Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Ο μαλακός υφασμάτινος καναπές βρίσκεται κάτω από μια ταπισερί του Τεό Τριανταφυλλίδη, που δίνει ύφος με το θέμα και το υλικό της σε όλο τον χώρο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου σ' ένα σπίτι της Δροσοπούλου

0

Η οδός Δροσοπούλου στην Κυψέλη, ένας εμπορικός δρόμος της δεκαετίας του ‘60 και του ’70 που έχασε την αίγλη του με τη μετακίνηση των κατοίκων αυτής της αστικής και συνυφασμένης με την αθηναϊκή ζωή περιοχής στα προάστια, γνωρίζει πρωτόγνωρη άνθηση. Είναι ένα σημείο της πόλης που τα τελευταία χρόνια έχει ζωντανέψει δυναμικά, με την έλευση νέων ιδιοκτητών που ανακαινίζουν κυρίως διαμερίσματα σε πολυκατοικίες της περιόδου της αντιπαροχής.

Η πολυκατοικία που επισκέπτομαι έχει ορθομαρμαρώσεις από μάρμαρο Τήνου στις κολόνες και στην είσοδο. Πρόκειται για ένα υλικό που συναντάς πλέον σπάνια σε εξωτερικούς ή κοινόχρηστους χώρους.

Το ίδιο σκούρο πράσινο μάρμαρο έχει στο πάτωμα ο προθάλαμος του σπιτιού, που δημιουργεί ένα καθιστικό με βιβλιοθήκη. Είναι ο πρώτος χώρος που βλέπει ο επισκέπτης όταν ανοίγει η πόρτα, η σύνδεση του διαμερίσματος με την είσοδο της πολυκατοικίας.

Με υποδέχονται οι νέοι ιδιοκτήτες που μόλις μετακόμισαν από το Μεταξουργείο στο νέο τους σπίτι, ο Γιώργος Ανθουλάκης, διευθυντής επικοινωνίας της Microsoft για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα, και ο Πάνος Γιαννικόπουλος, επιμελητής εκθέσεων - ιστορικός τέχνης.

Οι νέοι κάτοικοι του διαμερίσματος ταξιδεύουν, έχουν σχέση με τη σύγχρονη τέχνη, και τα vintage στοιχεία του σπιτιού συνδέονται αρμονικά με κάθε τι παλιό που βρίσκουν ενδιαφέρον, λίγο παράταιρο, λίγο τρελούτσικο και ανήσυχο και χωρίς την καλλιέπεια του πολύ μελετημένου mix and match, δίνοντας έναν τόνο ελαφρότητας γύρω μας.

Ζητώ από τον φίλο τους, αρχιτέκτονα Μάνο Μπαμπούνη, που βρίσκεται εκεί για να μελετήσουν τις βεράντες, να μου εξηγήσει τις ιδέες που είχε όταν είδε για πρώτη φορά το διαμέρισμα. Ο Μάνος, που έχει σχεδιάσει το Naxos Apothecary, το Nolan και το Sweet Nolan, ανήκει σε μια νέα γενιά αρχιτεκτόνων που δεν θέλουν να περισσεύει τίποτα, δεν θέλουν να σπαταλιέται τίποτα, και από τα υλικά που σε άλλους φαίνονται άχρηστα δημιουργούν μια νέα κατάσταση ή ξεκινούν μια νέα ιδέα.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Αυτό το πολύ σοφά μελετημένο διαμέρισμα αντανακλά τις τάσεις και το γούστο που χαρακτηρίζουν τους ιδιοκτήτες αλλά και την εποχή μας: χώροι καθαροί, με ελεύθερη κυκλοφορία, η ιδέα του «less is more» να συμπεριλαμβάνει αγαπημένα αντικείμενα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Κάτι που τους απασχόλησε όλους από την αρχή ήταν η σχέση που μπορούν να αναπτύξουν με την πολυκατοικία, με τους κατοίκους και την ιστορία όλων, καθώς και με την ιστορία της χρήσης των υλικών και της επανάχρησής τους, δημιουργώντας μια συνέχεια με τη μέχρι τώρα ζωή της πολυκατοικίας.

Το σπίτι είναι ένα δυτικό, γωνιακό διαμέρισμα λουσμένο στο φως, που είχε ένα βασικό πρόβλημα: τη δεκαετία που χτίστηκε τις κουζίνες τις έκρυβαν στο πιο ανήλιο μέρος του σπιτιού. Στα μικροαστικά διαμερίσματα της εποχής δεν υπήρχε καν η ιδέα των ενιαίων χώρων, μάλιστα οι κουζίνες, αν το σπίτι δεν ήταν μεγάλο, δεν επικοινωνούσαν απευθείας με τους χώρους υποδοχής.

Η θέση της κουζίνας αποτέλεσε το βασικό σημείο της ανακαίνισης. Μεταφέρθηκε στη θέση όπου ήταν η τραπεζαρία και διαμορφώθηκε σε ένα καθημερινό δωμάτιο στο ηλιόλουστο μέρος του σπιτιού. Με διπλή λειτουργία και με ενσωματωμένη την τραπεζαρία, έγινε η καρδιά του σπιτιού, που επικοινωνεί με το κυρίως καθιστικό. Με την αναδιάταξη αυτής της λειτουργίας το σπίτι χωρίζεται σε δυο άξονες, κρατώντας διακριτικά αόρατο το υπνοδωμάτιο, την γκαρνταρόμπα και το μπάνιο στην άλλη πλευρά του σπιτιού. Η αλλαγή του τρόπου ζωής σήμερα έκανε τη λειτουργία της κουζίνας ορατή και φιλική, οι φίλοι κάθονται παρέα με τον «μάγειρα», παίρνοντας μέρος σε όλη τη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Ο Μάνος μού εξηγεί ότι πήρε όλη την πληροφορία που υπήρχε σχετικά με τη χρήση των υλικών στην πολυκατοικία και προχώρησε με την ιδέα της ανακύκλωσης και πέραν του αναμενόμενου, με τη χρήση των υλικών που προϋπήρχαν στο διαμέρισμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Μάνος μού εξηγεί ότι πήρε όλη την πληροφορία που υπήρχε σχετικά με τη χρήση των υλικών στην πολυκατοικία και προχώρησε με την ιδέα της ανακύκλωσης και πέραν του αναμενόμενου, με τη χρήση των υλικών που προϋπήρχαν στο διαμέρισμα. Στη νέα σύνθεση, τα αδιαφανή τζάμια από τις δίφυλλες πόρτες, που δεν κατασκευάζονται πια, οι οποίες χώριζαν το παλιό σαλόνι από την τραπεζαρία, μπήκαν σε σιδερένια πλαίσια και έγιναν οι πόρτες του μπάνιου και του υπνοδωματίου, ένα παιχνίδι ελαφρότητας, φωτός και μερικής διαφάνειας. Ρετάλια από νερένια μάρμαρα Rosa Portogallo χρησιμοποιήθηκαν για να ντύσουν το μπάνιο και έγιναν σοβατεπί σε όλο το σπίτι, μια λύση που δεν κόστισε πολλά αλλά έδωσε ένα ανοιχτόχρωμο, ροδαλό χρώμα στον πιο ιδιωτικό χώρο του σπιτιού.

Στη λιτή και διακριτική κουζίνα κυριαρχεί ένα μεγάλο τραπέζι Travertino από γυαλί και μάρμαρο, της δεκαετίας του ’70, ένα καταπληκτικό ρετρό κομμάτι. Το πάτωμα, που είναι δρύινο, δεν χρειάστηκε καν τρίψιμο, και μας συνδέει με την ιστορία του σπιτιού, που είναι καταπληκτική.

Η πολυκατοικία αυτή χτίστηκε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Βατικανού, όπως βλέπω στα χαρτιά που μου δείχνουν, τη δεκαετία του ‘70. Το διαμέρισμα το αγόρασε ο Γουίλιαμ Αλεξάντερ, Ελληνοαμερικανός, κάτοικος Νέας Υόρκης όταν χτίστηκε. Το έντυσε με μοκέτα από τοίχο σε τοίχο και έτσι σώθηκαν από τη φθορά τα υπέροχα ξύλινα πατώματα, και έβαλε κεντρική μονάδα κλιματισμού, σε μια εποχή που η λέξη ήταν άγνωστη στην ελληνική αγορά και στις κατασκευές των διαμερισμάτων.

Οι νέοι κάτοικοι του διαμερίσματος ταξιδεύουν, έχουν σχέση με τη σύγχρονη τέχνη, και τα vintage στοιχεία του σπιτιού συνδέονται αρμονικά με κάθε τι παλιό που βρίσκουν ενδιαφέρον, λίγο παράταιρο, λίγο τρελούτσικο και ανήσυχο και χωρίς την καλλιέπεια του πολύ μελετημένου mix and match, δίνοντας έναν τόνο ελαφρότητας γύρω μας.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Κάτι που τους απασχόλησε όλους από την αρχή ήταν η σχέση που μπορούν να αναπτύξουν με την πολυκατοικία, με τους κατοίκους και την ιστορία όλων, καθώς και με την ιστορία της χρήσης των υλικών και της επανάχρησής τους, δημιουργώντας μια συνέχεια με τη μέχρι τώρα ζωή της πολυκατοικίας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Έτσι, τα έργα των Παύλου Νικολακόπουλου, Πέτρου Μώρη, Αναστασίας Παύλου, Νανάς Σαχίνη στην κουζίνα, ορατά και από το καθιστικό, συνδέονται με μια ραφιέρα από κομμάτια μάρμαρου που δημιουργεί ένα φυσικό όριο ανάμεσα στο σαλόνι και το καθιστικό της εισόδου και φιλοξενεί μια μικρή συλλογή από κρυστάλινα βάζα από τα ‘70s, συλλεκτικά του ΙΚΕΑ και ένα σχεδιασμένο από τον Κλάους Γιούργκεν Σμιτ.

Στο σαλόνι, ο μαλακός υφασμάτινος καναπές βρίσκεται κάτω από μια ταπισερί του Τεό Τριανταφυλλίδη, που δίνει ύφος με το θέμα και το υλικό της σε όλο τον χώρο. Στους τοίχους κρέμονται διακριτικά έργα των Αντώνη Πίττα, Αριστείδη Λάππα, Αναστασίας Παύλου, ενώ το coffee table φτιάχτηκε με μάρμαρο Θάσου πάνω σε βάση από το ΙΚΕΑ. Μια βιβλιοθήκη με όλα τα περιοδικά που συλλέγει ο Γιώργος δίνει χρώμα στους τοίχους του καθιστικού της εισόδου και στην ουσία επιμηκύνει τον χώρο του σαλονιού, διατηρώντας την αυτονομία της χρήσης του. Το μικρό δωμάτιο το οποίο ήταν παλιά η κουζίνα διαμορφώνεται σε βιβλιοθήκη και γραφείο.

Αυτό το πολύ σοφά μελετημένο διαμέρισμα αντανακλά τις τάσεις και το γούστο που χαρακτηρίζουν τους ιδιοκτήτες αλλά και την εποχή μας: χώροι καθαροί, με ελεύθερη κυκλοφορία, η ιδέα του «less is more» να συμπεριλαμβάνει αγαπημένα αντικείμενα, μια ευχάριστη αναρχία που δεν υπακούει σε στυλ αλλά έχει την ταυτότητα των κατοίκων της και ακούει την ελευθερία των αλλαγών.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ