Ένας λησμονημένος φωτορεπόρτερ, ο Μπερτ Χάρντι (1913-95), τράβηξε ορισμένες από τις πιο εμβληματικές φωτογραφίες της Βρετανίας των μέσων του 20ού αιώνα, όπως αυτές του Λονδίνου μετά τους βομβαρδισμούς από τους ναζί που δημοσιεύτηκαν στο διάσημο βρετανικό φωτογραφικό περιοδικό «Picture Post», στο οποίο ο Χάρντι ήταν επικεφαλής φωτογράφος μεταξύ 1941 και 1957.
Η έκθεση «Bert Hardy: Photojournalism in War and Peace», που θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Ιουνίου 2024, προσφέρει μια επισκόπηση του έργου του. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του είχε φωτογραφίσει κοινωνικά ντοκουμέντα, τον πόλεμο, ειδήσεις, αθλήματα, διαφημίσεις αλλά και εικόνες από την καθημερινότητα στον δρόμο.
Η έκθεση επικεντρώνεται στο πλούσιο αρχείο του, το οποίο έχει δωριστεί στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ. Εκεί αποτυπώνεται ένα έργο υψηλής ποιότητας και μεγάλου εύρους. Εκτίθενται και ορισμένες φωτογραφίες που για χρόνια δεν είχαν αποδοθεί σε αυτόν, όπως εκείνη με τα δυο κορίτσια στην παραλία του Blackpool.
Η ανθρωπιά του Χάρντι είναι φανερή σε όλη τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του στο «Picture Post». Η φυσική του ικανότητα να συλλαμβάνει τη λεπτομέρεια έφερνε το καλύτερο αποτέλεσμα όταν είχε απέναντί του ανθρώπους.
Εκτός από περίπου 100 εκτυπώσεις, η έκθεση που διοργανώνεται στη Photographers' Gallery στο Λονδίνο θα περιλαμβάνει αρχειακό υλικό, όπως σχολιασμένες εκτυπώσεις δειγμάτων, που δίνουν μια εικόνα για τις προ-ψηφιακές μεθόδους εργασίας, και μια επιλογή από τα λιγότερο γνωστά έγχρωμα έργα του.
Κάποιες από τις δυνατές φωτογραφίες του που παρουσιάζονται στην έκθεση συγκαταλέγονται μεταξύ των καλύτερων του φωτορεπορτάζ των μέσων του αιώνα. Ορισμένες είναι τραβηγμένες κατά τη διάρκεια της θητείας του στη Στρατιωτική Μονάδα Κινηματογράφου και Φωτογραφίας και κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών του Λονδίνου από τους ναζί, ενώ άλλες είναι από την απελευθέρωση του Μπέργκεν-Μπέλσεν και από τον πόλεμο στη Νοτιοανατολική Ασία. Δίπλα σε μερικές από τις καλύτερες πολεμικές εικόνες του 20ού αιώνα εκτίθενται και οι σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου που τράβηξε ο Χάρντι, στις οποίες απεικόνισε στιγμές σπάνιας ζωντάνιας.
Η ποιότητα του έργου του τοποθετεί τον αφανή Χάρντι δίπλα σε Βρετανούς σύγχρονούς του όπως ο Μπιλ Μπραντ ή ο συνιδρυτής του Magnum, Τζορτζ Ρότζερ.
Το έργο των φωτογράφων και των φωτορεπόρτερ άργησε να εκτιμηθεί στη Μεγάλη Βρετανία. Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη έχει επιμελητή φωτογραφίας από το 1947, ενώ η Tate ακολούθησε το παράδειγμά του μόλις το 2009.
Αυτή η έκθεση μπορεί να αποδειχθεί σημείο καμπής όχι μόνο για τον Χάρντι, αλλά και για το κλασικό ασπρόμαυρο φωτορεπορτάζ στη Βρετανία, υποστηρίζουν οι επιμελητές της.
«Η ιδανική φωτογραφία λέει κάτι για την ουσία της ζωής. Συνοψίζει το συναίσθημα, κρατά το συναίσθημα της κίνησης, υπονοώντας έτσι τη συνέχεια της ζωής. Δείχνει κάποια πτυχή της ανθρωπότητας», έλεγε ο Χάρντι.
Γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1913 και μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια με επτά παιδιά στο Blackfriars. Εγκατέλειψε το σχολείο σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών για να εργαστεί ως ταχυδρόμος, συλλέγοντας και παραδίδοντας φιλμ και εκτυπώσεις από χημικούς του West End για μια εταιρεία επεξεργασίας ταινιών.
Γοητευμένος από τη φωτογραφία και συνδυάζοντας το ενδιαφέρον του για το ποδήλατο, άρχισε να ασχολείται με το περιοδικό «The Bicycle». Εκεί ήρθε σε επαφή με τις νέες μικροσκοπικές κάμερες 35mm. Αφού αγόρασε μια μεταχειρισμένη Leica, εργάστηκε σε ένα φωτογραφικό πρακτορείο προτού προσληφθεί ως φωτογράφος στο διάσημο περιοδικό «Picture Post» το 1940.
Ήταν ένας από τους πρώτους επαγγελματίες του Ηνωμένου Βασιλείου που φωτογράφιζαν με Leica 35 mm. Η μικρότερη φωτογραφική μηχανή και το πιο γρήγορο φιλμ ταίριαζαν στο ενστικτώδες στυλ λήψης του και του επέτρεψαν να δημιουργεί με συνέπεια κάτι μοναδικό, ακόμα και σε καταστάσεις υψηλής πίεσης.
Υπήρξε έμπνευση για μια γενιά φωτορεπόρτερ, και εκτιμήθηκε θερμά για τα θέματά του και από τους συνομήλικούς του επαγγελματίες.
Ο Χάρντι κλήθηκε να συμμετάσχει στη φωτογραφική μονάδα του Στρατού, καλύπτοντας την Απόβαση της Νορμανδίας, την πορεία των Συμμάχων στο Παρίσι, τη διάβαση στη Γερμανία και την τραυματική απελευθέρωση του στρατοπέδου συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλσεν. Εξαιρετικά ταλαντούχος φωτογράφος πολέμου, κάλυψε επίσης ειδήσεις σε όλο τον κόσμο. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας. Η αποστολή του να απαθανατίσει τη ζωή στο Gorbals της Γλασκώβης ήταν πρωτοποριακή και ακολουθήθηκε από αξέχαστες φωτογραφικές εκθέσεις για τη ζωή των απλών ανθρώπων που βρίσκονται συχνά στο περιθώριο της κοινωνίας.
Η ανθρωπιά του Χάρντι είναι φανερή σε όλη τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του στο «Picture Post». Η φυσική του ικανότητα να συλλαμβάνει τη λεπτομέρεια έφερνε το καλύτερο αποτέλεσμα όταν είχε απέναντί του ανθρώπους. Το ταλέντο του τον τοποθετεί ανάμεσα στους καλύτερους φωτογράφους του εικοστού αιώνα. Πέθανε σε ηλικία 82 ετών το 1995.
Bert Hardy: Photojournalism in War and Peace - exhibition trailer