Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ;

Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ; Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Νόλαν
0

Με τις 7 νίκες τους στα BAFTA, το Οπενχάιμερ και ο Κρίστοφερ Νόλαν ετοιμάζονται για μια θερμή οσκαρική βραδιά. Τα Βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας, ωστόσο, δεν είναι απλώς μια τάση των αμερικανικών ομολόγων τους, όπως οι κατασκευασμένες Χρυσές Σφαίρες. Έχουν διάρθρωση, δυναμικό, μια βιομηχανία σεβαστή από πίσω και την ιστορία τους, καθώς φέτος έκλεισαν τα 77 χρόνια. Πολλά από αυτά που δόθηκαν, βέβαια, βρέθηκαν πολύ κοντά με τις προτιμήσεις των Όσκαρ, σε τέτοιο βαθμό που αρκετοί κακεντρεχείς στον χώρο κάγχαζαν με την προθυμία τους να αρέσουν στο Χόλιγουντ, κολακεύοντάς το με τις επιλογές τους. (Δεν είναι εντελώς δίκαιο αυτό, γιατί όποτε η αμερικανική Ακαδημία ψήφιζε Βρετανούς, δηλαδή αρκετά συχνά, τότε οι ίδιοι μιλούσαν για ποιότητα και καλό γούστο!). 

Το καμάρι του Λονδίνου έφυγε από την τελετή με τα βραβεία της Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, μετά τις άσφαιρες υποψηφιότητές του με το Inception και τη Δουνκέρκη – διόλου συμπτωματικά οι ίδιες ταινίες τού είχαν χαρίσει τις μοναδικές του υποψηφιότητες στα Όσκαρ. Ο Νόλαν έχασε το διασκευασμένο σενάριο, στην κατηγορία όπου αποτέλεσε τη μεγαλύτερη έκπληξη μιας μάλλον ήσυχης βραδιάς, με τον Κορντ Τζέφερσον να κερδίζει για το πανέξυπνο, σατιρικό και τρυφερό American Fiction. Αν όντως έμελλε να χάσει εκεί ο Οπενχάιμερ, θα περιμέναμε να είχε επικρατήσει ο Τόνι Μακναμάρα με το Poor Things, και λόγω εντοπιότητας, αλλά και εδώ οι Άγγλοι αποδείχθηκαν γενναιόδωροι με τους «απέναντι».

Πολλά από τα Bafta που δόθηκαν εφέτος, βρέθηκαν πολύ κοντά με τις προτιμήσεις των Όσκαρ, σε τέτοιο βαθμό που αρκετοί κακεντρεχείς στον χώρο κάγχαζαν με την προθυμία τους να αρέσουν στο Χόλιγουντ, κολακεύοντάς το με τις επιλογές τους.

Το Poor Things ήρθε δεύτερο σε βραβεία μετά το Οπενχάιμερ –5 στο σύνολο–, κερδίζοντας σε κατηγορίες όπου δεν πλασάρεται ως πρώτο φαβορί στα Όσκαρ, όπως τα κοστούμια (έναντι του Μπάρμπι), το μακιγιάζ (έναντι του Μαέστρο) και τα ειδικά εφέ (εκεί μάλλον δεν χάνει ο Γκοτζίλα της Toho Studios). Είναι παράξενο, ωστόσο, σε βαθμό που εν μέρει αποδυναμώνει τον θρίαμβο της βραδιάς, που έχασε στην κατηγορία της Καλύτερης Βρετανικής Ταινίας (ναι, υπάρχει και τέτοια, όπως και Καλύτερο Κάστινγκ) από τη Ζώνη Ενδιαφέροντος. Το αριστούργημα του Γκλέιζερ είναι πολύ σκληρό για να αγνοηθεί, πολύ ανώτερο για να παραγνωρισθεί, πολύ σπουδαίο για να μείνει απλώς στο επίπεδο των υποψηφιοτήτων, όπως καταγράφεται από τις πρώτες ενδείξεις στα βραβεία της σεζόν. Κι ενώ είναι αντικειμενικά μια δύσκολη ταινία, ο σεβασμός και ο θαυμασμός που κερδίζει σταδιακά την τοποθετεί στον χάρτη των φετινών βραβείων, έστω και σε κατηγορίες θεωρητικά κατώτερες από τις δύο μεγάλες. Η Ζώνη κέρδισε επίσης το βραβείο της Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, εκεί όπου αναμένεται να επικρατήσει και στα Όσκαρ – παράδοξο, αν σκεφτούμε πως η ίδια Ακαδημία υποβάλλει μια ντόπια ταινία μαζί με τις αντίστοιχες των άλλων χωρών, και τη βραβεύει κι από πάνω! Πάντως, το βραβείο ήχου είναι κάτι παραπάνω από δίκαιο.

Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ; Facebook Twitter
Η Έμα Στόουν πηγαίνει να παραλάβει το βραβείο της, φορώντας ένα ταιριαστό, υπέροχο ροδακινί Louis Vuitton φόρεμα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Ωστόσο, το Poor Things φαίνεται να έχει ένα βραβείο ραμμένο πάνω στην ηθοποιό, σαν τα κοστούμια της Χόλι Γουόντινγκτον αλλά και το ταιριαστό, υπέροχο ροδακινί Louis Vuitton που φορούσε η πρωταγωνίστρια· η Έμα Στόουν ευχαρίστησε τους Άγγλους που την αγκάλιασαν σε έναν τόσο βρετανικό ρόλο, και ευχαρίστησε πολύ κόσμο, και φυσικά τον σκηνοθέτη της, Γιώργο Λάνθιμο, για το δώρο της Μπέλα.

Ο Κίλιαν Μέρφι επικράτησε του Πολ Τζιαμάτι στην άτυπη μονομαχία τους και αμέσως μετά το Βερολίνο, όπου παρευρέθη στην πρεμιέρα της νέας του ταινίας, μαζεύει τιμητικές διακρίσεις, μακαρίζοντας την τύχη του και παρουσιάζοντας μια πιο ανανεωμένη, θαρραλέα, εξωστρεφή εκδοχή του κλασικά ντροπαλού εαυτού του.

Στους δεύτερους ρόλους, ο Ρόμπερτ Ντάουνι έβγαλε τον καλύτερο και ως συνήθως αστειότερο λόγο της βραδιάς, αναπολώντας τα δυο του πρότυπα, τον Πίτερ Ο'Τουλ και τον Άντονι «Τόνι» Χόπκινς, που είχε πρωτοσυναντήσει στον Τσάπλιν, το πώς εκτοξεύθηκε από τη λήθη παίζοντας έναν Τόνι, τον Σταρκ φυσικά, και πώς κατέληξε να βραβεύεται παντού ενσαρκώνοντας τον πιο μετρημένο και εγκρατή χαρακτήρα της καριέρας του, στο Οπενχάιμερ, ελέω Νόλαν. Ένα είναι σίγουρο: η Νταβάιν Τζόι Ράντολφ θα σκίσει και στα Όσκαρ, ο κόσμος να χαλάσει. Είναι η σημαία των φετινών βραβείων για τον απίθανο ρόλο της στα Παιδιά του Χειμώνα και το σημείο όπου συγκλίνουν όλες οι αγγλόφωνες κινηματογραφικές ενώσεις. 

Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ; Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Ντάουνι έβγαλε τον καλύτερο και ως συνήθως αστειότερο λόγο της βραδιάς. Φωτ.: Getty Images for BAFTA
Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ; Facebook Twitter
Η Σόφι Έλις Μπέξτορ ξεσήκωσε το κοινό. Φωτ.: Getty Images for BAFTA

Πολλά έχουν αλλάξει από τότε που είχα παρευρεθεί στην τελετή των BAFTA, τη μία και μοναδική φορά που με κάλεσαν, ακριβώς σαν σήμερα, πριν από δεκαοκτώ χρόνια. Ο Στίβεν Φράι παρουσίαζε μια σεμνή και μάλλον βαρετή απονομή με αποδέκτες που σηκώνονταν, έβγαζαν έναν λόγο, κάθονταν, επόμενος και ούτω καθεξής. Ο Ανγκ Λι και το Brokeback Mountain είχαν την τιμητική τους και στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας – όχι σαν τα Όσκαρ, που τελικά κέρδισε το Crash. Μέχρι και οι σταρ της βραδιάς άρχισαν να βαριούνται και αυτό φάνηκε στο μεθεόρτιο δείπνο· ναι, είχε ετοιμαστεί σουαρέ στο ballroom του Grosvenor House και τριγυρνούσαν ανάμεσα στα τραπέζια χαριεντιζόμενοι, χωρίς έξυπνα κινητά, μόνο με τις παλιές instamatic φωτογραφικές μηχανές.

Ένας από τους βασικούς λόγους της ανίας κατά τη διάρκεια των βραβείων ήταν και η έλλειψη μουσικής, τραγουδιών και fun γενικώς. Αυτά έχουν αλλάξει προς το οσκαρικότερο πλέον. Χθες, η Σόφι Έλις Μπέξτορ ξεσήκωσε το κοινό καθώς και τον Μπάρι Κιόγκαν που ήταν υποψήφιος και καθόταν στην πρώτη σειρά χάρη στο saltburn-ικό Murder on the Dancefloor, ερμηνεύτηκε το Time after Time στη ζώνη του λυκόφωτος της τελετής, δηλαδή στο οριακά μακάβριο Ιn Μemoriam – ακόμη και σκετς και αστεία έχουν υποκαταστήσει πλέον τη φλεγματική απόδοση τιμών που ήταν κάποτε η καθωσπρέπει γιορτούλα των BAFTA.

Ποιος θα σταματήσει το Οπενχάιμερ; Facebook Twitter
Ένα είναι σίγουρο: η Νταβάιν Τζόι Ράντολφ θα σκίσει και στα Όσκαρ, ο κόσμος να χαλάσει. Φωτ.: EPA

Δεν καταφέρνουν πάντα να μαντεύουν τα Όσκαρ: πέρσι προτίμησαν το Ουδέν Νεότερο από το Δυτικό Μέτωπο του Μπέργκερ, ενώ οι Αμερικανοί πήγαν προς τους Ντάνιελς, δίνοντάς τους τα Πάντα Όλα. Νομίζω πως φέτος θα συμπέσουν στο Οπενχάιμερ. Άλλωστε υπάρχει μια λεπτομέρεια που ελάχιστοι γνωρίζουν: ο Νόλαν είναι Αγγλοαμερικανός, έχει περάσει όλα τα καλοκαίρια της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας σε μια κωμόπολη του Ιλινόι – πώς νομίζατε ότι σκηνογράφησε τόσο καλά το Interstellar; Συνεπώς, και οι Αμερικανοί θα έχουν τη βεβαιότητα πως βραβεύουν ένα δικό τους παιδί, αν και στην περίπτωση του Οπενχάιμερ το θέμα μιλάει από μόνο του και το επίτευγμα σε όλες τις κατηγορίες είναι τόσο υψηλό, που τα Όσκαρ δεν θα μπορέσουν να το προσπεράσουν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ