Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ 

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν
0

ΩΣ ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΜΟΡΦΗ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ του αμερικανικού νουάρ, ο μπαρουτοκαπνισμένος και αγέρωχα κυνικός Σαμ Σπέιντ του Ντάσιελ Χάμετ είναι σχεδόν εξίσου γνωστός όσο και ο Φίλιπ Μάρλοου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, παρότι οι εμφανίσεις του τόσο στο χαρτί όσο και στην οθόνη υπήρξαν σαφώς πιο περιορισμένες.

Η πρώτη του γνωριμία με το κοινό ήταν στη διάσημη αστυνομική νουβέλα «Το γεράκι της Μάλτας» που κυκλοφόρησε το 1930 για πρώτη φορά, μια δεκαετία πριν από την (ακόμα πιο διάσημη) κινηματογραφική της μεταφορά μέσω της ομώνυμης ταινίας του Τζον Χιούστον με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.  

«Ο Σπέιντ είναι μια ιδεατή μορφή», είχε πει για το δημιούργημά του ο Χάμετ, «αντιπροσωπεύοντας αυτό που οι ιδιωτικοί ντετέκτιβ με τους οποίους συνεργάστηκα θα ήθελαν να είναι, και στις πιο αλαζονικές στιγμές τους πίστεψαν ότι κατάφεραν να γίνουν».

Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει λοιπόν ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν αλλά οι δημιουργοί αυτής της κομψής και ατμοσφαιρικής σειράς έξι επεισοδίων τον τοποθετούν πολύ μακριά από τα γνώριμα λημέρια του στο Σαν Φρανσίσκο.

Τον βλέπουμε στην αρχή του Monsieur Spade να φτάνει στην κωμόπολη Μποζούλ της Νότιας Γαλλίας συνοδεύοντας από την Κωνσταντινούπολη ένα μικρό κορίτσι το οποίο έχει ως αποστολή να παραδώσει στον πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του, η οποία ήταν η Μπριζίτ Ο’ Σόνεσι, η femme fatale που ο ίδιος είχε παραδώσει στη δικαιοσύνη στο τέλος του «Γερακιού της Μάλτας». Είναι 1955. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει.

Ο πατέρας όμως δεν εμφανίζεται (θα εμφανιστεί αργότερα με αρπακτικές διαθέσεις) και ο Σπέιντ παραδίδει τελικά το κορίτσι σ’ ένα τοπικό ορφανοτροφείο που διοικούν καλόγριες. Συγχρόνως όμως, προσελκύει το ενδιαφέρον μιας όμορφης, πλούσιας και καλλιεργημένης χήρας, την οποία παντρεύεται.

Τότε η πλοκή μεταφέρεται έξι χρόνια αργότερα, χρονικό σημείο όπου παραμένει ως το τέλος. Ο Σπέιντ είναι ακόμα στην Μποζούλ, χήρος ο ίδιος πλέον, που περνά τις μέρες του πενθώντας την απώλεια της αγαπημένης του στην πολυτελή έπαυλή της την οποία κληρονόμησε, μαζί μ’ ένα εξαιρετικά καλόγουστο τζαζ καταγώγιο.

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Η Κάρα Μπόσομ και ο Κλάιβ Όουεν σε σκηνή του Monsieur Spade.

Η εύθραυστη και μελαγχολική ηρεμία του διακόπτονται βίαια όμως από την ανεξήγητη σφαγή των καλογριών στο οικοτροφείο της μικρής, η οποία πλέον είναι έφηβη και η σχέση της με τον Σπέιντ έχει περάσει σε άλλο επίπεδο τριβών. Συγχρόνως κάνουν όλο και πιο έντονη την παρουσία τους πάνω από το ηλιόλουστο και γραφικό σκηνικό οι τρόμοι και τα φαντάσματα τόσο από τον την Κατοχή όσο κι από τον πόλεμο στην Αλγερία. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει. 

«Οι άνθρωποι έρχονται σε σένα με τα προβλήματά τους και καταλήγεις να κληρονομείς αυτά τα προβλήματα», λέει με μελετημένη ψυχραιμία και με στακάτο λόγο σ’ έναν χαρακτηριστικό μονόλογό του στο πρώτο επεισόδιο του Monsieur Spade.

«Αλλά τυχαίνει να είσαι καλός στο να τα διορθώνεις, οπότε τα προβλήματα συνεχίζουν να έρχονται. Μαζί με τα λεφτά. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τα προβλήματα από μικρά γίνονται θανατηφόρα – αποδεικνύεται ότι είσαι καλός και σ’ αυτά. Ίσως υπερβολικά καλός. Μια μέρα ξυπνάς, κοιτάζεσαι στον καθρέφτη και βλέπεις κάποιον που δεν σου αρέσει και πολύ. Τίποτα το σπουδαίο. Απλά σταματάς να κοιτάζεσαι στον καθρέφτη». 

Monsieur Spade Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Daily / Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Η σειρά «Archie» που επιχειρεί να απεικονίσει σε τέσσερα επεισόδια την αινιγματική προσωπικότητα του διάσημου ηθοποιού είναι ακόμα ένα δείγμα των περιορισμών του είδους της μυθοπλαστικής βιογραφίας που έχει κατακλύσει τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ