκυστική σε όσο δυνατό μεγαλύτερο κοινό.    

Το πρόγραμμα δεν προτάσσει την τεχνική επιδεξιότητα αλλά το πώς ο σύγχρονος καλλιτέχνης μπορεί να σχετιστεί, να κάνει κτήμα του το νέο του εργαλείο και να υπάρξει με το δικό του ιδιωματικό αποτύπωμα.

«Στο ΕΜΣΤ δεν έχει ούτε ένα έργο χαρακτικής», λέει, «και το γεγονός αυτό δεν το αναφέρω παραπονούμενος, δεν προσπαθώ να την εξυψώσω σε σχέση με κάτι άλλο, αλλά, από άποψη περιέργειας και ενδιαφέροντος – για ποιον λόγο να μην υπάρχει η χαρακτική σε σημαντικούς χώρους τέχνης; Η χαρακτική είναι ένα μέσο όπως όλα τα άλλα, το βίντεο, η περφόρμανς, και δεν υπάρχει καθόλου, πουθενά, οπότε όλη αυτή η σκέψη είχε ξεκινήσει από τότε που ήμουν στη σχολή, δηλαδή το πώς θα μπορούσα να τη δείξω εκσυγχρονισμένα, δίνοντάς της άλλη μορφή από αυτό που πιθανόν κάποιος έχει στο μυαλό του όταν αναφέρεται σε αυτήν. Αυτό κάνω στην προσωπική μου δουλειά. Επίσης, τα ίδια τα έργα μου παρουσιάζουν κάτι που εγώ το δείχνω ως κάτι άλλο, σαν να το μεταμφιέζω. Όταν αποκτήσαμε τον χώρο με την Irene σκοπός μας ήταν να κάνουμε μία έκθεση κάθε χρόνο, η οποία να είναι δική μας, χωρίς στεγανά και παρωπίδες, να κάνουμε απλώς αυτό που μας αρέσει. Φέτος ήταν μια ευκαιρία να υλοποιήσω αυτήν τη σκέψη, έτσι προέκυψε το «Burr»: Κάλεσα μερικούς καλλιτέχνες που μου αρέσει πολύ η δουλειά τους, δεν είχαν σχέση με τη χαρακτική (με εξαίρεση τον Ρόκο) και δεν είχαν ξαναπιάσει στα χέρια τους εργαλεία χαράκτη. Θεώρησα ότι είχε μεγάλο ενδιαφέρον το πώς μπορούν άνθρωποι καταξιωμένοι, που ξέρουμε τη δουλειά τους, να αποδεχτούν μια τέτοια πρόκληση-πρόταση, να έρθουν εδώ, να μπουν σε μια άλλη κατάσταση, και να μάθουν νέα πράγματα από κάποιον που είναι πολύ νεότερός τους».

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Τα έργα που δημιουργήθηκαν αποτελούν μέρος μιας φιλοσοφίας που καταδεικνύει τα ανεξάντλητα όρια του μέσου και της εικαστικής εφευρετικότητας με κοινό παρονομαστή τη χρήση συμβατικών τεχνικών με καινοτόμα διάθεση. Στη φωτογραφία ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

«Με κάποιους από αυτούς τους ανθρώπους δεν είχαμε καμία επαφή. Ξεκίνησε μια επικοινωνία από μένα και τη Βίκυ Τσίρου, τη συνεπιμελήτρια της έκθεσης. Βασικά στείλαμε ένα email: "Συμβαίνει αυτό, θα θέλαμε πολύ να εμπλακείς". Όλοι αποδέχτηκαν την πρόταση!».

Έτσι, οι Κυριακή Γονή, Μάρω Μιχαλακάκου, Ζάφος Ξαγοράρης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Irene Ragusini, Στέφανος Ρόκος, Κατερίνα Στεφανιδάκη και Παντελής Χανδρής ασχολήθηκαν επί πέντε μήνες με τη χαρακτική και έφτιαξαν έργα πρωτότυπα, που ξεπερνούν κάθε προσδοκία.

«Η όλη ιδέα ήταν να μην κάνουν άλλο ένα χαρακτικό ή αυτό που γινόταν τη δεκαετία του ’80, ίσως και λίγο παλιότερα, που ένας καλλιτέχνης έκανε χαρακτικό ή μεταξοτυπία ένα προϋπάρχον έργο του για να έχει πολλά αντίτυπα να διαθέτει σε χαμηλότερη τιμή», λέει ο Ευριπίδης. «Θέλαμε να χρησιμοποιήσουν τη χαρακτική ως ένα ακόμα εργαλείο για την παραγωγή τους, και όσα αποκομίσουν να τα χρησιμοποιήσουν με έναν δικό τους τρόπο στη δουλειά τους. Στους πέντε μήνες που δουλέψαμε μαζί γίνανε ζυμώσεις, είδαν πράγματα, σχεδίασαν, έκαναν πειράματα, βρήκαν λύσεις που εγώ δεν φανταζόμουν ότι μπορεί να υπήρχαν, πάντα όμως με κλασικές μεθοδολογίες, με τα συμβατικά μέσα, τα οποία ήταν και ένα ζητούμενο. Και βλέπεις ότι ανάλογα με το ποιος θα χρησιμοποιήσει το μέσο, τη διάθεση και την πρόθεση που έχει δημιουργείται κάτι τελείως διαφορετικό. Αυτό έγινε και στην έκθεση».

«Το βασικό είναι ότι αυτή η έκθεση και το όλο πρότζεκτ δίνουν χώρο στη δυνατότητα έκφρασης της χαρακτικής που ως μέσο απαιτεί να είσαι πολύ συγκεκριμένος», προσθέτει η Βίκυ Τσίρου. «Άπαξ και γίνει κάποιο λάθος είναι πολύ δύσκολο να επανέλθει. Έχει ενδιαφέρον το ότι διαφορετικές ματιές και προσλαμβάνουσες ανθρώπων που δεν είχαν ασχοληθεί προηγουμένως με τη χαρακτική έχουν έρθει να δώσουν μια διαφορετική πνοή στα πράγματα και στο ίδιο το μέσο. Νομίζω πως το διακύβευμα εν προκειμένω είναι να επανέλθει η χαρακτική στο πεδίο των σύγχρονων εικαστικών τεχνών».

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης.
Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Η Μάρω Μιχαλακάκου.

«Εκτός Ελλάδας ανέκαθεν παρατηρούνταν μεγαλύτερη διάδοση και χρήση του μέσου», λέει ο Ευριπίδης. «Εντός, λιγότερο, αν και έχουν υπάρξει αξιοσημείωτες/-οι χαράκτριες/-ες με έργο γνωστό στην Ευρώπη και ευρύτερα. Η ελληνική χαρακτική, πράγματι, έχει εξαιρετικά πλούσια ιστορία, γνώσεις σε τεχνικό επίπεδο και δεδομένη αισθητική ποιότητα.

Μεταξύ πολλών σημαντικών ονομάτων, το καθένα για τον λόγο του, θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα που κατά την προσωπική, υποκειμενική μου άποψη υπήρξαν καθοριστικά. Στον Γιάννη Κεφαλληνό (1913-1952), στον οποίο οφείλεται η επιβίωση, ο εκσυγχρονισμός, η μετάδοση της βαθιάς και όχι στείρας γνώσης, χωρίς συμβιβασμούς, και η μετάγγιση της νοοτροπίας που μετατρέπει την τεχνική διαδικασία σε πνευματικό φαινόμενο – χαρακτηριστικά ήταν η εξωστρέφεια του εργαστηρίου και το κλίμα συνεργασίας τα χρόνια που διετέλεσε διευθυντής του. Στην Τόνια Νικολαΐδη (1927- 2011), η οποία είπε: "Ανήκω σ’ αυτούς που πιστεύουν πως δεν έχει σημασία με ποια γλώσσα εκφράζεται ο καλλιτέχνης αλλά τι εκπέμπει το έργο του. Σημασία έχει να μπορέσει ο καλλιτέχνης να βγάλει από μέσα του τον αληθινό του κόσμο, ο κόσμος του αυτός να μπορέσει να συνομιλήσει με τους κόσμους των άλλων και μαζί να πορευτούν για λίγο στη μαγεία. Στόχος μου δεν είναι ούτε να προβάλω τις τυχόν ικανότητές μου στον χώρο της χαρακτικής ούτε να πείσω πως άνοιξα νέους δρόμους – αυτό είναι το ζητούμενο". Και στον Γιάννη Γουρζή, στον οποίο οι μαθήτριές/μαθητές του οφείλουν το όποιο γνωσιακό τους υπόβαθρο. Μετέδωσε τη χαρακτική χωρίς εκπτώσεις και αγκυλώσεις. Τοποθέτησε τον σπουδαστή σε πρωταγωνιστικό ρόλο και τον εαυτό του σε θέση συνοδηγού, απαλάσσοντάς μας από πάσης φύσεως αμφιβολία. Στο μάθημά του, μεταξύ άλλων, έλεγε χαρακτηριστικά πως πρέπει μάθουμε να δουλεύουμε (και) με ό,τι έχουμε τη δεδομένη στιγμή, δηλαδή με τα ελάχιστα. 

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
«Στους πέντε μήνες που δουλέψαμε μαζί γίνανε ζυμώσεις, είδαν πράγματα, σχεδίασαν, έκαναν πειράματα, βρήκαν λύσεις που εγώ δεν φανταζόμουν ότι μπορεί να υπάρχουν», αναφέρει ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης. Ο Στέφανος Ρόκος. Φωτ.: Αλίνα Λέφα

Πιστεύοντας πως δεν αναφερόμαστε μόνο σε ένα παραδοσιακό αλλά κυρίως σε ένα κλασικό μέσο, όλα αυτά τα χρόνια η χαρακτική καθημερινά εξελίσσεται, στον βαθμό που είναι δυνατό. Δεν είναι ζήτημα αναδιαπραγμάτευσης ή αναδιατύπωσης της ταυτότητάς της, καθώς αυτή άρχισε εύστοχα να διαμορφώνεται σχεδόν από τον 7ο αιώνα μ.Χ.,  αλλά απροκάλυπτης παραδοχής της ως ενός πολυσχιδούς εικαστικού εργαλείου που επικοινωνεί με το παρόν μέσω σύγχρονων εικαστικών δράσεων, πρακτικών, μελετών και παραγωγών. Έτσι η ανάγκη της δεν έγκειται μόνο στην επαναλαμβανόμενη, σχεδόν ‘’εμμονική’’ προβολή της ομολογουμένως πολύ ενδιαφέρουσας τεχνικής της διαδικασίας (η οποία αποτελεί σύμφυτο κομμάτι της) αλλά κυρίως στη σημασία της εξωστρέφειας του αντικειμενικού εικαστικού αποτελέσματος, που την εντάσσει σε μια κανονικότητα αναφορικά με τη χρήση και προβολή της.

Ωστόσο, η χαρακτική, όπως όλες οι μορφές τέχνης, έχει τεχνικές απαιτήσεις. Αυτό το γεγονός δεν πρέπει να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα, αλλά, αντιθέτως, να την ανακατευθύνει παραγωγικά.

Το πρόγραμμα δεν προτάσσει την τεχνική επιδεξιότητα αλλά τον τρόπο με τον οποίο ο σύγχρονος καλλιτέχνης μπορεί να σχετιστεί, να κάνει κτήμα του το νέο του εργαλείο και να υπάρξει με το δικό του ιδιωματικό αποτύπωμα. Στόχος δεν είναι να κάνει ένα έργο σε μορφή χαρακτικού με σκοπό τη μαζική διάθεσή του, όπως συνέβαινε τη δεκαετία του '80, αλλά μέσα από μια φυσική ροή να χρησιμοποιήσει ορισμένες από τις λύσεις της χαρακτικής στις πρακτικές της καλλιτεχνικής παραγωγής.

Τα έργα που δημιουργήθηκαν αποτελούν μέρος μιας φιλοσοφίας που καταδεικνύει τα ανεξάντλητα όρια του μέσου και της εικαστικής εφευρετικότητας με κοινό παρονομαστή τη χρήση συμβατικών τεχνικών με καινοτόμα διάθεση. Αυτό οφείλεται πρωτίστως στη διάθεση που επέδειξαν οι καλλιτέχνες να εξερευνήσουν κάτι απ’ την αρχή και να δουν έξω απ’ το εκφραστικό οπτικό τους πεδίο.

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Το «Burr» είναι μια ιδέα που υλοποιείται για πρώτη φορά στην εικαστική σκηνή της Αθήνας με στόχο να υπογραμμίσει τη σχετικότητα στην προσέγγιση της χαρακτικής και να παρουσιάσει αποτελέσματα καλλιτεχνών τα οποία δεν είναι μια χαρακτική παρένθεση αλλά εξέλιξη της δουλειάς τους. Ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης (αριστερά) και ο Στέφανος Ρόκος.

Το "Burr" είναι μια ιδέα που υλοποιείται για πρώτη φορά στην εικαστική σκηνή της Αθήνας με στόχο να υπογραμμίσει τη σχετικότητα στην προσέγγιση της χαρακτικής και να παρουσιάσει αποτελέσματα καλλιτεχνών τα οποία δεν είναι μια χαρακτική παρένθεση αλλά εξέλιξη της δουλειάς τους».

Η έκθεση θα πλαισιωθεί και από μια έκδοση 100 σελίδων, στην οποία θα υπάρχει συγκεντρωμένο αυτό το αθέατο κομμάτι του τι συμβαίνει από πίσω, με κείμενα της Βίκυς Τσίρου και φωτογραφικό υλικό.

«Burr» σημαίνει «γρέζι», είναι η τραχιά άκρη που μένει σε ένα αντικείμενο (ιδιαίτερα μεταλλικό) μετά την επεξεργασία του με κάποιο εργαλείο.

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου.
Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά Facebook Twitter
Η Irene Ragusini κατά τη διάρκεια της δημιουργίας χαρακτικού.

Το φωτογραφικό υλικό είναι από το αρχείο των Ευριπίδη Παπαδοπετράκη, Irene Ragusini και Βίκυς Τσίρου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Burr» θα πραγματοποιηθούν στις 25 Μαΐου, στις 19:00. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 15 Ιουνίου.
KȮREN process space, Ζαν Μωρεάς 10, Κουκάκι
 

Facebook: KȮREN process space

Εικαστικά
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT
Η αριστουργηματικής ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Η εξαίρετη ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει την έκθεση «Μεταξύ ουρανού και γης. Σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική» με 51 σύγχρονους Ιάπωνες χαράκτες να δείχνουν τη δουλειά τους μέσα από την εξέλιξη μιας μακράς παράδοσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Σχεδόν τελείωσα τα έργα για όλες τις εκθέσεις μου μέχρι το 2300»: Ο Στέφανος Ρόκος ζωγράφισε το lockdown

Εικαστικά / «Σχεδόν τελείωσα τα έργα για όλες τις εκθέσεις μου μέχρι το 2300»: Ο Στέφανος Ρόκος ζωγράφισε το lockdown

Ο ζωγράφος που είχε συνεργαστεί με τον Nick Cave στο πρότζεκτ «No more shall we part» συμμετέχει τώρα στην ομαδική έκθεση «Επιβεβαιώνοντας τη ζωή» της γκαλερί Ζουμπουλάκη, με έργα από την καραντίνα.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ