«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει μακρινό παρελθόν

«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει πολύ μακρινό παρελθόν… Facebook Twitter
To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της. Φωτ.: FilmNation/Bleecker Street/Annew Wilk
0

Ήταν από τις πρώτες που αντιλήφθηκαν την ευεργετική μεταδοτικότητα των social media, η νέα γυναίκα που έδωσε πρόσωπο στον φεμινισμό του 21ου αιώνα, εκείνη που κατάλαβε πως ανάμεσα στον φασιονίστικο υπερσεξουαλισμό του «Sex and the City» και τον teen ελιτισμό του «Gossip Girl» υπήρχε ζωτικός χώρος για κάτι εναλλακτικό: με το «Girls», η Λίνα Ντάναμ φάνηκε να εδραιώνεται στο τηλεοπτικό mainstream, αφού πρώτα είχε αποσπάσει το ενδιαφέρον του Τζαντ Άπατοου και του κυκλώματος του ανεξάρτητου σινεμά με το «Tiny Furniture», που έγραψε και σκηνοθέτησε η ίδια.

Μέσα σε λίγα χρόνια, η Νεοϋορκέζα συγγραφέας βρισκόταν παντού, υπογράφοντας κερδοφόρα συμβόλαια με το HBO, εκδίδοντας δύο βιβλία με τον υψηλού προφίλ οίκο Random House, παίζοντας σε μια ταινία της μητέρας της που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ενσαρκώνοντας τη Βάλερι Σολάνας στο «American Horror Story», και κυρίως επινοώντας ένα newsletter με τη σεναριογράφο και παραγωγό Τζένι Κόνερ, το περίφημο «Lenny Letter», με την υποστήριξη γιγάντων των media όπως η Hearst και στη συνέχεια η Conde Nast. Όχι εντελώς ξαφνικά, η επιδραστική αυτοκρατορία της Ντάναμ κατέρρευσε κάπου στο 2018, το «Girls» έκλεισε τον κύκλο του, η τακτική της επιστολογραφία κατέβασε ρολά ελλείψει συνδρομητών, η ταινία της, «Camping», έπεσε στο κενό, και το ίδιο συνέβη με μια παραγωγή που εξαφανίστηκε όταν ο Σπίλμπεργκ και ο Έιμπρααμς έχασαν τον ενθουσιασμό τους.

Δεν είναι μόνο ότι το ραντεβού της Ντάναμ με το κοινό της ματαιώθηκε, αλλά η περσόνα της αμφισβητήθηκε, με τον ίδιο τρόπο που λίγο καιρό πριν απογειώθηκε. Κατηγορήθηκε για απρεπή σχόλια και εκτεταμένο ρατσισμό, ακόμη και για σεξισμό, πράγματα για τα οποία αναγκάστηκε να απολογηθεί. Πάντα μαχητική, υπερασπίστηκε σθεναρά το δικαίωμά της στο λάθος και, με σταθερή πίστη στον ανοιχτό διάλογο, μοιράστηκε δημόσια το πρόβλημά της με την εξάρτηση από τα οπιοειδή, θέλοντας ίσως να δικαιολογήσει τη διαφορά της εικόνας της σε σχέση με το ξεκίνημα της καριέρας της.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της κι όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της.

Ειλικρινά είχαμε (ξε)χάσει την Ντάναμ και τη μετεωρική, σίγουρα θορυβώδη περίπτωσή της, μέχρι την ταινία «Treasure», που έκανε πρεμιέρα εκτός συναγωνισμού στο 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Τη σκηνοθέτησε με συγκρατημένο, σχεδόν τηλεοπτικό τόνο η Τζούλια φον Χάινζ, η δημιουργός που έχει εργαστεί στην τηλεόραση και μας είχε ξαφνιάσει ευχάριστα με ένα σαφώς πιο δυναμικό ντεμπούτο, στο «And Tomorrow the Entire World». Η Γερμανίδα σκηνοθέτιδα ήθελε από καιρό να μεταφέρει στην οθόνη το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Αυστραλής Λίλι Μπρετ, «Too Many Men».

To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της, επιχειρώντας να επισκεφθεί την Πολωνία το 1991, μαζί με τον πατέρα της, ο οποίος είχε να δει από κοντά την πατρίδα του από τον πόλεμο. Η σχέση ανάμεσα στον Έντεκ και τη Ρουθ, τη Ρούτι του, όπως την αποκαλεί, όταν δεν της απευθύνεται με ένα μπεμπεκίστικο υποκοριστικό που την τσαντίζει, δεν είναι εύκολη: από την αρχή, η νέα γυναίκα έχει καταστρώσει το ταξίδι με σφιχτό προϋπολογισμό και πνεύμα αντιλογίας σε έναν άνδρα που μοιάζει χαλαρός και bon vivant, άνετος με την επιστροφή σε έναν τόπο αποχωρισμού και θανάτου, γεγονός που απομακρύνει το συναίσθημα της κόρης του ακόμη περισσότερο.

Από την πρώτη τους συνάντηση στο αεροδρόμιο μέχρι την επίσκεψη στο Λοτζ και το Άουσβιτς, ο ζεστός και εγκάρδιος Έντεκ του Στίβεν Φράι (δοκιμάζει τα πολωνικά, αλλά παραμένει πάντα ο αξιαγάπητος Βρετανός που όλοι γνωρίζουμε πέρα από τις ερμηνείες του) κάνει τα πάντα για να πείσει τη Ρουθ πως μεγαλοποιεί ένα παρελθόν που έχει παρέλθει, και πως είναι μάταιο να εμμένει σε πληγές και χίμαιρες, αλλά και να διεκδικεί κειμήλια που δεν έχουν θέση στη ζωή τους πλέον. Αν και φαντάζει εντελώς περιττό ένα έργο για το Ολοκαύτωμα τη χρονιά της «Ζώνης Ενδιαφέροντος», το «Treasure» θα μπορούσε να καλύψει μια θέση στις κομεντί με το συγκεκριμένο δραματικό ντεκόρ, αλλά δεν είναι ούτε πρωτότυπα δραματική, ούτε και αρκούντως κωμική, παρά σε ελάχιστα χαμογελαστά σημεία αναλαμπής. Με την ανάπτυξη της πλοκής να στριφογυρίζει δεξιά κι αριστερά στα παρακμιακά ερείπια της, πρόθυμης να υποδεχθεί τους τουρίστες στα στρατόπεδα θανάτου, νωπής δημοκρατίας, ο «Θησαυρός» εξαντλείται σε μελό αντιπαραθέσεις που κλιμακώνονται σε μια αναμενόμενα τρυφερή συμφιλίωση.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της και όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της, με βαριά σκιά και βαρετή ζωή, καταπιεσμένα όνειρα και έναν αποτυχημένο γάμο, και κυρίως με έναν πατέρα που την αντιμετωπίζει με ανωριμότητα, τη φέρνει σε αμηχανία όταν υπερβάλλει για τα επιτεύγματά της και τη ρεζιλεύει όποτε δημοσιοποιεί, κυρίως σε αγνώστους, λεπτομέρειες για την προσωπική της ζωή, με τον ζήλο, τη φόρα και την αλαζονεία ενός αμετανόητου survivor.

Τη γενεακή διαφορά φάσης η Ντάναμ την εντοπίζει και την τοποθετεί σωστά στην εποχή που προηγήθηκε της δικής της, όπως επίσης εντοπίζει με διακριτικότητα και ενίοτε με συγκίνηση τη βουβή κακοποίηση που δέχεται μια σβησμένη γυναίκα των '90s, στριμωγμένη μεταξύ περιορισμένων δικαιωμάτων και μιας εξωτερικής εμφάνισης που δεν εμπνέει εμπιστοσύνη σε κανέναν, πόσο μάλλον στην ίδια. Αντί για το ετήσιο ραντεβού με το Holocaust film του φεστιβάλ, το «Treasure» κρύβει μέσα στην αληθινή ιστορία που πραγματεύεται το πορτρέτο μιας αργοπορημένης, επώδυνης ενηλικίωσης – και ίσως μια υπενθύμιση πως η Λίνα Ντάναμ, μακριά από τη συγκρουσιακή φούρια που εξαπέλυσε στα '00s, ψάχνει αλλού την ουσία.

Σκηνή από την ταινία «Treasure»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πολύτιμη παραμυθία του Μάρτιν Σκορσέζε

Ανταπόκριση από το Βερολίνο / Ο Μάρτιν Σκορσέζε μάς δίνει κουράγιο για το μέλλον του σινεμά

Ενθουσιώδης, ενεργητικός, πάντα επίκαιρος, ο Μάρτιν Σκορσέζε ενώνει την ιστορία της τέχνης που λατρεύει άνευ όρων με το πάθος του για το storytelling. Όποτε αναγγέλλει καινούργια ταινία ή μιλά για ό,τι αυτός θέλει, νιώθουμε σαν καλεσμένοι σε οικογενειακή γιορτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ