Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο;

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Πάντα ήθελα να είμαι συγγραφέας, πάντα ένιωθα την ανάγκη να γράφω, πάντα είχα αυτή την παρόρμηση. Φωτ.: Stuart Ruel
0

«Μια τρυφερή και συγκινητική ιστορία αγάπης, πανέμορφα γραμμένη»: Έτσι περιγράφει ο Observer το βραβευμένο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Caleb Azumah Nelson, και πραγματικά οι λέξεις σε αυτήν τη σύντομη φράση είναι πολύ προσεκτικά επιλεγμένες.

Η «Ανοιχτή Θάλασσα» (μτφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς, εκδ. Μεταίχμιο) είναι μέσα στην αξιοθαύμαστη απλότητά της ένα υψηλής αισθητικής και τεχνικής αξίας love story, τοποθετημένο στο σύγχρονο, post-Brexit Λονδίνο, από μια νέα λογοτεχνική φωνή που μας εισάγει στη μαύρη βρετανική εμπειρία που δεν είναι ευρέως γνωστή σε σχέση με την αφρο-αμερικανική, την αντίστοιχη δηλαδή της άλλης πλευράς του Ατλαντικού, που τόσο έχει υμνηθεί από κορυφαίους εκπροσώπους της: από τον Τζέιμς Μπόλντουιν και την Τόνι Μόρισον μέχρι τον Κόλσον Γουάιτχεντ, την Μπερναρντίν Εβαρίστο – ή, ας πούμε, τον Σπάικ Λι, αν πιάσουμε και τα κινηματογραφικά.

Δυο νεαρά άτομα γνωρίζονται σε μια παμπ και συνειδητοποιούν αμέσως ότι μοιράζονται πολλά κοινά: καλλιτεχνική ταυτότητα (εκείνος φωτογράφος, εκείνη χορεύτρια), μαύρη βρετανική καταγωγή, πρόσβαση σε υψηλού κύρους ιδιωτική εκπαίδευση. Η ερωτική τους ιστορία, ειπωμένη σε χρόνο ενεστώτα, ολοζώντανη, με όλη της την τρωτότητα και τα σκαμπανεβάσματα, λέει πολλά για το ανήκειν, για την πλασματική ασφάλεια τού να βρίσκεσαι στη φούσκα σου, για τη διόλου αυτονόητη ευχέρεια της συναισθηματικής έκφρασης.

«Ενώ δουλεύω τόσο πολύ πάνω στη γλώσσα, την ίδια στιγμή νιώθω πως συχνά είναι άχρηστη. Δεν μπορεί να περιγράψει πάντα τα συναισθήματα, υπάρχει αυτό το κενό ανάμεσα στο συναίσθημα και την έκφρασή του. »

«Πάντα με ενδιέφεραν οι τρόποι με τους οποίους εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και δημιουργούμε χώρο για τα άτομα που αγαπάμε», ξεκινά να μου λέει ο Caleb Azumah Nelson στη βιντεοκλήση μας, καθώς βρίσκεται εν κινήσει στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου στο βροχερό Λονδίνο, όταν του αναφέρω τη συχνή διαπίστωση πως πολλά επιτυχημένα ξεκινήματα περιλαμβάνουν θεματικές με τις οποίες οι δημιουργοί είναι εξοικειωμένοι – με άλλα, λόγια είναι σε κάποιο βαθμό αυτοβιογραφικά.

«Το βιβλίο αυτό μου επέτρεψε να εμβαθύνω στο ενδιαφέρον μου για τη φωτογραφία, την οπτική επικοινωνία, τους τρόπους με τους οποίους βλέπουμε ο ένας τον άλλο, το ζήτημα της προοπτικής. Όλα αυτά είναι θέματα που σκεφτόμουν για καιρό και θα ήθελα να διαβάσω σχετικά, οπότε έγραψα ο ίδιος γι’ αυτά».

ανοιχτή θάλασσα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Caleb Azumah Nelson, Ανοιχτή θάλασσα, Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 276

Και πράγματι, ένα βασικό χαρακτηριστικό που κάνει την «Ανοιχτή Θάλασσα» να ξεχωρίζει είναι η ζωντάνια της αφήγησης, που περιλαμβάνει συχνά ήχους, εικόνες και αναφορές στη μουσική και τον κινηματογράφο. Μέχρι και προτεινόμενη playlist διαθέτει το βιβλίο, την οποία μπορείς να σκανάρεις και να ακούσεις στο Spotify. Έξυπνη, ταιριαστή μοντερνιά.

Φωτογράφος ο ίδιος, γκανεζικής καταγωγής, γεννημένος το 1993, ο Nelson δούλευε στο Apple Store του Oxford Circus, σε μία από αυτές τις πολύχρωμες, πολυπολιτισμικές, αστικές κοιτίδες τεχνολογίας που εντυπωσιάζουν με τις ποσοστώσεις στις προσλήψεις τους, όταν αποφάσισε να παραιτηθεί για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στη συγγραφή.

«Θυμάμαι ακριβώς την ημερομηνία. Ήταν 1η Μαΐου 2019, είχα συνάντηση με τον ατζέντη μου και ήταν η στιγμή που κάτι μετατοπίστηκε. Πάντα ήθελα να είμαι συγγραφέας, πάντα ένιωθα την ανάγκη να γράφω, πάντα είχα αυτή την παρόρμηση. Έπρεπε να πάω στη δουλειά την επόμενη μέρα και απλά έστειλα μήνυμα στον μάνατζέρ μου και του είπα ότι δεν θα πάω».

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Προέρχομαι από μεγάλη οικογένεια και ο τρόπος που λέω ιστορίες έχει επηρεαστεί προφανώς από αυτό το γεγονός, από τις ιστορίες που λέγαμε στο τραπέζι. Φωτ.: via instagram

Κι όπως όλα δείχνουν, αυτή η τολμηρή, αυθόρμητη επιλογή ήταν η σωστή για τον Nelson. Η «Ανοιχτή Θάλασσα» κέρδισε το βραβείο Costa 2021, βρέθηκε υποψήφια για μια πληθώρα άλλων σημαντικών διακρίσεων, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε στη Βρετανία το δεύτερο μυθιστόρημά του με τίτλο «Small Worlds», στη διαδικασία προώθησης του οποίου βρίσκεται ο Caleb – αλλά για χάρη της κουβέντας μας και της ελληνικής έκδοσης του ντεμπούτου του κάνει αυτό το μικρό flashback, επιστρέφοντας εκεί όπου όλα ξεκίνησαν.

«Ενώ δουλεύω τόσο πολύ πάνω στη γλώσσα, την ίδια στιγμή νιώθω πως συχνά είναι άχρηστη. Δεν μπορεί να περιγράψει πάντα τα συναισθήματα, υπάρχει αυτό το κενό ανάμεσα στο συναίσθημα και την έκφρασή του. Αν δεν μπορώ να προσεγγίσω λοιπόν ένα συναίσθημα, μπορώ να αναφέρω ένα τραγούδι ή μια εικόνα και να το περιγράψω» αναφέρει, αναλύοντας την τεχνική του και τον τρόπο με τον οποίο συσχετίζει εικόνες, ήχους και άλλες αναφορές στα σημεία όπου οι λέξεις δεν είναι αρκετές. «Η φωτογραφία είναι πάντα η εκκίνησή μου. Φαντάζομαι εικόνες που ζωντανεύουν με λεπτομέρεια, βλέπω τις προοπτικές που ανοίγονται και μετά προσπαθώ να τις περιγράψω, μαζί με αυτά που νιώθω».

Η πρόζα του Nelson είναι γραμμένη σε β’ ενικό, σε ενεστώτα χρόνο, σπάζοντας συχνά τον τέταρτο τοίχο, καθώς απευθύνεται ευθέως στον αναγνώστη. «Για μένα το δεύτερο πρόσωπο δίνει οικειότητα. Όταν διαβάζεις κάτι που είναι γραμμένο έτσι, δεν σ’ το δίνω εγώ, το βιώνεις εσύ απευθείας, γι’ αυτό επιλέγω και τον ενεστώτα. Είναι κάτι που το αποζητώ, να φέρνω τον αναγνώστη πιο κοντά στην αφήγηση, να τον βάζω μέσα σε αυτήν. Προέρχομαι από μεγάλη οικογένεια και ο τρόπος που λέω ιστορίες έχει επηρεαστεί προφανώς από αυτό το γεγονός, από τις ιστορίες που λέγαμε στο τραπέζι».

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Πρόσφατα κυκλοφόρησε στη Βρετανία το δεύτερο μυθιστόρημά του με τίτλο «Small Worlds». Φωτ.: via instagram

Τι περιλαμβάνει όμως η δική του μαύρη βρετανική εμπειρία, κοινωνός την οποίας είναι στην ουσία αυτό το μυθιστόρημα; Ποια είναι η σύνδεση ενός νεαρού Βρετανού με την Γκάνα της καταγωγής και των προγόνων του;

«Η γιαγιά μου ζούσε μαζί μας μέχρι περίπου τα 10 μου χρόνια. Οι περισσότερες αναμνήσεις που έχω από εκείνη είναι από τη Βρετανία. Η μυθοπλαστική εκδοχή της στο βιβλίο είναι ένας τρόπος να την τιμήσω. Έχω πάει στην Γκάνα τέσσερις φορές, οι τρεις από τις οποίες όταν ήμουν παιδί. Γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω στο Λονδίνο, αλλά κάθε φορά που πηγαίνω εκεί νιώθω σαν στο σπίτι μου, υπάρχει μεγάλη αίσθηση οικειότητας. Πέρσι πήγα για πρώτη φορά ως ενήλικας, είχα να πάω 16 χρόνια. Ήμουν αγχωμένος, επειδή τα μέρη αλλάζουν, αναρωτιόμουν πώς θα είναι τώρα. Μιλώ τη γλώσσα, έχω συγγενείς εκεί, νιώθω ακόμα οικειότητα».

Όπως και ο ήρωας του βιβλίου του, ο Caleb φοίτησε σε ιδιωτικό, εντελώς «λευκό» σχολείο, με υποτροφία. Αναλογιζόμενος τη δική του εκπαίδευση, πιστεύει ότι θα ήταν καλύτερα να είχε βρεθεί σε ένα πιο «ασφαλές» και μεικτό σχολικό περιβάλλον με περισσότερα Μαύρα παιδιά; «Είναι δύσκολο να πω», μου απαντά. «Αυτό το σχολείο μού έδωσε αυτοπεποίθηση. Όμως υπήρχε ένα κόστος: το να βρίσκομαι σε έναν χώρο όπου οι δικές μου εμπειρίες όχι απλά δεν εκπροσωπούνταν αλλά υποβιβάζονταν. Ακόμα αναρωτιέμαι αν κάνω παιδιά τι θα επέλεγα για εκείνα. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Είναι δύσκολη απόφαση γιατί από τη στιγμή που θα στείλεις τα παιδιά σου στο σχολείο τα πάντα μπορούν να συμβούν».

Στον πυρήνα, λοιπόν, της «Ανοιχτής Θάλασσας» βρίσκεται η μαύρη εμπειρία, το blackness και ό,τι αυτό περιλαμβάνει, κατά τα γνωστά: ρατσισμός, έλλειψη εκπροσώπησης, αστυνομική βία. Πιάνει όμως ο Nelson και τρόπους μη προφανείς και αποκαλυπτικούς για το αναγνωστικό κοινό που δεν φέρει αυτή την εμπειρία. Η προσέγγισή του μας κάνει, μεταξύ άλλων, να αναρωτηθούμε τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σε έναν κόσμο που σε βλέπει μόνο ως μαύρο σώμα, να είσαι ευάλωτος, ενώ όλοι σε θεωρούν δυνατό.

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Για μένα η λογοτεχνία ανοίγει χώρο για συζήτηση. Αν μέσω αυτού του βιβλίου η μαύρη εμπειρία αποκτά φωνή, τότε έχει επιτευχθεί ο στόχος. Αυτοπορτρέτο του Caleb Azumah Nelson.

Φέρνω στην κουβέντα μας αυτή την ίσως πιο συνηθισμένη λευκή στερεοτυπική απεικόνιση που αφορά τους Μαύρους άνδρες: δύναμη, αρρενωπότητα, γυμνασμένα κορμιά, μια εικόνα ρώμης. Πώς είναι να νιώθεις την ανάγκη να εναντιωθείς σε αυτή την κατασκευή και σε οτιδήποτε σε περιγράφει και περιλαμβάνει στοιχεία εξωτισμού;

«Υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού μου που αναρωτιέται καθημερινά πώς μπορώ να ξεπεράσω αυτή την προοπτική και να ζήσω καλύτερα και με ειλικρίνεια. Είναι όμορφο όταν το καταφέρνεις αυτό, να ξεπερνάς όλα τα στερεότυπα και να δείχνεις ότι αυτό που είσαι είναι κάτι άλλο. Για μένα η λογοτεχνία ανοίγει χώρο για συζήτηση. Αν μέσω αυτού του βιβλίου η μαύρη εμπειρία αποκτά φωνή, τότε έχει επιτευχθεί ο στόχος. Ό,τι ακολουθεί, οι κουβέντες, οι αναλύσεις, οι συσχετισμοί, οι συνδέσεις, είναι επίσης όμορφο».

Επιστρέφοντας στο παρόν, και ενώ έχουν μεσολαβήσει η θετικότατη υποδοχή κοινού και κριτικών που έλαβε η «Ανοιχτή Θάλασσα», ο Caleb δηλώνει ενθουσιασμένος με το νέο του συγγραφικό βήμα. «Η χαρά για μένα είναι η διαδικασία της συγγραφής, ότι μπόρεσα να το ξανακάνω. Αυτό που ήθελα ήταν να βελτιώσω την τεχνική μου, να δω πιο φιλόδοξα τη συνέχεια. Το “Small Worlds” τοποθετείται στο ίδιο σύμπαν. Δεν είναι σίκουελ, ακολουθεί έναν νεαρό μουσικό σε τρία συνεχόμενα καλοκαίρια, του 2010, του ’11 και του ’12, μια περίοδο που μαθαίνει τον εαυτό του και τον κόσμο και αποδέχεται την καταγωγή του».

Μέχρι να κυκλοφορήσει στα ελληνικά το follow-up του, τον ρωτώ αν η «Ανοιχτή Θάλασσα» είναι τελικά ένα μυθιστόρημα για τα συναισθήματα, για το blackness, ένα love story ή ένα γράμμα στις ρίζες του. «Είναι όλα αυτά μαζί. Όταν σκέφτομαι τον πυρήνα του, καταλήγω σε δύο πράγματα: στον θρήνο που βιώνεις όταν χάνεις κάποιον που έχεις αγαπήσει πολύ και στη χαρά των καθημερινών πραγμάτων. Στον θρήνο και τη χαρά τού να καταλαμβάνεις ένα μαύρο σώμα».

Προτού κλείσουμε την κουβέντα μας αναφέρω μια φράση από τον πρόλογο του βιβλίου («Love made you black» – του εξηγώ και πώς ακούγεται στα ελληνικά η μετάφραση, «Η αγάπη σε έκανε μαύρο»), την οποία βρήκα πανέμορφη, αυτή την εικόνα της μαύρης αγάπης. «Ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που έγραψα. Αν και ο πρόλογος άλλαξε στη συνέχεια, αυτή η πρόταση έπρεπε να παραμείνει. Είναι πολύ σημαντική. Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί».

Αγοράστε την Ανοιχτή Θάλασσα του Caleb Azumah Nelson από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, εδώ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 15+1 «αλλιώτικα» βιβλία

Βιβλίο / 16 βιβλία που δεν θα βρεις σε καμία άλλη λίστα

Βιβλία από μικρούς εκδοτικούς οίκους, με μεγάλο ενδιαφέρον και ευρεία θεματολογία –από έρευνες και δοκίμια πάνω σε πολιτικά, φιλοσοφικά, ιστορικά, κινηματικά, έμφυλα και ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα μέχρι έργα καταξιωμένων ή φερέλπιδων νέων λογοτεχνών–, τα οποία δύσκολα θα δεις να αναφέρονται σε mainstream βιβλιοκριτικές, λογοτεχνικές στήλες ή εκπομπές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
βιβλια

Βιβλίο / 10+1 βιβλία για τη Μεσόγειο

Από το θρυλικό ιστορικό βιβλίο του Μπρωντέλ μέχρι το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» και την «Τριλογία της Μασσαλίας», η Μεσόγειος έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και αντικείμενο μελέτης για μερικούς από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ιστορικούς.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Λορέιν Χάνσμπερι: Ένα άγαλμα στην Times Square για την πρώτη μαύρη γυναίκα στο Μπρόντγουέι

Πολιτισμός / Λορέιν Χάνσμπερι: Ένα άγαλμα στην Times Square για την πρώτη μαύρη συγγραφέα του Μπρόντγουεϊ

Το έργο της «A raisin in the sun», που ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ το 1959 με τον Σίντνεϊ Πουατιέ στο καστ, κέρδισε το βραβείο καλύτερου θεατρικού έργου του Κύκλου Κριτικών Θεάτρου της Νέας Υόρκης, καθιστώντας τη, στα 29 της χρόνια, τη νεότερη Αμερικανίδα και την πρώτη μαύρη αποδέκτη του βραβείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία”

Βιβλίο / Κολμ Τόιμπιν: «Είναι σημαντικές οι σιωπές στο κείμενο και όχι οι κραυγές»

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ιρλανδό συγγραφέα στο Ωδείο Αθηνών ως επισκέπτη του Art Festival της Rolex και εκείνος μοιράστηκε μαζί μας συμβουλές για νέους συγγραφείς αλλά και σκέψεις γύρω από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η γραφή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ