Saltburn: Pop και hip Ρίπλεϊ, κενή και φαντεζί ταξική εκδίκηση

Saltburn: Pop και hip Ρίπλεϊ, κενή και φαντεζί ταξική εκδίκηση Facebook Twitter
Ο Όλιβερ είναι ένα λαϊκό παιδί, επιμελής φοιτητής, ντροπαλός, αόρατος.
0

Το «Saltburn» είναι η «Επιστροφή στο Μπράιντσχεντ» της Πατρίσια Χάισμιθ, ο Ρίπλεϊ και τα θύματά του σε ελαφρότατη παραλλαγή, και μια αρσενική «Υποσχόμενη Νέα Γυναίκα», από την Έμεραλντ Φένελ, η οποία πρόπερσι κέρδισε το Όσκαρ σεναρίου, και εδώ ξεδιπλώνει μεγάλες προσδοκίες σκηνοθετικής δόξας, τσάμπα μπαρόκ ωστόσο.

Ο πανταχού παρών στα glossy εξώφυλλα του 2023 Τζέικομπ Ελόρντι είναι ο Φίλιξ, γόνος αριστοκρατικής δυναστείας, φοιτητής στην Οξφόρδη, αυτό που οι Άγγλοι αποκαλούν «toff», ένα προνομιούχο παιδί, σνομπ ερήμην του και γεννημένο στα πούπουλα, ακριβώς σαν τον Τζέρεμι Άιρονς (όπου κι αν παίζει, έτσι είναι φτιαγμένος) ή τον Τζουντ Λο ως Ντίκι Γκρίνλιφ στην άψογη ταινία του Άντονι Μινγκέλα. Αντίθετα ο Όλιβερ είναι ένα λαϊκό παιδί, επιμελής φοιτητής, ντροπαλός, αόρατος, που κολλάει στον ψηλό και αεράτο Φίλιξ για παρέα, προσοχή, και ίσως κάτι ακόμη, λανθάνον, ερωτικό, προς τη μανιακή του πλευρά. Του λέει κλαίγοντας πως πέθανε ο προβληματικός πατέρας του και του έμεινε η εθισμένη σε ουσίες μητέρα του, περισσότερο για να κερδίσει τη συμπάθειά του.

Και το καταφέρνει: ο Φίλιξ τον καλεί στην αχανή οικογενειακή έπαυλη, το Saltburn του τίτλου, για τις διακοπές. Εκτός από τα μπάνια στις λιμνούλες, τα τσιγάρα (είμαστε στο 2006), τις μουσικές και τις γυμνές ηλιοθεραπείες στα στάχυα που λικνίζονται, γνωρίζει τους γονείς του συμφοιτητή και φίλου του, τον χαρωπό και αθεράπευτα British σερ Τζέιμς και τη φλύαρη, εγωκεντρική Dame Έλσπεθ, η οποία απεχθάνεται την ασχήμια, φιλοξενεί σαν από ελεημοσύνη τη φίλη Πάμελα (έξοχα ανερμάτιστη η Κάρι Μάλιγκαν), επιμένει σε δείπνα με σμόκιν και τουαλέτες, και, όπως διατείνεται στην πιο πιασάρικη ατάκα της ταινίας, ήταν λεσβία σε μια φάση, αλλά… πολλή υγρασία, το γύρισε στους άνδρες, πιο ξεροί!

Η ταξική εκδίκηση του «Saltburn», αμπαλαρισμένη σε pop soundtrack και μπαρόκ πλάνα, ποζάρει ως σάτιρα της υψηλής κοινωνίας και χρησιμοποιεί τον παρείσακτο προλετάριο ως αιχμή του δόρατος για την ανώμαλη, συνοπτική πτώση των επιφανών βαμπίρ του βρετανικού γαλάζιου αίματος από τον αιώνιο θρόνο της α(συ)ναισθησίας και του παράλογου δικαιωματισμού τους.

Στην καλοντυμένη, οκνή παρέα βρίσκονται η αδελφή του Φίλιξ, η θλιμμένη Βενίσια, που ο «Όλι» προσεγγίζει ανορθόδοξα ένα αιματοβαμμένο σούρουπο, και ο Αμερικανός ξάδελφος, ο Μάικλ Γκάρβεϊ, συνομήλικος και συμφοιτητής, σπιούνος και παράσιτο, που ζει από τη φιλανθρωπία του σερ Τζέιμς και είναι δηκτικός απέναντι στον ευνοούμενο του φετινού καλοκαιριού – του υπενθυμίζει πως όλα τα πλούτη που αντικρίζει θα γίνουν σύντομα πολύ μακρινό παρελθόν και, σε περίπτωση που λιμπίζεται το lifestyle των εκλεκτών, το όνειρό του θα παραμείνει άπιαστο.

SALTBURN Facebook Twitter
Όλα τα πλούτη που αντικρίζει θα γίνουν σύντομα πολύ μακρινό παρελθόν και, σε περίπτωση που λιμπίζεται το lifestyle των εκλεκτών, το όνειρό του θα παραμείνει άπιαστο.

Δεν τα υπολόγισε, ωστόσο, καλά ο πιο αδύναμος απ’ όσο νομίζει Γκάρβεϊ: ο Όλιβερ μπορεί να μην είναι τόσο γρήγορος όσο το επώνυμό του (Quick), αλλά παρατηρεί τους πάντες, μεθοδεύει την παραμονή του, φροντίζει να συμφωνεί με τα αμφιλεγόμενα αποφθέγματα της Έλσπεθ (απολαυστική και ουσιαστική όπως εξελίσσονται τα πράγματα η Πάικ), τριγυρίζει τον κολλητό του με διάθεση αναμονής αρπακτικού και κρυφή ερωτική λατρεία, ομολογώντας αναδρομικά πως τον αγάπησε, αν και μάλλον δεν τον ερωτεύτηκε, και αντέχει τις προσβολές σαν βετεράνος πρωταθλητής των προσωπικών καταστροφών, ακόμη κι όταν ο εύθραυστος πύργος ψεμάτων καταρρεύσει από μια τυχαία αποκάλυψη. Ναι, είναι υποκριτής, όπως και ο Ρίπλεϊ, διαθέτει ένα βασικό προσχέδιο δράσης που μεταβάλλεται ανάλογα με τις περιστάσεις και δεν παραλείπει να βρίσκεται κοντά στους καταλύτες και τις κρίσεις. Και θα γίνουν πολλές από δαύτες στην ταινία, ατυχήματα, απώλειες και τραγωδίες, όσες δεν προδικάζει το βουτηγμένο στη θερινή ραστώνη και τις λάγνες διασταυρώσεις βλεμμάτων και αγγιγμάτων πρώτο μισό του «Saltburn», και τόσες που δεν κατάφερε να χωρέσει ούτε η τηλεοπτική «Δυναστεία» στις πρώτες σεζόν. 

SALTBURN Facebook Twitter
Η Έμεραλντ Φένελ διαθέτει πιο σύνθετη γραφή και προηγμένη ματιά σε σχέση με μια επίπεδων εντυπωσιασμών σειρά από τα '80s, αν και λείπει το βάθος των χαρακτήρων που συνέθετε η Χάισμιθ.

Η διαφορά είναι πως η Έμεραλντ Φένελ διαθέτει πιο σύνθετη γραφή και προηγμένη ματιά σε σχέση με μια επίπεδων εντυπωσιασμών σειρά από τα '80s, αν και λείπει το βάθος των χαρακτήρων που συνέθετε η Χάισμιθ, και τελικά η ουσία των πράξεών τους. Η ταξική εκδίκηση του «Saltburn», αμπαλαρισμένη σε pop soundtrack και μπαρόκ πλάνα, ποζάρει ως σάτιρα της υψηλής κοινωνίας και χρησιμοποιεί τον παρείσακτο προλετάριο ως αιχμή του δόρατος για την ανώμαλη, συνοπτική πτώση των επιφανών βαμπίρ του βρετανικού γαλάζιου αίματος από τον αιώνιο θρόνο της α(συ)ναισθησίας και του παράλογου δικαιωματισμού τους. Μάλιστα, οι σκηνές με τον Όλιβερ του Μπάρι Κιόγκαν να κάνει σεξ με λυγμούς, γυμνός, μόνος του, στο νωπό χώμα ενός από τους τάφους των «τυχαίων» θυμάτων, να γλείφει το νερό της μπανιέρας και μαζί λίγο σπέρμα, και φυσικά ο αυτοκρατορικός, και πάλι γυμνός χορός του θριάμβου στην άδεια έπαυλη, μοιάζουν να έχουν στον νου τους τη χρήση τους ως μεμονωμένα reels παρά ως οργανικά στοιχεία της πολυπρόσωπης συντριβής που κατακλύζει την πλοκή του «Saltburn» σαν πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα.

SALTBURN Facebook Twitter
Ο πανταχού παρών στα glossy εξώφυλλα του 2023 Τζέικομπ Ελόρντι είναι ο Φίλιξ, γόνος αριστοκρατικής δυναστείας, φοιτητής στην Οξφόρδη, αυτό που οι Άγγλοι αποκαλούν "toff", ένα προνομιούχο παιδί, σνομπ ερήμην του και γεννημένο στα πούπουλα.

Ο φακός της Φένελ και του έμπειρου διευθυντή φωτογραφίας Λάινους Σάνγκρεν ερωτοτροπεί ευφορικά κι ασύστολα με το σώμα και κυρίως με το πρόσωπο του Τζέικομπ Ελόρντι/Φίλιξ, ξαπλωμένο, μεθυσμένο ή ελαφρώς συνοφρυωμένο, να παρτάρει ή να σκοτώνει τον χρόνο του, με ένα γλειφιτζούρι, μια τυχαία γκόμενα ή ένα μπουκάλι σαμπάνιας στα χέρια του, και να τσιμπάει με αφέλεια το λακωνικό αφήγημα του κακομοίρη φιλαράκου. Σίγουρα χαζευτική περιήγηση στο φωτογενές χάρισμα (rizz, για να εφαρμόσουμε τον πιο δημοφιλή αγγλόφωνο νεολογισμό της χρονιάς) του Ελόρντι, αλλά παραμένει επίφαση της κενότητας, διασκεδαστική όσο κρατά, καπνός μόλις παρέλθει, όπως ακριβώς και η hip μετασκευή του Ρίπλεϊ και ολόκληρο το φαντεζί φιλμ. 

Με τόση προϊστορία, όχι μόνο από την εργογραφία της Πατρίσια Χάισμιθ με ήρωα τον δισυπόστατο ύποπτο, αλλά γενικά από όλα τα crime thrillers που έχουν προηγηθεί, είναι δυνατόν κανείς να μην έδωσε σημασία στον ένα και μοναδικό άνθρωπο που ήταν παρών σε οτιδήποτε συνέβη στην ταινία;

Το Saltburn προβάλλεται στην πλατφόρμα Amazon Prime Video. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM