Η πιο τρομακτική ταινία του κόσμου

Η πιο τρομακτική ταινία του κόσμου  Facebook Twitter
Τον Βενσάν ερμηνεύει με μια εύθραυστη όσο και απόκοσμη συγκρότηση ο Ορελιέν Ρεκουάν.
0

Η ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ του Γάλλου σκηνοθέτη Λοράν Καντέ, μερικές μέρες αφότου είχε κλείσει τα 63 του χρόνια, μου έφερε ξανά στο μυαλό την ταινία του «Ελεύθερος ωραρίου» (L’ Emploi du Temps στα γαλλικά, Time Out στα αγγλικά), ίσως την πιο τρομακτική που έχω δει ποτέ. Γεγονός περίεργο, αφού δεν πρόκειται για ταινία τρόμου, παρότι ο Καντέ χρησιμοποίησε ως έμπνευση ένα πραγματικά φρικιαστικό περιστατικό που είχε συμβεί το 1993, οκτώ χρόνια πριν από την κυκλοφορία της ταινίας.

Επρόκειτο για την περίπτωση του Ζαν-Κλοντ Ρομάν, ενός γιατρού που δούλευε για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο οποίος μια μέρα σκότωσε τη σύζυγό του και τα δύο παιδιά τους και στη συνέχεια, αφού πυροβόλησε τους γονείς του, κατάπιε ένα μπουκάλι υπνωτικά χάπια και πυρπόλησε την πολυτελή έπαυλή του στα προάστια της Γενεύης

Δυστυχώς γι' αυτόν, η απόπειρα αυτοκτονίας απέτυχε, ενώ ο ίδιος συνελήφθη και καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη. Όσο συγκλονιστικό κι αν ήταν το έγκλημα, ήταν το κίνητρο για το αμόκ που τον κατέλαβε αυτό που προκάλεσε σοκ στο κοινό: Ο Ρομάν, όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν ποτέ γιατρός, πόσο μάλλον γιατρός του ΠΟΥ, είχε όμως καταφέρει με διάφορους περίτεχνους τρόπους να στήσει και να συντηρήσει για δεκαοχτώ χρόνια μια οφθαλμαπάτη μεγάλης κλίμακας και μακράς πνοής, μέχρι που σώθηκαν τόσο τα ψέματα, όσο και (κυρίως) τα χρήματα.

Είναι φοβερός ο τρόπος που σε σέρνει να ταυτιστείς με τον κεντρικό χαρακτήρα και τα αδιέξοδα του η ταινία. Από ένα σημείο και μετά, αυτό που τον φοβίζει περισσότερο δεν είναι να μην αποκαλυφθεί, αλλά το πόσο εύκολο είναι να μην σε ανακαλύψουν, ειδικά όταν τα «φούμαρα» που πουλάς δεν είναι και τόσο διαφορετικά από εκείνα στην πραγματική δουλειά σου.  

Στην ταινία του Καντέ δεν υπάρχουν φόνοι, αυτοκτονίες και εγκληματικές παθολογίες, όλα συμβαίνουν ήσυχα και διακριτικά δίπλα μας, ακόμα και η ψύχωση και η παράνοια – και αυτό είναι που κάνει την ιστορία του κεντρικού χαρακτήρα στο «Ελεύθερος ωραρίου» τόσο ρεαλιστικά ανατριχιαστική.

Ο Βενσάν, τον οποίον ερμηνεύει με μια εύθραυστη όσο και απόκοσμη συγκρότηση ο Ορελιέν Ρεκουάν, βετεράνος στα εταιρικά περιβάλλοντα, κάνει κάποια αόριστη διαχειριστική εργασία ως μεσαίο στέλεχος, απασχόληση που του επιτρέπει να διατηρεί το μεγαλοαστικό σπίτι όπου ζει με την οικογένειά του και το κύρος που διαθέτει στον κοινωνικό του περίγυρο. Κάποια στιγμή ανακοινώνει στην οικογένειά του ότι έχει βρει μια άλλη, καλύτερη δουλειά, η οποία έχει να κάνει με κάποια θέση μάνατζερ στα Ηνωμένα Έθνη. Στην πραγματικότητα, είναι άνεργος εδώ και καιρό, και κάθε μέρα φεύγει από το σπίτι του και περιφέρεται ασκόπως με το αυτοκίνητό του, στο οποίο κάποιες φορές κοιμάται ενώ η γυναίκα του πιστεύει ότι λείπει σε επαγγελματικό ταξίδι. 

Σταδιακά, τα ψέματά του κλιμακώνονται (καταφέρνει ακόμα και να πείσει οικεία του πρόσωπα να επενδύσουν σ’ ένα σίγουρο «πρότζεκτ» που αποτελεί αποκύημα της φαντασίας του, έτσι κι αλλιώς και στην πραγματική δουλειά που έκανε φύκια για μεταξωτές κορδέλες πουλούσε, νομίμως, στους επενδυτές), αντί όμως να τον πνίξουν, τον λυτρώνουν, φανερώνοντάς μας κάτι που ξέραμε ίσως αλλά δεν θέλαμε να παραδεχτούμε: ότι η αυταπάτη και η εξαπάτηση μπορούν να λειτουργήσουν απελευθερωτικά, έστω και προσωρινά.

Η ταινία είναι μια ατμοσφαιρική δραματική σάτιρα αλλά και μια επείγουσα (και τότε που βγήκε αλλά και σήμερα) παραβολή για την ψευδαίσθηση ύπαρξης μέσω της στελεχικής εργασίας. Αυτό που με διαφορά απολάμβανε πιο πολύ στη δουλειά του ο Βενσάν ήταν το οδήγημα στο γραφείο. Και τώρα που δεν έχει δουλειά, περιπλανιέται με το αμάξι του όσο θέλει. 

Είναι φοβερός ο τρόπος που σε σέρνει να ταυτιστείς με τον κεντρικό χαρακτήρα και τα αδιέξοδα του η ταινία. Από ένα σημείο και μετά, αυτό που τον φοβίζει περισσότερο δεν είναι να μην αποκαλυφθεί, αλλά το πόσο εύκολο είναι να μη σε ανακαλύψουν, ειδικά όταν τα «φούμαρα» που πουλάς δεν είναι και τόσο διαφορετικά από εκείνα στην πραγματική δουλειά σου.

Ακόμα και ο τίτλος της ταινίας («Ελεύθερος ωραρίου») έμοιαζε απειλητικός, και τώρα ακόμα περισσότερο, αν αναλογιστεί κανείς τον εργασιακό μεσαίωνα της free lance απασχόλησης που διανύουμε και την τρομακτική επαγγελματική επισφάλεια που επικρατεί, από τα ψηλά ως τα χαμηλά. Όπως παρατηρούσε και ο Βενσάν, όταν χτυπούσαν κόκκινο τα υπαρξιακά του, ο κόσμος είναι γεμάτος από «στιγμές απουσίας και άγνωστα πρόσωπα».    

L' Emploi du Temp (2001) Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ