ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Rita Lee: Αποχαιρετισμός στη θεότητα του βραζιλιάνικου εκλεκτικισμού

Rita Lee: Αποχαιρετισμός στη θεότητα του βραζιλιάνικου εκλεκτικισμού Facebook Twitter
Η φοβερή Rita Lee πέθανε χθες στα 75 της, θύμα του καρκίνου του πνεύμονα με τον οποίο είχε διαγνωστεί πριν από δύο χρόνια.
0



ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΗΣ
 δεν είχε χάσει τη μοναδική ζωντάνια, τη μαγνητική λάμψη και το ασεβές πνεύμα που είχαν συντελέσει σημαντικά –μαζί με πλήθος από εξόχως ιδιοσυγκρασιακά τραγούδια που διαπερνούσαν πέντε δεκαετίες– στον τίτλο «βασίλισσα του ροκ» που της είχαν αποδώσει στη Βραζιλία, παρότι, όπως είχε δηλώσει η ίδια, προτιμούσε να τη θυμούνται ως «προστάτιδα αγία της ελευθερίας». Η φοβερή Rita Lee πέθανε χθες στα 75 της, θύμα του καρκίνου του πνεύμονα με τον οποίο είχε διαγνωστεί πριν από δύο χρόνια, και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της στάσης ζωής της το γεγονός ότι είχε δώσει στον κακοήθη όγκο που την κατέτρωγε το παρατσούκλι «Ζαΐρ», από το μικρό όνομα του τότε Προέδρου της Βραζιλίας, Ζαΐρ Μπολσονάρο.

Πέντε χρόνια πριν από τη μοιραία διάγνωση η ίδια είχε φροντίσει να βρει την ιδανική επιτύμβια επιγραφή για την περίπτωσή της, όπως αναφέρει σε ένα σημείο της αυτοβιογραφίας της που κυκλοφόρησε το 2016 με τίτλο Rita Lee: Uma Autobiografia και έγινε τεράστιο μπεστ-σέλερ στη Βραζιλία: «Δεν υπήρξε ποτέ της καλό παράδειγμα, υπήρξε όμως καλό άτομο».

Πέντε χρόνια πριν από τη μοιραία διάγνωση η ίδια είχε φροντίσει να βρει την ιδανική επιτύμβια επιγραφή για την περίπτωσή της: «Δεν υπήρξε ποτέ της καλό παράδειγμα, υπήρξε όμως καλό άτομο».

Υπήρξε σίγουρα επίσης εξωτικό φρούτο και ελεύθερο πνεύμα, από γεννησιμιού της σχεδόν. Ο πατέρας της ήταν αμερικανικής καταγωγής (απόγονος των Confederados που είχαν πολεμήσει υπό τη σημαία του Νότου στον αμερικανικό Εμφύλιο και όταν αυτός έληξε με την ήττα της Συνομοσπονδίας αναζήτησαν καταφύγιο και καινούργια ζωή στη Βραζιλία), οδοντίατρος και με έντονο ενδιαφέρον για τον αποκρυφισμό και τους εξωγήινους, και η πιανίστρια μητέρα της («πιο Καθολική κι απ’ τον Πάπα»), ιταλικής. Και πριν κλείσει τα είκοσι, το 1966, ξεκίνησε τη μακρά και συναρπαστική της περιπέτεια στο μουσικό στερέωμα ως μέλος των Os Mutantes, ενός από τα πιο συναρπαστικά «ποπ» σχήματα στην (παγκόσμια) ιστορία, το εκλεκτικό χαρμάνι των οποίων (tropicalismo, ψυχεδέλεια, bossa, πρωτοποριακές ενορχηστρώσεις, μεταμοντέρνες εμπνεύσεις, λοξές αλλά αλάνθαστα εθιστικές μελωδίες) ακόμα και σήμερα προκαλεί δέος και κεραυνοβόλο έρωτα σε όποιον συστηθεί μαζί του.

Os Mutantes - Le Premier Bonheur Du Jour

Το σλόγκαν του γκρουπ ήταν «É proibido proibir» («Απαγορεύεται το απαγορεύειν») και, όπως και άλλα εξέχοντα μέλη του κινήματος της Tropicalia, οι Mutantes βρέθηκαν στο στόχαστρο της βραζιλιάνικης χούντας και του συντηρητικού κατεστημένου, αντιμετωπίστηκαν όμως με έντονη καχυποψία από σημαντική μερίδα των αριστερών φοιτητών που αντιμετώπιζαν το ροκ (και δη το «ψυχεδελικό», μετα-καρναβαλικό υβρίδιο των Mutantes) ως εκ προοιμίου δυτικόδουλο, παρακμιακό αντιδραστικό, ιμπεριαλιστικό. Η Rita Lee εγκατέλειψε το γκρουπ το 1972 για να ξεκινήσει μια σόλο καριέρα που θα την καθιστούσε μία από τις πιο δημοφιλείς ερμηνεύτριες αλλά και προσωπικότητες στη χώρα της.

«Πριν από το ίντερνετ, υπήρχε μια μυστικιστική σχεδόν αύρα γύρω από τους καλλιτέχνες», έλεγε σε μία από τις συνεντεύξεις που έδωσε με την αφορμή της κυκλοφορίας της αυτοβιογραφίας της, η οποία ήταν «ένας εξορκισμός των κακών και μια γιορτή των καλών πραγμάτων» που της συνέβησαν. «Σήμερα το ανθρώπινο είδος μού φαίνεται κάπως υστερικό και ξεμωραμένο».

Lanca Perfume

 
Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ