ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

«Στα πενήντα μου ρωτάω τον Θεό»

«Στα πενήντα μου ρωτάω τον Θεό» Facebook Twitter
Φωτογραφία του Αμερικανού με τοπική φορεσιά πάνω στον Παρνασσό
0

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ, που είχα να πάω από το σχολείο, και συνεπώς ήταν σχεδόν σα μην είχα πάει ποτέ. Σίγουρα δεν είχα επισκεφτεί ποτέ το στοιχειωμένο σπίτι του Άγγελου και της Εύας Σικελιανού, που στέκεται διακριτικά επιβλητικό και ευμενώς απόκοσμο πάνω από τα σπίτια και κάτω από το βουνό, στο τέλος μιας ανηφόρας κοντά στον αρχαιολογικό χώρο αλλά μακριά από τα πλήθη του, λειτουργώντας ως Μουσείο των Δελφικών Εορτών που εμπνεύστηκαν οι μεγαλειωδώς αλαφροΐσκιωτοι ένοικοί του. Όχι μακριά από εκεί, υπάρχει και το μνήμα του άγνωστου σε μένα μέχρι χθες, Αμερικανού συγγραφέα, ποιητή, ιδεαλιστή, οραματιστή, παράξενου ταξιδιώτη Τζορτζ Κραμ Κουκ (George Cram Cook), πάνω στο οποίο είναι χαραγμένοι οι τελευταίοι στίχοι, όπως θα μάθαινα μετά, ενός πολύστιχου ποιήματός του με τίτλο «Στα πενήντα μου ρωτάω τον Θεό» (“At Fifty I Ask God”):  

Ακούω το ρυάκι του βουνού
Να ξεχύνεται σαν την ομορφιά. Αυτό το ρυθμικό νερό 
Δεν έχει ανάγκη να είναι κάτι περισσότερο από τον εαυτό του 
Αλλά εγώ 
Πνεύμα
Δεν έχω λόγο να ζω
Εκτός αν κάπως για το πνεύμα κάπου
Η ζωή είναι αθάνατη.

Ο Κουκ αντίκρυσε τα πενήντα του το 1923 στους Δελφούς, αλλά αυτό ήταν και το όριο του στον επίγειο κόσμο. Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα, τον Ιανουάριο του 1924, πέθανε από ξαφνική ασθένεια που λέγεται ότι μεταδόθηκε από το αγαπημένο του σκυλί. Είχε σπουδάσει στο Χάρβαρντ και στη Χαϊδελβέργη και είχε διδάξει για λίγο στο Στάνφορντ, αλλά τελικά τον απορρόφησε η πρωτοπορία, καθώς από το 1915 έως τις αρχές της Άνοιξης του 1922 υπήρξε ιθύνων νους του θεάτρου των Provincetown Players, μέλη του οποίου υπήρξαν επιφανείς προσωπικότητες όπως ο Τζον Ριντ και ο Ευγένιος Ο’ Νιλ, ο οποίος σύμφωνα με κάποιες μαρτυρίες, υπήρξε «ανακάλυψη» του Κουκ.

Αντίθετα από άλλους αρχαιόπληκτους ελληνιστές πάντως, ο Κουκ, όπως και η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού, αγάπησε πολύ και την λαϊκή παράδοση, σε βαθμό που λίγο καιρό μόνο μετά την άφιξή του, θα ήταν πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι δεν επρόκειτο για ντόπιο βοσκό αλλά για Αμερικανό διανοούμενο.

Τελικά όμως, αηδιασμένος από την πλήρη εμπορευματοποίηση των πάντων, αποφάσισε να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω και να εγκατασταθεί μόνιμα στον Παρνασσό τον Μάρτιο του 1922, για να ζήσει – σύμφωνα με τα γραπτά του που παραθέτει η σύζυγός του και καταξιωμένη συγγραφέας Σούζαν Γκλάσπελ, η οποία τον ακολούθησε — «για να ζήσει στην Ελλάδα ως “Έλληνας Θορώ”, παρέα με τον Όμηρο και απλούς ανθρώπους κοντά στη φύση, και όταν θα έπιανε χειμώνας, στην Αθήνα, με τους διανοούμενους και τον Παρθενώνα». 

Αντίθετα από άλλους αρχαιόπληκτους ελληνιστές πάντως, ο Κουκ, όπως και η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού, αγάπησε πολύ και την λαϊκή παράδοση, σε βαθμό που λίγο καιρό μόνο μετά την άφιξή του, θα ήταν πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι δεν επρόκειτο για ντόπιο βοσκό αλλά για Αμερικανό διανοούμενο. Παρά την περιβολή του όμως, δεν είχε λησμονήσει την αγάπη του για το θέατρο, ετοιμάζοντας ένα επικό θεατρικό έργο που προοριζόταν για τους Δελφούς, ιδανικά με ερασιτέχνες ηθοποιούς – τους βοσκούς με τους οποίους έκανε καθημερινή παρέα – στα πρότυπα του αμερικανικού community theatre. 

Όπως μαθαίνουμε από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μελέτη του καθηγητή Σταύρου Τσιτσιρίδη με τίτλο «Ο George Cram Cook και οι Δελφικές Εορτές: Μια αγνοημένη σελίδα του πρωτοποριακού θεάτρου στην Ελλάδα» (υπάρχει στο διαδίκτυο), «λίγες μέρες μετά τον θάνατο του, στις 20 Ιανουαρίου, το Ελεύθερον Βήμα φιλοξενούσε στην πρώτη σελίδα κείμενο του ποιητή Λέανδρου Παλαμά (γιου του Κωστή Παλαμά) με τον τίτλο ‘Γεώργιος Κραμ Κουκ’ και φωτογραφία του Αμερικανού με τοπική φορεσιά πάνω στον Παρνασσό. Ανάμεσα στα άλλα ο Παλαμάς γράφει για τον Κουκ ότι κατά την εδώ παραμονή του, “περιπλανώμενος σε βουνά και σε ακρογιάλια, μελετούσε επίμονα ένα κοσμογονικό του έργο που θ’ απλωνόταν σε πολλές χιλιάδες χρόνια. Το έργο αυτό θύμιζε πάντως τα σχέδια, όπως τα συλλαμβάνουν από την άλλη ήπειρο του Ατλαντικού”». 

Η μνήμη του τιμήθηκε πάντως το 1927 στις πρώτες Δελφικές Εορτές, σύμφωνα με το βιβλίο που θα έγραφε αργότερα η κόρη του (“My Road to India”, 1939), η Νίλλα Κουκ, η οποία είχε λάβει και η ίδια μέρος ως μέλος του Χορού των Ωκεανίδων: 

Κρούοντας τις ασπίδες και ηχώντας τις σάλπιγγες χόρεψαν τον Πυρρίχιο, τον αρχαίο πολεμικό χορό για τους πεσόντες, προς τιμήν του «Κυρίου Κουκ». Τα τύμπανα και οι σάλπιγγες αντήχησαν στις βουνοπλαγιές και οι ιαχές του σταδίου μεταφέρθηκαν παντού μαζί με το λευκό μεταξωτό πανό που είχε γραμμένο με χρυσά γράμματα το όνομά του. Αυτό που θα του άρεσε πάνω από όλα, σκέφτηκα, ήταν το ότι οι αετοί κατέβηκαν από τις κορυφές του Παρνασσού να δουν αυτό που συνέβαινε.

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ