One Day: Από τη φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά

One Day: Από την φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά  Facebook Twitter
Το «Μια Ημέρα» έχει να κάνει με τη μοναξιά και με τη σαρκαστική αγριότητα που κατά καιρούς μας επιφυλάσσει η μοίρα. Φωτ.: Matthew Towers/Netflix
0

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΦΟΡΟΥΜΕΝΟΣ. «Μια μέρα» είναι η ίδια μέρα (15 Ιουλίου) μέσα στα χρόνια αλλά είναι επίσης και μια έκφραση λαχτάρας και προσμονής: «μια μέρα» όπως «θα έρθει κάποτε μια μέρα που…».

Θυμάμαι να τελειώνω (με έναν μικρό σπαραγμό) το One Day, το ρομαντικό μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Νίκολς στην οποία βασίζεται η αυτοτελής αυτή σειρά του Netflix, που ήδη είχε γίνει μπεστ σέλερ τότε (το 2009) στη Βρετανία και να σκέφτομαι με απόγνωση την προοπτική της μεταφοράς της στην οθόνη. Και πράγματι, δύο χρόνια μετά κατέφτασε η ομώνυμη ταινία –με την Αν Χάθαγουεϊ και τον Τζιμ Στάρτζες στους κεντρικούς ρόλους– η οποία δεν βλεπόταν με τίποτα.

Η ιστορία όμως του Ντέξτερ και της Έμα δικαιώνεται τελικά σ’ αυτήν τη χορταστική (ίσως κάπως υπερβολικά χορταστική) σειρά δεκατεσσάρων ημίωρων επεισοδίων με τον Λίο Γούντολ (White Lotus 2) και την Άμπικα Μοντ (This is Going to Hurt), που έχουν όλο τον χρόνο να μπουν στο πετσί του ζεύγους, τη διαδρομή του οποίου παρακολουθούμε στη διάρκεια μιας εικοσαετίας. 

Η σειρά ξεκινά με το ποίημα του Φίλιπ Λάρκιν «Μέρες» («Πού μπορούμε να ζήσουμε πέρα από τις μέρες;») αλλά είναι η λογοτεχνική αναφορά που ακούγεται αργότερα, την ώρα μιας πρόποσης σ’ έναν γάμο (όχι τον δικό τους) αυτή που συνοψίζει με πιο χαρακτηριστικό τρόπο ίσως το πνεύμα του βιβλίου και της σειράς.

Η ιστορία ξεκινάει τη 15η Ιουλίου του 1988 όταν οι δυο τους γνωρίζονται για πρώτη φορά, την ημέρα της αποφοίτησής τους από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Εκείνος είναι συμβατικά όμορφος, δημοφιλής και προέρχεται από μεγαλοαστική οικογένεια. Εκείνη είναι πιο κλειστή, πιο εγκεφαλική και από μικρομεσαίο background της βόρειας Αγγλίας (στη σειρά επίσης είναι κατά το ήμισυ ινδικής καταγωγής, αλλά αυτό το στοιχείο δεν παίζει σημαντικό ρόλο στην αφήγηση).

Παρ’ όλα αυτά η σύνδεσή τους είναι έντονη και έτσι θα παραμείνει ακόμα και όταν καθένας τους τραβά ξεχωριστό δρόμο. Η φιλία και η έλξη κι αυτό το κάτι παραπάνω, που ακροβατεί ανάμεσα στη βαθιά οικειότητα και την ερωτική ένταση, βαστά γερά μέσα στα χρόνια, είτε είναι μαζί (όπως στο τέταρτο επεισόδιο που τους βρίσκει να κάνουν μαζί διακοπές στην Ελλάδα, στις 15 Ιουλίου του 1991) είτε όχι. 

One Day: Από την φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά  Facebook Twitter
Το τέταρτο επεισόδιο τους βρίσκει να κάνουν μαζί διακοπές στην Ελλάδα. Φωτ.: Matthew Towers/Netflix

Η σειρά ξεκινά με το ποίημα του Φίλιπ Λάρκιν «Μέρες» («Πού μπορούμε να ζήσουμε πέρα από τις μέρες;») αλλά είναι η λογοτεχνική αναφορά που ακούγεται αργότερα, την ώρα μιας πρόποσης σ’ έναν γάμο (όχι τον δικό τους) αυτή που συνοψίζει με πιο χαρακτηριστικό τρόπο ίσως το πνεύμα του βιβλίου και της σειράς. Πρόκειται για ένα απόσπασμα από τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Ντίκενς: «Φανταστείτε να διαγραφεί μια σημαδιακή μέρα από τη ζωή σας και σκεφτείτε πόσο διαφορετική θα ήταν η πορεία της. Σκεφτείτε για μια στιγμή τη μακριά αλυσίδα από σίδερο ή από χρυσό, από αγκάθια ή από λουλούδια, που δεν θα σας είχε δέσει ποτέ, αν δεν είχε σχηματιστεί ο πρώτος κρίκος εκείνη την αξέχαστη μέρα».

Η αναπαράσταση εποχής, παρότι δεν είναι έντονη ούτε εκνευριστικά ενδελεχής όπως σε άλλες ταινίες ή σειρές που διαδραματίζονται στο κοντινό παρελθόν, τα τραγούδια που ακούγονται, οι αλλαγές στα κοινωνικά και πολιτικά ήθη (στη Βρετανία κυρίως, αλλά και παντού) θα συγκινήσουν περισσότερο όσους και όσες θυμούνται οι ίδιοι τα νεανικά τους ‘90s, αλλά πάνω απ’ όλα, το «Μια Ημέρα» έχει να κάνει με τη μοναξιά και με τη σαρκαστική αγριότητα που κατά καιρούς μας επιφυλάσσει η μοίρα. Έχει να κάνει επίσης με τον αναπάντεχο λυρισμό της καθημερινότητας αλλά και με τη δραματική ισχύ της νοσταλγίας.

«Μεγαλώσαμε μαζί», λέει σε κάποια στιγμή ο Ντέξτερ στην Έμα συνοψίζοντας την παράλληλη (μέχρι να γίνει κοινή) διαδρομή τους. Καλού κακού πάντως, αν φτάσετε μέχρι το τέλος, έχετε πρόχειρα και τίποτα χαρτομάντιλα γιατί μπορεί να χρειαστούν.

One Day | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ