Ο Λεπύρ έφτιαξε έναν δίσκο με σεβντά και πόθο

Ο Λεπύρ έφτιαξε έναν δίσκο με σεβντά και πόθο Facebook Twitter
Μετά από την περιπλάνησή του σε διάφορες πανκ μπάντες της Θεσσαλονίκης και των Σερρών, o Λεπύρ ηχογράφησε με ένα Yamaha PSR τις δικές του μουσικές. Φωτ.: Όλγα Δέικου/ LIFO
0

Το mail που έλαβα πριν από λίγες μέρες έλεγε: «Αυτή είναι μια ιστορία από αυτές που ανυπομονούσα να μοιραστώ. Έλαβα πριν από τρία χρόνια ένα email με ένα demo, χωρίς κάποια παρουσίαση, εισαγωγή ή χαιρετισμό. Έβαλα, λοιπόν, να ακούσω τη μουσική του μυστηριώδους αποστολέα, όπως κάνω πάντα όταν λαμβάνω μουσικές νέων καλλιτεχνών.

Η μουσική του Λεπύρ, λοιπόν, ήταν εξαρχής μια ευχάριστη έκπληξη, κάτι νέο, με δυναμική. Ήχοι ανεπεξέργαστοι, μιας οικιακής, μάλλον, ηχογράφησης, πολλά υποσχόμενοι, με κύριο χαρακτηριστικό το πειραγμένο με πετάλια κιθάρας συνθεσάιζερ. Κόλλησα με τη μία! Άρχισα, μέσα στην καραντίνα, να γυρίζω στο μυαλό μου ιδέες για την ηχογράφηση ενός δίσκου. Έστειλα το υλικό και στον Ekelon και τον έβαλα κι αυτόν στο τριπάκι. Σχεδόν εμμονικά, κατεβάζαμε ιδέες, τραγούδι-τραγούδι. Κι έπειτα, ήρθε η ώρα οι ιδέες να  μπουν στο στούντιο. Πρώτα ήρθε ο δημιουργός από τις μακρινές Σέρρες να ακούσει τις ιδέες μας και να ξεκινήσουμε, ηχογραφώντας τα τραγούδια του.

Ο Σωτήρης Ντούβας ήταν ο ντράμερ που θέλαμε για τον “Γύφτικο σεβντά” και τα “Όμορφα Κορίτσια”. Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ιδανικοί ο Λάμπης Κουντουρόγιαννης να παίξει κιθάρα σε στυλ Nine Inch Nails, A Flock of Seagulls και πανηγύρι τζίτζικα funk και ο Μάριος Βαλινάκης των MOb σαξόφωνο στο τραγούδι “Άδικο”. Θέλαμε τον ΜΑΖΟΗΑ να είναι μία επιπλέον φωνή στον δίσκο και να πει το τραγούδι “Έγώ και η σκιά μου”.

«Η μητρική σου γλώσσα σε πάει πιο βαθιά. Δεν το περίμενα, ήταν φοβερό. Κατάλαβα ότι μου άρεσε, πήγε καλύτερα απ' ό,τι περίμενα, οπότε το προχώρησα. Και πολύ γρήγορα».

Προτείναμε και στην Έλενα Λεώνη να συνοδεύσει με τη φωνή της τον Λεπύρ και να απογειώσουν μαζί τα πιο δυνατά σημεία του δίσκου. Τα τραγούδια βγήκαν από το μυαλό μας και έπαιρναν σιγά σιγά υπόσταση. Όλοι οι μουσικοί που θέλαμε να συμμετέχουν στον δίσκο μάς έκαναν την τιμή να κάνουμε τις ιδέες μας πραγματικότητα.

Ο Λεπύρ έφτιαξε έναν δίσκο με σεβντά και πόθο Facebook Twitter
Ο Λεπύρ είναι ο Απόστολος Άγγος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στις Σέρρες, απ' όπου και οι επιρροές του. Φωτ.: Όλγα Δέικου/ LIFO

Ο Λεπύρ από τις Σέρρες δεν συναντήθηκε ποτέ με τους συντελεστές του δίσκου του, αλλά η τεχνολογία μάς ένωσε όλους και ένα-ένα βήμα προχωρούσαμε, αργά μεν, αλλά με ικανοποίηση γι' αυτό που γεννιόταν από συλλογική δουλειά και καλές συνεργασίες με εμπιστοσύνη, φιλοδοξίες και πολλή αγάπη. Προσπαθήσαμε για την αρτιότητα του αποτελέσματος και δεν συμβιβαστήκαμε σε τίποτα.

Για την ιστορία, Bukurana θα πει όμορφη στα αρβανίτικα. Ο Λεπύρ είναι ο Απόστολος Άγγος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στις Σέρρες, απ' όπου και οι επιρροές του, και μετά την περιπλάνησή του σε διάφορες πανκ μπάντες της Θεσσαλονίκης και των Σερρών ηχογράφησε με ένα Yamaha PSR (ευτυχώς για εμάς) τις δικές του μουσικές.

To “Bukurana” είναι ένας δίσκος που το ένα του πόδι πατάει γερά στις ελληνικές παραδόσεις και το άλλο στην ηλεκτρονική πανκ. Είναι γεμάτος ρομαντισμό. Είναι μουσική για όσους αγαπούν να χορεύουν σε αναμμένα κάρβουνα. Το εξώφυλλο είναι ένας πίνακας της Patricia Ghisjens και το artwork το έχει επιμεληθεί ο εικαστικός Γιώργος Μαραζιώτης».

Το email του Ανδρέα ήταν τόσο ενθουσιώδες, που έβαλα αμέσως να παίξει ο δίσκος που το συνόδευε. Και ήταν όντως ξεχωριστός. Στον «Σεβντά», που είναι και το πρώτο single του, οι στίχοι είναι σε ρομανί, ένα μάντρα που επαναλαμβάνεται σε όλο το κομμάτι με έναν «παραδοσιακό», διονυσιακό ρυθμό, και τα «Όμορφα Κορίτσια» είναι σαν anatolian rock με ελληνικό χρώμα.

Σε πρώτη ακρόαση το άλμπουμ του Λεπύρ δεν έμοιαζε με τίποτε άλλο σύγχρονο ελληνικό. Δεν ήταν ακριβώς ροκ, δεν ήταν ηλεκτρονικός, θύμιζε αυτό που είχαν κάνει οι Εν Πλω στο τέλος της δεκαετίας του ’80, παρότι ως ήχος δεν είχε καμία σχέση, κι αυτό αρκούσε για να αναζητήσω τον δημιουργό του.

ΛΕΠΥΡ - Σεβντάς

Ο Λεπύρ δεν μένει στην Ελλάδα, ζει και εργάζεται στη Βαρκελώνη, αλλά από μια διαβολική σύμπτωση ήταν στις Σέρρες το τριήμερο που ανέβηκα στη Θεσσαλονίκη, και καταφέραμε να τα πούμε από κοντά. Είναι εξίσου ενδιαφέρων τύπος με τον ήχο του, παθιασμένος με τη μουσική του, όσο κι αν προσπαθεί να διατηρήσει χαμηλά τους τόνους στην προσωπική του ζωή.

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στις Σέρρες, σε πολυκατοικία, οπότε είμαι παιδί της επαρχίας, αλλά στο χωριό του πατέρα μου, το Χρυσό, ήμουν επισκέπτης» λέει. «Τελείωσα το σχολείο στις Σέρρες και μετά κατέβηκα για σπουδές στην Αθήνα, τις οποίες δεν ακολούθησα ποτέ.

Στην Αθήνα έμεινα εφτά χρόνια και γύρισα στις Σέρρες, δούλεψα λίγο από δω και από κει σε μαγαζιά, μπαρ και καφέ, μετά ανέλαβα την οικογενειακή επιχείρηση, το καφενείο του πατέρα μου, και τα πράγματα έγιναν πιο δύσκολα, γιατί όταν έχεις επιχείρηση δουλεύεις εφταήμερα, έχεις ελάχιστα ρεπό, ελάχιστες άδειες, λίγο χρόνο για μουσική – αυτό κράτησε εννιά χρόνια.

Μετά ήρθε ο κορωνοϊός, η κρίση, αναγκαστήκαμε να κλείσουμε το καφενείο κι εγώ ήθελα μια αλλαγή. Ήταν too much, δεν πήγαινε πουθενά, έβλεπα ότι μου έπαιρνε όλο και περισσότερο χρόνο να τα βγάλω πέρα, δεν θα άλλαζε αυτό ποτέ, και μετά υπήρξε η επιλογή της Βαρκελώνης γιατί είχα ήδη κάποιους δικούς μου ανθρώπους εκεί, οπότε πήγα και τους βρήκα. Ακόμα εγκλιματίζομαι, δεν ήταν πολύ εύκολο.  

Πριν από τον Λεπύρ ασχολιόμουν μόνο με αγγλόφωνο στίχο, δεν ήμουν διαρκώς σε μπάντες. Πάντα έγραφα κιθαριστική μουσική και στίχους, συνεργαζόμουν κυρίως με παιδιά από τη Θεσσαλονίκη. Στις Σέρρες δεν υπάρχει τόσος κόσμος ώστε να φτιάξεις μια μπάντα ενεργή. Λίγο πριν από την καραντίνα ένας συνεργάτης μου είχε ένα ατύχημα στο στούντιό του, πήρε φωτιά και κάηκε, καταστράφηκε εντελώς ο εξοπλισμός του. Ήταν δύσκολη περίοδος, σταματήσαμε να παίζουμε και τότε αποφάσισα να αλλάξω, να κάνω κάτι ριζοσπαστικά καινούργιο, να ανακαλύψω εκ νέου τη μουσική.

Ο Λεπύρ έφτιαξε έναν δίσκο με σεβντά και πόθο Facebook Twitter
Η θεματολογία του είναι γύρω από τον πόθο. Η μουσική εκφράζει την καύλα που νιώθουμε, για μένα ήταν πολύ πιο ωμό συναίσθημα, γκάβλα, με γκ. Φωτ.: Όλγα Δέικου/ LIFO

Προσπάθησα με την κιθάρα να γράψω άλλο είδος, άλλο στυλ, να πειραματιστώ λίγο, αλλά αυτό με οδηγούσε πάλι στα ίδια, στα παλιά, και είπα πρέπει να δοκιμάσω μια άλλη προσέγγιση, θα δοκιμάσω στα πλήκτρα να ενορχηστρώσω, να γράψω κομμάτια. Δεν είμαι πληκτράς, μετά βίας κιθαρίστας είμαι, αλλά ξέρω να γράφω τραγούδια. Οπότε ξεκίνησα δειλά-δειλά, αρχικά πειραματίστηκα με ρυθμούς και ήθελα να κάνω μεγάλη αλλαγή και στη μουσική και στη γλώσσα. Με το που το γύρισα στα ελληνικά κι έγραψα τα πρώτα δύο τραγούδια, ήταν σαν ένας καινούργιος κόσμος να άνοιξε μπροστά μου.

Η μητρική σου γλώσσα σε πάει πιο βαθιά. Δεν το περίμενα, ήταν φοβερό. Κατάλαβα ότι μου άρεσε, πήγε καλύτερα απ' ό,τι περίμενα, οπότε το προχώρησα, και πολύ γρήγορα. Το ντέμο αρχικά είχε δημοσιευτεί στο YouTube, την άνοιξη του 2020, ο  Aνδρέας μου είπε να το κατεβάσω όταν πλέον αρχίσαμε να το ενορχηστρώνουμε από την αρχή. Μετά ήρθαν οι καραντίνες, ήταν δύσκολο να βρεθούμε, κατέβηκα στην Αθήνα να γράψω φωνητικά τον Γενάρη του '21, το δούλευαν σιγά-σιγά τα παιδιά, ξανακατέβηκα... Το ντέμο ήταν έξι κομμάτια, συμπληρώσαμε άλλα δύο και ολοκληρώθηκε.

ΛΕΠΥΡ - Όμορφα Κορίτσια

Το άλμπουμ το λένε “Bukurana”, είναι φόρος τιμής στην περσόνα Λεπύρ ο οποίος είναι Αρβανίτης – εγώ δεν είμαι. Ξέροντας ότι θα είμαι πλέον μόνος μου, δεν ήθελα μπάντα, ήθελα κάτι πιο ευέλικτο, να έχω τον πλήρη έλεγχο, να μην κουβαλάω άλλους τρεις από πίσω μου, έψαχνα όνομα καλλιτέχνη. Δεν είμαι εγώ ο νονός, με βάφτισε μια φίλη στον Μαραθώνα που είχα πάει να τη δω, μια περιοχή φουλ με Αρβανίτες.

Αστειευόταν με τον γείτονά της που είχε ένα μαντρί δίπλα και μας χαλούσε το καλοκαίρι κάπως, γιατί όταν γύριζε ο άνεμος έρχονταν μυρωδιές απ' τη στάνη. Είχε κάποιες διαμάχες μαζί του, ο Λεπύρ δεν ήταν γι’ αυτήν καλός χαρακτήρας, ήταν λίγο δύστροπος, δεν ήταν καλός γείτονας. Λέπουρας είναι ο τσοπάνης στα αρβανίτικα. Εκείνη το έκανε γαλλικό, “Λεπύρ”, λόγω των “γαλλικών” αρωμάτων που έβγαιναν από τη στάνη. Μου φάνηκε πολύ αστείο και δεν ήθελα και πολύ να το υιοθετήσω κι εγώ.  

Το άλμπουμ το είπα “Bukurana” γιατί έψαξα πώς λέγεται η όμορφη κοπέλα στα αρβανίτικα και μου φάνηκε πολύ εύηχη λέξη. Είχα ένα προσχέδιο για το εξώφυλλο του δίσκου, δεν το είχα στείλει στον Ανδρέα – μια κοπέλα με ένα λουλούδι στο πρόσωπο. Σκέφτηκα να βάλω το “La grande bellezza”, αλλά ήταν πολύ ευθεία αναφορά στον Σορεντίνο και δεν ήθελα. Ήθελα κάτι με ομορφιά και για να αποτίσω φόρο τιμής στον κύριο Λεπύρ έβαλα το “Bukurana”.

Tα παραδοσιακά κομμάτια τα είχα μέσα μου, ήταν ό,τι θυμάμαι από πανηγύρια, γάμους, δεν τα μελέτησα ποτέ, δεν έβαλα ποτέ να τα ακούσω σπίτι, απλώς, όταν ζεις τόσα χρόνια σε ένα μέρος σαν τις Σέρρες, όλα αυτά θα σε επηρεάσουν, δεν γίνεται να τα αποφύγεις. Και το κομμάτι “Σεβντάς” είναι στα ρομανί.

Δεν ξέρω ρομανί, έψαχνα ένα μάντρα να βάλω, γιατί όπως το φαντασιώθηκα το κομμάτι κι έγραψα πρώτα τη μουσική και μετά τους στίχους σκέφτηκα ότι ταίριαζε να επαναλαμβάνω πέντε-έξι λέξεις, οπότε έβαλα ρομανί που λένε “ήμουν καψούρα, έλα πάλι πίσω”. Ήθελα να τιμήσω και τους Ρομά γιατί είναι οργανοπαίχτες στην παράδοση της Βόρειας Ελλάδας και σε όλη την Ελλάδα. Τα νταούλια και οι ζουρνάδες είναι μια ολόκληρη ορχήστρα.  

Ο Λεπύρ έφτιαξε έναν δίσκο με σεβντά και πόθο Facebook Twitter
Tα παραδοσιακά κομμάτια τα είχα μέσα μου, ήταν ό,τι θυμάμαι από πανηγύρια, γάμους, δεν τα μελέτησα ποτέ, δεν τα έβαλα ποτέ να τα ακούσω σπίτι, απλώς, όταν ζεις τόσα χρόνια σε ένα μέρος σαν τις Σέρρες, όλα αυτά θα σε επηρεάσουν. Φωτ.: Όλγα Δέικου/ LIFO

Είναι όλος ιδιαίτερος ο δίσκος, τίποτα δεν έγινε τυχαία. Ήθελα να έχει τις αναφορές του, αλλά να μην είναι αντιγραφή ή να θυμίζει κάτι που έχει ξαναγίνει. Σε κάποια σημεία το πέτυχα, σε κάποια ίσως όχι τόσο. 

Η θεματολογία του είναι γύρω από τον πόθο. Η μουσική εκφράζει την καύλα που νιώθουμε, για μένα ήταν πολύ πιο ωμό συναίσθημα, γκάβλα, με “γκ”. Οι φίλοι μου επιμένουν ότι δεν είναι το χιτ ο “Σεβντάς”, τα “Όμορφα Κορίτσια” είναι το πιο στρωτό, ίσως το πιο ελληνικό, και σίγουρα όχι το πιο αντιπροσωπευτικό τραγούδι του δίσκου. 

Η Βαρκελώνη είναι ένα μεγάλο τηλεφωνικό κέντρο, γνωρίζοντας ελληνικά και αγγλικά, θα βρεις μια δουλειά. Τώρα είμαι στη φάση που μαθαίνω ισπανικά. Είναι επίσης η πόλη του πάρτι, αν βγεις έξω και πας σε κλαμπ παίζει πολύ ηλεκτρονική μουσική και φυσικά ρεγκετόν, με το ρεγκετόν γίνεται χαμός. Το άλμπουμ της Rosalia μου άρεσε πάρα πολύ». 

ΛΕΠΥΡ - Εγώ και η σκιά μου (feat. MAZOXA)

Το «Bukurana» κυκλοφορεί ψηφιακά και σε διάφανο βινύλιο (300 κόπιες) από τη VEEGO Records.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ