Η περίπτωση της πιο ενδιαφέρουσας και ίσως πιο υποτιμημένης Πρώτης Κυρίας

Η περίπτωση της πιο ενδιαφέρουσας και πιο υποτιμημένης ίσως Πρώτης Κυρίας  Facebook Twitter
«Ένιωσα σαν να έμπαινα ξαφνικά στη σκηνή υποδυόμενη έναν ρόλο που δεν είχα προβάρει ποτέ». Φωτ.: U.S. Navy photo
0

«ΘΑ ΚΑΝΩ Ο,ΤΙ ΜΠΟΡΩ. ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ. Ζητώ τη βοήθειά σας και τις σκέψεις σας».

Αυτά τα λακωνικά είχε να πει απευθυνόμενος στο αμερικανικό κοινό ο Λίντον Τζόνσον κατά την εσπευσμένη ορκωμοσία του μέσα στο προεδρικό αεροσκάφος, αμέσως μετά τη δολοφονία του Τζον Φ. Κένεντι τον Νοέμβριο του 1963 στην πατρίδα του Τζόνσον, το Τέξας. Θα μπορούσε να απευθύνεται μόνο στη σύζυγό του, η οποία υπήρξε πολύτιμη σύντροφος και εξαιρετική σύμβουλος στα δύσκολα και εκρηκτικά χρόνια που θα συνόδευαν τη θητεία του.

Αυτό καθώς και πολλά άλλα, εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την ίδια και όχι μόνο προκύπτουν από το αριστουργηματικής σύνθεσης και ροής ντοκιμαντέρ The Lady Bird Diaries (Hulu) που βασίζεται στις 123 ώρες ιδιωτικών ηχογραφήσεων που έκανε δίκην ημερολογίου η Πρώτη Κυρία Κλόντια Άλτα Τζόνσον, γνωστότερη σε όλους με το χαϊδευτικό που της είχε χαρίσει η γκουβερνάντα της όταν ήταν μικρή: Lady Bird, δηλαδή «πασχαλίτσα».

Παρότι καλλιεργημένη και πνευματώδης, με πτυχία στην ιστορία και τη δημοσιογραφία, και εξοικειωμένη με τον ρόλο της συζύγου πολιτικού καριέρας, η 50χρονη “Lady Bird” δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από τη νεαρή και λαμπερή προκάτοχό της, την Τζάκλιν Κένεντι, η οποία ακόμη και στο βαρύ πένθος της έμοιαζε με σταρ του σινεμά. 

Οι ηχογραφημένοι αυτοί στοχασμοί, οι σκέψεις και οι διαπιστώσεις ακούγονται για πρώτη φορά δημοσίως, καθώς υπήρχε σχετικό εμπάργκο που επέτρεπε την κυκλοφορία τους μόνο μετά τον θάνατό της (η "Lady Bird" Τζόνσον πέθανε το 2007 στα 94 της, σαράντα τρία χρόνια μετά τον σύζυγό της που πρόλαβε να χαρεί μόλις τέσσερα χρόνια συνταξιοδότησης μετά την αποχώρησή του το 1968) και έχουν διανθιστεί με πλούσιο αρχειακό υλικό αλλά και υψηλής αισθητικής animation σε κάποιες «δραματοποιημένες» σκηνές.

Όλα τα λεφτά όμως είναι όλα αυτά που λέει και ο τρόπος που τα λέει στο μαγνητόφωνό της η πιο υποτιμημένη μάλλον και ίσως η πιο ενδιαφέρουσα Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ, παρότι στην ίδια δεν άρεσε ιδιαίτερα ο όρος αυτός. «Εξακολουθεί να μου φαίνεται δύσκολο και κακόγουστο να λέω "Πρώτη Κυρία"» ακούγεται να λέει κάποια στιγμή στην αρχή της θητείας του συζύγου της στον Λευκό Οίκο.

Η περίπτωση της πιο ενδιαφέρουσας και πιο υποτιμημένης ίσως Πρώτης Κυρίας  Facebook Twitter
Η Τζάκι Κένεντι, η Κλόντια Άλτα Τζόνσον και ο Ρόμπερτ Κένεντι φωτογραφίζονται σε δεξίωση προς τιμήν της Τζάκι στο Ατλάντικ Σίτι του Νιου Τζέρσεϊ. Φωτ.: Αρχείο Bettmann/Bettmann

Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με τη δολοφονία του Προέδρου Τζον Γ. Κένεντι τον Νοέμβριο του 1963 και τις χαοτικές ώρες που ακολούθησαν, οι οποίες υποχρέωσαν τον σοκαρισμένο Αντιπρόεδρο και τη σύζυγό του να αναλάβουν άμεσα τα νέα τους καθήκοντα υπό συνθήκες εξωπραγματικές. «Ένιωσα σαν να έμπαινα ξαφνικά στη σκηνή υποδυόμενη έναν ρόλο που δεν είχα προβάρει ποτέ», την ακούμε να λέει.

Παρότι καλλιεργημένη και πνευματώδης, με πτυχία στην ιστορία και τη δημοσιογραφία, και εξοικειωμένη με τον ρόλο της συζύγου πολιτικού καριέρας, η 50χρονη “Lady Bird” δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από τη νεαρή και λαμπερή προκάτοχό της, την Τζάκλιν Κένεντι, η οποία ακόμη και στο βαρύ πένθος της έμοιαζε με σταρ του σινεμά. 

Σε μια τέτοια περίσταση μάλιστα –στην κηδεία του Ρόμπερτ Κένεντι–, η κυρία Τζόνσον ακούγεται να λέει ότι εξέλαβε ως προσβλητική απέναντί της την παγερή στάση της προηγούμενης από εκείνη Πρώτης Κυρίας: «Φώναξα το όνομά της και άπλωσα το χέρι μου. Με κοίταξε σαν να με βλέπει από πολύ μακριά, σαν να ήμουν φάντασμα. Ένιωσα μια έντονη εχθρότητα: Ήταν επειδή ήμουν ζωντανή; Τελικά, χωρίς να προδώσει καμία έκφραση, άπλωσε πολύ ελαφρά το χέρι της. Το πήρα, ψιθύρισα μια κουβέντα θλίψης και συμπόνιας και απομακρύνθηκα γρήγορα. Ήταν κάπως σοκαριστικό: Ποτέ, σε οποιαδήποτε επαφή μαζί της στο παρελθόν, δεν είχα βιώσει κάτι τέτοιο».

Οι αντιλήψεις της “Lady Bird” Τζόνσον σε συνδυασμό με την μητρική σχεδόν εκφορά του λόγου της την κάνουν να ακούγεται συγχρόνως συντηρητική και προοδευτική, ακόμα και στην ίδια φράση. Κάποιες όμως από τις πιο συντηρητικές φαινομενικά θέσεις της είναι και οι πιο πετυχημένες ίσως, και οι πιο διαχρονικές ή και προφητικές ακόμα.

Σχολιάζοντας το κύμα διαδηλώσεων που είχε διχάσει τη χώρα καθώς η εμπλοκή στο Βιετνάμ εξελισσόταν σε εθνικό εφιάλτη, λέει κάποια στιγμή αναφερόμενη σε όσους εξεγείρονται εκ του ασφαλούς, συγχέοντας την πόζα με τη δράση: «Νομίζουν ότι κάνουν κάτι επειδή δέχονται την προσοχή της τηλεοπτικής κάμερας. Πολλά παιδιά νομίζουν ότι αυτό συνιστά ακτιβισμό».  

The Lady Bird Diaries | Official Trailer | Hulu

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ