Η άνοδος της ασημαντότητας

ΕΠΕΞ Η άνοδος της ασημαντότητας Facebook Twitter
Ο πήχης έχει τοποθετηθεί εξαιρετικά χαμηλά σε ό,τι αφορά την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου, όπου κυριαρχούν τα ασήμαντα και δεύτερα και αγνοούνται επιδεικτικά, λες και δεν υπάρχουν, τα ζητήματα που αφορούν την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

«Κάθε κοινωνία δημιουργεί τον δικό της κόσμο, δημιουργώντας παράλληλα τις δικές της ιδιαίτερες σημασίες που έχουν να κάνουν με τις παραστάσεις γύρω μας, με το τι είναι καλό να γίνει ή τι όχι, δηλαδή με τον σκοπό και με τα συναισθήματα. Μια κοινωνία μπορεί να φαντάζεται τον εαυτό της ως περιούσιο λαό, ως Έλληνες σε αντίθεση με τους Βαρβάρους ή ως τους υπηκόους του Βασιλιά της Αγγλίας».

— Κορνήλιος Καστοριάδης*

ΟΤΑΝ ΤΑ ΕΓΡΑΦΕ ΑΥΤΑ, σε μια εποχή όχι ιδιαίτερα μακρινή από τη δική μας, αναφερόταν σε ένα μοντέλο κοινωνίας κυρίαρχο από τότε, του οποίου τη συνέχεια και ίσως την κατάληξή του βιώνουμε στις ημέρες μας. Με δυο λόγια, αυτό που συνέβαινε τότε ο ίδιος ο Καστοριάδης το συνόψισε με τον πιο εύγλωττο τρόπο: «Δεν κερδίζεις γιατί αξίζεις, παρά αξίζεις επειδή κερδίζεις». Αυτό το αξιακό σύστημα με το οποίο πορεύεται η κοινωνία, που η αλήθεια είναι ότι δεν περιορίζεται στη χώρα μας και δεν γνωρίζει σύνορα, υπάρχει και σήμερα με ακόμα πιο αρνητικό τρόπο, αφού διαχέεται σε πια όλα τα επίπεδα. Και κανένα στοιχείο, καμία ένδειξη, ούτε ένα μικρό μακρινό φως δεν μας δείχνει ότι κάτι διαφορετικό θα συμβεί, όχι τα επόμενα χρόνια αλλά έστω σε μερικές δεκαετίες, αν και είναι επίσης αλήθεια ότι ποτέ κανένας δεν προέβλεψε το μέλλον με ακρίβεια, ιδιαίτερα το μέλλον των κοινωνιών που βρίσκονται σε σχεδόν απόλυτη και καθολική παρακμή.

Το ασήμαντο έχει κερδίσει τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση, το σημαντικό, με τη βοήθεια αναξιόπιστων και κυρίως εξαρτημένων από ποικίλα συμφέροντα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχει χαθεί.

Ας περιοριστούμε στον δικό μας κόσμο, αυτόν που έχει δημιουργήσει η δική μας κοινωνία και οποίος στο παρελθόν σχεδόν πάντα έβρισκε τρόπους να μην εκτίθεται όταν χρειαζόταν, συχνά κρατούσε κάποια από τα προσχήματα που αιτιολογούσαν τη συνέχεια της ύπαρξής του, τα λίγα φωτεινά παραδείγματα τού έδιναν άλλοθι για να συνεχίσει, πολλές φορές αυτός ο κόσμος εφεύρισκε δικαιολογίες, ανακάλυπτε εντελώς αδύναμα, αλλά αρκετά πειστικά για τους πολλούς επιχειρήματα, πορευόταν με πολλά ψέματα και πολύ λίγες αλήθειες, όμως με έναν τρόπο τα κατάφερνε. Άλλωστε, κοίταζε και δίπλα του αλλά και πιο μακριά, οι κοινωνίες οι άλλες δεν διέφεραν θεαματικά, δεν είχαν δημιουργήσει έναν εντυπωσιακά καλύτερο κόσμο, έμοιαζαν από πολλές απόψεις με τη δική μας. Και έτσι εφησυχάζαμε, όλα είχαν μια κανονικότητα.

Όμως υπάρχουν φορές και περίοδοι σαν κι αυτή που διανύουμε που η χώρα, οι πολιτικοί της εκπρόσωποι, η κοινωνία εκτίθενται, απογυμνώνονται, πέφτει το πέπλο που τα καλύπτει όλα, ο ανταγωνισμός για τη διεκδίκηση μικρών και μεγάλων εξουσιών αποκαλύπτει όλα όσα κρύβαμε καλά κάτω από το χαλί, γιατί δεν θέλουμε να τα δούμε, γι’ αυτό υιοθετούμε τη συμπεριφορά της στρουθοκαμήλου. Τα σύγχρονα διακυβεύματα όμως, συνέχεια εκείνων που περιγράφει ο Καστοριάδης, είναι περισσότερο από εμφανές πως εμπεριέχουν πολύ περισσότερες ασημαντότητες από εκείνες που προηγήθηκαν τα χρόνια που πέρασαν. Και αυτές δεν αφορούν κάποια υπαρξιακά ζητήματα που συνδέονται με φιλοσοφικές ανησυχίες που εκείνος αναζητούσε ‒ είναι πολυτέλεια πια. Αφορούν απτά, απλά, συνηθισμένα θέματα καθημερινότητας των απλών ανθρώπων, αλλά συνδέονται και με το νόημα που τους δίνουν όσοι φιλοδοξούν να διεκδικήσουν την εξουσία, να τους εκπροσωπήσουν.

Οι προεκλογικές ημέρες που διανύουμε χαρακτηρίζονται από δύο φαινόμενα. Πρώτον, από έναν ιδεολογικό αχταρμά, που ξεκινάει από την αναζήτηση ταυτότητας των κομμάτων που δηλώνουν ότι κινούνται από το κέντρο και φτάνουν ως την αριστερά (και όπου οι πολιτικοί προσδιορισμοί για να αποκτήσουν περιεχόμενο πρέπει να επαναδιατυπωθούν) και από τις αντίστοιχες αναζητήσεις της «δεξιάς πολυκατοικίας», όπως συνηθίζουν να την περιγράφουν οι δημοσιογράφοι, όπου αρμονικά και χωρίς συνειδησιακά προβλήματα συνυπάρχουν δεξιοί, κεντρώοι, ακροδεξιοί, πρώην ακροδεξιοί, πρώην αριστεροί που συνήθως σε μεγάλες ηλικίες γοητεύθηκαν από την απέναντι όχθη και όσοι διατηρούν εμμονές στη λογική «να μην ξανάρθουν οι προηγούμενοι».

Και δεύτερον, από τον πήχη που έχει τοποθετηθεί εξαιρετικά χαμηλά σε ό,τι αφορά την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου, όπου κυριαρχούν τα ασήμαντα και δεύτερα και αγνοούνται επιδεικτικά, λες και δεν υπάρχουν, τα ζητήματα που αφορούν την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας. Το ασήμαντο έχει κερδίσει τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση, το σημαντικό, με τη βοήθεια αναξιόπιστων και κυρίως εξαρτημένων από ποικίλα συμφέροντα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχει χαθεί. Ποιος μιλάει για τις υποκλοπές που θίγουν τα ατομικά μας δικαιώματα, για την ανάγκη πρόσβασης σε πηγές ενημέρωσης όπου θα παρατίθενται ασχολίαστα και αντικειμενικά γεγονότα, για τη δικαιοσύνη που συχνά δεν απονέμεται, για τις ανεξάρτητες αρχές που υπολειτουργούν;

*Το βιβλίο «Η άνοδος της ασημαντότητας» του Κορνήλιου Καστοριάδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ύψιλον.

 
Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ