Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
Ο Γουίλτ Τσάμπερλεϊν κρατώντας ένα σπαθί ποζάρει στην Ακρόπολη το 1969. Φωτ.: Max B. Miller/Fotos International/Getty Images/Ideal Image
0

ΕΝΑ ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΕΤΑ το ντοκιμαντέρ για τον Μπιλ Ράσελ (Bill Russell: Legend), ο οποίος έφυγε από την ζωή στα 88 του, ακριβώς πριν από έναν χρόνο σαν σήμερα, εμφανίζεται μια αντίστοιχη βιογραφία (σε τρία επεισόδια) για έναν άλλον τεράστιο από κάθε άποψη θρύλο του μπάσκετ και του πρωταθλητισμού γενικότερα, τον μεγάλο ανταγωνιστή του Ράσελ στην εποχή από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70: Τον γιγαντιαίο (σε σωματικά προσόντα, ορέξεις και φιλοδοξίες) Γουίλτ Τσάμπερλεϊν.

Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ («Γολιάθ») είναι σαρκαστικός. Κανείς δεν συμπαθεί τον Γολιάθ, αλλά ο Τσάμπερλεϊν είχε βρεθεί σ’ αυτήν τη θέση και δεν του άρεσε καθόλου. 

Ο Ράσελ ήταν ο ομαδικός, ο ηγετικός, ο συνειδητοποιημένος, ο πολιτικοποιημένος, ο χαμηλών τόνων. Ο Τσάμπερλεϊν ήταν ο ατομι(κι)στής, ο ηδονιστής, ο εγωιστής, ο υπερφίαλος ενίοτε (η δήλωσή του ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες έμελλε να τον στοιχειώσει για πάντα), ο Ρεπουμπλικάνος (είχε υποστηρίξει τον Νίξον), ο «loser» (δύο μόλις τίτλοι σε σχέση με τα έντεκα δαχτυλίδια του Ράσελ). 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Όλη η επική διαδρομή του σε τούτο τον πλανήτη (τον βλέπουμε και στην Ακρόπολη το 1969) ξετυλίγεται σ’ αυτό το ενδελεχές και ψυχαγωγικό ντοκιμαντέρ που παρακολουθείται νεράκι, ακόμα κι όταν ακούγεται από το υπερπέραν της τεχνητής νοημοσύνης η φωνή του ίδιου του Τσάμπερλεϊν, παρότι έχει πεθάνει εδώ και 24 χρόνια.

«Η φωνή του Γουίλτ Τσάμπερλεϊν σ’ αυτήν τη σειρά», μας πληροφορεί μια κάρτα στην αρχή του πρώτου από τα τρία επεισόδια, «έχει δημιουργηθεί με τη χρήση ενός προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης, με την άδεια των κληρονόμων του. Τα λόγια του έχουν συντεθεί από αποσπάσματα του γραπτού του έργου και των δημόσιων δηλώσεών του». Αμέσως μετά, ο «AI Wilt» ακούγεται να λέει κάτι που έχει πει –ή έχει γράψει– ο πραγματικός: 

«Δεν υπάρχει περίπτωση ο μέσος άνθρωπος να μπορεί να φανταστεί πώς είναι να είσαι δύο μέτρα και βάλε. Όταν αυτός ο πανύψηλος τύπος είναι επίσης μαύρος, πλούσιος, διάσημος και κυριαρχεί στο άθλημά του όπως κανένας άλλος άνθρωπος στην ιστορία δεν έχει κυριαρχήσει σε ΚΑΝΕΝΑ άθλημα, λοιπόν, μπορείτε να καταλάβετε πόσο δύσκολο είναι για τους ανθρώπους να συνδεθούν μαζί μου...».

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
O Γουίλτ Τσάμπερλεϊν των Philadelphia Warriors κρατάει μια πινακίδα που γράφει «100» στα αποδυτήρια στο Χέρσεϊ της Πενσυλβάνια, στις 2 Μαρτίου 1962, αφού πέτυχε 100 πόντους, όταν οι Warriors νίκησαν τους New York Knicks. Έχουν συμπληρωθεί 60 χρόνια από τη μεγαλύτερη προσπάθεια σκοραρίσματος στην ιστορία του ΝΒΑ, σε ένα παιχνίδι που διεξήχθη ενώπιον περίπου 4.000 ανθρώπων. Ίσως είναι ένα ρεκόρ που δεν θα καταρριφθεί ποτέ.

Παρότι αγιογραφικό σχεδόν, το ντοκιμαντέρ εστιάζει και στις διχοτομίες και τις αμφισημίες μιας διαδρομής γεμάτης υπερβολές. Παρά τον αγρίως ηδονιστικό (ειδικά με τα σημερινά κριτήρια) τρόπο ζωής, σε όλη του σχεδόν του την καριέρα αλλά και μετά από αυτή, ο Τσάμπερλεϊν υποστήριζε εμπράκτως τον γυναικείο (πρωτ)αθλητισμό και υπήρξε χορηγός μετέπειτα θρύλων του στίβου όπως η Τζάκι Τζόινερ-Κέρσι και η Φλόρενς Γκρίφιθ Τζόινερ.

«Το ότι ο Γουίλτ υποστήριζε τον γυναικείο αθλητισμό δεν σημαίνει ότι δεν εξακολουθούσε να είναι "γυναικάς" – δύο πράγματα μπορεί να είναι αλήθεια συγχρόνως» ακούγεται να λέει στο ντοκιμαντέρ η Αμερικανίδα αθλητικογράφος Κάρι Τσάμπιον. 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Σε κάποιο σημείο αργότερα, λέει για εκείνον ο (πρώην συμπαίκτης του) Πατ Ράιλι με τρυφερότητα: «Ο Γουίλτ ήξερε τα πάντα για τους πάντες και τα πάντα. Το αν ήταν ακριβής ή όχι δεν είχε καμία σημασία γι' αυτόν αλλά ούτε και για εμάς που απολαμβάναμε τις φοβερές αφηγήσεις του» 

Από μικρό παιδί είχε πάθος με τον ουρανό και τους αστερισμούς και στη σειρά βλέπουμε (άναυδοι) και το απίστευτο τριγωνικό σπίτι του στο Bel-Air, που ο ίδιος είχε σχεδιάσει. Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτού του πολυτελούς οικοδομήματος που είχε πάρει το όνομα «Μεγάλη Άρκτος» ήταν και η οροφή στο υπνοδωμάτιο που άνοιγε τη νύχτα, ώστε να μπορεί να βλέπει τα αστέρια.

Εκεί, σ’ αυτό το κρεβάτι τον βρήκαν νεκρό από καρδιακή ανακοπή στα 63 του. Φαίνεται ότι οι τελευταίες του στιγμές στη γη ήταν ενώ κοίταζε τα ίδια αστέρια που χάζευε με θαυμασμό ως παιδί στη Δυτική Φιλαδέλφεια.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ