Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Αρχικά δίστασα, γιατί σκέφτηκα ότι είναι κάπως παλιομοδίτικο και απλοϊκό αυτό το έργο, διαβάζοντας όμως το βιβλίο εμπνεύστηκα μια χορογραφία ώστε να το κάνω πιο νευρώδες και πιο ελκυστικό για το σύγχρονο κοινό, δουλεύοντας παράλληλα ένα νέο λιμπρέτο. Φωτ.: Ελένη Βαμβακά
0

— Ποια είναι αρχικά αυτή η μυστηριώδης «Κοππέλια»;
Μια μηχανική κούκλα, ένα ρομπότ ή, καλύτερα, «αυτόματον», όπως λεγόταν τότε. Ούσα πανέμορφη, σαγηνεύει τον Φραντς παραμονές του γάμου του με τη Σουανίλντα, η οποία, μαθαίνοντάς το, αναστατώνεται, ώσπου ανακαλύπτει ότι η αντίζηλός της δεν είναι αληθινή γυναίκα και τότε βάζει μπροστά ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του. Πρόκειται για ένα από τα παλιότερα κλασικά έργα για μπαλέτο και είναι του Λεό Ντελίμπ, βασίζεται δε στο ρομαντικό διήγημα του ΕΤΑ Χόφμαν, Ο Ζάντμαν. Η ιδέα της διασκευής ήταν του Ρίτσαρντ Γουέρλοκ, πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή των Μπαλέτων της Βασιλείας, ο οποίος με προσκάλεσε επί τούτου στην Ελβετία. Αρχικά δίστασα, γιατί σκέφτηκα ότι είναι κάπως παλιομοδίτικο και απλοϊκό αυτό το έργο, διαβάζοντας όμως το βιβλίο εμπνεύστηκα μια χορογραφία ώστε να το κάνω πιο νευρώδες και πιο ελκυστικό για το σύγχρονο κοινό, δουλεύοντας παράλληλα ένα νέο λιμπρέτο.

H υπόθεση του μπαλέτου εκτυλίσσεται στην τότε πολυεθνική Αυστροουγγαρία, γι’ αυτό στη μουσική υπάρχουν στοιχεία από παραδοσιακές μουσικές της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Τρανσυλβανίας, απ’ όπου κατάγομαι.

— Είστε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα;
Θα έλεγα πως ναι, αλλιώς δεν θα το παρουσίαζα! Πολύτιμη ήταν και η συνεισφορά του επί χρόνια συνεργάτη μου Σλοβένου συνθέτη, Μίλκο Λαζάρ, από τον οποίο ζήτησα να γράψει μια συμπληρωματική μουσική σε πιο μοντέρνο ύφος, με μηχανικούς ήχους κ.λπ., που θα αναδείκνυε την gothic ατμόσφαιρα του βιβλίου, η οποία κυριαρχεί στη Β’ Πράξη – μια μουσική ατμόσφαιρα σκοτεινή, που μπορεί να είναι έως και φοβιστική για ένα παιδί. Υπόψη ότι, σύμφωνα με το βιβλίο, ο Κοππέλιους, κατασκευαστής της Κοππέλια, παρασύρει στο λημέρι του νεαρά παιδιά με δόλωμα τις μηχανικές του κούκλες ώστε να τους αφαιρέσει τα μάτια για να τα μπορούν, μέσω αυτών, να βλέπουν τα δημιουργήματά του! Πρόκειται, γενικά μιλώντας, για μια σύνθετη δουλειά που εν μέρει βασίζεται στο πρωτότυπο, εν μέρει είναι διασκευή. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η υπόθεση του μπαλέτου εκτυλίσσεται στην τότε πολυεθνική Αυστροουγγαρία, γι’ αυτό στη μουσική υπάρχουν στοιχεία από παραδοσιακές μουσικές της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Τρανσυλβανίας, απ’ όπου κατάγομαι.  

Έντουαρντ Κλουγκ Facebook Twitter
«Υπάρχει, νομίζω, γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον στην Ελλάδα τόσο για το κλασικό μπαλέτο όσο και για τον σύγχρονο χορό, κι αυτό με χαροποιεί». Φωτ.: Simen Zupancic

— Νομίζω ότι η ιστορία με τις μηχανικές κούκλες προσδίδει στο έργο έναν χαρακτήρα θρίλερ και επιστημονικής φαντασίας ταυτόχρονα, που μοιάζει πολύ σύγχρονος.
Πράγματι, και ο χαρακτήρας αυτός αναδεικνύεται περισσότερο στη Β’ Πράξη με τη συνδρομή και της υποβλητικής μουσικής του Λαζάρ. Αυτό ήταν άλλωστε και το στοιχείο που με παρακίνησε να δουλέψω μια μοντέρνα εκδοχή του, μου έδωσε επίσης ιδέες για τη χορογραφία στην οποία η Κοππέλια έχει έναν αρκετά πιο ενεργητικό ρόλο απ’ ό,τι στην κλασική εκτέλεση. Πρόκειται, βέβαια, για έναν απαιτητικό ρόλο γιατί θα πρέπει οι μηχανικές κινήσεις να αποδίδονται με την ανάλογη δεξιοτεχνία, δηλαδή αντί ένα «αυτόματο» να μιμείται τον άνθρωπο, εδώ έχουμε το αντίστροφο. Πολύτιμη ήταν, επίσης, η συνεισφορά στης Σλοβένας industrial designer Νίκα Ζούπαντς στα σκηνικά όπως και του Μάρκο Γιάπελ. Νομίζω ότι έκαναν θαυμάσια δουλειά, όπως θα έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν και οι θεατές.

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καλκανίδης

— Πώς βλέπετε τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα;
Έχει γίνει σίγουρα πολύ μεγάλη πρόοδος από το 1997, όταν συμμετείχα με μια χορογραφία μου στην Τελετή Έναρξης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Στίβου. Υπάρχουν πια διεθνώς γνωστοί και καταξιωμένοι χορευτές και χορογράφοι όπως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο Κωνσταντίνος Ρήγος, μεγάλα ονόματα έρχονται αντίστοιχα στην Ελλάδα, η νέα Εθνική Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ, όπου θα ανέβει η Κοππέλια, είναι εντυπωσιακή, πολύ αξιόλογο είναι και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας. Υπάρχει, νομίζω, γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον τόσο για το κλασικό μπαλέτο όσο και για τον σύγχρονο χορό, κι αυτό με χαροποιεί.

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καλκανίδης

Κοππέλια
Έντουαρντ Κλουγκ / Λεό Ντελίμπ, Μίλκο Λαζάρ
11, 12, 15, 17, 18 Μαΐου 2024
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Ώρα έναρξης: 19:30 (Κυριακή: 18.30)

Ιδέα, λιμπρέτο, χορογραφία: Έντουαρντ Κλουγκ
Σκηνικά: Μάρκο Γιάπελ, Νίκα Ζούπαντς
Κοστούμια: Λέο Κούλας
Φωτισμοί: Τομάς Πριμζλ
Δραματουργία: Σάρα Μπρούζις, Μαξιμίλιαν Σάφενμπεργκερ

Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ