«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών

«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών Facebook Twitter
Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια.
0

Το «American Fiction» είναι μια ωραία τούρτα στα μούτρα των συντηρητικών-προοδευτικών, ένα έργο που μαζεύει ένα σωρό κλισέ, για την οικογένεια, το χρώμα, τη σεξουαλικότητα, τη διανόηση και την κατάκτηση της υποτιθέμενης επιτυχίας, και τα σερβίρει εκδικητικά και συγκινητικά, ως οφείλει η κορυφαία λογοτεχνική κομεντί της χρονιάς – μαζί με το «Poor Things». Διασκευάζοντας (ενίοτε κόβοντας ό,τι θεώρησε πλεονασμό) το μυθιστόρημα «Erasure» του Πέρσιβαλ Έβερετ από το 2001, ο τηλεοπτικός σεναριογράφος Κορντ Τζέφερσον κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με μια πανέξυπνη σάτιρα, που ως ένα βαθμό μοιάζει στη βασική πλοκή με τους «Παραγωγούς» του Μελ Μπρουκς: ο Αφροαμερικανός Τελόνιους Έλισον, που όλοι αποκαλούν για ευνόητους λόγους Μονκ –εκτός από τη μητέρα του, η οποία πάσχει από άνοια και από μικρό τον φωνάζει χαϊδευτικά «Monkee» (η θρυλική Λέσλι Άγκαμς, υπέροχη)– είναι καθηγητής ανθρωπιστικών σπουδών που τσακώνεται με τους μαθητές του και συγγραφέας απελπιστικά αποτυχημένων βιβλίων, ο οποίος γράφει ένα ψευδο-βιωματικό μυθιστόρημα προκλητικά κολακευτικό προς ένα αναγνωστικό κοινό πολύ λευκό και ακόμη περισσότερο πρόθυμο να αγκαλιάσει τη μαύρη κοινότητα και τις βασανισμένες ραψωδίες της.

Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

Το υπογράφει με το ψευδώνυμο Σταγκ Ρ. Λι, παριστάνοντας έναν φυγόδικο βαρυποινίτη, κι ενώ είναι σίγουρος για την αποτυχία του, βρίσκει αναπάντεχα μεγάλη εμπορική και κριτική ανταπόκριση, έκπληκτος μπροστά στην πανηγυρική διάψευση όσων ήθελε να αποδείξει στον εαυτό του, τον ατζέντη του, και μια συγγραφέα που ανταγωνίζεται και ολόψυχα σιχαίνεται, τη Σιντάρα Γκόλντεν (Ίσα Ρέι), η οποία είχε σουξέ με το επιτηδευμένου ύφους και γλώσσας «We’s Lives in da Ghetto». Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

AMERICAN FICTION Facebook Twitter
Η Έρικα Αλεξάντερ και ο Τζέφρι Ράιτ σε σκηνή της ταινίας.

Παράλληλα με την εκδοτική φάρσα, που μάλιστα φτάνει στα όρια της αστρονομικής προσφοράς από χολιγουντιανό παραγωγό για τα δικαιώματα της κινηματογραφικής μεταφοράς, ο Μονκ επιστρέφει στο πατρικό του στη Βοστώνη. Εκεί βρίσκει, για σύντομο χρονικό διάστημα, τη γιατρό αδελφή του, Λίσα (Τρέισι Έλις Ρος), και τον αδελφό του Κλιφ (ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν σε μια πολύ διασκεδαστική ερμηνεία), ο οποίος μόλις έχει χωρίσει από τη σύζυγό του, έχει κάνει coming out και, ξεδίνοντας στα ναρκωτικά και το αλκοόλ, γλεντάει και το χάνει από τη μια σκηνή στην άλλη. Η ιδιαιτερότητα και η επιτυχία του ασυνήθιστου, κοφτερού «American Fiction» είναι πως, παράλληλα με τη συνειδητοποίηση του μηχανισμού της σύγχρονης κουλτούρας ιδεών, ο πρωταγωνιστής συμφιλιώνεται με τους απομακρυσμένους συγγενείς του, ανακαλύπτει τη δική του αισθηματική παθολογία στη γνωριμία του με μια ενδιαφέρουσα και θερμή γυναίκα (μια σχέση που αρχικά υποτιμά) και ζυμώνεται με τους ανθρώπους που μια ζωή απέφευγε, κυνηγώντας στεγνές εμμονές και ανεφάρμοστες θεωρίες.

Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια, καταπληκτικός παρτενέρ σε όλους τους συμπρωταγωνιστές του –η σχέση του στην ταινία με την Έλις Ρος φαίνεται πραγματικά συγγενική, ενώ αξίζει κανείς να παρακολουθήσει τις εκφραστικές αντιδράσεις του απέναντι στον Μπράουν– και συνδημιουργός σε μια σεναριακή κατασκευή δύσκολης ερμηνείας, δίνοντας ζωντάνια και ειλικρίνεια στο meta περιεχόμενό της. Το βιβλίο που τόσα χρόνια πάσχιζε να γράψει, τελικά, ήταν η ζωή που άφησε πίσω του και ξεδιπλώνεται αναδρομικά και σταδιακά μπροστά στα πιο έμπειρα μάτια και μέσα στην πιο ραγισμένη του καρδιά. Είναι υποψήφιος για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, όπως και ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν στον αντίστοιχο δεύτερο, ο Κορντ Τζέφερσον στις κατηγορίες της ταινίας και του σεναρίου, καθώς και η Λόρα Κάρπμαν για το έξοχο, τζαζ μουσικό σκορ της.

Το υποψήφιο για 5 Όσκαρ «American Fiction» προβάλλεται στη streaming πλατφόρμα Amazon Prime.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Οθόνες / Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Ο βασιλιάς της κινηματογραφικής χαρμολύπης και ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές σε μια ζουμερή συζήτηση με αφορμή τα «Παιδιά του χειμώνα», μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ