LIVE!

Πάρκο Ριζάρη: Όχι στη «θυσία» πρασίνου από το ΣτΕ

Πάρκο Ριζάρη: Όχι στη «θυσία» πρασίνου από το ΣτΕ Facebook Twitter
Ο σταθμός του Ευαγγελισμού στο Πάρκο Ριζάρη είναι ο μόνος στον οποίο δεν έχει ξεκινήσει ακόμη καμία εργασία. Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρξουν αλλαγές στο έργο και ποιες θα είναι αυτές. Φωτ.: Eurokinissi
0

Η AΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Συμβουλίου της Επικρατείας που εκδόθηκε πριν από λίγα 24ωρα αναγκάζει τη διοίκηση της Ελληνικό Μετρό και το υπουργείο Περιβάλλοντος να επαναπροσδιορίσουν το ζήτημα της προστασίας του φυσικού κεφαλαίου στο Πάρκο Ριζάρη, στο οποίο θα γίνει ο νέος σταθμός μετρό. 

Η απόφαση δικαιώνει εν μέρει τον εφοπλιστή Νίκο Πατέρα, ο οποίος ζητάει να προστατευτεί το πράσινο του πάρκου και να μην κοπούν τα εκατοντάδες δέντρα που υπάρχουν σ' αυτό για την κατασκευή του σταθμού «Ευαγγελισμός» της γραμμής 4.

Η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) που θα πρέπει να καταθέσει η Ελληνικό Μετρό και να εγκρίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι προπαρασκευαστικές και στη συνέχεια οι κατασκευαστικές εργασίες του σταθμού στο πάρκο. 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε παράνομη την έλλειψη αυτή και τώρα ζητάει από τη διοίκηση να προχωρήσει στην έκδοση της μελέτης, στην οποία, όμως, όπως υπογραμμίζει, θα πρέπει να υπάρχει πρόνοια για όσο το λιγότερες δυνατόν απώλειες πρασίνου στο Πάρκο Ριζάρη.

Θυσία πρασίνου

Πάρκο Ριζάρη: όχι «στη θυσία» πρασίνου από το ΣτΕ Facebook Twitter
Στην έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης ορίστηκε ότι το ζήτημα του πρασίνου πρέπει να μελετηθεί περαιτέρω, με τη συμμετοχή και της Δασικής Υπηρεσίας. Φωτ.: Eurokinissi

Στην απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται ότι η υποχρέωση κατάρτισης της μελέτης απορρέει από την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Αυτή αφορούσε το σύνολο του έργου, δηλαδή τους 15 σταθμούς του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου - Γουδί.

Στην έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είχε οριστεί ότι το ζήτημα του πρασίνου πρέπει να μελετηθεί περαιτέρω, με τη συμμετοχή και της Δασικής Υπηρεσίας. Στη δικαστική απόφαση αναφέρεται ότι η υποχρέωση αυτή αφορά «κατεξοχήν τον σταθμό "Ευαγγελισμός"» στο Πάρκο Ριζάρη, για δύο λόγους:

Ο πρώτος είναι ότι στον σταθμό αυτό προβλέπεται κατά τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων «πολύ μεγαλύτερη θυσία πρασίνου» από ό,τι στους άλλους σταθμούς, γιατί υπάρχουν «πολύ περισσότερα από 100, κατά άλλους υπολογισμούς περισσότερες εκατοντάδες φυτά, μεταξύ των οποίων ακακίες, πεύκα, λεύκες, φοίνικες, αγριελιές, νεραντζιές, κουτσουπιές, ευκάλυπτοι και ιτιές», όπως αναφέρεται.

Ο δεύτερος λόγος κατά το ΣτΕ είναι ότι τα πολυάριθμα φυτά, πολλά από τα οποία είναι δασικά είδη –εξού και η πρόβλεψη συμμετοχής των δασικών αρχών–, «έχουν τη μορφή συμπαγούς πάρκου ή άλσους και διαφοροποιούνται ουσιωδώς από τη φυτοκάλυψη απλών κοινόχρηστων χώρων, όπως αυτοί ορίζονται από την πολεοδομική νομοθεσία, όπως για παράδειγμα είναι οι πλατείες».

Με αυτά τα δεδομένα, το δικαστήριο ακύρωσε την παράλειψη μελέτης με αυτό το περιεχόμενο. Η υπόθεση αναπέμφθηκε στη διοίκηση ώστε να μεριμνήσει για την κατάρτιση και έγκριση της σχετικής μελέτης.

Δεν μπαίνει φρένο στο έργο

ΝΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ
Νίκος Πατέρας

Η απόφαση εκδόθηκε μετά την προσφυγή που κατέθεσε ο εφοπλιστής Νίκος Πατέρας και το ομώνυμο κοινωφελές ίδρυμα στο οποίο ο ίδιος είναι επικεφαλής. Με την προσφυγή που άσκησε ο εφοπλιστής ζητούσε να ακυρωθούν οι πράξεις της διοίκησης που ενέκριναν τη χωροθέτηση του νέου σταθμού στο πάρκο.

Η αίτηση του Ν. Πατέρα στρεφόταν κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου, δηλαδή της υπουργικής απόφασης με την οποία αδειοδοτούνταν περιβαλλοντικά οι 15 σταθμοί του πρώτου τμήματος της νέας γραμμής 4 του μετρό.

Με την απόφαση που εξέδωσε το ΣτΕ δεν μπαίνει φρένο στην κατασκευή του σταθμού, ενώ δεν ακυρώνονται και οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις του έργου. Η πλευρά Πατέρα δεν ήλπιζε στην ακύρωση του έργου και ήξερε από την αρχή ότι η προσφυγή για την ακύρωση των αδειοδοτήσεων θα απορριπτόταν ως εκπρόθεσμη, κι αυτό γιατί η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ασκήθηκε τέσσερα χρόνια μετά τη δημόσια διαβούλευση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τότε, προτού λήξει η διαβούλευση, θα μπορούσε να είχε προσβληθεί νομικά η περιβαλλοντική αδειοδότηση και η χωροθέτηση του έργου.

Το επιπλέον κόστος 

Ο Νίκος Πατέρας υποστηρίζει ότι η διαβούλευση για το έργο, που πραγματοποιήθηκε το 2018, δεν είχε γίνει ευρέως γνωστή ώστε να εκφράσει τις αντιρρήσεις του τότε, όπως μπορούσε να κάνει οποιοσδήποτε πολίτης ή φορέας. Εκ των υστέρων, και τρία χρόνια μετά, αντιλήφθηκε τι θα γίνει στο πάρκο, καθώς, όπως λέει, ο σταθμός θα γίνει στο πιο πυκνοφυτεμένο τμήμα του.

Πριν προσφύγει στο ΣτΕ o εφοπλιστής ζήτησε από τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλή και τον Νίκο Κουρέτα, διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικό Μέτρο, να διερευνηθεί μια τεχνική λύση για τη μετακίνηση του σταθμού 80 μέτρα βορειότερα, κοντά στην Εθνική Πινακοθήκη. 

Πρόκειται για ένα σημείο στο οποίο δεν υπάρχει πυκνή βλάστηση. Με τη μετατόπιση αυτή υποστηρίζει ότι θα μπορούσαν να διασωθούν εκατοντάδες δέντρα, τα οποία θα πρέπει να εκριζωθούν ή να κοπούν πριν ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες του έργου. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι ο Κ. Αχ. Καραμανλής του είπε ότι η μετακίνηση αυτή θα ανέβαζε το κόστος του έργου κατά 5 εκατ. ευρώ. 

Μία ημέρα μετά όμως, όπως λέει ο ίδιος, ο πρώην υπουργός εκτόξευσε το επιπλέον κόστος στα 50 εκατ. ευρώ, επικαλούμενος σχετική μελέτη της εταιρείας ΑΒΑΞ, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου. «Μου φαίνεται πολύ παράξενο που από πέρυσι τον Νοέμβριο που κυκλοφορεί από επίσημα κυβερνητικά χείλη ότι το κόστος της μεταφοράς του σταθμού είναι 50 εκατ. δεν είχε ζητηθεί ποτέ να επιβεβαιωθεί γραπτά αυτός ο προϋπολογισμός. Και κυκλοφορεί ένα νούμερο χωρίς καμία τεκμηρίωση», λέει στη LiFO o Νίκος Πατέρας. Και προσθέτει: «Το ίδρυμα Πατέρα από τις 15 Νοεμβρίου, έχοντας έννομο συμφέρον, έχει ζητήσει από τον Άβακα να του δοθεί τεκμηριωμένος προϋπολογισμός που να αποδεικνύει ότι η μεταφορά του σταθμού εντός του ίδιου του πάρκου θα κοστίσει 50 εκατ. ευρώ. Και δεν έχει λάβει ακόμη καμία απάντηση»

Ενθουσιασμός από τον νέο δήμαρχο

Πάρκο Ριζάρη: όχι «στη θυσία» πρασίνου από το ΣτΕ Facebook Twitter
Για τον Χάρη Δούκα είναι φανερό ότι η απόφαση αυτή ανοίγει παράθυρο για τροποποίηση του αρχικού σχεδιασμού. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LIFO

Η απόφαση του ΣτΕ για το Πάρκο Ριζάρη έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τον νέο δήμαρχο της Αθήνας, Χάρη Δούκα. Για τον Χάρη Δούκα είναι φανερό ότι η απόφαση αυτή ανοίγει παράθυρο για τροποποίηση του αρχικού σχεδιασμού, πράγμα που φαίνεται και από τη δήλωση που έκανε λίγη ώρα μετά τη γνωστοποίηση της απόφασης: «Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ επιβεβαιώνει την πάγια θέση μας ότι το δίλημμα "μετρό ή δέντρα" δεν υφίσταται. Μπορούμε να έχουμε και τα δύο, όπως γίνεται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά με διαβούλευση, σχέδιο και μελέτη, που θα διασφαλίζουν ότι κάθε νέο έργο υποδομής, ακόμα και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, θα έχει τη μικρότερη περιβαλλοντική και κοινωνική επιβάρυνση. Αυτή ήταν μια πρώτη δικαίωση. Οι προσπάθειές μας θα συνεχιστούν» ανέφερε.

Η Ελληνικό Μετρό, στην οποία απευθύνθηκε η LiFO, δεν θέλησε να σχολιάσει την απόφαση, γιατί δεν έχει διαβαστεί από την εταιρεία, η οποία δεν την έχει πάρει ακόμη στα χέρια της.

Ο σταθμός του Ευαγγελισμού στο Πάρκο Ριζάρη είναι ο μόνος στον οποίο δεν έχει ξεκινήσει ακόμα καμία εργασία. Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρξουν αλλαγές στο έργο και ποιες θα είναι αυτές. Η Τεχνική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την οποία εγκαλείται η διοίκηση από το ΣτΕ έχει ήδη συνταχθεί και σταλεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και αναμενόταν η έγκρισή της.

Όλα αυτά βέβαια πριν βγει η απόφαση του ΣτΕ. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν θα υπάρξει και νέα προσφυγή κατά της μελέτης αυτής. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πήγαινε ακόμη πιο πίσω το χρονοδιάγραμμα του έργου, που ήδη παρουσιάζει καθυστερήσεις.

Οπτική Γωνία
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ρεπορτάζ / Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου ξεκινούν από την Περιφέρεια Αττικής έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε ένα τμήμα του Ιλισού. Εξαιτίας των παρεμβάσεων, που είναι πράγματι αναγκαίες, θα γκρεμιστεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος μια πέτρινη πεντάτοξη γέφυρα, η μοναδική στην Αττική.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ