Rita Lee: Αποχαιρετισμός στη θεότητα του βραζιλιάνικου εκλεκτικισμού

Rita Lee: Αποχαιρετισμός στη θεότητα του βραζιλιάνικου εκλεκτικισμού Facebook Twitter
Η φοβερή Rita Lee πέθανε χθες στα 75 της, θύμα του καρκίνου του πνεύμονα με τον οποίο είχε διαγνωστεί πριν από δύο χρόνια.
0



ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΗΣ
 δεν είχε χάσει τη μοναδική ζωντάνια, τη μαγνητική λάμψη και το ασεβές πνεύμα που είχαν συντελέσει σημαντικά –μαζί με πλήθος από εξόχως ιδιοσυγκρασιακά τραγούδια που διαπερνούσαν πέντε δεκαετίες– στον τίτλο «βασίλισσα του ροκ» που της είχαν αποδώσει στη Βραζιλία, παρότι, όπως είχε δηλώσει η ίδια, προτιμούσε να τη θυμούνται ως «προστάτιδα αγία της ελευθερίας». Η φοβερή Rita Lee πέθανε χθες στα 75 της, θύμα του καρκίνου του πνεύμονα με τον οποίο είχε διαγνωστεί πριν από δύο χρόνια, και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της στάσης ζωής της το γεγονός ότι είχε δώσει στον κακοήθη όγκο που την κατέτρωγε το παρατσούκλι «Ζαΐρ», από το μικρό όνομα του τότε Προέδρου της Βραζιλίας, Ζαΐρ Μπολσονάρο.

Πέντε χρόνια πριν από τη μοιραία διάγνωση η ίδια είχε φροντίσει να βρει την ιδανική επιτύμβια επιγραφή για την περίπτωσή της, όπως αναφέρει σε ένα σημείο της αυτοβιογραφίας της που κυκλοφόρησε το 2016 με τίτλο Rita Lee: Uma Autobiografia και έγινε τεράστιο μπεστ-σέλερ στη Βραζιλία: «Δεν υπήρξε ποτέ της καλό παράδειγμα, υπήρξε όμως καλό άτομο».

Πέντε χρόνια πριν από τη μοιραία διάγνωση η ίδια είχε φροντίσει να βρει την ιδανική επιτύμβια επιγραφή για την περίπτωσή της: «Δεν υπήρξε ποτέ της καλό παράδειγμα, υπήρξε όμως καλό άτομο».

Υπήρξε σίγουρα επίσης εξωτικό φρούτο και ελεύθερο πνεύμα, από γεννησιμιού της σχεδόν. Ο πατέρας της ήταν αμερικανικής καταγωγής (απόγονος των Confederados που είχαν πολεμήσει υπό τη σημαία του Νότου στον αμερικανικό Εμφύλιο και όταν αυτός έληξε με την ήττα της Συνομοσπονδίας αναζήτησαν καταφύγιο και καινούργια ζωή στη Βραζιλία), οδοντίατρος και με έντονο ενδιαφέρον για τον αποκρυφισμό και τους εξωγήινους, και η πιανίστρια μητέρα της («πιο Καθολική κι απ’ τον Πάπα»), ιταλικής. Και πριν κλείσει τα είκοσι, το 1966, ξεκίνησε τη μακρά και συναρπαστική της περιπέτεια στο μουσικό στερέωμα ως μέλος των Os Mutantes, ενός από τα πιο συναρπαστικά «ποπ» σχήματα στην (παγκόσμια) ιστορία, το εκλεκτικό χαρμάνι των οποίων (tropicalismo, ψυχεδέλεια, bossa, πρωτοποριακές ενορχηστρώσεις, μεταμοντέρνες εμπνεύσεις, λοξές αλλά αλάνθαστα εθιστικές μελωδίες) ακόμα και σήμερα προκαλεί δέος και κεραυνοβόλο έρωτα σε όποιον συστηθεί μαζί του.

Os Mutantes - Le Premier Bonheur Du Jour

Το σλόγκαν του γκρουπ ήταν «É proibido proibir» («Απαγορεύεται το απαγορεύειν») και, όπως και άλλα εξέχοντα μέλη του κινήματος της Tropicalia, οι Mutantes βρέθηκαν στο στόχαστρο της βραζιλιάνικης χούντας και του συντηρητικού κατεστημένου, αντιμετωπίστηκαν όμως με έντονη καχυποψία από σημαντική μερίδα των αριστερών φοιτητών που αντιμετώπιζαν το ροκ (και δη το «ψυχεδελικό», μετα-καρναβαλικό υβρίδιο των Mutantes) ως εκ προοιμίου δυτικόδουλο, παρακμιακό αντιδραστικό, ιμπεριαλιστικό. Η Rita Lee εγκατέλειψε το γκρουπ το 1972 για να ξεκινήσει μια σόλο καριέρα που θα την καθιστούσε μία από τις πιο δημοφιλείς ερμηνεύτριες αλλά και προσωπικότητες στη χώρα της.

«Πριν από το ίντερνετ, υπήρχε μια μυστικιστική σχεδόν αύρα γύρω από τους καλλιτέχνες», έλεγε σε μία από τις συνεντεύξεις που έδωσε με την αφορμή της κυκλοφορίας της αυτοβιογραφίας της, η οποία ήταν «ένας εξορκισμός των κακών και μια γιορτή των καλών πραγμάτων» που της συνέβησαν. «Σήμερα το ανθρώπινο είδος μού φαίνεται κάπως υστερικό και ξεμωραμένο».

Lanca Perfume

 
Daily
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ